Gå til innhold

Nå eller aldri - da må det bli NÅ


Gjest Isabel

Anbefalte innlegg

Jasså du HaneMor – så utrolig hyggelig. Og for en vakker motivasjonsmulighet du har fått til å endre litt på livsstilen. Å måtte ta hensyn til noe som er ”større” enn en selv. Og hva er vel større enn å gi best mulig start til et nytt liv. Har tenkt mye på det etter siste graviditet. Før graviditeten veide jeg det samme som jeg endelig gjør igjen nå (nesten 9 år etter!). Men av en eller annen grunn fokuserte jeg helt feil på starten. Tenkte at endelig trenger jeg ikke bekymre meg for vekten – den øker jo uansett. I starten spiste jeg ett stykke Brownie hver dag i 3 mnd. (nesten i hvertfall). Så begynte heldigvis tanken på barnets helse å melde seg. Ønsker deg masse lykke til på veien, og mye bedre fokus enn det jeg hadde. :D

 

Så heldig du er Sassa som har fått vaksine. Hadde håpet å få tatt den før vi drar til Spania den 9.11, men slik det ser ut nå er det ikke vaksinering av menigmann før i midten av november her i Oslo. Kanskje jeg får influensaen før den tid, og da slipper jeg hele vaksineproblematikken :). Men jeg føler virkelig med deg Raki, underbemannet med alle barna til stede. Høres tøft ut. Dette må det bli ekstra trimpoeng av, så da går det litt opp i opp med svømmingen som du gikk glipp av ;).

 

Du Rosalilje, en ting jeg har lurt på; nå som du ikke kan være så aktiv som du ønsker, betyr det også at du orker mindre sosiale aktiviteter? Vi mennesker er jo sosiale individer (i større eller mindre grad), og trenger kontakt/samspill med andre for å holde humøret oppe. Hvis det er slik at du i tillegg til mindre bevegelse, også får mindre positiv input fra andre – vel, da er jeg dobbelt imponert over det du har fått til!!

 

Nå er jeg for øvrig nesten friskmeldt i ryggen igjen. Utrolig deilig å gå uten ”jernkloa” i ryggen på slutten av turene.

 

Ha en fantastisk høstdag alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2,8k
  • Created
  • Siste svar
Gjest rosalilje

Så bra at du er bedre i ryggen, Bliny!

Hadde ikkje tenkt å plage dokke så mykje med sjukdommen, men sidan du spør så kan eg jo forklare litt. Det stemmer det at det også blir mykje ein ikkje kan vere med på sosialt. For det første kan eg jo ikkje vere i jobb, er stort sett heime heile dagen, så ser ikkje så mange utenom familien. Prøver å av og til få kommt meg ut på noko, men ikkje så mykje som skjer på dagtid, og på kvelden er eg som regel veldig sliten. Men eg er også veldig sta, og er av og til med på ting som klubb, ulike party, konsertar, jentetur på byen, men alt må planleggast veldig nøye så eg gjer lite på forhånd, og helst ikkje har så mykje på programmet i dagane etterpå. Hadde vore enklast å berre gitt seg til heime, men eg har virkelig bruk for å vere litt sosiel også...Blir også veldig trøtt av å kjøre bil, så det begrensar også litt kva eg kan vere med på, for bur på landet, så er ofte eit stykke å kjøre.

Noko av det kjekkaste eg er med på for tida, er at me er ein god del nabodamer som samlast hjå kvarandre etter tur. Alle tar med litt mat kvar, og så berre pratar me og kosar oss! Det gir meg faktisk energi og mot til å holde ut i kvardagen.

I tillegg slit eg med både hukommelse og konsentrasjon, så kan av og til vere litt utfordrande å sitte og prate med folk, slit med å henge med i samtalen ofte.

Som du sikkert skjønnar er det mykje meir problem knytta til denne sjukdommen enn at ein ikkje kan vere så aktiv fysisk.

Har også 4 ungar som krev sitt og ting dei skal vere med på og kjørast til, så ikkje alltid så mykje tid igjen til mor sjølv...

Det som jo er ein fordel med å ikkje vere så veldig sosial, er at eg slepp mange av fristelsane som eg ser dokke andre blir utsett for som feks kake på jobben, julebord, kurs på hotell osv. Får sjå mest på det som er positivt!

 

Fekk faktisk gått meg ein liten tur i dag, så fornøyd med det!

Maten går det fint med. Treng 1600 kcal for å holde vekta, så skal eg gå ned må eg ligge ganske lavt i inntak. Ligg på 1000-1100 i vekene, men blir som regel ein del meir iallefall ein av dagane i helga.

Er jo ikkje akkurat tjukk då, er berre dei to siste pyntekiloane som gjenstår for at eg skal vere fornøyd for min egen del.

