Gå til innhold

Nå eller aldri - da må det bli NÅ


Gjest Isabel

Anbefalte innlegg

Så kjekt att du ser innom Bliny. Virkelig god gjort synes jeg å holde vekten stabil, og tilogmed gå litt ned. Dette klarer du fint!!

 

Står virkelig respekt av det du gjør også Rosalilje! :) Jeg hadde nok tenkt " det er ikke så ofte jeg er ute å spiser, så i kveld skal jeg kose meg". Det er typisk min tankegang, og det er vel muligens derfor jeg ikke går noe særlig ned :) Men føler egentlig jeg er flink sånn i det store og hele :)

 

Nå har jeg vært ute å gått en times tur i skikkelig høstvær. Det va kjempehærlig!!!

 

Ser du har det travelt for tiden du også Rakri. Håper dere er friske igjen nå.

 

Jula blir vel en stor utfordring for de fleste, men vi får vel gå på med friskt mot! :)

 

Ha en flott kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2,8k
  • Created
  • Siste svar

Ja, sukk det er travelt :)

 

Idag brast jeg i gråt på jobb da det "tikket inn" enda en uke med sykemelding.. Det gikk fort over. Glad jeg har verdens mest kloke, hjelpsomme og handlekraftige styrer.. Tror nok vi har det bedre enn de fleste i barnehagen min - det er vanlig med høyt sykefravær - men akk så frustrerende!!

 

Synes det går fint i forhold til mat. Lavt tall (49.4) igår, spent på hva den viser i morgen når det er veiedag.. Sikkert litt opp fra igår, men forhåpentligvis ned fra forrige uke.. Marginene er små, det vet vi jo alle, så vi får se :)

 

Satser på en meget moderat helg - og så tror jeg at jeg må legge en god plan for adventstiden. Jeg har det med å kose meg litt for mye i adventstiden - ikke i selve jula..

 

Har dere noen slagplan??

 

Når reiser du, Rosalilje?? Flink du var på Egon. Enig, sassa, det er fort gjort å tenke at dette må jeg unne meg..og det er jo bare ikveld...

 

Et ørlite glass vin til meg selv her mens jeg skriver og er oppe alt for seint..AKkurat gjort meg ferdig med månedsplan for desember og forberedt en foreldresamtale.. Blir godt med helg ja!!! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vekk i helga, så får ikkje vegd meg i morgon. Vekta i dag var 56,5 kg, altså opp 0,6 kg. Men trur det får vera greitt, for slit veldig med magen no og er veldig "oppfyllt" i forhold til sist veging og pleier alltid å ha lavast vekt lørdag. Ligg akkkurat på 1150 kcal for dagen, aukar no opp til 1200. Søv veldig lite for tida, er vel ikkje heilt heldig for vektnedgang det heller...

Eg var kanskje litt flink på Egon, men kunne jo ha droppa pommes frites og tatt bakt potet eller ris istadenfor :-)

I går laga eg ferdig julekorta og pakka inn resten av julepresangane, og på onsdag pynta eg til advent og laga adventskalender til ungane,

så føler eg ligg bra an til jul :)

Neste veke skal me bake julekaker. Reiser 12.des, så alt må vera klart før me reiser, kun igjen å pynte til jul når me kjem heim.

Min plan for adventstida er å prøve å leve så magert som mulig fram til julafta. Blir litt ekstra no på lørdag og sikkert litt ekstra i syden. Skal smake ei julekake når me bakar, og ikkje noko meir før jul er planen. Har klart å gjennomføre det dei to siste åra, så satsar på det i år og. Sånn sett er eg heldig som er heime, for sikkert mykje vanskeligare når ein er i jobb og er med på mykje utenom og. Er vel gløgg og julekaker over alt no framover og mange julebord!

Hører de har det fryktelig travelt, damer! Pass godt på dokke sjølv!

Super vekt i går Rakri, spent på veginga di i dag!

Så flink du er som kjem deg ut på tur Sassa. Er jo deilig når ein først kjem ut sjølv om det er ruskevær, og spesielt deilig når ein kjem inn igjen!

Ha ei fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då var eg tilbake etter ei travel helg.Kjørte 16 timar i helga+besøk, så rimelig sliten no!Og det fører til at eg ikkje får sove, så har stort sett vore våken i heile natt...

