Gå til innhold

Nå eller aldri - da må det bli NÅ


Gjest Isabel

Anbefalte innlegg

Jeg forstår veldig godt det med å ikke klare å trene.. Har ikke ME, men sykdommen min gjør at jeg innimellom går på en smell.. og da stopper det helt altså, og det er nok å komme seg gjennom dagen. Heldigvis har jeg lært meg signalene, og forstått hva som skjer.. sånn at jeg tror jeg unngår flere slike om jeg roer ned i tide.. Nå når det har vært så travelt har jeg ikke orket noe etter jobb, derfor enda mindre trening enn ellers.. Jeg skal prøve å få til litt styrkeøvelser hjemme iallefall!!

 

Interessant regnestykke forresten.. Jeg ligger nok omtrent i samme leia, og forstår derfor at disse siste kiloene er så seige.. Noen ganger ødelegger jo en helg borte med ekstra kos en hel måneds slanking :confused: regnestykket ditt forklarer hvorfor! Uansett har jeg erfart det er smartere å komme på minst 1300 på hverdagene - merket at jeg ble tappet for energi da jeg lå under 1200. Samtidig ble det sikkert flere dager med ekstra kos enn hva det ville blitt om jeg hadde gitt kroppen nok... Jeg liker også å diskutere strategiene

 

Det første året her inne registrerte jeg alt.. Nå har jeg ikke registrert på nesten et år, får rett og slett ikke tid lengre.. Var noe annet da jeg satt med en baby med puppen til en hver tid - da kunne jeg skrive med den andre hånden :( Den tiden jeg fullammet begge var slitsom, og da måtte jeg ta inn rundt 2200 om dagen (fullamming av to babyer krever ca 1000 kalorier) hehehe morsomt å tenke tilbake på det nå, men da det sto på, var det veldig slitsomt!!

 

Hvor gamle er barna dine. Rosalilje? Mine er 15, 10 og gutta blir 2 neste helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2,8k
  • Created
  • Siste svar

Forresten så er jeg enig i at man må unne seg litt ekstra et par ganger i måneden.. Erfaringen min der er at om man ikke gjør det - er det veldig raskt å skeie ut flere dager i strekk (feks i jula, ferieturer etc) når man først unner seg noe..

 

God lørdagskveld :( Her blir det uten vin ikveld, for jeg skal hente eldstejenta på bursdag rundt midnatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Har hatt ein deilig, tellefri dag! Kost meg med sjokolade og nøtter, men ingenting ekstra i matveien. Trur eg trengte ein sånn dag, no er eg klar for å fortsette!:(

Skal virkelig vurdere å auke litt på inntaket, men kjem nok isåfall til å trappe forsiktig opp over tid for å kunne følge med på utviklingen på vekta.

Tar litt tid å notere alt, det som er litt vanskelig synes eg, er å vite kva maten veg, for vil ikkje stå med vekt framfor ungane. Men veit jo ganske mykje etter kvart, så trur det blir nokså nøyaktig.

Eg drikk egentlig kun vatn og melk, så sparer mange "flytande"kaloriar har eg skjønt. Høres sikkert kjedelig ut, men har aldri drukke alkohol og er heller ikkje glad i brus,juice eller saft. Er jo fordelar med det og då, sjølv om det høres ut som du virkelig kosar deg med vinen!

 

Ungane mine er 10,12,13 og 16 år. Er ganske tette, men dei har utrulig mykje glede av kvarandre, og ein del krangling, selvfølgelig!:-)

 

Bra du har lært å lytte til kroppen og stoppe før det går for langt. Der er ikkje eg så flink endå, vil så gjerne få gjort alt eg gjorde før, og at det ikkje skal gå utover ungar og mann at eg orkar mindre. Har litt å jobbe med der.

Ha ein fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Klarte meg fint i matveien i dag, men må innrømme at det blei sjokolade i dag og...Det blei for fristande med restane frå i går :-(

Har merka det før og at når eg først et litt, så blir suget mykje større. Uff, var ikkje heilt etter planen at det skulle bli så mykje kosehelg. Men eg får berre fortsette vidare i morgon som om ingenting har skjedd og sjå framover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det med å ikke klare bare litt har sammenheng med lavt matinntak.. Merker at når jeg spiser nok får jeg til å ta mine planlagte tre biter sjokolade.. mens når jeg kjører ned kaloriinntaket over tid, blir det flere av "sprekkene" ala den du hadde i dag...

