Gå til innhold

Noen som går Hold Vekten-kurs?


Gjest fullfres

Anbefalte innlegg

Gjest fullfres

Hei

Jeg gikk nedivekt-kurs på våren/forsommeren, og har i løpet av sommeren nådd min målvekt. Veier nå 65 kg, er 170 cm høy.

Har smertelig erfart flere ganger før at det store kunststykket er å holde på de gode vanene og den fine vekta :-)

 

Første uka i september begynner jeg på Hold Vekten-kurs. Det hadde vært morsomt å få kontakt med andre som går på/er i ferd med å begynne på slikt kurs.

 

Er det noen der ute??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Hei mar77 - hyggelig å høre fra en "Hold vekten-kollega" :-)

 

Det er veldig liten aktivitet her inne i Hold Vekten-forumet. Derfor syns jeg det er fint om vi kan holde kontakt her, i stedet for på e-post. Vet ikke hva du syns om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fant du et hold-vekten-kurs? Jeg finner ikke noen i min omegn (Buskerud/Akershus), og de finnes ikke som internett-kurs heller :(

 

Skulle veldig gjerne fått med meg et slikt.

 

Jeg blir glad hvis du fortsetter denne tråden. Jeg kommer til å følge bloggen din med falkeblikk for å plukke opp gode tips :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Hei, mri

Hold Vekten er et oppfølgingskurs etter at man har gått Ned i vekt med Grete Roede. Jeg har i flere år hørt snakk om at GR tenker på Hold Vekten som internettkurs, men det har foreløpig ikke blitt noe av.

 

Jeg tror de fleste lokale kursholderne også arrangerer Hold Vekten.

 

Jeg har gått ned i vekt med GR tidligere, men droppet Hold Vekten, fordi jeg følte at alt gikk på skinner og at min nye, sunne livsstil var blitt en selvfølge. Så kom det mer krøllete perioder i livet - enten at jeg fikk det for travelt til å holde fokus på kost/mosjon, eller at jeg ble nedfor og begynte å trøstespise. Kiloene kom veldig fort på igjen, så denne gang var Hold Vekten med i planene fra første stund.

 

Jeg meldte meg på Hold Vekten allerede på første kurskveld på Ned i vekt, og har forsikret meg om at det er ok å bli værende i Hold Vekten-systemet så lenge jeg føler behov for det.

 

Denne gangen skal vanene vare livet ut. Jeg skal aldri mer bli overvektig.

 

Hva er status for deg, mri? Har du nådd målvekten din på egen hånd, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fullfres,

 

Jeg begynte på et åtte-ukers nettkurs i oktober i fjor, og syntes opplegget var helt strålende. Det virket jo :(

 

Jeg fulgte opp på egenhånd etter avsluttet kurs og var såre vel fornøyd i mai, etter å ha gått ned ca 15 kilo tilsammen. Må legge til at vektklubben har en stor del av fortjenesten for at jeg greide det. Den daglige registreringen har vært fantastisk bevisstgjørende.

 

Men så kom sommern' da :( Fullt frislipp på alle rutiner og gode vaner, og opp spratt vekten med 2-3 kg. Det går ikke, men jeg innser at motivasjon og gjennomføringsevne ikke er en og samme greie. Hold-vekten-kurs finner jeg altså ikke, selv om jeg hører om dem både titt og ofte. Vet ikke om den tidligere nettlæreren min kjører slike kurs... jeg kan ikke huske at det ble nevnt. Nå har jeg tenkt å kjøre GR dietten i to uker til, så begynner jeg på'n igjen med stabilisering. Jeg kjører laveste meny-variant og trener ikke (tidsklemma), så noen av de menyene jeg hører folk referer til får meg til å snappe etter pusten. Jeg ville est ut som en bolle til heving :) Lurer akkurat nå på om anbefalingen om å gå opp 200 kcal i trinnvis opptrapping gjelder uansett hvilken menyvariant man har holdt gjennom slankeperioden. 200 kcal opp blir prosentvis en del mer for meg som står på meny 1, enn de som står på en høyere meny. Har du gjort deg noen tanker om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Hei igjen, mri

Siden du såpass nylig har gjennomført nettkurs, kan du sikkert gå Hold Vekten lokalt. Jeg vet ikke hvor du bor, men du kan forhøre deg hos kursholdere i nærområdet. Selv må jeg kjøre fire mil hver vei for å gå Hold Vekten, men det er helt kurant, siden det kun er en gang i måneden.

