Gå til innhold

Uke 22, og 6kg opp.....


hannahei

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Noen som er i samme situasjon?

 

Er nå i uke 22 og har gått opp alt for mye, spesielt denne mnd. +3kg.....

 

Hadde et håp om og ikke legge på meg mer enn 10 kg dette svangerskapet, men det ser ikke bra ut, noe må gjøres!! Har fått inspirasjon etter å ha lest litt på disse sidene igjenn, så jeg syklet og hentet sønnen i barnehagen i dag. En fin men slitsom tur på totalt 1.5 time! ble ganske stolt av meg selv da jeg trillet sykkelen ut garasjeporten :`)

 

Jeg skriver ned vekten hver mnd. for å ha litt kontroll:

 

gravid dag 1: 76.7 kg

30mai =1 mnd: 76.2 kg

30juni =2 mnd: 77.0 kg

30juli =3 mnd: 77.6 kg

30aug =4 mnd: 79.0 kg

30sept =5 mnd: 83.6 kg

30okt =6 mnd: 85.3 kg

30nov =7 mnd: 88.0 kg

30des =8 mnd: 90.0 kg

30jan =Termin:

 

Håper noen henger seg på!!!!

 

HANNA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid i uke 20 med termin 6. februar og vekten viste i dag en vektoppgang på 7 kg ;) Veier nå 84 kg.

 

Prøver å ikke fokusere for mye på vekta, må nok bare akseptere at nåla vil gå oppover i mange uker til.. Jeg har de siste tre ukene "tvunget" meg selv ut på spasertur en time hver dag, og det er jammen deilig når jeg bare kom i gang. Har en uvanlig stor appetitt på mat, det er så mye som smaker mye bedre enn før. Har denne uka skikkelig dilla på blomkål.. Er veldig innstilt på at alle kilo skal av etter fødselen og har tenkt å melde meg på GR-kurs så fort det lar seg gjøre.

 

Vi må kose oss med graviditeten, men ikke bruke den voksende magen som unnskyldning til å leve et slaraffenliv...

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger jo ikke å sosie for to;) Men etter fire svangerskap vet jeg det er vanskelig. Men prøv å tenke litt rasjonelt da, jenter. Det kan være skikkelig fæle kilo å få av seg igjen. Ammefettet setter seg spesiielt over hoftene, å det blir ett depo i tilfelle hungersnød. Kjempe bra å være i fysisk aktivitet, da dette også kan lette fødselen. Lykke til begge to. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det ny uke og vekten viste nedgang!!! fra 83kg sist mandag til 82.7 i dag, hurra!!!!

 

Jeg frotset veldig i helgen så jeg kan ikke helt fatte det, men det gir nytt mot!

Satser på at vekta ikke tipper 83 før 30 sept. ;)

 

Det blir lite trimming på meg nå i dette sure været, vet det ikke bør være noe unnskyldning men det blir liksom lettere å skru på tvèn når minsten er i seng...

 

Håper vi kan hjelpe hverandre

 

Hanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk ikke så bra for meg - denne uka heller... Opp 0,8 kg ;) Til hverdags ligger jeg i underkant av 2000 kcal og spaserer 4-5 timer i uka, så dette er ganske frusterende. Men et pluss er jo at jeg har fått flere kommentarer på at magen plutselig struttet ut denne helga ;)

 

Det er veldig ok å høre om andre gravide som sliter med vekta - fælt å si det, men det er en liten trøst i det...

 

Så får vi se hvordan det går neste uke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det ny uke og vekten viste 83.6kg, 4.6kg opp denne mnd.....

Slik kan det ikke fortsette!! Jeg som hadde en drøm om og gå opp i underkant av 10 kg, ha ha, da har jeg bare 4 kg de neste 4 mnd:)

 

Litt deppa nå men satser friskt på en ny uke like vel!

 

Jeg skal ha som mål å legge på meg mindre enn deg, så får du gjøre det samme:)

 

Vi skal klare det!!