 

Skal ikke være lett, nei.. Har holdt meg til fredagen denne helga hva kos angår.. Kosler meg virkelig med vinen, ja. så det ble et lite glass på deling med mannen min etter kjøringen igårkveld.. Tror det ble greit totalt sett likevel!!

 

Vingler litt opp og ned med motivasjonen her.. Men satser på å være skikkelig flink, slik at jeg er i mål i god tid før jul -og at jeg klarer å ha den vekta i januar også!!

 

Vi skal klare det !! :(:)

 

Antar forresten du har det livlig nok med så mange i / rundt puberteten. Og viktig tror jeg også å ikke veie mat foran så store barn. Det unngikk jeg også den tida jeg veide maten.. Man lærer jo uansett fort sånn ca hva ting veier / inneholder likevel.

 

I morgen blir en lang dag. Først tidligvakt på jobb, så rett i turnhallen for å ha cafevakt, så hjem for å hente bilen, så hente på turn /kjøre venninna til dattera mi hjem.. så antar å være hjemme for kvelden rundt halv ti - og går hjemmefra kvart over sju på mårran... :eek: Jenta mi er med i konkurranstropp, og da er foreldrene på tropp ansvarlig for å drive cafeen der for å få inn penger til turene de skal på når de konkurrerer. Greit å bidra altså, men blir som sagt en laaaang dag!! Hele uka blir det lengre dager, fordi jeg har foreldresamtaler før eller etter tid på avdelinga.. sukk... ønsker meg en fridag midt i uka jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke dere er å være her inne! :D

 

Høres ut som om du har veldig travle dager Rakri! Husk på å ta vare på deg selv også, må ikke slite deg helt ut vet du, får nok ingen takk for det :( Ikke rart du ikke får tid til trim iallefall!

 

Høres ut som om du Rosalilje også har utfordrene dager, med ungene så tett i den alderen. Er det gutter eller jenter (eller blanding) ? Høres ut som du koste deg bra i helgen, så ikke ha dårlig samvittighet for det!:) Du tar deg nok snart inn igjen!

 

Selv ble det e rimelig dårlig helg (slankemessig) her, og det viste jo selvfølgelig på vekten i dag :) Ble en helg med en del alkohol, lite søvn og avsluttet da søndagskvelden med chips og sjokolade. Hadde selvfølgelig litt igjen av en kjempegod eplekake m/ vaniljekrem, som jeg bakte i går på farsdagen, selvfølgelig måtte jo resten spises i dag.............. Men nå sitter jeg å vurderer om jeg skal trimme litt eller legge meg på benken...........er egentlig trett og sliten etter helgen men, men....................

 

Ha en fortsatt fin kveld og en ny slank uke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det ble en rolig dag her.. Følte meg såpass guffen i morges at jeg valgte å holde sengen.. litt sår i halsen fremdeles, tett i ører og nese.. Kunne klart å dra, men valgte å være hjemme siden jeg er så sliten også.. Fikk "selskap" av en av guttene, som begynte å kaste opp i det de skulle dra i morges.. Vi blir hjemme i morgen også, han pga smittefare, jeg fordi styrer har sagt jeg skal hente meg inn..

 

Kjedelig med oppgang igjen, Sassa!! Hårfine marginer her.. litt ekstra kos, og svusj opp.. Tenk om det gikk like lett ned igjen :(

 

Jeg venter med å registrere vekt til i morgen.. Mensn gjør sitt til at det svinger en kilo opp og en kilo ned fra dag til dag nå - så vil ta et hvert tall med en klype salt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Det som iallefall er bedre enn før, er at eg hentar meg mykje fortare inn etter sprekkar. Tilbake til vanlig kosthold i dag, og merker virkelig at kroppen har det aller best med sunn kost. Såg nesten ut som om eg var 5 mnd på vei i går for eg blir så oppblåst av sjokolade. Må vera det, for åt heilt som vanlig med mat i helga.

Korleis gjekk det Sassa? Blei det benken eller trim?

Forferdelig korleis desse helgene skal ødelegge den flotte innsatsen ein gjer i vekene :confused:

Har forresten to guttar og to jenter. Aldri stille og kjedelig her, nei! Men er stort sett veldig greie då! Mykje som skal følgast opp på skule og fritid.

Lurt at du tok deg ein dag heime, Rakri! Håpar ikkje at du blir skikkelig sjuk!

Er vel mykje basseluskar i ein barnehage...