Gratulerer med baby i magen, Hanemor! Så spennande! Lurt å tenke ekstra over kva ein et når ein er gravid. Eg har lagt på meg 10-12 kg i svangerskapa mine, og det som er så deilig med det, er at i løpet av den første månaden etter fødselen er alt av igjen, og ein har fått kroppen tilbake!

Rakri: Så aktiv som det høres ut som du er, trur eg nok at du får ganske mykje "gratis" trim i løpet av ein dag, så ikkje fortvil om du ikkje får trimma så mykje ein periode no.

Sassa:Stå på vidare! Du får sjå på det som er positivt, du har holdt vekta stabil i 1 år. Tenk på alternativet som kunne vore mange kilo opp hvis du ikkje hadde fokusert på mat og trim.

Ikkje meininga å breie meg sånn på tråden altså, var berre litt vanskelig å utrykke seg veldig kort om noko som faktisk berører nesten alle områder av livet mitt for tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har en tøff hverdag rosalilje! Har selv vært fryktelig trett i perioder de siste årene, og kjenner litt den følelse selv om det ikke har vært så alvorlig som i ditt tilfelle:) Synes du er flink jeg!

 

Så bra att ryggen din er bra Bliny:p Masse positivt for deg for tiden.

 

Her har dagen blitt brukt delvis på benken og delvis til å vaske huset. Har vært trett og litt slakk (tror jeg ) og hatt kjempe vondt i hodet i dag. Skylder det på vaksinen og håper det er over i morgen, men klarte allikevell å få tatt huset en runde i dag for det var absolutt en nødvendighet. Jeg er så "heldig" att jeg bor i en forholdsvis liten kommune, og det har jo vært oppe på nyhetene nå att det blir ujevnt fordelt. Vi fikk vaksinen på jobb Bliny, ellers hadde nok ikke jeg heller fått ennå.

 

Dagen har gått veldig bra matmessig, men altså ingen trim ;) Nå skal jeg snart finne sengen, så blir det forhåpentligvis nok søvn iallefall :)

 

Ha en fortsatt fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det stille igjen her inne! :) Her har uken gått sånn någenlunde bra med tanke på maten, men lite trim. Har fått gått meg en tur i dag men det var også alt denne uken ;) Skal på jobb i ettermiddag, og jobbe hele helgen, så håper jeg på litt glede når jeg går på vekten på mandag :)

 

Håper dere får en strålende helg alle sammen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Her har veka gått fint! Litt utskeielse i kveld, blei bedt ut i besøk. Men har ete magert før i dag, og tok 1 pizzastykke, 1 kule is og litt sjokolade, så det får vera ein godkjent utskeielse .Før hadde eg nok ete iallefall 3 gongar så mykje...Veit ikkje korleis det er med dokke, men eg har ikkje sagt til nokon at eg slankar meg, så enklare å ta litt enn å få mange spørsmål og beskjed om at eg er tynn nok.Har ikkje så store forhåpningar om nedgang på vekta i morgon, kjem innom igjen med rapport då.

Håpar du får ei fin helg sjølv om du må jobbe, Sassa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Vekta i dag var 56,8, så 400 g ned. Det får vere greit nok det. Får besøk i kveld, synes det er det lettaste, for då har eg kontroll på menyen og kan bestemme meg på forhånd kva eg skal ete. Har ikkje heilt planar for i morgon, men skal iallefall prøve å holde meg i "skinnet", for skal vekk neste helg og då er det ofte litt vanskeligare.

Har eit snitt på 1200 kcal for dagen siste veka, 1000 kcal på dei fleste dagane, men ein liten nøttesprekk på mangdag og besøket i går gjorde at snittet steig ein del.

Har de forresten prøvd Tacosuppe! Veldig godt, magert og sunt! Anbefales!

Ha ei fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Håpar ikkje eg skremte vekk alle andre med å begynne på denne tråden, er det berre meg her i helga...? :-)

Endte på 1100 kcal i går, det får vere bra ein lørdagskveld!

I dag har eg vore på kino med ungane, åt 100 g sjokolade. På vei heim ville dei på Peppes Pizza. Eg kjøpte med ein Taco salat, 2 tortilla fyllt med kjøttdeig og ost og salat ved sidan av. Tok berre to teskeier av dressingen og droppa guacamolen. Det må vel hjelpe litt på. Prøvde å rekne ut ca kcal- innhold i det eg åt og kom til ca 770 kcal. Kan det virkelig vere så høgt?Isåfall er eg oppe i 1600 allerede idag, så får blir mager kvelds...