Føler eg klarte meg nokolunde med maten, men kunne sikkert vore flinkare og. Åt ca 1400kcal fredag,to skiver til frokost lørdag og så koldtbord og kaker, og 1600-1700 i går.Allikevel opp 2,2 kg til i dag, men reknar jo med det ordnar seg litt utover veka. Hadde det iallefall kjekt!

Kjedelig med stillstand, Rakri!

Håpar du får litt resultat denne veka!

Ha ein fin dag! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Går fint med maten her, er no oppe på 1250 kcal pr.dag, er deilig å ha litt ekstra å gå på! Er litt spent på om det er for mykje for meg, at eg ikkje går ned på det. Stoppar uansett på 1300 og så får eg sjå det litt an utover.

 

Har fått bakt ein sort julekaker i dag. Femdobbel porsjon, for det er ungane sin favoritt og så skal eg sende ein boks i posten til han som bur vekke og går på skule, blir sikkert stas. Og no er dei minste ungane i gang med ein pepperkakedeig og, men reknar med at me må bake litt meir av det ein annan dag. Baker stort sett kun 3 sortar, men veldig mykje av dei då! Har smakt 1 julekake, så nå er det ikkje fleire julekaker på meg før julafta! Basta!

Ha ein fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Nok en supertravel uke på jobb :) Nå kjenner jeg at jeg både er fryktelig sliten og fryktelig lei.. Jeg orker snart ikke mer!! Såpass stressa nå at jeg også ikke får til å legge meg / sover urolig.. og da blir man jo enda mere sliten!!

 

Stor oppgang, Rosalilje, men du hadde vel bra nedgang sist, så da er det vel naturlig med en oppsving?? Uansett hva tallene viste, høres det ut som om du klarte deg bra i helga!!

 

Jeg er ikke særlig systematisk for tiden ( glipper litt for meg under stressperioder), så selv om jeg ikke spiser veldig mye, er det neppe noen nedgang å forvente..

 

Blir vel noe baking her også snart.. Skal bort i jula, men må jo bake litt likevel med ungene :) Skal være flink å ikke smake mange jeg heller!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en travel, men koselig helg Rosalilje!:) Du skal se att vekten jenker seg litt ned utover i uken. Flink du er som ikke spiser julekaker! Her har vi bare bakt litt pepperkaker ennda, og det er ikke min favoritt, men det blir nok litt mer smaking på meg når jeg får bakt litt andre sorter:p

 

Kjedelig med stillstand Rakri, men ettersom jeg forstår har du også det ganske så travelt for tiden, og det kan jo være med på å holde på kiloene. Det løsner nok skal du se :)

 

Her var vekten ganske så snill med meg i går, men det kan skyldes att jeg hadde litt oppkast i helgen. Men godt var det med nytt tall uansett!!:) Skal på to julebord i helgen, som innebærer masser av god mat, en del alkohol og en natt på hotell................ Mulig jeg hopper over veiingen på mandag.

 

Ellers går det i ett her med jobb og andre aktiviteter, så denne uken blir det dårlig med trim.

 

Ha en fortsatt fin uke, nå må jeg finne sengen min. Det skal virkelig bli godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Hei damer!

Sassa, så flott vekt då! Alltid kjekt å sjå nye tall! :DStore utfordringar i adventstida, både med mat og mykje ekstra som skal skje no før jul. Høres ut som du har det fryktelig travelt for tida!

 

Rakri, eg blir nesten litt bekymra for deg! Høres ut som du er fryktelig sliten...Du må passe på å stoppe før det går alt for langt...Ikkje godt å ikkje få sove skikkelig, det veit eg alt om :) Du kan jo berre sjå på klokkeslettet for dette innlegget feks. Sov urolig frå 23-03, og har vore våken sidan. Veit ikkje om det blir meir soving i natt, må opp kl.7

 

Er lite motiverande når vekta raser opp på den måten endå eg føler eg var ganske flink i helga. Vart jo selvfølgelig alt for mykje lørdag ettermiddag/kveld då, men trudde eg skulle berge litt på at eg var flink resten...:confused:

 

Skal fortsette å følge opplegget mitt til me reiser til Syden, men blir sikkert litt vanskeligare der nede....Litt ekstra og litt annan mat blir det jo alltid på tur, og så kjem jula når me kjem heim...:eek:Trur ikkje det blir meir nedgang på meg dette året egentlig, får visst berre satse på å holde vekta, og så fortsette på nyåret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Sovna igjen kl.06, men heldigvis har eg ein snill mann, så han stod opp med ungane og fekk dei på skulen :-)Sov litt frampå, og det førte til at frokost og lunsj blei slått sammen. Så for å få nok kaloriar i dag har eg ete litt valnøtter i kveld for å komme opp i nok kaloriar. Godt og sunt! Har også ein god kvelds i vente!