Ha ein fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du henter deg raskt inn igjen da!! Synes også det går lettere og lettere å nullstille etter enn "sprekk" eller utskeielse.. Samtidig kan det jo ikke være utskeielser hver helg i en fase med nedgang.. det er vel det vi erfarer alle sammen.. :(

 

Til helga blir guttene to år :):D eller neste mandag, men feirer i helga.. Prøve å være flink!! Ikke alltid det er fristelsene som er for store, men oversikten forsvinner gjerne med rutineendringer som jo en bursdag er.. vi får se!!

 

Har også to av hver !!

 

Blir trening skal du se i morgen, Sassa!! Skal prøve å få gjort litt magetrim iallefall.. og så skal jeg legge meg.. jobber med å få nok søvn også!!

 

GOD NATT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50.2 var status idag. Det er 300 gram opp siden sist jeg registrerte inn vekt 19.oktober. Siden den gang har det vært to hotell -helger, med sine utfordringer og brudd på rutinene det medfører. I tillegg har jeg ikke vært særlig systematisk.. Var under 50 før helga, så jeg holder meg iallefall rundt 50tallet..

 

Satser på magre dager nå, og måtehold i bursdagen, og setter med det startskuddet - igjen :eek: for å nå juleformen :(:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det gode Rakri, det er alltid en ny mulighet og ny start! Du er flink da som holder deg rundt 50 til tross for uregelmessigheter:D

 

Nå har jeg vært ute å gått en flott tur i nydelig høstvær! Deilig:) Nå skal jeg slappe litt av før det er kveldsvakt.

 

Ha en flott dag alle sammen! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjekt når det er så mykje liv her inne, ja!:-)

Nei, kan ikkje ha utskeielse i helgane hvis det skal blir nedgang, det er iallefall sikkert! Synes no du har holdt deg veldig bra då, Rakri, med to hotell-weekendar og allikevel ligg ganske stabilt!

Kroppen er egentlig merkelig: I helga åt eg heilt magert og egentlig ganske lite mat, men då som sagt sjokolade og nøtter, og då gjekk eg altså opp 2 kilo frå fredag kveld til søndag kveld...Må jo vera at væskebalanse eller noko kjem litt ut av lage og? Føler det hjelper å drikke veldig mykje vatn i dagane etterpå, og få "skyllt" ut av systemet litt. Har jo heldigvis gått ned igjen mykje av det då!

Sassa:God vakt i kveld! Synes du er flink som får trent før du går på vakt.

Rakri:Synes du skal holde deg heime til du føler at du har kommt litt ovenpå igjen. Var jo litt synd at tvillingane blei sjuke samtidig som du, du får vel ikkje kvilt deg så godt som om du hadde vore heime åleine.

 

Har fleire gongar sett om eg kunne finne meg ei ny dongeribukse, men ikkje funne noko som eg likte. I dag var eg innom ein bruktbutikk der ein virkelig kan gjere kupp hvis ein giddar å gå og leite litt. Fann ei tøff dongeribukse som såg heilt ubrukt ut. Satt som eit skudd! 40 kroner! Og det som også var kjekt,var at det var 26 tommar. Det brukar eg aldri,heller 28 tommar, så var sikkert litt stor i størrelsen, men kjekt likevel! :(

 

Fekk også gått meg ein liten tur i det nydelige høstværet i dag. Deilig!

I natt får eg mannen heim igjen! :) Det gledar me oss til! Har vore vekke i 12 dagar no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å passe mindre størrelser ja !!

 

Og at kroppen er merkelig, det er iallefall sikkert.. Merker også det kan være oppsving pga salt, søtt eller alkohol.. og at det hjelper å drikke mye.. mye vann altså..

 

12 dager - det er lenge ja :confused: Tror ikke vi har vært lengre borte fra hverandre en 4-5 dager max siden vi begge flyttet til Trondheim..

 

Har bestemt meg for å være hjemme i morgen også.. guttene er iallefall friske og en av jentene.. evt blir den eldste hjemme, men hun er det ikke noen jobb med på den måten.. Så da er jeg garantert helt som normal på torsdagen :(:)

 

Blir kvelden om ikke lenge for min del.. jobber med å få nok søvn.. Det skal visstnok hjelpe på iforhold til vekta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg endelig alene hjemme.. kjenner allerede formen er bra :D hehehe.. utrolig hva å sove til man våkner selv, rolig morgen og slikt gjør med både psyke og kropp...

 

Ellers merker jeg på vekta at matlysten har vært laber... 49.5 idag :) Aldri så galt osv.. selv om slik nedgang neppe varer så lenge, så er det godt med gode tall!!