Håpar det går bra med dokke andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du skremmer nok ingen - bare et tegn på at folk er travle, tror jeg.. og noen ganger at motivasjonen er laber!!

 

Selv har jeg vært bortreist til Oslo i helga!! Så Mammamia på teater i går, og det var knallbra!! Babybesøk hos et vennepar idag..Borte betyr alltid rutineendringer, og det betyr "problemer"! Ikke alltid så enket verken å holde på motivasjon eller på regnestykkene når det blir mat i farta.. og det kan jeg love dere: når man spiser ute med to 2åringer ved bordet er det vanskelig å vite hvem som har spist hva etterpå...hehehehehehe... Har vel holdt sånn høvelig greit da.. utenom litt mer snop enn vanlig i går! Men vi gikk nesten 20 000 skritt igår, da det er vel noe!!

 

Nå er planen min å unngå snop og snacks hele måneden. Kake blir det den 15. når vi feirer 2 x 2 år - ellers skal det være en meget moderat måned!! Jeg får til greit med maten, men har det sååå travelt ellers. Har vært helt sinnsykt på jobb hele uka som gikk og bedre blir det visst ikke nå heller.. pokkers svineinfluensa altså!!

 

Ja, det ble litt "hulter til bulter! her-- akkurat på vei i seng..

ALt for seint, men har jobbet med papirarbeider fra jeg var hjemme kl 21, behov for å sitte litt med andre ting før jeg hopper til sengs

 

Ha en god uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så stemmer nok det kalori - innholdet rosalilje. Etter at jeg fant ut hvor mye kalorier det er i sånn lefser har jeg alltid nøyd meg med en. Fyller opp tallerkenen en gang til med alt "grønnfor". Dropper rømmen helt, er veldig sparsom med ost og nokså sparsom med kjøtt også. Småtassene får skinke i terninger siden kjøttdeig m tacokrydder er veldig salt og sterkt. Prøver å bruke litt mer skinke selv også istedet for kjøttdeig. Alle monner drar, vet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Høres ut som du har hatt ei super helg, Rakri! Og synes også du skal vere fornøyd om du åt litt meir enn vanlig. Ikkje lett når ein er på reise!

Blei egentlig ikkje heilt som eg hadde tenkt med den taco-salaten. Gjekk på ein Peppes Pizza eg ikkje hadde vore før, og det viste seg at det var mest ein plass for Take-away. Derfor lagde dei kun to sortar salatar, og ingen av dei var så veldig magre. Tortilla-lefsene kom ferdig fyllt med ost og kjøttdeig og gratinert, så syntes ikkje eg kunne sitte å skrape ut fyllet heller for å ikkje ete lefsene...:-)Kunne selvfølgelig ete berre den eine, men syntes det blei litt lite og eg fann ut at eg uansett ikkje oversteig kaloribehovet på 1600, så lot det gå for den gongen, men skal iallefall velge noko anna ein annan gong.

Når eg lagar taco heime pleier eg å bruke kyllingkjøttdeig, og ete kun det med masse salat ved sidan av og litt mager kesam på toppen. Droppar lefsene heilt.

Borte bra, men hjemme best!

Eg har no hatt snope-og snacksfri sidan slutten av august, bortsett frå på kino, då har eg ete berre litt. Har klart å holde meg heilt utenom 2 besøk der eg åt litt snop og ein gong eg åt litt chips. Men har ete kaker og is i besøk då! Klarer ikkje vere heilt uten noko søtt så lenge.

I helga skal eg vekk og skal reise ganske langt, og då har eg bestemt meg for å ha med ein liten godtepose....Det bestemte eg meg for allerede i august når eg innførte snopefri, trudde eg skulle ha nådd 55 kg til den helga, men det går jo ikkje. Var 56,7 i dag då, var ganske lavt til å vere ein mandag. Er ikkje av dei som veg meg berre ein gong i veka ;-)

Ha ein fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, skrev et innlegg på fredag, men det ble tydeligvis aldri postetÂ… Sløvt. Sløv er akkurat hva hele denne har uken vært. Opp 1,5 kg på en uke. Hjernen har ikke bare vært på ferie, men faktisk helt bortreist!!! Treningen har vært bra, måltidene som de burde, søvnen som den skal, men godteriet - alt annet!!! Jeg tør ikke en gang skrive hva jeg har stappet i meg. Det er akkurat som en motreaksjon på å ha stirret på målet til øyet ble tørt. Vel, så har jeg hatt en helsprø uke, og ferdig med det.

