Gå til innhold

Det er nå det gjelder


Gjest Anneli82

Anbefalte innlegg

Gjest Anneli82

Hei!

 

Jeg melder min ankomst til dette forumet. :( Etter å ha vært på "ned under 10 kilo" siden september, har jeg klart å kvitte meg med 11 kilo og er nå kommet ned på ønskevekta. Hurra! :) Egentlig skulle jeg ned til 60 kilo, men siden jeg syntes jeg var fornøyd da vekta viste 61,1 på tirsdag, så har jeg nå gitt meg, og begynner å stabilisere. Ønskevekta ligger mellom 61 og 63 kg.

 

Jeg syns imidlertid det har vært ganske vanskelig siden kurset sluttet. Jeg har på en måte gitt meg "lov" til å spise litt mer forbudt mat, og de siste dagene har jeg skeiet litt for mye ut. Men nå må jeg skjerpe meg, ellers bærer det opp igjen. Men jeg har på en måte mistet piffen etter at jeg har presset meg så hardt så lenge.

 

Jeg ønsker å leve slik at jeg i det store og hele spiser sunt, men har lov til å unne meg litt ekstra i helga. Dette innebærer også 7-10 trimpoeng i uka. Ønsker at vekta skal holde seg innenfor et område som jeg kan akseptere, og går den utover dette området må jeg ta affære. Jeg håper også å komme dithen at jeg slipper å veie og måle alt jeg spiser, men at jeg likevel klarer å gjøre de riktige valgene. Jeg er veldig usikker på hvordan jeg går frem for å øke inntaket uten å legge på meg. Så jeg er veldig glad for tips. :)

 

Ellers må jeg kanskje si at jeg er ei jente på 25 år, 166 cm høy, student og gift. Har en hund som gir meg en del mosjon. Håper jeg oppnår å holde vekten ved å føre litt dagbok her på denne tråden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anneli82
Hei - velkommen her inne Anneli.
Takk for det, fru luna.

Du er jo dreven på det med å holde vekten, så jeg kommer nok til å lese bloggen din nøye og prøve å snappe opp noen tips. :)

 

Nå har jeg laget plan for trening denne uka, og håper jeg klarer å holde meg til den slik at jeg oppnår 10 trimpoeng:

 

- mandag: 1,8 trimpoeng. Tur med hunden og en times sykkeltur på trimsykkel. Dessuten skal jeg rydde boden, noe som innebærer en del fysisk arbeid, men skriver ikke opp trimpoeng for dette.

- tirsdag: 2,5 trimpoeng. Tur med hunden og styrke og kondisjon på treningsstudio

- onsdag: 2,4 trimpoeng. Tur med hunden, en lengre treningsøkt med hunden og en times sykkeltur på trimsykkel

- torsdag: 0,5 trimpoeng. Tur med hunden. Skal dessuten være med å vaske ned et hus, men skriver ikke noen trimpoeng for det.

- fredag: 0,8 trimpoeng. Tur med hunden og 15 min styrke

- lørdag: 1,4 trimpoeng. Tur med hunden og ca. en halv times rask gange

- søndag: 0,5 trimpoeng. Tur med hunden

Til sammen ca. 9,9 trimpoeng og nokså mye fysisk aktivitet denne uka. :(

 

Jepp, nå er jeg plutselig litt mer motivert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Hei og velkommen :) Jeg har et tips som har hjulpet meg mye de siste ukene (hvor jeg har gått ned i vekt). Jeg skrev en liste med "regler" over hva jeg skulle spise og hvor mye jeg skulle trene (se under tråden "vekten er stabil, men..."). Jeg har ikke fullt reglene 100% men brukt dem som retningslinjer. Reglene var strenge, men når jeg ga meg selv rom for noen unntak gikk det veldig bra! For i sommer har jeg tenkt til å øke litt i kalorier og holde vekta, og da har jeg laget noen nye regler for treningsmengde og ca hva jeg skal spise. Har også laget noen regler for "usunne" ting som det ofte blir litt av i ferien. Jeg synes det fungerer for meg i alle fall, å ha noen rettningslinjer å gå etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anneli82