Har fyllt ut papira til ernæringsfysiologen som skal sjå på kostholdet mitt. Fant egentlig ut at eg lever ganske sunt når eg satt og kryssa av for kor ofte eg et feks pommes frites, is, brus, kaker, potetgull og sjokolade. Er jammen ikkje ofte eg et det! Men derimot blomkål, brokkoli, gulrot, frukt, fisk osv er nesten daglig kost. Håper ho kan komme med tips til kva eg kan gjere for å få magen til å fungere bedre, trur ikkje ho har så mykje å utsette på kostholdet ellers, men blir spennande! Har jo vore på foredrag med ho nettopp, så eg veit kva ho meiner er sunt og rett, og eg oppdaga at eg et omtrent akkurat som ho anbefalte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er sliten, og det holder hardt, men det går da!! Mulig det blir hjemmedag på meg pga ene tvillingen hadde feber i kveld.. Bare 38, så jeg avventer litt, men antar han må holdes inne. Mannen min MÅ på jobb i morgen, så da får jeg ta dagen.. Trenger det selv også, så aldri så galt osv osv...

 

Skjønner du ble frustrert Rosalilje etter oppgangen, men antar det vil nullstille seg i løpet av uka.. Selv merker jeg ofte oppgang etter helger som går vekk etter noen dager.. antar det har mest å gjøre med at iallefall jeg spiser mye mer av kvoten på kvelden når det er helg...

 

Ja, å holde vekten der den er nå er kanskje det viktigste for denne vanskelige - men svært hyggelige måneden.. Har også et håp om å få til mere trim når det er juleferie - lange gåturer og mer ski /utelek med barna!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Ja, sikkert godt om du får deg ein dag heime, Rakri. Er vel meir avslappande å vere heime med ein unge enn i ein barnehage full av ungar ;-)

 

Sov ikkje noko særlig i natt heller, er fryktelig trøtt og sliten no! :)

 

Har hatt minstejenta heime, ho har vore sjuk sidan fredag. Er ikkje så lett å få kvilt så mykje på dagen då...Men trur ho kan gå på skulen i morgon.

Lurer på om det kan vere svineinfluensa ho har hatt, hadde veldig høg feber. 40,8 når me kom heim frå tur søndag kveld, var ikkje heilt god då. Ellers hodepine, sår hals, hoste, liten matlyst og svimmel og slapp.

Håpar berre at alle er friske til me skal til syden neste helg! :eek:

 

Har lagt inn maten for i dag, og kjem på akkurat 1250 i dag og. Skal i besøk på lørdag, men har tenkt å vere flink og fornuftig då (er iallefall planen), for eg ser at helgane eg skeier ut, om så kun ein kveld,ødelegg veldig for innsatsen i vekedagane.

Ha ein fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var i fin form i morges, og uten feber, så det ble jobb på meg!! Greit det altså, er selvfølgelig ikke hjemme uten grunn!! Men helt klart med avslappende hjemme, ja- og særlig om jeg har bare en toåring hjemme og den andre i barnehagen... Styrer beordret meg hjem halv fire istedet for kvart på fem, så dekket hun opp siste del selv - hun er nok redd jeg "ryker" om jeg ikke får roe ned snart!!:confused:

 

Ja, du får vel ikke sovet noe på dagen da, med barn hjemme.. ikke rart du er sliten om du ikke sover - i tillegg til ME.... :eek:

 

Må si jeg er imponert over hvor stabilt inntak du har!! Tar av meg hatten for den.. :)

 

I ettermiddag bakte jeg og barna + søstra mi og barna hennes pepperkaker her.. koselig! Mannen min er bortreistfra i ettermiddag til i morgen kveld, så jeg er alene. Akkurat nå er ene jenta ute, den andre på trening og gutta i seng.. Herlig med en rolig stund alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Gratulerer med flott tall, Rakri!

Godt for motivasjonen det!

 

Bra du har ein styrar som ser at du er sliten og passar litt på deg :-)

Høres koselig ut med pepperkakebaking. Det skal me gjere i morgon, siste sort som skal bakast i år.