 

Det jeg skrev i innlegget som aldri ble postet var; du skal ikke føle at du plager oss med å fortelle om hverdagen din med ME, Rosalilje. Dette er viktige innlegg til inspirasjon for andre i samme situasjon. Du viser at det er mulig å foreta en livstilsendring, selv om forholdene er alt annet enn enkle. I tillegg er du en inspirasjon for oss andre som også har våre ”B-dager” (uten sammenligning for øvrig). Dessuten hva skal man skrive om hvis det ikke er lov å fortelle om utfordringene i hverdagen og tanker om dette? Så nei, Rosalilje – du har ikke skremt oss bort :).

 

For min del var denne helgen en travel sosialt periode, med myyyyye dårlig samvittighet. På fredag handlet jeg inn monstermasse smågodt til hekser, djevler, vampyrer og andre små hesligheter som skulle komme til å ringe på vår dør neste dag. Vanligvis er vårt hus travelt besøkt på Halloween, men i år var det ganske stille. Hadde helt glemt influensaen. Mange av de barna som fortsatt sprang friske og raske rundt, hadde fått beskjed om å holde seg hjemme denne dagen. Det merket mine lykkelige barn, som ikke hadde fått denne beskjeden. De kom hjem med poser stappfulle av godteri. Så nå har vi kvalmende mye sukkerprodukter. Dette på tross av at de to siste små stakkarene som kom innom vårt hus, fikk med seg ca. et halvt kilo smågodt hver. De sjanglet sjokkert ned trappen i lykkelig ekstase. Heller dem enn megÂ….

 

Så nå blir det en uke med ”godterisølibat”, før vi neste mandag reiser til Spania.

 

Ha en motivert og inspirert uke alle sammen. Gleder meg til å høre hvordan det har gått med dere andre:):)

 

Nå trykker jeg ”send svar” på dette innleggetÂ… ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om dere alle har hatt en flott helg, på forskjelleige vis.

 

Bliny; du tar deg nok snart inn igjen når det gjelder dine utskeielser og det er vel ikke så unormalt og variere litt i vekt i stabiliseringsfasen!? Stå på!

 

Rosalilje; du kan vel ikke forvente att det går så veldig fort ned når det er de siste kiloene igjen bare:) Ser du er like høy som meg, og 15 kg lettere, og lurer jo litt på om det virkelig er noe å ta av for deg. Selv hadde jeg nok sett ut som ett "beinrangel" på den vekten! Men det vet jeg jo ikke, for jeg har jo aldri vært i nærheten av ett så lavt tall ;) Mener ikke att du er det, men synes att det er fasinerende hvor forskjellig bygd vi er...............

 

Rakri; høres ut som du har hatt en super helg! Må jo være lov å skeie ut litt i sånne anledninger. Kjenner til det med dårlig tid! Dagene går med til jobb, middagslaging, husarbeid osv. osv... hvor var det vi skulle putte inn tid til trening???

 

Selv har jeg hatt en forholdsvis travel helg på jobb, så der har det blitt mye trakking. Klarte selvfølgelig å stappe i meg en del sjokolade på lørdagskvelden og det selv om jeg egentlig ikke hadde lyst på i utgangspunktet :) Så, når jeg kom hjem fra jobb i går kveld var jeg sulten, tok en banan men var fryktelig saltsugen. Da sa min "snille " mann att vi spiste jo ikke opp chipsen i g!år og vips så hadde jeg spist en halv pose chips! Men, men vekten viste ned 1.4 kg i dag, så nå skal jeg prøve å være flink denne uken så kanskje den ikke går rett opp igjen. Er hjemme med syke barn i dag, (som egentlig ikke er så syke allikevel) så kanskje jeg kan få til litt trening i kveld. Hadde jo store planer om trening i forrige uke som ikke ble noe av, men har litt mer fri denne uken så kanskje det er håp........................:)

 

Ha en strålende dag alle sammen, her blåser det "stikker og strå" i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snop og snacksfri er lurt, Rosalilje. Har stortsett hatt det hele høsten selv også, ikke mange dagene med snop altså!! Jeg merker meg også at du ikke kan ha mye ekstra med den vekta og den høyden.. Men man er vel ekspert på å se valker selv nesten uansett??

 

Bliny: det kommer vel til å svinge litt rundt 60 en stund - har hørt det er vanlig.. Og med en liten mental pause svinger det raskt opp, det vet jeg alt om!!

 

Denne uka startet akkurat slik forrige uke var på jobb- dvs lite voksne og full barnegruppe.. merkelig det skal være sånn - har aldri opplevd maken. Vanligvis er det samsvar når det gjelder sykdom hos voksne og barna, men ikke nå. Kjenner jeg ikke holder særlig mange dagene til med dette her!