Hei Nedigjen. Takk for velkomsten! :) Jeg har lest reglene dine og syntes det var så lurt at jeg tok meg friheten og lånte dem litt, med visse tilpasninger til mitt eget tilfelle:

 

Her er altså mine "leveregler" for vektstabiliseringen:

 

1. Ca 1500 kcal i inntak pr dag utenom grønnsaker. Øker dette gradvis etter hvert som jeg ser at jeg holder vekten (min forbrenning ligger jo på omtrent 2200 kcal)

2. Få omtrent 10 trimpoeng i uka

3. Trene styrke 2 ganger i uka, kondisjon 3 ganger i uka, i tillegg gå en halvtimes tur med hunden hver dag

4. Følge Grete Roedes anbefalinger om brødrasjon, påleggsrasjon og middagsrasjon

5. Spise minst 5 om dagen (frukt og grønt)

6. Smør, fete typer kjøtt, loff, fete meieriprodukter osv er forbudt

7. Godteri/kake/snacks/alkohol osv. lov kun på lørdager, og i selskap, men jeg må begrense meg

8. Drikke omtrent 10 glass vann om dagen

9. Veiedag på torsdager. Akseptabelt vektområde er mellom 61-63 kg.

 

Kan hende oversikten blir oppdatert etter hvert :(

 

Har ikke lyst til å gjøre visse ting (f.eks. sjokolade) helt forbudt, for det gjør bare at jeg får så vanvittig lyst på det. Jeg har ikke tenkt å bli helt hysterisk om det skulle bli servert et eller annet fy-mat hos noen venner. Det får så være, og så får jeg heller trene litt ekstra. Jeg er i det vektområdet jeg ønsker å være, trenger ikke gå ned noe mer, og det er faktisk rom for litt ekstra :)

 

I dag ble det 1,9 trimpoeng. Trimsykkelen ble tatt i bruk og jeg gikk en tur med hunden. Har også klart å motstå fristelser i dag. :) Det føles bra å være i gang med stabiliseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Ser ut som en fornuftig plan - jeg spiser det jeg får servert - porsjonene bestemmer jeg selv. Men jeg står nok over sjokolade - fordi jeg liker det ikke :). Men i starten fulgte jeg nøye med på antall kalorier inn. Etterhvert som de gode vanene er innarbeidet (spise ofte nok og mindre mengder) kan du se stort på det meste :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anneli! :)

 

Høres ut som en veldig bra plan! Kjempebra at du lager deg trimplan og regler med en gang, så det ikke sklir helt ut. Sikker på at du klarer dette supert! Skal bli spennende å følge deg. :)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anneli82

Takk, Jente23 og fru luna! :) Det er bra å få innspill på en slik plan, så vet man at man ikke har tatt helt feil utgangspunkt. Håper jeg får det slik som deg etter hvert, fru luna, at ikke trenger å tenke så mye hele tiden. At det går av seg selv. Men enn så lenge så får jeg følge nøye med på både inntak og trim. :) Har jo akkurat begynt å stabilisere.

 

I dag ble det en liten endring i forhold til planen, tok en sykkeltur ute i finværet istedenfor å dra på treningsstudio. Utsetter treningsstudio til fredag, da det i grunn passer meg bedre. Med tur med hunden så ble det 2,2 trimpoeng i dag. :(

 

I kveld er vi invitert bort til kaffe og kaker hos en som har bursdag, og da må jeg virkelig ta meg sammen så det ikke blir for mye. Men jeg har jo blitt ganske vant til slike sammenhenger, så det bør vel gå bra. Må prøve å tenke at det er det store bildet som teller, at jeg ønsker å holde vekten, ikke hva jeg har lyst på akkurat der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anneli82

