Gå til innhold

Noen som går Hold Vekten-kurs?


Gjest fullfres

Anbefalte innlegg

Gjest fullfres

Ja, unnskyld språkbruken, men jeg er litt irritert på meg selv. Nå har jeg nådd mitt mål og holdt meg der i snart to måneder og alt er såre vel. Egentlig. Men hva tror dere som begynner å gjøre seg gjeldende i både under- og overbevisstheten min??

 

Er jeg ikke strengt tatt litt lubben fremdeles?

Burde jeg ikke gått ned noen kilo til?

 

Åh, jeg blir så fortvilt over at ikke hjernen og jeg (joda, to sider av samme spaltede person!!) kan være enige for en gangs skyld.

 

Jeg vil ikke bli tynnere. Vil ikke, med fornuften.

Så hva er dette andre som forstyrrer radaren?

 

Håper brikkene faller mer på plass med kurs og videre stabilisering.

Det er akkurat som om jeg har et tomrom å fylle, nå som jeg ikke trenger å være frenetisk opptatt av å gå ned i vekt.

 

Noen andre som har det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det e mildt sagt veldig kjent.... bare litt til.. man blir jo veldig fokusert på "jobben" å gå ned i vekt, nå et mål , og når men er der , så hva skal man gjøre da ? det er jo så utrulig tillfredstillende å se vekta gå ned..

 

Men man KOMMER til en vekt man virkelig vil være på, og da er det utrulig deilig å se at man klarer å være stabil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har helt rett når du sier du har et tomrom å fylle når du ikke skal videre ned i vekt - det er jo det som har stått i fokus i uker og måneder, og nå skal du skifte over til en annen tankegang. Jeg sliter med det samme etter å ha gått ned 18 kg. Det er som om det ikke fins noe annet enn at enten går jeg opp eller så går jeg ned.Jeg var jo så flink når jeg gikk ned.Tomrommet må fylles med tanken på stabilisering, og det er en vanskelig overgang.

En annen ting er dette at du nesten intuitivt tenker at du er litt lubben fremdeles - du er jo vant til at du veier for mye, og igjen tar det tid å akseptere en ny situasjon. Jeg klarer heller ikke vurdere om jeg nå eg. er tynn nok eller kanskje for tynn? Jeg kan ikke SE det selv, men akspterer det BMI-verdiene forteller meg, jeg har lagt med sånn omtrent på midten. Likevel tar jeg meg i å være glad når vekta går ned i stabiliseringsfasen.

I mange andre sammenhenger snakkes det om at vi trenger lang tid på å omstille oss til nye livssituasjoner - ved skilsmisse, sykdom eller hva det måtte være. En så total omlegging av kostholdet som et større vekttap representerer, tror jeg kan ses litt på samme måte. Vi har bokstavelig talt "mistet" en del av oss selv og må gjennom en prosess for å lære å leve med det. Spisevanene er også en meget viktig del av tilværelsen, de griper inn både i vår private hverdag og i samværet med andre.

Dette ble litt filosofisk, men det jeg vil fram til er at en ikke skal overse hva et varig vekttap koster av innsats både fysisk og psykisk over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har helt rett når du sier du har et tomrom å fylle når du ikke skal videre ned i vekt - det er jo det som har stått i fokus i uker og måneder' date=' og nå skal du skifte over til en annen tankegang. Jeg sliter med det samme etter å ha gått ned 18 kg. Det er som om det ikke fins noe annet enn at enten går jeg opp eller så går jeg ned.Jeg var jo så flink når jeg gikk ned.Tomrommet må fylles med tanken på stabilisering, og det er en vanskelig overgang.

En annen ting er dette at du nesten intuitivt tenker at du er litt lubben fremdeles - du er jo vant til at du veier for mye, og igjen tar det tid å akseptere en ny situasjon. Jeg klarer heller ikke vurdere om jeg nå eg. er tynn nok eller kanskje for tynn? Jeg kan ikke SE det selv, men akspterer det BMI-verdiene forteller meg, jeg har lagt med sånn omtrent på midten. Likevel tar jeg meg i å være glad når vekta går ned i stabiliseringsfasen.

I mange andre sammenhenger snakkes det om at vi trenger lang tid på å omstille oss til nye livssituasjoner - ved skilsmisse, sykdom eller hva det måtte være. En så total omlegging av kostholdet som et større vekttap representerer, tror jeg kan ses litt på samme måte. Vi har bokstavelig talt "mistet" en del av oss selv og må gjennom en prosess for å lære å leve med det. Spisevanene er også en meget viktig del av tilværelsen, de griper inn både i vår private hverdag og i samværet med andre.