 

Har også en slags skjult "lidelse" om man kan kalle det for det. Diagnosen er nevrofibromatose. Deler av problematikken går på stive/ spente muskler og at man blir fortere sliten enn mange andre blir.. Må si jeg merker det veldig godt i slike perioder, at jeg ikke tåler så mye. Ene tvillinggutten har samme diagnose, ser bl. a forsinket motorikk hos han - eller sen, har er innenfor det normale utfra mine kunnskaper iallefall.. men forskjellen blir veldig tydelig når man har en tvillingbror som er litt tidlig ute å sammenligne med.. Det er en lang "smørbrødliste" over problemer man KAN ha ved denne diagnosen, så sånn sett har vi vært heldige.. Men merker iallefall det sliter å gå underbemannet pluss jobbe overtid stadig vekk!!

 

Gikk en times tur i kjapp gange med ei venninne nå ikveld. Herlig i skikkelig motvind ;):) Greit å lufte av seg jobbfrustrasjoner!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

I dag fekk eg og ungane deilig fårikål hjå mora mi! Det smakte utrulig godt på ein sur og kald dag! Synes det er vanskelig å legge inn rett mengde her når ein et vekke sånn, men får prøve å rekne litt ca.

 

Dokke har rett i at det ikkje er så veldig mykje igjen å ta av, berre litt akkurat over buksekanten som forsvann når eg var på 55 kg sist gang. Hadde då tatt av 12 kg og måtte kjøpe meg heilt ny garderobe, og den liker eg så godt at den vil eg beholde! Når eg kom opp mot 58-59 kilo begynte buksene å stramme...Er forsåvidt fornøyd no, men tenker det kan vere lurt å ha litt å gå på til stabilisering og mot jul? Kva tenker de om det?

Trur nok eg har tapt ganske mykje muskelmasse sidan eg er mykje i ro, det vil vel gi ei litt lavare vekt enn eg hadde før. var faktisk 74 kg før eg fekk ungane, så har gått motsatt vei enn mange andre når dei får ungar. Trur egentlig det er lurt å vere lett for meg, for brukar mykje meir energi på å bevege seg med ein tung kropp!

 

Rakri:Eg trur vel kanskje ikkje du har så veldig mykje å ta av heller? Er vel helst berre du som ser det? Eg pleier aldri å seie til nokon at eg slankar meg, trur ikkje nokon hadde forstått det. Høres ut som du har ein fryktelig travel kvardag no, pass godt på deg sjølv! Har ikkje hørt om sjukdommen din før, er vanskelig med sånne ting som ikkje viser, hadde liksom vore enklare å komme med ein stor gips og krykker...

 

Sassa:Høres ut som du har det ganske hektisk og! Er det i helsevesenet du jobbar? Skjønnar godt at det blir vanskelig å få tid til trim då, og at det kan vere fristande etter ei lang, hektisk kveldsvakt med litt snop og snacks! Heilt menneskelig det.

 

Bliny:Utrulig kjekt å bli møtt med sånn varme og forståelse! Ikkje alltid så lett med denne sjukdommen, mange som ikkje forstår og trur at ein berre er lat. Men er det noko det iallefall ikkje er, så er det det!

 

Forresten nokon som giddar å skrive korleis ein lagar dei forskjellige smilefjesa?

Ha ein fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolon + en stor D blir :)

 

Kolon + rolleyes + kolon blir ;)

 

Kolon + eek + kolon blir :eek:

 

; + ) blir :)

 

Bare plass til fire i samme tekst..

 

Joda, det er travelt.. Men håper neste uka blir bedre da.. De som er syke nå begynner å komme seg, så jeg krysser fingrene.. En ting er jo å få dagene til å gå opp, fungere greit - det får vi til.. Men vi rekker jo ikke å gjennomføre planer for tema og slikt, så i lengden blir det jo utilfredsstillende.. og så klart blir det hektisk når man mangler en person eller to. Noen barn reagerer veldig på det.. Men man må bare prøve å gjøre det beste ut av det, blir ikke bedre av å klage.. Får litt "kjeft" av styrer, fordi jeg ofte går evt overtid selv - er lettere enn å "beordre" andre..

 

Jeg har nok også mest over buksekanten, men ikke alt er fett.. Mye er løshud etter stor tvillingmage og en del er slappe muskler..

 

Jeg tenker også at det er lurt å gå ned litt mer enn der man vil lande til slutt.. Fort å få på en kilo i stabiliseringen, så jeg tenker, om jeg får det til, å gå ned til 47 før jeg øker inntaket.. Vi får se - akkurat nå virker det litt fjernt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Er nok litt laus hud/slappe musklar her og etter 4 svangerskap...Tenker iallefall eg held på ei stund til mens motivasjonen er her, tar det litt etter kvart. Skal iallefall stabilisere litt før jul og ha som mål å holde vekta gjennom jula enten eg er i mål eller ikkje. Trur me har ganske likt mål då hvis ein ser det i forhold til høyde;)

 

Las litt om sjukdommen din, høres jo ikkje noko kjekt ut! Godt at det har ein mild variant av det. Men pass på deg sjølv så du ikkje slit deg heilt ut, er verre å hente seg inn igjen då.