Det gikk veldig bra på bursdagsfesten i går. Klarte meg med to bittesmå kakestykker og det ble til sammen maks 250 kalorier, tror jeg. Jeg rørte heller ikke de enorme snopskålene som sto fremme på bordene. Spiste en del frukt i stedet. All ære til folk som setter et fruktfat sammen med kakene, så det fins noen sunne, gode alternativer ;)

 

I dag har jeg tatt i bruk trimsykkelen, og jeg har til sammen gått tur i 70 minutter. Dermed ble det 2,5 trimpoeng i dag. :D I morgen bærer det opp på vekta, og da blir det spennende å se om jeg fortsatt befinner meg innenfor det vektområdet jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anneli82

Har faktisk gått litt ned, utrolig nok: 60,8 kg. Kjempeglad! I forrige uke spiste jeg masse fy-mat, men har klart å hente meg inn igjen denne uka. Men jeg hadde ikke ventet å gå ned 0,3 kg til når jeg skulle stabilisere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anneli82

Denne helga tilbrakte vi hjemme hos foreldrene mine, og jeg spiste det som ble servert - vafler, kaker, is osv. Resultatet er mageknip, dette er tydeligvis ikke magen min vant med. Jeg har også litt dårlig samvittighet for alt sukkeret, fettet og alle kaloriene... men har jo fått litt ekstra trimpoeng - uka endte opp med 11,7 trimpoeng (målet var 10). Kjempegodt fornøyd med det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anneli82

Jeg er litt skuffet over meg selv nå. Forrige helg var helt katastrofe. Som nevnt i forrige innlegg ble det jo mye snop og annen usunn mat den helga, fordi jeg ikke var hjemme og hadde kontrollen. Må nesten spise det jeg blir servert, syns jeg. Men jeg burde vært flinkere til å begrense meg.

 

Men det som er litt verre er at jeg ikke har klart å rette det opp så langt denne uka. Matmessig har det ikke vært så ille, men jeg har rett og slett ikke hatt tid til å trene. Jeg jobber på dagen, huset ser ut som et oppussingsobjekt og jeg holder på å ta lappen, så det er ikke så mye tid til overs. :D Jeg får bare prøve å være ekstra påpasselig med matinntaket og kutte ekstra mye ned på de tomme kaloriene (som jeg for øvrig er veldig fysen på for tiden... hm... noen sammenheng med uteblitt trening? ;))

 

Men sånn utenom den dårlige samvittigheten så er jeg veldig glad og motivert. :) Jeg er superfornøyd med det jeg har oppnådd hittil og at jeg har nådd målet - så å si. På en måte skulle det bare mangle med litt motgang når man begynner å stabilisere, det var jeg jo forberedt på. Må bare finne teknikker for å hanskes med utfordringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anneli82

I dag viste vekta 60,5 kg, det vil si en nedgang på 0,3 kg siden forrige torsdag. Dette hadde jeg overhodet ikke ventet, så jeg skal bare smile og være superfornøyd - har faktisk bare gått ned siden jeg begynte å stabilisere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anneli82

Merker at jeg har falt litt av lasset de siste dagene. Jeg tror ikke jeg har fått i meg flere kalorier enn jeg skal ha, men det har vært litt feil mat. Dessuten lite trim, for jeg har ikke alltid tid og overskudd til den trimmen nå når jeg har så mye annet å gjøre. :) Men jeg må ikke miste fokus nå... Forventer nok en vektøkning i morgen, men det gjør ikke så mye, for jeg hadde litt å gå på.