 

Klem Hanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lenemora

Denne uka har jeg gått opp 0,8 kg jeg også. Har lagt på meg 7,8 kg i uke 22. Mister nesten motivasjonen til å spise sunt og trene, men må jo bare tenke at babyen har det best da. Det kommer jo noe positivt ut av vektoppgangen, det ligger jo noen små mennesker inni magene våre, forøvrig en jentebaby i min :) som skal vokse seg store og sterke.

 

Blir spennende å se hvordan ståa er neste uke, lykke til!

 

Lene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HelleDudena

Hei,

 

Jeg er ikke gravid, mne lille snuppa er 4,5 mnd så jeg husker litt fra det å være gravid. Såvidt, det lille som ikke ammetåka har tatt:-)

 

Vel, jeg ville bare fortelle at det ikke er så sikkert at disse kiloene er så skumle. Jeg har to tette svangerskap bak meg, det er 18 mnd mellom gullene mine. Vel, eldstejenta mi er 23 mnd og jeg veier 4 kg mer enn jeg gjorde før jeg ble gravid. Første svangerskap la jeg på meg ca 33 kg. andre 20 kg. Jeg veier mindre nå enn jeg gjorde da jeg ble gravid med lille. Fullammer og går på internett kurs, og faktisk forsvinner rompe og lår fortest:-)

 

Kos dere med magene jenter, tenk på hva dere spiser og prøv å få til en halv times tur om dagen. Men blås i vekta!

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lite humør til å gå inn på disse sidene for tiden, men jeg skal hvertfall rapportere: 84.6kg, det vil si opp 1. kg og totalt 8 kg tilsammen i dette svangerskapet....

 

Men for et par dager siden begynte jeg med faste måltider igjenn, og jeg har funet ut at dansk rugbrød ikke er såå ille som jeg trodde:)

 

Så har jeg bestilt et par lydbøker som jeg hører på når jeg går for å hente gutten i bhg, dette er herlig og jeg gleder meg til de dagene med godt vær! Får da 1,5 time effektiv gå tur så tar vi toget hjem igjenn:)

 

men jeg tapte kg krigen mot deg så du får en hard kamp neste uke, he he!!

 

Lykke til klem Hanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åneida, du slo meg :) Vekta viser nå 87,3 kg! Det er til å grine av! Skal på svangerskapskontroll på mandag - regner med å få litt kjeft av legen min... Men formen er suveren, spaserer fremdeles en time 4-5 dager i uka, spiser masse frukt, fiber og grønt - og skeier godt ut i helgene.. Det gjorde godt å høre om solskinnshistorien over, håper å bli tidenes ammemaskin der kiloene bare renner av etter fødselen.

 

Synes det er skummelt å legge på seg så mye såpass tidlig i svangerskapet (uke 23), det blir vel bare mer jo nærmere termin man kommer?

 

Ny rapport neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clementin

Jeg er nå i uke 20 og har lagt på meg 7 kg!! :)

Ligger litt etter dere i løypa, men sliter med samme problem. Syns selvfølgelig jeg har lagt på meg alt for mye, alt for fort.

Jeg veier nå 80.3 kg

Starvekt da jeg ble gravid var 72. 5 kg

 

Jeg var allerede ved start godt over trivselsvekt som er rundt 62- 63 kg.

Har to fra før, men det er ti år siden siste svangerskap. La på meg rundt 20 kg i begge svangerskapene, men utgangspunktet var rundt 60 kg og jeg endte da opp, ved fullgått svangerskap, på det jeg ligger på nå i uke 20. rund 80 kg...

 

*sukk*

 

Hvordan skal dette ende???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Velkommen til deg Clementin, kjekt å bli flere og dele tankene med her inne!

 

Dette er en strålende uke, jeg har 3 gla`d nyheter!!