 

Skulle å besøke sønnen min som bur vekke på internatskule i helga, men der er utbrudd av svineinfluensa og han og har fått det, så blir ikkje noko av turen, dei vil ikkje ha masse foreldre der i tillegg då...Han er berre 16 år, så veldig rart at han har flytta ut, og ikkje noko kjekt å ha han så langt vekke når han var sjuk, men han er heldigvis bedre no.Bestemte meg allerede i august at den helga skulle eg kose meg litt, og det lurar eg på om eg skal gjere sjølv om eg blir heime. Litt sjokolade og nøtter er det eg har mest lyst på!;)

I tillegg har ei av jentene mine fått svineinfluensa, så ho ligg her og er ganske dårlig. Redd at me då får det alle her i huset, men ikkje noko å gjere med det.Det som er greit er at då slepp me vaksina, er veldig skeptisk til den, må eg seie. :eek:

Gøy med smilefjes!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ikke noe gøy med syke barn Rosalilje! Håper dere slipper å få det alle. Her er det bare de to minste barna som ikke har fått vaksinen. Har også vært litt skeptisk til vaksinen, men ikke godt å vite hva som er best eller verst ;) Ønsker god bedring iallefall!:) Her har minstemann vert hjemme fra skolen denne uken, med vond hals og hoste, men ikke så mye feber så det er nok ikke snakk om svin her:)

 

Ellers merker jeg att motivasjonen varierer veldig etter hva jeg klarer å få til av planene mine. Har ikke blitt noe trening denne uken heller, og da daler motivasjonen og mestringsfølelsen. Men satser på att det kommer seg snart!:)

 

Her blåser det skikkelig i dag, og det er ikke det jeg liker best, så nå sitter jeg her og venter til jeg skal på kveldsvakt.

 

Ha en fin høstdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, svineinfluensa er noe svineri :eek: Det er det flestparten på jobben ligger med... forrige uke var den verste styrer kunne minnes, og så ble denne uka verre.. men får bare anta at de som er syke nå iallefall holder når de er på plass igjen over helga!!

 

Er veldig i tenkeboksen i forhold til vaksine.. I Trondheim kan man nå få vaksine til barn mellom 6 mnd og 5 år. De har nok til ca halvparten i første omgang.. Kjenner jeg heller mot å avvente..

 

Skal slappe av litt etter nok en maratondag, så blir det litt vasking /opprydding før handling.. Det vises at det har vært travelt.. Lite i kjøleskap og smårotete skittent... :confused: (kolon + confused + kolon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Ho er ganske sjuk og elendig, men ikkje sånn at det er skummelt på nokon måte. Gutten min blei sjuk lørdag, og han var nesten frisk igjen i dag. Eg var og kjøpte Tamiflu i dag, som eg skal ta med ein gong hvis eg blir sjuk, sidan eg er i risikogruppe og ikkje har tatt vaksine endå.

La inn matinntaket i kveld for i dag og i går, og ser at eg ligg litt vel lavt siste dagane. Mannen min er på reise i to veker, så eg er åleine med ungane og det har vore litt for travelt no i forhold til kapasiteten min.

Men hører jo at de har det mykje meir hektisk enn meg då! Er heilt imponert over alt de får gjort!

No er alle ungane i seng, så no trur eg rett og slett eg tar kvelden eg og!

Takk for confused fjeset, er redd eg kan få bruk for det av og til...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for koselige svar her. Tror det er lurt å være innom her og hente motivasjon for å spise sunt..selv om vekta går opp alikevell..huff...

 

Å så koselig å bli kjent med deg rosalilje! Gjør ikke noe med sykdomsprat her..skjønner det er vanskelig med den diagnosen, tøff hverdag da skjønner jeg..huff. Håper vi kan muntre deg opp i dårlige tider :( Å du veier jo ikke akkurat mye du heller da, men vet det med å ville stramme opp.

Jeg vil ikke ha svineinfluensa i huset for å si det sånn..har tatt vaksina da ettersom jeg jobber i helsevesenet, er gravid og har en kronisk sykdom som gjør at de anbefaler dette..så jeg håper det går bra..men ingen av barna er vaksinert eller mannen...mye av dette her omkring så er skeptisk.

Har jo inneliggende pasienter på sykehuset med dette å...ikke morro.

