Gå til innhold

Hjelp! Hva skal jeg spise?


Gjest Heiv

Anbefalte innlegg

Ja, noen som vil hjelpe meg å finne ut hva jeg skal spise??:s

Er så forvirra, veit jo hva som er sunt osv, men har ikke peil på mengder..

 

Jeg er 18 år, ca 55 kg og ca 171-172 cm høy. Ingen planer om å gå ned, men holde vekta og bedre forbrenningen(som jeg tror ikke er så god).

Trener 2-6 ganger i uka.

 

Hadde vært flott med tips og forslag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Hei,

 

Du er jo veldig aktiv rundt på forumene, så det virker jo som du har fått med deg mange gode tips til hvordan man kan øke inntaket - så at du skrev at du spiste 1600 kcal. Du leste sikkert svare Isabelle fikk av ernærinsgfysiologen - og hun var jo lavere enn deg, og trente 4 ganger per uke tror jeg - så du må jo ikke spise mindre enn det. Hvert fall ikke de ukene du trener 6 ganger. Jeg tror du burde ta hennes økningsplan, men bare øke enda litt mer enn henne.

 

Jeg leste et sted at en meny på 1600 kcal burde være fordelt omtrent slik:

For eksempel 1600 kalorier: frokost, lunch og kveldsmat har 220 kcal hver,

middag ca 400 kalorier og ett mellommåltid på f.eks 150 kalorier. I

tillegg 200 kalorier i frukt og 200 kalorier i melk/meieriprodukter.

Grønnsaker kommer utenom disse kaloriene.

 

Du burde jo øke kaloriene jevnt utover de neste ukene for å komme deg oppover. Jeg har sett at noen liker da å lage seg litt større middager, andre fordelere de ekstra kaloriene utover dagen på de forskjellige måltidene. Du må vel kanskje finne ut av det litt selv? Hva som passer best for deg. 100 kalorier ekstra første uka på middager, neste ukas ekstra kalorier kan fordeles med 30 kalorier ekstra på alle de andre måltidene? Kan hende du visste alt dette fra før også. :D

 

Også leste jeg at du lurte på om drikke holdt forbrenningen oppe, for en 8 timers periode - jeg synes det var fryktelig lang tid uten fast føde. Greit å bruke smoothie med frukt og grønnsaker (altså med kalorier) som mellommåltid, men du burde få i deg mat. Gode matvaner hjelper på kontrollen. Hvis ikke du er sulten så "tving" deg litt til å spise etter klokka. Forbrenningen vil bli bedre av en jevn rytme.

 

Jeg leste og at du ikke synes noe særlig om å lage middag bare til deg (fordi du bor alene). Det er mange middager man enkelt kan lage store porsjoner av og ha i fryseren i bokser. Lag to-tre store porsjoner av gode middager en helg - og varier disse med ulikt tilbehør eller litt ulik tilbredning, utover uka. Også lag ny middager fra scratch en dag i mellom når du har overskudd til det! :)

 

Du har kanskje fått med deg at jeg har vært aktiv på "Hold vekten" i diskusjon med flere som sliter med en vekt på grensen av BMIs nedre skala. Jeg synes det er trist å se at tynne jenter starter med kaloritelling, og leste jo at du skrev at du "veier 56. Men har 2-3 kilo jeg fint kan ta av:)". Da går du fra på grensen til undervektig til undervektig i følge BMI (som du ikke stoler helt på). Det at disse kiloene er vanskelig å ta av ("de sitter som støpt") - kan nok være kroppens forsvar mot å miste sine siste reserver. Jeg er helt sikker på at du hadde en flott kropp på 56 kg og 172 cm!! Vær så snill å gå oppover i kalorier, godta en liten vektøkning, og se at du og kroppen din for en god forbrenning og et godt og fornuftig kosthold, som du kan leve med. Lykke til - selv om du kanskje visste alt fra før av!

 

Soljenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare, setter stor pris på det:)

 

Er vel ikke så veldig aktiv her inne, har bare skrivet 20 innlegg, hehe. Men er ofte inne og titter. Har nå lest igjennom rådene, tar tran, bruker smør og spiser makrell i tomat hverdag. Synes egentlig at jeg er flink i å få i meg fett, velger ikke som regel ikke de magreste produktene.

 

Kan vel egentlig begynne med at jeg aldri har tellt kalorier før den siste månden og det begynte fordi jeg tilfeldigvis en dag skulle skjekke hvor mye jeg fikk i meg. Så at jeg fikk i meg aaalt for lite. Så jeg teller kalorier får å vite at jeg får i meg nok!!

