Gå til innhold

Sunn mat på kort tid


Gjest Lillepus
 Share

Anbefalte innlegg

Er i en ugunstig situasjon. Lager kun mat til meg selv fordi samboeren min jobber hver ettermiddag. Prøver å unngå enkle løsninger som er kaloribomber, men det er til tider vanskelig å unngå. Kjedelig å lage middag til en. Er det noen som har enkle sunne oppskrifter, gjerne vegetariske som ikke tar alt for lang tid å lage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker dette:

 

Lapskausblanding i pose

fond/buljongterning

salt, pepper

vann

kjøtt/pølser eller lignende.

 

Lag suppe og kok opp :P Smaker helt fortreffelig.

Og tilpass posjon etter hva du skal spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har du prøvd fjordlandmiddager? De er i passe størrelse til en person. De er kanskje litt dyre i lengden, men fint innimellom.

 

Ellers går det an å lage en god omelett, og servere en lettvint salat til :P Det finnes også mange gode grønnsakssupper, her er en jeg pleier å lage:

 

Kok opp grønnsaksbuljong. Ha i biter av gulrot, kålrot, sellerirot (eller andre rotgrønnsaker du liker) og blomkål og la koke til grønnsakene er så vidt møre. Krydre til med salt, pepper og cayennepepper. Ha i litt purre på slutten av koketiden. Server med grove rundstykker. Deilig varmende nå på høste... (Jeg pleier også å ha i litt stekt renskåret svinekjøtt, men det er jo slett ikke nødvendig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i en ugunstig situasjon. Lager kun mat til meg selv fordi samboeren min jobber hver ettermiddag. Prøver å unngå enkle løsninger som er kaloribomber' date=' men det er til tider vanskelig å unngå. Kjedelig å lage middag til en. Er det noen som har enkle sunne oppskrifter, gjerne vegetariske som ikke tar alt for lang tid å lage?[/quote']

 

Hei Lillepus

 

Har du vurdert og lage deg noen gode retter på f.eks søndager og fryse ned for resten av uka?

 

Ta deg god tid på søndagen og lag 2-3 retter som du kan fryse ned i passende porsjoner.

Deretter er det bare å ta opp en porsjon når du kommer hjem fra jobb og tine det i microen. Tilbehør som ris, poteter o.l bør jo lages samme dagen. Lag deg også en stor bolle med salat og ha plastfolie over og sett det i kjøleskapet. Salaten holder seg ganske bra i noen dager, og da slipper du å stresse med å kutte opp salat osv når du er trøtt og sliten.

 

Forslag til retter som du kan fryse er; gryteretter, wok, pastasaus, kyllingfilet i diverse sauser f.eks tikka massala, eller rett og slett det du har lyst på :)

 

Lykke til ! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å lage kjappmiddag av fisk. Legger litt oppskjærte grønnsaker, feks. løk og gulrot og en potet i skiver i et ildfast fat med kant på. Krydrer fiskefileten med salt, pepper og evt annet utfra fiskesorten og legger den oppå grønnsakene. Tar aluminiumsfolie over og setter inn i ovnen på 230-250 grader, og steker ca 30-40 min. (til fisken er gjennomstekt,liker grønnsakene litt sprø) Blir sunt og kalorifattig...Fisken kan også byttes ut med feks kylling og poteten med ris... Maten lager seg selv og fisken blir veldig god, mens man samtidig kan gjøre noe annet og det blir lite oppvask. Kjempebra i en stresset hverdag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hadde jeg i går...

 

Stek løk i litt olje til den er blank. Ha i en boks hermetiske tomater, og la koke litt. Krydre med salt, pepper og litt timian. Siden jeg elsker hvitløk hadde jeg i et par fedd, men det er slett ikke nødvendig. Ha i litt chili eller cayennepulver. Legg i seifileter (er ganske sikker på at det går fint med torsk og) og la trekke ca 15 min. Server med kokt potet eller ris, og en lettvint salat.

 

Har forresten funnet ut at salaten blir mer lettvint når man bruker ruccolla, som ikke trenger å kuttes :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...