 

Tror det er helt normalt med sprekk bliny når man har nådd målet..det fikk jeg når jeg var i mål, men håper på å komme i mål når denne graviditeten er over. Trenger nok mer enn en mnd på å gå ned til normal størrelse...Har tatta ca 6 mnd de andre gangene så regner med å bruke tid denne gangen også..vil liksom ikke slanje seg når man ammer heller..

 

Kjenner meg godt igjen sassa i det å unne seg noe godt etter en travel vakt..syns liksom man har fortjent å kose seg, men det går desverre bare ut over en selv..ikke lett dette her.

 

Ja ja dere får ha en fin torsdag da.

 

Jeg skal på orienteringstrening i kveld..løper ikke i skogen nå da ettersom det er kommet en del snø, men får jogge en tur på veien eller gå med staver!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smellen jeg gikk på forrige uke har fått meg til å tenke mye på livsstilen min før og nå. Må innse at jeg elsker god mat, men tror jeg har funnet nøkkelen til mine tidligere (lov til å håpe;)) vektproblemer. I tillegg til den virkelig gode maten og vinen, har jeg ”kost” meg hver gang anledningen har bydd seg. For å motivere meg til nøkternhet i høst (styrke til å si nei til for eksempel nystekte vafler eller desserter når vi har vært på besøk), så har jeg hatt en mental ”gulrot” i vente. Nå er helgen jeg har drømt om denne høsten endelig her. På lørdag skal jeg spise en 7 retters middag på Oro med tilhørende vinmeny. Heldigvis har vekten gått ned igjen etter forrige ukes utskeielser, men nettopp pga. forrige uke føler jeg ikke helt at jeg fortjener denne middagen. Spist er spist, og det har gått greit vektmessig denne gangen. Men hvis jeg ikke lærer av dette, er jeg på tur oppover igjen på sikt. I januar fyller mannen min 50 år, og det er jo en god anledning til å etablere ny gulrot til inspirasjon for desember og julenÂ… Med andre ord – jeg er dårlig til å kose meg bare litt på det jevne. Så mine kosekalorier må være forbeholdt de helt spesielle anledningene. Da gjenstår det å se om teori fungerer i praksisÂ…

 

På mandag skal vi til Spania. Vi har krysset fingre og tær for at vi ikke skulle bli syke før avreise. Så ble fjortisen syk i dag! Håper det bare er en tøff forkjølelse, men har gitt henne Tamiflu for sikkerhetsskyld, ettersom hun både har feber, vondt i hodet og nesten ikke stemme. Håper hun blir frisk før avreise, og at vi andre slipper unna. Lov til å håpe.

 

Raki, tenker at rot og møkk får bare ligge - til du får litt bedre tid og overskudd:). Lykke til alle sammen i disse syke tider, og ta godt vare på deg selv Rosalilje nå som mannen din er borte. Du også HaneMor, kan jo ikke bli syk nå! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Veldig kjekt å komme innom her og sjå meldingar frå dokke!

Håpar virkelig at de får reist på tur Bliny!Fryktelig dumt å bli sjuke akkurat no:-(

Eg trur eg har kommt fram til det samme som du, at eg må ha ein plan for kor tid eg skal gje meg sjølv lov til å kose meg litt ekstra, og så vere ganske sunn resten av tida. Lett for at eg "tar litt av" hvis eg først begynner å skeie ut. Feks til denne helga her bestemte eg meg allerede i august for at då skulle eg kose meg litt ekstra når eg skulle på tur til sønnen min. Var liksom litt gulrot. No blir det jo ikkje noko av turen, men trur eg lar det blir litt kosehelg likevel :( Har jo kost meg fleire gonger desse vekene altså, men ganske moderat og sjelden. Skal ikkje ta heilt av no heller, men kjem nok litt over "budsjettet"

 

Høres så kjekt ut å vere gravid Hanemor! Synes det var like stas kvar gong, men ein gong må ein vel gi seg, og 4 er jo ganske bra, så eg får heller vente på barnebarna, eg.

Fekk gått meg ein tur i det nydelige været i dag, deilig!

I kveld fekk me besøk, og då sette eg berre fram godt pålegg og tinte rundstykker frå frysaren, sunt og godt

Går bra her sjølv om mannen er vekke, men blir veldig kjekt å få han heim igjen!Begynner å lengte no, endå 5 dagar igjen til han kjem, men er jo godt å kjenne at det fremdeles er sånn sjølv om me har vore gift i 18 år:-)

 

Jenta mi er mykje bedre i dag, og ingen fleire sjuke endå her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Vekt i dag var 57,0 kg, opp 200 gram. Forstå det den som kan....:confused:Har hatt eit snitt på 1120 kcal pr dag denne veka, og 1213 kcal pr dag siste 12 dagane. Nesten glad for at eg veg meg kvar dag no, for i går var eg 56,6 kg, så ikkje heilt motlaus likevel.Har mykje problem med magen, og akkurat no er det litt "stopp",så kan vere ein forklaring det. Et ca1000 kcal dei fleste dagane, men nokre dagar med feks besøk eller kino trekker opp snittet.