 

Jeg gikk ned tre kilo på egen hånd etter at ned i vekt-kurset sluttet rundt 20. juni, og etter det har vekten vært stabil.

Men jeg skal være helt ærlig og innrømme at de dårlige vanene allerede sniker seg innpå. Litt for mye helg til hverdags...

 

Vekta har vært stabil, men det er takket være en veldig aktiv sommer med fjellturer, fiske, bærplukking etc. Jeg har ikke ført dagbok i sommer, men vet at jeg med min vanlige hverdagsaktivitet slett ikke kan tillate så mye slinger i valsen. Da går jeg opp, og det ganske fort.

 

Kursleder anbefalte å øke dagsinntaket med 100 kalorier daglig i en uke, og så se hva som skjedde med vekta. Slik skulle jeg fortsette en gradvis opptrapping av inntaket, inntil vekta stabiliserte seg.

 

Dette har jeg ikke gjennomført, siden det ble ferie og langvarig unntakstilstand.

 

Nå er jeg kjempefornøyd med at jeg starter Hold Vekten akkurat på den vekta jeg ønsker å beholde. Føler meg helt fin med mine 65 kilo, som gir en midt på treet normal-bmi for min høyde.

 

Hvis du kjører GR-diett i to uker til, er du klar for stabilisering akkurat når jeg begynner på Hold Vekten.

 

Jeg deler gjerne av de erfaringer og kunnskaper jeg etter hvert får, for stabilisering må jo være noe av det aller, aller viktigste ved en vektreduskjon. Savner mer skriving om det her inne i forumet.

 

ALLE damene på "mitt" ned i vekt-kurs hadde gått flere GR-kurs tidligere. Det tyder selvsagt på at de stoler på GR-metoden for å gå ned i vekt, og den er virkelig effektiv. Men det sier også sitt om at det er veldig vanlig å gå opp i vekt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår gjerne følge på et stabiliseringsopplegg. Det høres ut som en veldig god ide selv om jeg ikke har tenkt å legge på 100 kcal *pr dag* den første uka... Det ville sendt meg langt over min normalramme :(

 

Mitt mål er å holde 62 - 63 kg, og tillate meg opp til 64/65 uten å få panikk (men ikke uten å arbeide for 62/63 som normalvekt).

 

Håper å finne et normalinntak som gjør at jeg kan unne meg godsaker innimellom, uten å måtte stirre på vekten i uker om gangen hver gang jeg gjør det.

 

Trenger nok også å reflektere litt over hvilke godsaker jeg vil prioritere... For meg går det ikke å legge til ALT... vin, desserter, kaker, godteri, potetgull, osv. Aktivitetsnivået mitt er ikke høyt nok til at jeg tåler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Ha-ha. Snakk om rask opptrapping..! Jeg skrev det nok litt klumsete. Det jeg mente:

 

Hvis jeg i slankefasen hadde et inntak på 1.600 kcal pr dag skulle jeg forsøke i en uke å spise 1.700 kcal pr dag.

Gikk jeg fortsatt ned i vekt skulle jeg neste uke ha et daglig inntak på 1.800 kcal osv.

 

For øvrig: Så flott at vi er to! Håper vi blir enda flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Mitt mål er å veie 65 kg.

 

Med det mener jeg egentlig max 65 kg. Så snart vekta viser 65 komma et eller annet vil jeg ta det som et tegn på at jeg må være mer forsiktig. På 66 kg skal alle røde varsellamper lyse.

 

Jeg har skjønt at "stabil" ikke er en absolutt størrelse. Men et sted mellom 63 og 65 er det rette for meg.

 

Er spent på hvordan det er å ha stabil vekt. Det har jeg aldri, i hele mitt voksne liv, hatt. Har alltid vært på vei opp eller ned, helt siden gymnasdagene. Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg si... jeg har alltid i hele mitt liv vært på vei *opp,* hehe. Dvs, jeg har aldri noen gang lyktes i å gå ned, før GR kurset.

 

I opptrappingsfasen er jeg litt redd for å havne på den hylla der jeg ikke går hverken opp eller ned, ikke fordi jeg ikke har klart å normalisere kcalori-inntaket, men fordi forbrenningen ikke skrur seg skikkelig opp. Dvs. jeg antar at den ble skrudd noe ned i slankefasen, selv om jeg fulgte GR opplegget.

 

Tror du man må regne med at vekten flytter seg oppover, FØR den blir stabil? I så fall vil jeg gå ned et par kilo ekstra først, for å "ha noe å gå på." :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Mri - jeg har tenkt på det samme. Om jeg bør skape meg et "slingringsmonn" bare sånn i tilfelle. Men har kommet til at jeg ikke vil gjøre det.