 

Starter med den ene dårlige: he he

Jeg har nå klart og vokse ut av min ny innkjøpte mamma bukse (som jeg kjøpte akkurat passe i str 42 siden jeg ikke skulle legge på meg noe særlig i dette svangerskapet....) Og måtte logge meg inn på netet for å handle meg en ny i str 46!!, turte ikke satse på noe mindre med min vektøkning.... :)

 

Men dagene gikk og den ene gode nyheten poppet inn etter den andre!

 

Jeg leste at det er helt naturlig med størst vektøkning i ukene 17- 24, akkurat der som vi alle er/ har vært nå:) Men dette er sikkert for godt til å være sant, tenkte jeg...

 

Så et par dager etter kom min søster på besøk og fortalte at de venter deres første barn i april!!! Godt to mnd etter oss, skal bli herlig å ha noen å gå hjemme med!!! Jippi:)

 

Så kom mandagen og vekten skulle frem, 84.9 kg!! Kun 0.3 kg opp denne uken, det kan tyde på at teorien over stemmer, er nå i uke 25 og litt letta:))

 

Håper på en like positiv uke nå, og lykke til jenter!! Vi ska jo uansett bli årets ammemaskiner så se positivt på det!

 

Klem fra Hanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig med flere på denne tråden :D

 

Det var et artig innlegg fra deg denne uka Hanna, håper virkelig teorien om uke 17-24 stemmer. Jeg er nå i uke 24 og har siden sist lagt på meg 0,7 kg. Var hos lege på kontroll på mandag, og da hun ikke kommenterte vektoppgangen måtte jeg spørre henne om hun hadde tenkt å gi meg en preken. Men hun sa hun ikke var det minste bekymret og at jeg bare skal fortsette som jeg gjør. Det gjorde godt å høre..

 

Ja, ja - så jeg leder - blir nok førstemann til 90...

 

Ha en fin uke dere :)

 

P.s. hvor handler dere mammaklær på nett?

 

Lene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clementin

Hei dere :D

 

Så bra med infoen om uke 17-24. Da må jeg være obs i tre uker enda nå.

Jeg var på kontroll i dag og vekten min står fremdeles på 80.3!

Jippi!! Da er det jo håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først gratulerer til deg clementin, virkelig bra!!

 

Jeg har gått opp 0.9kg denne uken, det er surt og bittert. Det syner så godt på meg, låra henger liksom der og disser når jeg beveger meg.. Skulle ønske jeg kunne vært slank og vakker gravid, hadde ikke det vært herlig jenter???

 

For meg har denne vekta tatt bort hele gleden med dette svangerskapet, jeg tenker med glede på at det bare er 3mnd. igjen, så kan jeg la vekten rase ned og jeg vil føle meg vel igjenn.... jeg var tyngre i sist graviditet, men da ofret jeg ikke vekta en tanke- bare gledet meg til å bli mamma, savner det....

 

Men det var litt positivt å hørre at legen din Lenemora ikke var bekymret for vektoppgangen, da er det nok ganske normalt. jeg har vært glad så lenge det ikke blir snakket om på kontrollen:)

 

Er dere fortsatt i full jobb, ved god helse og alt det der??

 

Jeg har fått mase åreknuter og sprukne blodkar på leggene, så legen sa at dersom det ble verre måtte jeg ut i sykemelding.. ganske tidlig synes jeg..

Har fått en salve som skal smøres på 4 ganger daglig, pluss at jeg går med støttestrømper hver dag for å prøve å holde det i sjakk.

 

Nok om meg, gleder meg til å høre fra dere på onsdag!!!!

 

Klem Hanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mist motet Hanna, det finnes jo så mange solskinnshistorier om det vi strir med. Bla litt opp på siden og les ommat den historien som ligger inne på denne tråden.

 

Denne uka har vekta nok en gang steget med 0,8 kg. Dette er nok selvforskyldt, var i 3 selskaper forrige uke - og der ble det ikke servert knekkebrød... Har begynt å se humoren i det, og kan faktisk le av kroppen min innimellom. Min mann har fått forbud om å kalle meg big mama, men heller si sexy chic...