 

Har då som sagt "kosehelg", og den besto i går av 100g sjokolade og 50g nøtter+kun vanlig sunn mat i rette mengder utenom, så ikkje heilt ille til å vere meg endå iallefall. I dag har eg faktisk tenkt å ta ein tellefri dag. Satsar på ein heilt vanlig dag matmessig, men med litt nøtter og sjokolade i kveld, kanskje litt meir enn i går. Føler for ein liten utskeielse no uten å måtte telle kaloriar og sjå det på papiret.Kanskje å lure seg sjølv?Veit iallefall at det blir mykje mindre denne helga enn det hadde blitt hvis eg hadde reist på tur, så det får gå.

Ha ei fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire barn her jo flott :(:):D:) Det har jo jeg også, men på tre svangeskap. Siste svangerskapet som ga meg så mye ekstra hud.. Men jeg må nok innse at jeg aldri har vært den som har trenet så mye at magen uansett ville vært flat. Selv min sylslanke venninne "innrømmet" at hun bruker oppstrammingskremer før sommeren.. det hadde jeg aldri trodd...

 

Rosalilje: du har sikkert hørt det før - og tenkt det sjøl - du spiser for lite.. Jeg prøvde meg også på å ligge så lavt en stund.. riktignok gikk jeg ned litt ekstra første uka eller to - og så stoppet det opp.. det som i tillegg skjer er at hver minste lille bit ekstra du putter inn av noe, gir oppgang.. Tro meg!

Øk gradvis til 1300, og prøv å få mer trim. Det er min oppskrift - ehhh- så var det bare å følge den.. jeg har iallefall økt inntaket uten å gå opp, har ikke gått ned så mye heller da, men det er fordi jeg ikke får trimmet nok

 

Idag stoppet vekten på 49.7 - håper det holder til mandag!! Hadde vært deilig å klare å mobilisere all motivasjon nå, og komme i mål til 1.des. Utfordringen da blir å holde vekten gjennom advent og juletid.. Jeg koset meg igår med sjokolade og litt snacks. Ikke helt etter planen, men spiste såpass lite mat at det ble ikke alt for ille totalt sett.. Har hatt to helt vannvittige uker på jobb, så jeg syntes på et vis jeg fortjente det!! Nå skal jeg holde meg unna resten av mnd!!

 

Ha en fortsatt god dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Tusen takk for innspel, Rakri, er veldig glad for det! :-)

Veit at eg ligg veldig lavt, og er redd for å komme på sparebluss. Men eg har ingenting å hente på treningsfronten, kan ikkje trene over hodet. Er faktisk så ille at eg må planlegge kva eg gjer inne i huset også, at eg samlar opp ærend ned i kjellaren og opp på loftet, slik at eg ikkje går for mange gongar i løpet av ein dag. Går 1-2 turar i veka på 1,5 km i veldig rolig tempo, det er max kva eg kan klare.

Sikkert vanskelig å forstå, og vanskelig å leve med også :confused:

Eg har laga meg eit reknestykke:

Hvis eg legg meg på 1300 kcal for dagen 6 dagar i veka, og ein dag med 1600kcal(er som regel iallefall ein dag i veka det er vanskelig å holde seg mykje lavare enn 1600 feks besøk),då vil eg "spare" 1800 kcal i veka sidan dagsbehovet mitt er 1600 kcal. Har hørt at ein må "spare" 7000 kcal for å gå ned ein kilo,dvs at det tar meg ca4 veker å gå ned ein kilo. I tillegg er det iallefall ein gong på 4 veker at det skjer noko litt ekstra så eg kjem ein del over 1600 kcal, og då kan det gå nesten 5 veker på 1 kg....Kjenner at eg slit litt med motivasjonen når det tar så lang tid...

Burde jo klare å motstå å ete litt ekstra i besøk, men for å ikkje sprekke heilt må eg av og til kose meg litt, kjenner eg...

 

Men kan eg tenke 1300 kcal i snitt pr dag i veka, gjer det samme nytten?Altså litt lavare i vekene, og litt høgare ein dag i helga, men snitt på 1300?

 

Er veldig glad for å få fleire innspel både frå deg Rakri og gjerne andre og! har ikkje så mange som eg diskuterer sånne ting med, og godt å få høre andre sine meiningar !

 

Synes og du fortjente litt sjokolade og snacks i går Rakri etter dei travle vekene!

Og bra vekt då, håpar den heldt til mandag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...