 

Skjerpings! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anneli82

Vekt i dag morges var 61 kg, dvs. opp 0,5 kg denne uka. Det er ikke noe sjokk etter sånn jeg har levd de siste dagene, så jeg får bare bli flinkere fra nå av. Jeg er fremdeles godt innenfor det akseptable vektområdet, men ønsker heller at tallet skal stå i ro enn at det skal gå oppover. :-/

 

Jeg har ikke klart å oppnå 10 trimpoeng i uka i det siste, men siden vi holder på med å pusse opp leiligheten så blir det ganske mye fysisk aktivitet likevel. Dessuten blir det jo en halvtimes tur med hunden hver dag, så jeg kan ikke si meg misfornøyd. :)

 

Jeg skal prøve denne uka å leve etter følgende punkter:

- spise mer grønnsaker, f.eks. bytte ut den ekstra skiva med et par gulrøtter

- begrense snop/kaker osv. til lørdagen

- ikke noe sukkerholdig brus

- spise omtrent 1600 kcal om dagen, og tillater meg litt mer i helga

- få til minst en ordentlig treningsøkt innen neste veiedag

 

Jepp... det var det, nå er jeg litt mer motivert, for nå vet jeg konkret hva jeg har å forholde meg til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Anneli82

Vektstabiliseringen går det så som så med. Jeg vet ikke hva jeg veier for tiden, men frykter at det er oppgang, så jeg tør liksom ikke gå opp på vekta. Det har blitt mye feil mat og for lite trim de siste ukene. At jeg ikke klarer å holde meg i skinnet skyldes mange dager med besøk og mye reise bort til familie og venner, og da er det ofte kaker, is, osv. som blir servert. Med andre ord den maten jeg vet jeg bør begrense til høyst lørdager. Jeg blir litt frustrert av at det skal være sånn at det å besøke venner innebærer masse kalorier. Men det er jo egentlig bare meg selv jeg har å skylde på. Skal jeg klare å holde vekten, er jeg nødt til å lære meg å si nei takk til forskjellig som blir servert. Det er bare så innmari vanskelig... :)

 

Trening har det ikke blitt noe av de siste ukene, med unntak av en halvtimes tur med hunden hver dag og vi pusser opp leiligheten i hvert ledige øyeblikk. Så noen trimpoeng blir det jo, men jeg er ikke sikker på om det er nok. Takk og lov for at vi har hund...! :)

 

Jeg håper jeg klarer å ta meg sammen snart, for jeg vil virkelig ikke gå opp igjen...

 

Et lite sukk fra Anneli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

På trimmesiden høres det ut som du gjør en flott jobb, men det er nok kaloriene som teller i dette gamet - kalorioverskudd gir vektøkning - så enkelt og vanskelig er det.

 

Grip fatt nå - du har gjort slik en fabelaktig innsats. Du er ikke den første som oppdager at denne nye livsstilen må OPPRETTHOLDES :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
At jeg ikke klarer å holde meg i skinnet skyldes mange dager med besøk og mye reise bort til familie og venner' date=' og da er det ofte kaker, is, osv. som blir servert. Med andre ord den maten jeg vet jeg bør begrense til høyst lørdager. Jeg blir litt frustrert av at det skal være sånn at det å besøke venner innebærer masse kalorier. Men det er jo egentlig bare meg selv jeg har å skylde på. Skal jeg klare å holde vekten, er jeg nødt til å lære meg å si nei takk til forskjellig som blir servert. Det er bare så innmari vanskelig... :) [/quote']

 

Du skal vite at vi er mange med samme utfordring. Men det er kun DU, og INGEN andre som bestemmer hva du skal putte i deg. Her er noen lure (?) tips. :)

 

- forsyn deg og spis saaaaakte.

- sørg for at du "liksom" får en telefon som du bare MÅ ta litt unna spisegildet mens det pågår som verst.

- tilby deg å rydde bordet

- gå og hent deg vann på kjøkkenet. Ta deg god tid!

- sirkulér, da legger ikke folk merke til hvor mye (eller lite!) du spiser

- lek med de yngste gjestene

- eller si det akkurat som det er, at du passer vekta. Det nytter ikke hos meg, for da høres det ut som om folk tror jeg er syk.