 

Når jeg har definert 65 som "min vekt", er det fordi jeg tror det er overkommelig og realistisk å holde seg der. Jeg ser også at det kler kroppen min. Jeg er 42 år, og ønsker ikke å bli tynnere, selv om jeg på ingen måte er i ferd med å bli for tynn. Jeg har fått en helt vanlig kropp, puppene er (forsåvidt) i behold og ansiktet ser sunt og bra ut.

Jeg syns ofte jeg ser at godt voksne damer slanker seg mer enn det som er kledelig. OG, for å være dønn ærlig: Jeg frykter at hvis jeg først ser 62- eller 63-tallet på vekta, skal jeg bli giret på å bli tynnere, tynnere, tilbake til gymnasvekt. Den gang var målet å holde seg under 60 kg.

 

Jeg er spent på å høre hva kursleder har å si på første kurskveld, blant annet om hva man skal forvente seg av oppgang/nedgang. Jeg har vel et inntrykk av at de fleste fortsetter å gå ned de første ukene. Ned i vekt-kosten lå jo minst 500 kcal under daglig behov.

 

Ang forbrenning: Min forbrenning ble skikkelig restituert av GR-kurs. Det hjalp utrolig godt å få hyppig tilførsel av mat. Blir naturlig sulten etter tre timer og riktig gleder meg til sunn mat.

 

Det ble langt og kronglete svar, men kort oppsummert: Jeg har bestemt meg for ikke å lage slingringsmonn. Blir det behov for å justere vekta ned vet jeg jo oppskriften :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere 2

 

Jeg gikk på GK i 2005, og har vært stabil helt fram til i vår.. har gått opp 4 kg, og nå er det nok ! skal ned igjen, og stabilisere meg ! Har starta registrering av maten igjen, og må være knallhard i helgene, som er mit SRORE problem !

 

Vil gjerne melde litt her inne trenger fullt fokus på dette nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Heisann eli.b og velkommen!

 

Lurt at du reagerer og bestemmer deg for å ta tak. Fire kg er selvsagt ergerlig nok, men tross alt ikke så mye å ta fatt på, så det kommer du fint til å greie med GR-metoden. Og tar du ikke affære, er det god grunn til å tro at fire kg blir flere.

 

Min plan for denne linken er å bruke den aktivt, om ikke daglig, så i hvert fall ofte. Håper dere andre også skriver hva dere tenker og opplever mht stabilisering, mat, mosjon, motivasjon og livet i sin alminnelighet :-)

 

For egen del trenger jeg å fokusere på min mentale innstilling til godteri, kaker og snacks.

Hovedutfordringen blir å ha tydelig forskjell på hverdag og fest, og å unngå å bruke snop som trøst/avledning.

 

Jeg deler gjerne av de kunnskaper jeg får på Hold vekten-kurset, og vil også prøve å si noe konkret om mitt matinntak. Har ikke bestemt meg for om jeg kommer til å føre dagbok over hva jeg spiser, men tror vel det er smart de første månedene på stabilisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eli, velkommen inn! Jeg vil gjerne høre hvordan du mestret stabiliseringen... å få det til i to år høres jo veldig bra ut! Sliter litt med å finne ut av det selv, etter å ha hatt skikkelig sommersprekk etter endt GR periode.

 

Kan forøvrig godt forstå hva du mener fullfres... er selv 40 år og kjenner "suget" etter å gjenopplive ungdommen :) Alle vet jo at det ikke går, men jeg ser jo at midtlivskrise og slankejag fort kan komme til å henge sammen. En kollega fortalte meg at hun hadde hørt: "rompe eller ansikt!" Litt fett fyller ut rynkene i ansiktet! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Jeg har vært misfornøyd med vekten store deler av mitt voksne liv. Kanskje med unntak av to svangerskap, og noen kort-korte perioder hvor jeg har ansett meg som "ferdigslanket".

 

Det har vært helt vanlig for meg å starte dagen med å tenke dårlig om meg selv. Noe av det første jeg har tenkt på etter å ha åpnet øynene har vært min valkete mage, mine tykke lår, min manglende viljestyrke, lysten på noe godt, gremmelse over hva jeg spiste i går, skuffelse over at jeg ikke kommer meg ut på trimtur. I det hele tatt. En svært destruktiv start på dagen.