 

Skal prøve å slappe av mest mulig fram til hele gjengen kommer hjem igjen.. Gleder meg til å dra på jobb i morgen iallefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kjempegodt å kunne sove så lenge man vil om morgenen uten å bli vekket av små barn rakri..nyt dagen! Jeg er også hjemme alene i dag..kjempegodt:)

 

Må vel si at du kanskje bør spise litt mer selv om du ikke får trent noe særlig rosalilje..de sier vel at man ikke bør under 1300 kalorier uansett..

Blir godt å få hjem mannen da..4 barn ja..he he...jeg skal nok klare meg med 3 jeg..vi er ganske enige der jeg og gubben! Jeg har jo selv 3 søsken så vet hvordan det er å være mange..kjempefint.

Nå venter jeg bare på ultralyden..er ikke før den 30 da..veldig spent på den...om alt er bra og hvilket kjønn jeg bærer på..blir første gangen vi skal vite hva som kommer så litt spennende det å da.

 

Må vel si at jeg gikk på en skikkelig godis smell i helga..hadde besøk og var på svenskehandel på fredag og jeg kjøpte nok vel mye godteri..hmmm...må gjemme det langt unna..he he..

 

Å være syk hjelper jo ei lita stund på vekta rakri men som du sier så varer det desverre ikke i lengden..

 

Ha en fin dag da jenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om de kosar dokke i dag, begge to! Deilig å vere litt åleine heime når ein er vant til travel kvardag, tenker eg! I dag var jenta mi endelig frisk nok til å gå på skulen igjen, heldigvis! Er litt spent på om eg begynner å bli litt sjuk no, har 38 grader, men har ofte litt feber så får berre sjå korleis det utviklar seg, men føler meg litt verre enn vanlig...

Kjekt å få mannen heim igjen! Han har reist ein god del i jobben før, så har mange gonger vore lenge åleine, men ei god stund sidan no. Til vanlig har han heimekontor, så ser kvarandre veldig mykje sidan eg er heime og. Kjekt!

 

Super vekt då, Rakri! Er jo litt motiverande det!

Eg og hadde ein godissmell i helga, planlagt då, iallefall delar av den, hvis det er litt trøst HaneMor...

 

Så spennande med ultralyd, HaneMor! Me fekk og vite kjønnet når me fekk siste ungen, hadde då to guttar og ei jente, og ønskte veldig ei jente til, og det fekk me jo!

Rakri har og sagt at ho synes eg bør ete meir, og eg hører på fornuftige damer, så har begynt å auke inntaket litt, men kjem til å ta det veldig forsiktig og følge med vekta underveis. Om eg har lavt inntak i kcal så et eg veldig mykje mat, synes eg, for et veldig magert og då kan ein få ein del likevel.

 

Har ete ein del av lettbrødet, har de prøvd det? Skal helst ha grovt brød, og det er merka med ekstra grovt på brødskalaen. Synes det er veldig godt, og virkar ikkje så grovt som enkelte andre brød. Et to skiver av det til frokost, lunsj og kvelds med magert pålegg feks kylling, syltetøy med lite sukker,egg, magerost,evt eit av måltida med havregraut eller av og til ei suppe. 1 potet eller hveteris, og feks kyllingfilet, fisk el. og masse grønsaker/salat til middag. Et iallefall ein frukt for dagen, kunne nok ha auka inntaket på det, og et ein del rå gulrot/blomkål. +Masse vatn kvar dag!Drikk melk til frokost, burde kanskje hatt litt meir av det. Ellers tar eg tran og ein multivitamintablett kvar dag. Heldt meg stort sett heilt vekke frå produkt med søtstoff, er litt skeptisk til det...

Noko innspel på dette?Blir iallefall god og mett av det!

Beklager, blei visst litt langt dette...

Ha ein fin dag vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det stille...

Det går fint her om dagane, har auka med 100 kcal pr.dag foreløpig. Hvis helga blir som planlagt, vert sikkert ikkje gjennomsnittet pr.dag så mykje høgare enn forrige veke, men består no av kun sunn mat, så er vel bedre det enn at det er sjokolade som trekker opp snittet.:D

Spent på vekta i morgon, om forrige helg ødela veldig mykje...

Håper de har det bra! Ha ein fin kveld alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det helg :D Fått farfar til guttene med samboer på besøk.. De har kommet i anledning toårsdagen.. Koselig !! Har veid meg idag, med tanke på å ta fredager som veiedag.. tanken er om gode / dårlige tall kan være motivasjon for helga??

 

Iallefall: 49.9 var status idag, dvs ned 300 gram fra tirsdag! Spiste normalt igår ialleflall, så tror tallet er rimelig reelt.