 

Jeg er i permisjon (svangerskapspenger) siden midten av august - jobber vanligvis med utagerende ungdom. Går hjemme med blandede følelser - kan bli kjedelig noen dager, er jo måte på hvor gøy det er å være husmor.. Formen er fremdeles utmerket, men merker jo at kroppen er tyngre.

 

Håper dere får en fin uke!

 

Lene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!!

 

Jeg fikk nermest sjokk da jeg gikk på vekta i dag, 85,3kg. Det betyr ned 0.5 kg! Men det er jo med et men, vekta var 86.6 på søndag samme tid og sted:) Så det kan bli spennende å se hva den sier i morgon...he he

 

Har ikke så mye å skrive om i dag, men motet er hvertfall på plass et døgn til:)

 

Dere får ha lykke til, er like spent hver uke hvordan det går med dere!! Ha en fortsatt fin uke!

 

Klem Hanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger du fremdeles med Clementin?

 

Ble rent misunnelig på deg Hanna, for meg ble det igjen en ny vektoppgang - denne uka + 0,6 og vekta viser nå 89,6 kg. Dette utgjør en total vektoppgang på 12,6 kg... Og jeg har 14 uker igjen av svangerskapet! Har nok passert 90 til neste gang ;)

 

Har siden sist fått tømmerstokker til ben, fulle av vann... Og lurer på om jeg har en begynnende bekkenløsning. Var på jentetur i helga med mye gåing, og når jeg først satt meg ned var det med bena ned. Håper at kroppen kommer i gjenge igjen i løpet av uka.

 

Blir spennende se åssen det har gått til neste uke!

 

Lene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest bloggen deres for første gang i dag og den har vert veldig nyttig for meg. Takk for at dere deler tanker og bekymringer !! Jeg har trodd jeg var helt alene med disse problemene.

 

Jeg er selv førstegangsgravid og 24 uker, og allerede + 10 kg! Ble gravid et par uker etter kurs med 6 kg vektnedgang og var da kjempeførnøyd med å endelig ha nådd trivselsvekten. Nå føles alt bare helt bortkastet. Hadde kaloriinntak 1600 på kurset, tror jeg må begynne å telle igjen for ikke å rase oppover...

 

Noen som vet ca hvilket kaloriinntak som er anbefalt i svangerskap hvis man ikke vil slanke seg men holde vekten stabil? 1800-2000 kcal?

 

Klem fra idma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HelleDudena

Hei Idma

 

Hvis du bare vil ha en normal vektoppgang når du er gravid, kan du regne ut energibalansen din. Vil tro den ligger i overkant av 2000 kcal hvis du lå på 1600 kcal da du slanket deg. Etterhvert trenger kroppen ca 200 kcal ekstra.

 

Men husk at man legger på seg uansett.... Jeg har lagt på meg henholdsvis 33 kg (eldstedatteren min, nettopp ferdigslanket da jeg ble gravid) og 20 kg. I det siste svangerskapet gikk jeg nok opp det jeg trengte, siden 17 kg var borte igjen i løpet av veldig kort tid. Nå er yngste jenta 5,5 mnd og jeg veier 2-3 kg mindre enn da jeg ble gravid med henne. Faktisk er snart alt fra det første svangerskapet borte også.

 

Lykke til og kos deg med magen din!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig med flere på tråden her ;)

 

Da var ukas veiing unnagjort, opp 0,4 kg siden forrige uke. Har nå gått opp 13 kg - og jeg har ca 13 uker igjen av svangerskapet! Har mistet mye av motivasjonen til å ligge unna søtsaker og godis, og har hatt flere utskeielser - også på hverdager siste tiden. Jeg spiser i utgangspunktet veldig sunt, men spiser mer enn jeg trenger og supplerer gjerne med noe godt til kvelden. Men selv på de ukene hvor jeg har vært streng med meg selv raser kiloene på.

Håper dere andre har en bedre dag enn meg... Var jo forberedt på å passere 90 denne uka, men det var en nedtur likevel.