 

Jeg spiser nesten aldri middag fordi jeg som sagt bor alene, har også veldig lite penger, dessuten. frister det liksom ikke. Spiser mye heller havregrøt, knekkebrød eller brødskiver, DET frister, nam nam! Men kan lage meg omeletter, til å ha på brødskiva, hehe, det kan vel kanskje kalles middag? Pannekaker er jeg veldig glad i, men det inneholder så lite av alle de gode næringsstoffene.

 

Pleier ikke å gå i 8 timer uten fast føde, det var bare et eksempel, siden jeg synes det hørtes så rart ut at forbrenninga holdt seg oppe. Forbrenninga blir jo ødlagt med pulverkurer.

Jeg prøver å tvinge i meg mat, men jeg sliter ganske med matlyst. Finner nesten aldri noe som frister meg.. Når jeg først får god matlyst er det som regel på en ting, å det er jo ikke bra å spise ensidig heller.

 

Vekta mi hopper opp og ned som en jojo, i løpet av 4 dager kan jeg gå i fra 56 kg til 53 kg. Derfor mener jeg at jeg fint kan gå ned, jeg veit at kroppen min klarer det. Men 55 kg er en vekt kroppen min har hatt lenge og jeg tror det er trivselsvekten min, så vil holde meg der. Eks. i fjor spiste jeg hva jeg ville, når jeg ville, veide fortsatt 55 kg.

Har faktisk gått opp i vekt når jeg har tenkt over hva jeg spiser og vært opptatt av å spise riktig, nesten besatt har jeg vært.. Var livredd for å være underernært, ødlegge forbrenningen og at kroppen skulle tære på musklene.

Men jeg ønsker en stabil vekt, for det at jeg går opp og ned så mye kan vel ikke være bra eller riktig?? Og hva er egentlig grunnen?

 

Når det gjelder BMI, så tror ikke jeg at det stemmer helt, iallefall ikke på meg. Har en veldig spe beinbyggning og atletisk kropp og det ligger i slekta. Og når jeg går opp i vekt samler alt seg på et sted..

 

Du tror det sikkert ikke, men har ikke fått en eneste kommentar av noen om at jeg er TYNN. Ikke en eneste en har kommentert det på mange mange år, 8. klasse var vel sist. Så jeg ser vel ganske normal ut og stikker ikke ut av mengden.

Jeg synes at jeg er ganske tynn og veltrent, men hvorfor synes ingen andre det? Er jeg egentlig ikke det??:S Eller vil de ikke si noe fordi de tror jeg vet det? Eller er de sjalue??

Fikk sist i dag en (indirekte)kommentar om at jeg ikke var tynn nok!! Sliter nok med selvtilliten ifra før, å det hjalp iallefall ikke...

 

Skal gjøre det jeg kan for å bedre kosten min, sliter sikkelig med å spise ofte, men det går sikkert bedre nå som det er ferie. Sliter med å klare det på skolen.

 

Det er så rart, jeg kan så mye om det. Men klarer liksom ikke å følge mine egne råd eller kunnskaper. Hadde jeg ikke vært så dårlig i matte hadde jeg ikke nølt med å bli ernæringsfysiolog

 

Skal iallefall bli flinkere med å spise nøtter og tørket frukt:)

Noen som vet om det fås kjøpt billigere i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Jeg sitter for tiden og skal jobbe på datan - så da blir det litt mange turer rundt på nettet :D Derfor er jeg her nok en gang! Hehe..

 

Det kan godt hende 55 kg er trivselsvekta di, jeg mente egentlig mest at du ikke burde gå nedover mer enn det, og at du ikke må bli lei deg om du går litt opp (1-2 kg). Hvis du går opp mens du driver å tar opp kaloriene dine med sunne matvarer (slike som du selv nevner i flere av innleggene dine), vil nok de ekstra kiloene fordele seg pent utover.

 

Hva andre mener om deg synes jeg du burde "drite i" - og jeg vet det ikke er lett. Jeg tror mange jenter blir sjalu på tynne jenter - og hvis du pleier å gå opp og ned mellom 53 - 56 kg så er jo du en tynn jente. Det er dessuten mange som er veldig forsiktig med å si noe om at folk er tynne, jeg vet om flere som hadde hatt godt av å spise litt mer kalorier og legge på seg 1 - 2 kg, men jeg kjenner dem ikke godt nok til at jeg ønsker å konfrontere dem med det. Jeg tror ikke de ville være mottakelige for de rådene fra meg. Det kan jo være at noen tenker det samme om deg? (Hvert fall de periodene når du er nede på 53 kg). Det er vanskelig å vite hvor grensene går - og hvert fall en av de jentene jeg kjenner er jeg usikker på om holder på å bli anorektisk eller om hun fortsatt har "kontroll". Det er sikkert enda vanskeligere for hennes nære venner og familie.