 

Spent på vekta i morgon, men har ikkje så veldig forhåpning om nedgang...:confused:

 

Har lagt på akkurat det eg skulle sidan 9.november, bortsett frå 21.november då eg åt kake og forrige helg då eg åt ca 1400 fredag, koldtbord og kaker lørdag (tellte ikkje då) og ca 1700 kcal søndag. Det er nesten 4 veker, og egentlig berre to utskeielsar, skulle dei ødelegge for alt? :confused:

 

Nok syting her ifrå! Har sove godt i natt, måtte ta ein sovetablett for no orka eg ikkje fleire søvnlause netter på rad.

 

Grunnen til så stabilt inntak er at eg legg inn etter middag og så fyller eg på med litt nøtter, frukt eller feks egg på skivene til kvelds ;-)

Ha ein fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg registrerte pleide jeg å legge inn alt på forhånd, men føltes veldig begrensende å ha planlagt alt, kjentes veldig nevrotisk ut på en måte, om du skjønner...

 

Jeg synes du er flink :) Et av problemene med å ligge lavt er at man ikke tåler en eneste utskeielse.. Forbrenningen din er nok kjempelav pga lavt inntak over tid og at du ikke får til så mye trim.. Jeg er nok i samme båt.. Så jeg VET jeg må få igang trimmen.. kan selvfølgelig kutte ut all kos og gå ned på den måten, men det vil jeg ikke... Må ha fredagsvinen min for eksempel.. :)

 

Har som mål for kommende uker å få til to trimturer (som i å gå tur altså) samt å få til et par økter med magetrim. Deretter trappe opp etter jul.

 

Blir spennende å se imorgen da, håper du blir overrasket! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble forøvrig sendt hjem en time før tiden idag også..Deilig å bli litt passet på!!!

 

Noe av grunnen er nok at flere avdelinge er tynt bemannet nå om dagen.. Når jeg henter mine to 2åringer hjelper det jo på for dem :)

 

Ha en god natt, skal straks ta kvelden! har fått mannen min hjem igjen, det var kos!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

He, he, enig med deg Rakri at det er jo ikkje heilt normalt å rekne alle kaloriar så nøye på den måten!:) Men tenkte eg skulle gjere det ein periode for å vere sikker på at eg ikkje lurer meg sjølv og et meir enn eg trur, eller at eg et for lite og kanskje er på sparebluss. Eit lite forskningsprosjekt, kan du seie ;-)

 

Vekta i dag var 56,2 kg, dvs ned 300 g frå forrige helg, men magen er litt meir i lage i dag, så reknar med at det er ca stillstand. Trur eg får vere fornøyd med det etter litt ekstra inntak lørdag...

 

Eg og mannen var ein liten handletur åleine i går kveld, og då traff me på eit vennepar, så me havna på Egon i lag. Koselig!:-)

Tenkte at eg skulle vere flink, så eg valgte Havets salat. Veldig godt, og då holdt eg budsjettet i går og!

 

Så flott at du fekk gå tidlig i går og! Og kjekt å få mannen heim, tenker eg!

:)

Utrulig deilig med helg no! Satsar på ei mager helg, og kommande veke, så har eg iallefall gjort det eg kan for å ligge bra an til Sydentur og jul.

 

Litt spent på turen, lurte litt på å ta med knekkebrød og kanskje litt makrell og syltetøy. Veit ikkje kor lett det er å finne bra pålegg og grovt brød der nede.

Skal prøve å vere veldig flink, men trur eg må spandere på meg is iallefall nokre dagar og veit at det fort blir litt ekstra kaloriar på restaurant.

Var ikkje de i Syden i vår eller noko? Har du nokon gode tips?

 

Håpar du får slappe litt av i helga, og har litt ekstra energi til neste veke!

Då får du kanskje litt overskudd til trim og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... nå er det lenge siden jeg har vært flink en helg.. har blitt snop både fredag og lørdag, samt vin.. ikke frotsing, nei - men sikkert nok til å ikke få nok "minus" i regnskapet over tid.. Det er vel derfor det går så saaaakte nedover, og så litt opp og ned- ja - dere vet jo det meste om dette selv :eek:

 

Skal ta med sammen resten av helga og uka som kommer.. Julebord på jobb på fredag, ut med et vennepar på lørdag og sånne ting på programmet. Baking med barna ++++ Skal passe på å kose meg, men med måte :) Vil gjerne holde meg så nært 49 som mulig både nå og når januar kommer!!

