Gå til innhold

Vektoppgang i svangerskapet. hjeeeelp


Gjest babybell

Anbefalte innlegg

Jeg er bare 5+2 uker på vei.

Begynnte å slanke meg med å spise sunt og trimme før jeg ble gravid.

har etter påvist graviditet fortsatt med det. Spiser variert kost, og passer på og få i meg mye frukt og grønsaker. I tilegg går jeg en tur på minst 45 minutter ca 5 dager i uka. Bruker pulsklokke, og gj.snitt pulsen ligger på mellom 125 og 140. Litt etter dags formen.

 

har så og si ikke spist godteri eller sjokolade på over en måned. Unntatt noen få biter. (max 10 stk små biter på en mnd) Noe jeg spiste endel av før.

 

Begynnte bra, med å gå ned 1,6 kg. Men så veide jeg meg i dag, og hadde gått opp 800 gram siden siste måling for en uke siden... ;)

 

Hva skjer?? jeg ble veldig frusterert. Skal da ikke legge på seg enda vell?

 

jeg har spist mellom 1800-2000 kcal.. untatt noen dager da jeg har ligget litt under.

 

(siden jeg har fått endel trimpoeng, og ifølge den formelen skal jeg spise ca 1900 kcal. så har jeg lagt på litt til pga gravid.

 

Noen som har tips??

 

Jeg har desverre ca 15 kg jeg skulle ha kvittet meg med før dette svangerskapet, så ønsker ikke å bli så fryktelig mye større heller.

( vil ikke drive med syk slanking, men være veldig påpasselig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange blir jo oppblåste helt i starten og fordøyelsen endrer seg jo pga hormonene, så det kan jo være årsaken til oppgang. Det er neppe fett du har lagt på deg.

 

Det anbefales jo ikke å gå ned i vekt under graviditet, eller slanke seg aktivt da. Noen går jo ned av seg selv. Men klarer man å være sunn så tror jeg ikke man trenger å være redd vektoppgangen. Den vil nok hovedsakelig bestå av baby, fostervann, økt blodvolum, større livmor, væske i kroppen, morkake osv.

 

Mange kvinner begynner jo å spise for to når de blir gravide. Aktivitetsnivået blir gjerne redusert og mange kanskje tar litt av med snop og sånt fordi de blir jo "store" likevel. Tror det er årsaken til at enkelte legger på seg veldig mye de sliter med å bli kvitt.

 

Hvis man spiser sunt og likevel legger på seg litt fett er det mindre "farlig" i følge min jordmor enn om en legger på seg av usunt. Det skal visstnok også være lettere å ta av etterpå også.

 

Så er vi jo så forskjellige. Noen legger på seg litt helt i starten, for så å stå i ro noen måneder og gå opp igjen på slutten. Noen går jevnt opp hele tiden, noen går bare opp på slutten. Alt er like normalt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Heisan, tror kroppen lagrer litt ekstra når du er gravid. Hvis du fortsetter å spise regelmessig og sunt så går det nok bra. Lykke til med svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...