 

Åssen har det gått for dere?

 

Lene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann!

 

sitter nå hjemme med diare.. vekten i dag viste 85.0 kg, men det stemmer nok ikke særlig bra siden jeg er absolutt helt tom innvendig...;)

 

jeg har hatt masse trøbbel med pcèn den siste uka så derfor ble det ikke noe rapport på meg sist mandag. men da viste vekta 87.1 kg, litt svingninger her..

 

0.4 kg opp er jo bra det Lene, jeg er fornøyd dersom den ikke viser mer enn + o,5 kg.

 

jeg gleder meg til å gå på vekta i morgen, er jo lov å håpe!!:)

 

Lykke til da, Hanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var like før jeg gikk i gulvet etter å ha gått på vekta denne uka, opp 1,5 kg!!!!!!! Er nå ut i uke 28 og har lagt på meg 14,5 kg - målet mitt var å legge på meg max 15 kilo i løpet av disse 9 månedene, He he. Det er jo helt vanvittig! Kommer jo til å legge på meg 50 kg skal dette fortsette... Men - var til kontroll hos jordmor i går, hun sa med det samme jeg kom inn døra at jeg har mye vann i kroppen, og på en skala fra 0 til 3 ligger jeg nå på 2. Ved forrige kontroll for fire uker siden lå jeg på 0... Men halvannen kilo opp på en uke - huff og huff. Det gjør ikke godt for selvtillitten og jeg gruer meg allerede til årets julebord..

 

Håper formen din er bedre Hanna! Vi høres med neste uke ;)

 

Lene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HelleDudena
Det var like før jeg gikk i gulvet etter å ha gått på vekta denne uka' date=' opp 1,5 kg!!!!!!! Er nå ut i uke 28 og har lagt på meg 14,5 kg - målet mitt var å legge på meg max 15 kilo i løpet av disse 9 månedene, He he. Det er jo helt vanvittig! Kommer jo til å legge på meg 50 kg skal dette fortsette... Men - var til kontroll hos jordmor i går, hun sa med det samme jeg kom inn døra at jeg har mye vann i kroppen, og på en skala fra 0 til 3 ligger jeg nå på 2. Ved forrige kontroll for fire uker siden lå jeg på 0... Men halvannen kilo opp på en uke - huff og huff. Det gjør ikke godt for selvtillitten og jeg gruer meg allerede til årets julebord..

 

Håper formen din er bedre Hanna! Vi høres med neste uke ;)

 

Lene.[/quote']

 

Hei Lene,

 

Å gå fra 0 i ødem til 2 i løpet av 4 uker innebærer nødvendigvis en ganske kraftig vektøkning. Jeg hadde 2/3 på slutten med eldstejenta mi. Dropp 15 kgs grensen du, max 20 kg er mye mer realistisk. Du kan forvente å gå opp ca 0,5 kg i uka fremover dvs ca 6 kg til. Vannet forsvinner fort, jeg har gått ned henholdsvis 14 og 16 kg i løpet av de første 2-3 ukene etter fødslene.

 

Og du, i dag er jeg 3,7 kg lettere enn da jeg ble gravid med litj'frøkna på snart 6 mnd. Og jeg gikk opp 20 kg. Litt innsats krever det jo, men er man bevisst på hva man spiser i etterkant av fødselen og trimmer litt forsvinner kiloene.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at jeg ligger på samme startvekt som dere andre her,bare en del uker bak.

Er nå 16 uker på vei. Startvekt var 78,1,og veier nå ca 75kg. Har vært mye dårlig+ at jeg akkurat har mistet faren min i kreft...Ganske krevende 3 første måneder kan man si.

 

Interessant det med størst vektoppgang mellom uke 17-24.. Har en uke til å stålsette meg for dette! Har som mål max 10 kg.... La i sist svangerskap på meg 14,5 kg ,men fikk da 3 uker før tiden.

 

 

I etterkant derimot la jeg på meg 13 kg..... Ikke så bra,nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...