 

Siden i vår har jeg arbeidet systematisk og godt med mine vektproblemer. Gikk GR-kurs og mistet ca. ti kilo. I denne fasen startet jeg dagen med å være tilfreds, kjenne etter hvor mye fastere og mindre kroppen var blitt, planlegge hvordan også dette skulle bli en sunn dag etc.

 

Som dere vet - etter hver vellykket slanking har jeg til nå prestert å legge på meg. Det skal ikke skje denne gangen.

 

Nå har jeg kjøpt meg mange nye, fine klær som passer til min "nye" kropp.

 

Men hva tror dere jeg starter dagen med å tenke nå, da?

 

Jeg er sikker på at den grønne og hvite kjolen strammer over magen.

Jeg er sikker på at den brune buksa er blitt for trang.

Jeg er sikker på at jeg kommer til å se fryktelig ut i bikini på Mallorca om to uker.

Osv.

 

Hvorfor i huleste kan jeg ikke stole på at kroppen er like fin som den var da jeg jublet over å ha nådd målet? Hvorfor må jeg være så mistenksom og skeptisk til naturlovene? Hvorfor kan jeg ikke tro på at mitt sunne kosthld og min daglige mosjon kommer til å holde meg slank - herfra til evigheten?

 

Jeg har aldri hatt en stabil vekt i hele mitt liv. Før nå.

Nå har jeg det.

Jeg må bare prøve å få det inn i ryggmargen.

 

Noen som skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, fullfres!

 

Jeg er nok ikke akkurat der du er, men jeg ser at vi har en felles oppgave foran oss: MENTAL TRENING!

 

Når vi allikevel må i gang med mental trening for å tenke riktig om mat og porsjoner, er det jo også en gyllen anledning til trene på å tenke riktig om kropp. Er det ikke det som kalles selvprogrammering? Det høres jo ut som om du er godt i gang med det allerede :)

 

Jeg hører gjerne hvordan det går med deg… føler meg ikke videre dreven på dette med mental trening, men ser nok at det er nødvendig i forhold til vektstabilisering. Min nemesis er en slags ”utbryterlyst,” en hang til å tenke at når GR er over kan jeg endelig FRÅTSE!

 

Jippi. Strålende idé, hva? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Hei hopp. Mandag, ny uke og ikke lenge igjen til Hold Vekten-kurset starter (neste onsdag). Gleder meg til det!

Kurslederen var av det motiverende slaget, og ga meg stor tro på min evne til å gjøre det som blir bra for kroppen min. Skal bli morsomt å møte henne igjen, og spennende å se hvem de andre holderne er.

 

Helga har forløpt uten dramatikk :-)

Lørdag ble roligere enn jeg hadde trodd. Vi var invitert bort på grilling, men hele selskapet ble avlyst pga ugreie værguder. Så da holdt vi oss hjemme i stedet, og jeg fikk unna litt praktisk arbeid i heimen.

Det ble også hyggelig familielørdagskveld, med lasagne og felles filmstund. Vi så filmen "Big" med Tom Hanks i hovedrollen. God film!

Nå var det også lenge siden sist vi hadde hatt en felles, planlagt lørdagskveld hjemme med hele familien. Vi har vært mye på hyttetur, fjelltur og andre ting utover sommeren, så det var godt med en helt vanlig lørdagskveld hjemme.

 

Søndag var vært fortsatt dårlig, men vi hadde avtalt fjelltur med et par andre familier og bestemte oss for å gå selv om det var fare for regn. Vi ble søkkvåte på tur opp, men alle hadde med seg tørt skiftetøy, og da kan man ha det behagelig også i ruskevær. At turen ga fem trimpoeng er selvsagt ren bonus!

 

Nå er det mindre enn to uker til vi drar til Mallorca. Juhu! Gjett om jeg er påpåasselig med mine daglige mageøveølser?? Hold inn, hold ut!

 

Jeg skrev i forrige innlegg om hvordan jeg hele tiden tror jeg har est ut av mine nye plagg. Jeg tror en motstrategi rett og slett kan være å prøve klærne hver gang tvilen melder seg. Da kan jeg ved selvsyn se at ingen skade er skjedd.

 

Jeg har også blitt mye flinkere til rett og slett å bruke mine pene plagg. Kler meg finere til hverdags, og trives veldig godt med det.

 

Neste prosjekt blir å få orden på alt av smykker, øredobber og skjerf. Noen som har gode råd til systematisering av slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere 2 !

 

Ja, da veide jeg meg i dag, etter meget disiplinert uke,og jeg har gått ned 1 kg. ! Er velidig fornøyd, men så har jeg også trent stort sett hver dag, og spist kjempebra ! Klarte ikke å holde meg borte far min elskedes hærlige hjemmelagede pizza på Lørdag, og tok vin til...men,men det gikk bra !