Dette ble litt filosofisk, men det jeg vil fram til er at en ikke skal overse hva et varig vekttap koster av innsats både fysisk og psykisk over lang tid.[/quote']

 

 

Veldig bra skrevet!

 

klem fra queen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

God morgen alle sammen - og stor takk til deg eke, for kloke ord.

 

Jeg har også lagt meg midt på normal bmi. Jeg ser (på gode dager) at dette er passe for meg. Men som sagt - jeg er fortsatt ingen tynn person, og "noen" har plassert en forestilling i hjernen min om at man ikke er perfekt før man er tynn.

 

Men som dere sier - det handler også om at et altoppslukende prosjekt (vektnedgang) trenger en arvtaker. En annen knagg å henge oppmerksomheten på. En annen kilde til å føle seg flink.

 

Jeg tror vi rører borti en veldig viktig problemstilling her. Jeg er også en av dem som "bestandig" er på tur opp eller ned i vekt. Det vil si - rettelse, obs obs VIKTIG MELDING TIL HJERNEN MIN: Jeg HAR VÆRT en av dem som bestandig har vært på tur opp eller ned i vekt. Har vært.

 

Det må jo være en grunn til at våkne, gløgge mennesker ødelegger for seg selv, etter å ha vært hoppende glade over å nå trivselsvekta. Vi vet hvor misfornøyde vi blir ved å veie for mye, likevel trekkes vi tilbake til elendigheten.

 

Jeg skjønner det rett og slett ikke. Jeg trives kjempegodt med Grete Roede-kostholdet. Jeg får mye mer energi og magen føles helt fin. Jeg vet jeg får i meg alt kroppen trenger, bruker mer tid på å lage spennende mat, og nyter å unne meg en godbit innenfor kosemerkene. Likevel trekkes jeg tilbake til dårlige vaner, med ferdigmat og snop rett fra posen. Jeg kjenner det lurer rett rundt hjørnet.

 

Den vanskelige overgangen til stabil vekt burde få mye større fokus hver gang man snakker om slanking. Å gå ned i vekt er hardt nok, og krever topp motivasjon og noe forsakelse - men følelsesmessig er det mer komplisert å bli værende på målvekt.

 

Og eke - til det du sier om at jeg ikke har akseptert at jeg ikke lenger er lubben. Det har du nok helt rett i. Senest i forrige uke presterte jeg å kjøpe ny bukse et nummer for stor. Jeg kom rett og slett ikke på å prøve str 38. Var bare sjeleglad over at str 40 smatt på uten problemer.

 

Ikke lett dette. Men kjempefint å få lufte noen forvillede tanker og få så kloke tanker tilbake. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere jenter ! tok meg halve dagen fri idag, vaska huset, og fått tatt mg en joggetur, ordna klart fisk i form, som vi bare kan hive i ovnen i ettermiddag...utrulig fornøyd, ja :P så nå tar jeg noen timer på jobben !

 

Dere får alle ha en god og aktiv helg, spis god mat som dere vet er bra for dere ( dette kan jo jo nå !) FOR hva frister mest : En kropp vi trives i, eller all den usunne maten ? jeg velger den sunne kroppen min ihverfall !

 

GOD HELG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei-hei.

Da er helga overstått, og jeg har fem (egentlig bare drøyt fire) arbeidsdager igjen til jeg tar familien med og drar til Mallorca.

 

Det er så deilig at jeg denne gangen slipper å ergre meg over at jeg er for tjukk. Og jeg har masse flotte sommerklær som sitter som et skudd, og må bare ta jobben med å prioritere hvilke topper og kjoler jeg liker best, og hva jeg skal ta med. Er jo grenser for hva man trenger på ei uke.

 

Ellers er jeg i full sving med hårfjerning hist og selvbruning pist, så nå begynner jeg å bli klar, gitt.

 

Og i overmorgen starter Hold Vekten-kurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag går startskudd for hold-vekta prosjektet mitt! Jeg har talt på knappene hvor strengt jeg skal registrere det jeg spiser, men jeg tror jeg skal gjøre det i hvert fall i en periode. Vet av lei erfaring hvor lett det er å "glemme" porsjonsstørrelser og kaloriinnhold. Jeg velger å legge på 100 kalorier på dagsmenyene mine denne uka, så får vi se hva jeg gjør neste uke. Mulig det er lurt å holde 1400 kal. pr dag i et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...