 

Du er såpass bevisst, så jeg kan ikke tenke meg til at du slipper deg helt løs! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anneli! :)

 

Du er ikke den eneste som sliter litt nå på sommeren..selv om det er mest jobbing på meg akkurat nå, så er det også mye sosialt på kveldene og i helgene og det er som du sier vanskelig å si nei takk når noe blir servert.. jeg har ikke turt å veie meg på en stund (har også hatt et par ukers ferie for noen uker siden)... men det har gått greit de siste dagene, og heldigvis går jeg veldig mye på jobben, så jeg forbrenner nok en del der heldigvis. :) Men det er neimen ikke lett for tiden..

hvordan går det ellers? Lenge siden jeg har "snakket" med deg nå. Har du kommet inn på master forresten??

Håper du har det bra! :) Og på oppussing forbrenner du nok mange kalorier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anneli82
På trimmesiden høres det ut som du gjør en flott jobb' date=' men det er nok kaloriene som teller i dette gamet - kalorioverskudd gir vektøkning - så enkelt og vanskelig er det.

 

Grip fatt nå - du har gjort slik en fabelaktig innsats. Du er ikke den første som oppdager at denne nye livsstilen må OPPRETTHOLDES :)[/quote']Ja, det høres så enkelt ut - kalorioverskudd gir vektøkning, underskudd gir vektnedgang, skal man stå i ro bør man holde dette i balanse. Men som du sier er det neimen ikke så enkelt i praksis. Mennesker er jo ikke maskiner som sier fra når de har spist for mye i forhold til forbrenningen. Plutselig får vi kanskje lyst på et eller annet... og man kan fort lure seg selv til å tro at man har litt å gå på. Det skal litt til å stå imot. Men jeg klarte det ofte da jeg slanket meg, så jeg bør vel klare det nå også. Takk for innspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anneli82
Du skal vite at vi er mange med samme utfordring. Men det er kun DU' date=' og INGEN andre som bestemmer hva du skal putte i deg. Her er noen lure (?) tips. :)

 

- forsyn deg og spis saaaaakte.

- sørg for at du "liksom" får en telefon som du bare MÅ ta litt unna spisegildet mens det pågår som verst.

- tilby deg å rydde bordet

- gå og hent deg vann på kjøkkenet. Ta deg god tid!

- sirkulér, da legger ikke folk merke til hvor mye (eller lite!) du spiser

- lek med de yngste gjestene

- eller si det akkurat som det er, at du passer vekta. Det nytter ikke hos meg, for da høres det ut som om folk tror jeg er syk.

 

Du er såpass bevisst, så jeg kan ikke tenke meg til at du slipper deg helt løs! Lykke til![/quote']Takk for mange bra tips, Kikkelione. Her var det mye jeg kan få bruk for. Jeg kan heller ikke si at jeg passer vekta. Prøvde meg med det en gang, som unnskyldning for å ikke spise snop. Da ble det ville protester fra venninnene. De mente jeg ikke hadde noen grunn til å holde meg unna snop lenger, siden jeg var blitt så slank. Hyggelig å høre det altså, men det er jo umulig å holde vekta lenge hvis man stapper i seg alt man har lyst på... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anneli82
Du er ikke den eneste som sliter litt nå på sommeren..selv om det er mest jobbing på meg akkurat nå' date=' så er det også mye sosialt på kveldene og i helgene og det er som du sier vanskelig å si nei takk når noe blir servert.. jeg har ikke turt å veie meg på en stund (har også hatt et par ukers ferie for noen uker siden)... men det har gått greit de siste dagene, og heldigvis går jeg veldig mye på jobben, så jeg forbrenner nok en del der heldigvis. :) Men det er neimen ikke lett for tiden..

hvordan går det ellers? Lenge siden jeg har "snakket" med deg nå. Har du kommet inn på master forresten??

