Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg?


Gjest Sansara

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter fødsel i August har jeg slitt med store helseplager. Immunforsvaret på bunn og gjentatte infeksjoner og forkjølelser. Jeg har derfor bestemt meg for å forandre livsstilen min for tre ting: Helsemessig i forhold til for høyt kolesterol, vektmessig og bedre immunforsvar.

 

Jeg har tidligere gått på Grete Roede kurs 2 ganger, men nå tillater ikke økonomien min at jeg gjør det dessverre, så jeg må klare meg selv med det jeg har lært tidligere. Den første uken jeg "slanket" meg gikk jeg ned ca. 2 kg.

 

Det er IKKE målet mitt nå som jeg ammer mye. Men jeg ønsker å ha en jevn og sunn vektnedgang.

 

Jeg har begynt å trene på spenst ca. 3 ganger i uken. Ca en time hver gang og ca. 350 kcal forbrennes der. I tillegg ammer jeg fremdeles mye. Bortsett fra 1 grøtmåltid om kvelden ammer jeg resten av dagen.

Jeg har erstattet usunne ting med sunne ting, har gjort en markant endring i forhold til usunne ting. Erstattet dårlig smør med bra smør, og "teller" kalorier.

 

Etterhvert forstår jeg at det kanskje er der jeg feiler? Jeg klarer å komme meg opp i ca. 1400 kcal om dagen ved å spise sunt og regelmessig. Men jeg tror nok at det er for lite i forhold til hva jeg bruker.

Er det noen som kan hjelpe meg med formelen? For boka mi er borte vekk....

 

Jeg har dessverre ikke oppnådd vekttap de siste ukene, virker som om kroppen tviholder på kiloene.... :)

 

Trenger hjelp av noen, for jeg bør virkelig gå ned i vekt. Er 158 cm høy og veier 76,3 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt : kg *(ganges med)10

+Høyde : cm * 6,25 (disse to svarene adderes)

- Alder : år * 5 ( subtraher forrige svar med dette svaret)

- Kjønn : (kvinne = - 161, mann = + 5)

 

Hvilestoffskifet (er det tallet du kom frem til etter å ha trukket fra 161 for kvinne eller + 5 for mann)

faktor for hverdags aktivitet (gang dette tallet med hvilestoffskifet): *

ENERGIFORBRUK FØR TRIM=

 

Trimpoeng pr uke; * 28,58

MITT DAGLIGE ENERGI FORBRUK; (addere forrige sum med energi forbruk før trim så får du ditt daglige energi forbruk)

 

 

Du skal spise 500-800 kcal under denne summen. Og ALDRI mer enn 1000 kcal under ditt daglige energi forbruk

 

 

faktor for hverdagsaktivtet;

1,3= stillesittende arbeid og fritid)

1,4 = sittestillende arbeid og noe aktiv fritid

1,5 = fysisk arbeid og/ eller meget aktiv fritid.

 

her skal du IKKE telle trimpoeng! De kommer utenom..

 

Energiforbruk og meny;

under 2000 kcal, meny 1 /1300 kcal)

1900- 2400 kcal meny 2 / 1600 kcal)

2300- 2800 kcal meny 3 / 1900 kcal

2700- 3200 kcal meny 4/ 2200 kcal

3100 kcal eller mer meny 5/ 2500 kcal

 

Når du ammer skal du opp en meny i forhold til det du kommer fram til i beregninger over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men regnet ut på nettsiden utifra at du var 28 og kom da til 2286 når du har 9 trimpoeng i uka. Dvs. normalt sett meny 2 (1600) men siden du ammer skal du opp en meny til nr3 (1900kcal) om dagen.

Frokost ca.220, lunsj ca.330, mellommåltid 110, middag 600, kveldsmat ca.220 og i tillegg melk 200 og frukt 200. Synes du måltidene er store kan du spise mer frukt og melk eller spre dem på enda flere små måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sansara!

 

Så flott at du er igang med sunnere vaner. Høres ut som du kommer til å klare dette kjempebra:) Jeg ser du allerede har fått noen gode tips her. Meny 3 er nok mest riktig siden du ammer såpass mye, altså rundt 1900 kcal. Kroppen din vil nok ikke gi fra seg noe fett så lenge du spiser for lite. Noe som er viktig ift ammingen din også. Skrev akkurat noen tips i en annen tråd her om hva man kan spise som har mye kcal, men riktig type fett, skriver de samme her;) Kaviar, makrell i tomat, påleggsalater med majones, penaøttsmør og avocado. Ser at du skriver at du har byttet til sunnere smør, om det er av magreste sort kan det være lurt å bytte til en med litt mer fett i (men riktig type;)) Håper du fikk noen tips som hjelper deg til å øke inntaket ditt.

 

Lykke til!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...