 

SÅ: Våkn opp hver deg å ta på dere noe fint, smink dere, og ta på høyhæla sko, så holdningen blir rett å fin :( SMIL ! VI E FLOTT :)

 

Jeg tar med meg MASSE råe grønnsaker på jobben hver deg, dette er så innarbeida nå, at jeg klarer meg ikke uten, spiser meg aldri stappmett til middag, og kommer meg UT stort sett hver kveld, går, jogger, sykkler , ski om vinteren osv. Spiser aldri noe "drittmat" i uka, men har tatt meg vin, pizza, god søndagsmiddag osv. i helgene..sånn har jeg hold vekten i 2 år, bortsett far sommeren i år... men nå: tilbake til start !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Flott eli.b at det første kiloet er borte! Grattis!

 

Jeg har også med meg mye grønnsaker på jobb, og merker det samme som deg: Man blir nesten avhengig. Kjempegodt med sprø gulrøtter, sukkererter og andre sunne delikatesser!

 

I dag har jeg fri fra jobb, og tar sjauen med å rydde opp i et fraflyttet hjemmekontor. Det brukes nå til lekse-/datarom, pluss en del oppbevaring. Stort kaos, men det er allerede mye bedre.

 

Jeg har blant annet gått gjennom alle smykker og øredobber. Reparert noe som var ødelagt, kastet litt, og sortert etter farger og hva som passer sammen. Jeg har brukt noen fine, små, gjennomsiktige plastesker som egentlig er beregnet på sluker og fiskekroker. Eskene er i to etasjer, og har separate rom med egne lokk, slik at man ikke risikerer at det spretter ut fem par øredobber når man bare skal ha ett. Ikke minst smart at eskene er gjennomsiktige, for da ser jeg lett hva som ligger hvor. Jeg lar en eske være tom, slik at jeg kan bruke den til reisesmykkeskrin.

 

Den store lykken kom da jeg endelig fant igjen en flott ring med glass-sten, og matchende armring, som mannen min hadde kjøpt til meg i Lofoten for noen år siden. I flere måneder har settet vært søkk borte, men nå dukket det opp. Gjett om jeg ble glad! Skal ha det på i morgen!

 

I min etter hvert desperate leting etter sistnevnte gikk jeg gjennom ALLE lommer i ALLE håndvesker. Så nå er det tipp topp orden på den fronten også :-)

Kulepenner, leppestifter, solbriller, kvitteringer og småpenger har havnet der de skal, noen tøyvesker har fått en omgang i vaskemaskinen og andre har jeg shinet på andre måter. Godt å ha det gjort. Jeg visste ikke at jeg hadde så mange vesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldomt til energi :P ja, man har behov for opprydding både her og der ! fikk meg en flott joggetur i går ettermiddag, men yngste gullungen var på fotballtrening, så kl 18:00 var jeg ferdigtrent, og hoppa i badekaret, hærrlig !

 

E så fornøyd med at æ e tillbake til gode vaner igjen, og kroppen fungerer ! Hurra !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekrok-esker til smykker... det var ganske lurt. Desverre er vi ikke så store på fiske-aktiviteter i familien, men jeg skal ha det i bakhodet.

 

Jeg har ikke fått noen respons fra min gamle kursholder på dette med hold-vekten kurs, så jeg anter jeg får takle det selv. Kommer til å støtte meg til dere, jenter, bare så dere vet det! Min startdato er førstkommende mandag. Da skal jeg starte med å legge på 100 kcal til dagsmenyene mine, så får vi se.

 

Jeg hadde en alvorlig sprekk i går... feiret en fødselsdag og spiste mye deiilig kake og is. Håper jeg klarer å hanke det inn på resten av uka, har vært litt streng med selv for jeg så den komme :P

 

Ok, krum nakke, dette skal gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for deg når du skal holde vekten er selvsagt å vite hvor mye du forbrenne pr. dag, å spise etter det. Jeg forbrenner ca. 2000 kalorier, og så sjekket jeg i boka hvilke meny som passet best der, og fant ut at jeg kunne spise bra mye.. og om jeg knep litt inn hver dag hele uka, så var det god plass til kooos og vin i helgene.. sånn synes jeg det fungerer hel topp, og jeg tror kroppen min har vent seg til sin nye vekt, ( som er ca 14 kg mindre en for 2 år siden..)

 

Å: bevege seg ! selvsagt finne noe du har GLEDE av !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...