Håper du har det bra! :) Og på oppussing forbrenner du nok mange kalorier. [/quote']Hei Jente23! Hyggelig å høre fra deg! :) Ser du er litt i samme situasjon ja. Det er i feriene/helgene det er vanskeligst. Vi får bare prøve å gjøre de lure valgene og kanskje se frem til at det blir mer vanlig hverdag igjen (?) Selv om det er deilig med sommer og ferie, så er jeg glad i hverdagens struktur, da er det for meg lettere å holde kontrollen.

 

Ja, jeg har det bra. Har kommet inn på master! Så skal få litt å drive med de neste to åra. Gleder meg til å begynne der. Det blir mange spennende temaer å lese om/lære. Men det er mer hektisk enn bachelor, så det blir sikkert slitsomt også. Du da? Skal du fortsette å studere i Bergen til høsten? Så bra du har den jobben hvor du får så mye trim. Det er gull verdt med litt bevegelse i hverdagen når det blir så mange sosiale ting med tilhørende høye kaloriinntak. :-) Håper du har det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
Ja' date=' det høres så enkelt ut - kalorioverskudd gir vektøkning, underskudd gir vektnedgang, skal man stå i ro bør man holde dette i balanse. Men som du sier er det neimen ikke så enkelt i praksis. Mennesker er jo ikke maskiner som sier fra når de har spist for mye i forhold til forbrenningen. Plutselig får vi kanskje lyst på et eller annet... og man kan fort lure seg selv til å tro at man har litt å gå på. Det skal litt til å stå imot. Men jeg klarte det ofte da jeg slanket meg, så jeg bør vel klare det nå også. Takk for innspill! :)[/quote']

 

Takk og pris for at vi ikke er maskiner. I min omgangskrets i Norge og Usa er nesten alle slanke og spiser sundt selv om tendensene generelt i USA (også begynnende i Norge) ikke er slik. Felles for omgangskretsen er at på nær alle spiser sunn og nydelig mat i moderate mengder og er i mye aktivitet enten i dagliglivet eller via trening. Ellers spises kaker og sjokolade sjelden og i moderate mengder og drikker heller ett glass vin enn en flaske vin. Har sterk tro på at det er derfor jeg og de er slanke. Jeg og de kan ikke som Ole Brum si ja takk begge deler og holde vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jente23! Hyggelig å høre fra deg! Ser du er litt i samme situasjon ja. Det er i feriene/helgene det er vanskeligst. Vi får bare prøve å gjøre de lure valgene og kanskje se frem til at det blir mer vanlig hverdag igjen (?) Selv om det er deilig med sommer og ferie' date=' så er jeg glad i hverdagens struktur, da er det for meg lettere å holde kontrollen.

 

Ja, jeg har det bra. Har kommet inn på master! Så skal få litt å drive med de neste to åra. Gleder meg til å begynne der. Det blir mange spennende temaer å lese om/lære. Men det er mer hektisk enn bachelor, så det blir sikkert slitsomt også. Du da? Skal du fortsette å studere i Bergen til høsten? Så bra du har den jobben hvor du får så mye trim. Det er gull verdt med litt bevegelse i hverdagen når det blir så mange sosiale ting med tilhørende høye kaloriinntak. Håper du har det bra![/quote']

 

Gratulerer med å ha kommet inn på master!! :) En venninne av meg har også kommet inn på master på UIO i det som du studerer, så kanskje dere blir studievenninner?! :) Ja, det blir fortsatt studier på meg i Bergen..bare ett år igjen av utdannelsen nå..litt skummelt at jeg skal søke jobb og "bli voksen" neste sommer, men det skal bli godt også. Litt trist at det bare er et år igjen i den fantastiske vestlandsbyen (bortsett fra regnet...det kommer ikke til å bli savnet), men jeg får nyte det siste året så godt jeg kan. :)

 

Helt enig med deg..gleder meg til å komme i gang med vanlige rutiner igjen, selv om det også er deilig med ferie. Det er ihvertfall MYE lettere å være flink med trening og kosthold når det er hverdag..

Ha en god sommer videre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...