 

Så satser jeg på en grei helg, bursdagsfering til tross!!

 

Spennende å se i morgen da, rosalilje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i dag viste vekta 57,1, opp 100 gram,det får vel vere greit det med tanke på at forrige helg var kosehelg...Har auka med 100 kcal for dagen, så er no oppe i 1100. Litt usikker på om eg skal ligge på det ei veke til, eller om eg skal auke til 1200 no?

Roleg helg heime, lettare å ete sunt då!

Eg synes det er greiast å vege meg til helga, etter helga er ofte væskebalansen litt ute av lage.

Håpar de får ei fin helg med besøk og bursdagsfeiring, Rakri!

God helg til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit tall, det da.. 100 gram er jo ikke noe, verken i retning opp eller ned i grunnen!! :)

 

Tror jeg ville ventet et par dager med å øke opp, så vente en uke til, og så øke til 1300- da skal du i teorien komme deg over sparebluss-grensa..

 

49.7 i morges :D, så her svinger tallene litt fra dag til dag.. har nok en uvane med å veie meg omtrent daglig.. (og tror det er mange av oss smug-veiere)

 

Mannen min har også gått ned flere kg nå.. tror han påvirkes litt, selv om jeg på et vis slanker meg i det skjulte.. (pga barna). Før koset han seg ofte med en liten skål snacks flere kvelder i uka.. mens nå tar han gulrøtter sammen med meg istedet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også ein snikveiar, og i dag viste vekta 56,9,ikkje så verst det ein søndagsmorgon!Var fryktelig snopesjuk i går, men klarte la vere å ete noko. Hadde jo vore greit med litt kanskje, men kjente på meg at eg hadde nok ete ganske mykje hvis eg først begynte, så bedre å la det vere. Hadde egentlig berre bestemt snopefri(ikkje på kino) fram til forrige helg, men lurer på om eg skal utvide den ut året....Har ikkje heilt bestemt meg endå.

Legg meg på 1100 fram til neste helg, så 1200 i to veker før eg går opp på 1300, hvis ikkje vekta rasar oppover då :-) I vekedagane altså, blir nok ein dag i helga som av og til blir litt høgare, men skal prøve å ikkje gå over 1600.

Til helga igjen vert det eit besøk som eg veit om, og om to veker skal me vekk heile helga, så litt spent på korleis det går då, men skal prøve å vere flink !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra gjennomført i går da!! Kjenner til det med at ingenting ofte er enklere enn litt.. og noen ganger er en eneste rute sjokolade til kaffen helt perfekt :D

 

Snart klar for storinnrykk her.. har åpent hus fra kl 15 og uteover i anledning den doble 2årsdagen!! Skal unne meg litt kake og sånt i dag.. Det må være lov på barnas bursdag! Tenker det viktige er å huske måteholdet i hverdagene!! Har som mål å få til mer trim denne uka!

 

Besøk er jo en utfordring, både å få eller være på. Noen ganger synes jeg det er vanskelig pga rutineendringer.. Andre ganger er det ikke at fristelsene blir for store, men at det er uhøflig å takke nei når noen har bakt fordi vi kommer til dem.. (tenker det er noe annet med dem som skal ned 20-30 kg, da er det mer forståelig for vertinnen om gjesten sier nei takk.) Men oss som har en skarve kilo eller tre - som vi kanskje egentlig bare ser selv, da brister nok logikken litt for de fleste.. Ja, du skjønner nok akkurat hva jeg snakker om..

 

Uansett er det jo ikke det ene kakestykket eller ekstra glasset med vin den ene helga som er problemet likevel...

 

Litt løst og fast her i full fart.. Nå skal jeg vaske bad og do - og dusje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper de får ein super dag! Synes og du skal unne deg litt kake på ein sånn dag!:D

2 år er ein utrulig kjekk alder- og hektisk!

Ofte kan eg ta ein bit sjokolade og vere fornøyd med det, men i går kjente eg at det var alt eller ingenting :-)

Eg seier ikkje til nokon at eg slankar meg, derfor tar eg alltid litt kake i besøk. Trur ikkje andre synes eg treng slankast, kun for min egen del eg gjer det.

Neste helg er det kun lørdagskvelden det er besøk, så trur det skal gå ganske bra. Lettare når eg er heime før på dagen, kan ete litt magert då.

Besøket me skal vekk i helga etterpå er koldtbord +stort kakebord, og då må eg innrømme at eg slit litt med måtehold, er utrulig glad i sånn mat! Men skal vere veldig flink resten av turen. Er vekke fredag-søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...