 

Jeg tror du burde ha på alarm på mobilen din som minner deg på at det har gått 3-4 timer siden forrige måltid - at det er på tide å få inn en dose mat. Prøv å spise sammen med noen andre på skolen eller noe - slik at det blir et felleskap rundt måltidet? Det å få et jevnt kaloriinntak på et høyere nivå enn du har pleid vil hjelpe deg å stabilisere vekten. Det er riktig som du sier at jojo-vekt ikke er bra for kroppen - jeg leste et sted at jojo-slanking er verre for helsen enn overvekt. For deg er jo ikke problemet overvekt, men det at jojo-slanking er usunt for helsa, og at undervekt er lurt å holde seg unna (som du selv og sier). Fordi undervekt også er usunt for helsa.

 

Hvis ikke du har noen veldig gode venner eller noen i familien som du kan snakke med dette om, og høre om reflektert hva de synes om dine tanker om din kropp, så synes jeg kanskje du burde ta det opp med fastlegen din eller kanskje en psykolog. Du skal i alle fall ikke ta imot drittkasting fra jenter som er sjalu. Det er bikini-sesong nå, og det store flertall av norske jenter er misfornøyd med noe ved sin egen kropp. Ikke la dem rakke ned på deg for det! :)

 

Soljenta

(Og som det ble sagt om BMI på den andre tråden - BMI gjelder for de absolutt fleste. Hvis du tror du faller utenom burde du la en lege eller ernæringsfysiolog avgjøre det - da måler de andre faktorer som midjemål og fettprosent. Men hvis du blir værende på 55 kg og dine 172 cm så har du BMI på 18,6 og er jo akkurat over undervekt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser liten forskjell på 56 og 53 kilo, ingen andre ser det heller..

Jeg skjønner at fremmede ikke sier noe, men hva med mine nærmeste?

 

Alarm på mobilen var et godt tips:)

Jeg spiser jo sammen med andre på skolen, men vi får ikke flere spise pauser fordet, så det blir 5 timer mellom frokost og lunsj og 5 timer mellom lunsj og mellommåltid eller middag.

Jeg jojo-slanker meg ikke, driver ikke med slanking i det hele tatt, bare sunt kosthold. Så det kan da vel ikke være så ekstremt farlig å gå opp å ned 2-3 kilo nå og da?

 

Jeg har faktisk flere ganger vurdert å kontakte psykolog, men ikke pga av mat, siden det ikke er det største problemet.

Prøver å ikke ta meg nær av noe eller noen, men det er så vansklig når man har så utrolig dårlig selvtillit som jeg har. Skulle ønske at jeg ikke hadde det og prøver hele tiden å bedre den, men klarer det ikke.

 

Jeg har skjekket fettprosenten og midje målet mitt er normalt.

 

I perioder sliter jeg veldig med dårlig matlyst, noen tips for å forbedre det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sårlig matlyst og mye tanker rundt vekt og mat er ofte et symptom eller nært tilknyttet til feks depresjoner og lav selvtillit.

 

Ingen mennesker skal unødig være nødt til å oppleve noe så tungt som å ha dårlig selvtillit og være deprimert.

 

Jeg ville tatt kontakt med psykolog jeg :) Da tror jeg ting vil falle på plass! Og om du skulle være der at du lurer på om du trenger det, så la det bli opp til psykologen å avgjøre det. De har nok pasienter så de sier i fra om de har pasienter som åpenbart ikke har behov for en prat :D (Ps: har aldri hørt om at det har skjedd :))

 

Ikke vær i tvil, bare gjør det! Ta kontakt med fastlegen din og be om henvisning. Ventelistene er ofte lange, så det er bedre å hive seg ut i det fort. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Heiv!

Jeg synes du har fått mange gode råd fra soljenta og vil bare oppfordre deg til å følge hennes råd. Du bør gradvis øke energiinntaket ditt og på den måten sørge for en god fobrenning. Det vil gjøre det enklere å holde en stabil vekt i fremtiden. Videre vil et økt matinntak gjøre det enklere å dekke kroppens allsidige behov for nærngsstoffer. Du har helt klart noen kilo å gå på. Undervekt er like mye forbundet med økt helesrsko som overvekt. Lykke til!

 

Hilsen Kari H. Bugge

ernæringsfysiolog

GRETE ROEDE AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...