 

Nå skal jeg lage julegave til søstra mi.. Holder på å lage album med bilder av barna hennes - minner fra året som har vært! De har vært uten kamera en periode, og har lite bilder av dem selv, så da blir det nok ekstra hyggelig :)

 

Har så langt hatt en super søndag. Et vennepar med barn kom på pepperkakebaking, og så hadde vi felles lunsj..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Høres iallefall ut som du har hatt ei koselig helg, Rakri, men kjenner godt til den følelsen ein har når ein har skeia ut meir enn ein hadde tenkt...

Eg merkar at sånne utskeielsar kjem lettare hvis eg er ekstra sliten eller stressa, så det kan vel vera litt av grunnen for deg også kanskje?

 

Kjempeflott presang du skal gi søstera di då, har virkelig sansen for presangar det er lagt omtanke og arbeid ned i! :)

 

Har gått fint her i helga. Vekke i besøk i går kveld der me fekk servert grovt brød og godt pålegg i tillegg til kaker, bollar, julekaker, is, snop og chips m.m. Holdt meg kun til brødmaten med unntak av 1 kule is og litt fruktsalat. Fornøyd med det og kjempegodt var det! La inn alt når eg kom heim, og då såg eg at eg faktisk hadde fått i meg litt for lite den dagen. Ikkje vanlig ein lørdagskveld!

 

I dag har det også gått greit. Eg var med mannen min på ein julekonsert han skulle spele på i kveld. Der serverte dei gløgg, pepperkaker, kaker, frukt og suppe med loff til.Tok meg ein god tallerken suppe, og oppdaga når eg la det inn før eg la meg i kveld, at eg låg for lavt i dag og. Ikkje så lett å beregne når ein et vekke som når ein er heime og har meir oversikten.

 

Har gjort litt for mykje i helga, og då er som vanlig resultatet at eg sitt her våken Håpar eg får sove snart, må opp kl. 07 :)

 

Ja, ja ønsker iallefall alle ei sunn, slank, fin veke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok tendens til å putte inn mer når jeg er stressa, ja!! Ser det faktisk med ene tvillingen også - han begynner å stappe inn maten i ekspressfart i perioder hvor det er travelt hjemme for eksempel.. rare greier!!

 

Klarte meg nok rimelig greit, totalt sett i helga.. blir ofte mindre mat når det har blitt mer snop.. regulerer seg grunnen litt av seg selv.. og så er jeg rimelig matlei, spiser nok litt for lite skikkelig - derfor økt søtbehov, tror jeg

 

Synes du var flink i helga.. ofte er det lettere å klare seg bra borte enn hjemme - man blir litt overflink nesten!! Håper du får en pen nedgang snart!!

 

I morgen skal jeg avspasere hele dagen :D SKal ta en rolig morgen med guttene, så kjøre dem i barnehagen. Deretter skal jeg svømme, ta badstu og evt sol.. Etterpå skal jeg se om mannen har tid å treffe meg for kaffe eller lunsj i byen. Kanskje jeg også finner meg et pent antrekk til jul?? Bare en egodag, med andre ord! Har veldig behov for det!! På ettermiddagen skal vi treffe barn og foreldre fra barselgruppa vår. Det er et helt år siden sist, så det blir morsomt å se hvordan de andre er nå!!

 

Ha en fin kveld. Skal prøve å komme meg i seng før midnatt, det har blitt halvett og ett i ukesvis nå - ikke bra i kombinasjon med stress og mye å gjøre, men det ene drar med seg det andre, klarer ikke å roe ned tids nok!!

 

Nå er jeg ferdig med samtlige foreldresamtaler :D Så nå er det bare littegranne småtteri av papirarbeid igjen.. og jeg kan ta juleferie med verdens beste samvittighet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Kos deg på egodagen din i morgon!

Det har du virkelig fortjent! Ein treng sånne dagar innimellom :-)

 

Får du lang juleferie eller må du jobbe mykje i jula?

Barnehagen er vel åpen reknar eg med.

 

Sovna til slutt 04.30 i natt og måtte opp 07, så rimelig sliten i dag, ja. Fekk heldigvis sove litt på dagen så det hjalp no litt på. Gruer meg nesten til å legge meg i kveld...

 

Har gått fint her i dag, men har faktisk problem med å få i meg alt eg skal. Åt valnøtter for nesten 200 kcal i stad for å fylle opp, eit eple og kvelds berre fordi eg måtte for å få nok, var egentlig stappmett. Veit ikkje om det blir heilt riktig å gjere det sånn. Burde sikkert prøvd å få inn endå litt meir av kaloriane tidlig på dagen, meir sulten då. Er lenge mett etter middag. Men er litt godt å ha noko å gå på om ettermiddag/kveld og i tilfelle planane blir endra feks at me besøker nokon...

 

Ha ein fin kveld og nyt morgondagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :D Det blir deilig ja. Har planlagt å svømme 2 x 30 minutter, det blir 2.9 poeng!!:D

 

Barnehagen har åpent i jula, ja - men jeg har fri (vi jobber annet hvert år). Så vi skal nordover på juleferie til mannen min sin familie.. Putter hele barneflokken i bilen etter jobb den 22. og så har vi fri helt til 4.januar!! Det blir bra!!

 

Ang inntak, så er det veldig smart å få inn mer kalorier tidlig på dagen.. Til og begynne med kan det hende du må "tvinge" det litt i deg, og heller kutte nøttene og det du putter inn på kvelden. Etter hvert som du blir vant med å få inn mer tidlig, blir du sulten da!!

 

Men av ren nysgjerrighet: hva spiser du egentlig i løpet av en dag??

 

Mine dager ser ca slik ut:

Frokost: ca 200 gram havregrøt med 1 ss rosiner ( ca 200 kalorier)

Lunsj: Spiser det som er på jobb, der er det brød 2 dager og varmlunsj 3 dager.

Setter av ca 300 kalorier til det (estimerer bare) -

Evt mellommåltid: Frukt eller littegrann brød på ettermiddagen, ca 100

Middag: det samme som familien, feks fiskeburger med brød og salat idag. ca 500

Kvelds: brød / frukt/ havregrøt etc - ca 200

 

Totalt 1300..

 

Har ikke vært så systematisk, så noen dager mer, andre dager mindre.. og når det blir litt vin og sånn blir det jo mer inn... Får kanskje følge planen litt bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Blir godt med juleferie då, Rakri!

Skal de kjøre veldig langt, synes å huske at det var eit stykke nordover de har familie?

 

Satt i går og prøvde å lage ein plan for korleis eg skulle få inn meir kaloriar tidlig på dagen. Ernæringsfysiologen eg var på kurs med anbefalte å fordele kaloriane utover dagen på denne måten (Ho sa ikkje kor mange kaloriar eg skulle ha altså, berre den prosentvise fordelinga)

 

Frokost:25 % 325 kcal

Lunsj:25 % 325 kcal

Middag:30 % 390 kcal

Mellommåltid:10 % 130 kcal

Kvelds: 10 % 130 kcal

 

Totalt 1300 kcal

 

Eg ser jo då at det er frokost og lunsj som blir for lite inntak på, for pleier bli ca 280 til frokost og 220 til lunsj stort sett.

 

Har ete ein del av lettbrødet, har du prøvd det? Skal helst ha grovt brød, og det er merka med ekstra grovt på brødskalaen. Synes det er veldig godt, og virkar ikkje så grovt som enkelte andre brød.

Et to skiver av det til frokost, lunsj og kvelds med magert pålegg feks kylling, syltetøy med lite sukker,egg, magerost,

evt eit av måltida med havregraut eller av og til ei suppe.

 

1 stor potet eller hveteris, og feks kyllingfilet, fisk el. og masse grønsaker/salat til middag.

 

Et stort sett 1 frukt mellom lunsj og middag og ein mellom middag og kvelds, og et ein del rå gulrot/blomkål.

Drikk eit glas skumma melk til frokost og lunsj +masse vatn!

 

Ellers tar eg tran, B-og C-vitaminer som eg har blitt anbefalt.

Heldt meg stort sett heilt vekke frå produkt med søtstoff, er litt skeptisk til det...

 

Det som eg tenker er at eg kan bytte ut lettbrødet med eit anna brød til frokost og lunsj for å få meir kaloriar tidlig på dagen. Rosiner på havregrauten, det trekker opp. Ellers skal eg unngå sukker og ete så lite metta fett som mulig, så ikkje alt eg kan bytte ut med meir kaloririke alternativ.

Noko innspel på dette?Blir iallefall god og mett av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...