Gå til innhold

Kjempe mot unødvendige kg under graviditeten?


Gjest babybell

Anbefalte innlegg

Gjest babybell

Hei, jeg er 33 år og førstegangsgravid:)

Begynnte å slanke meg 01.02.09, og det var rett før jeg ble gravid. Jeg har 12-14 kg for mye for min trivselsvekt. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babybell

Jeg begynnte å bruke vektklubben, der jeg registrerte alt jeg spiste, kjøpte pulsklokke og gikk mye turer.

Så fant jeg ut at jeg var gravid:) Ble kjempeglad!!!!!

Men etterpå ble jeg litt tankefull for hvordan jeg skulle fortsette. En skal jo ikke slanke seg når en er gravid.

 

Maten jeg har spist er sunn, spist mye grønnsaker og frukt. Så fant fort ut at den maten er jo optimale forhold til en liten bebis i magen. Spiser jo mye sunnere og næringsrik mat nå enn tidligere. I tilegg har jeg spist/drukket mere melkeprodukter, og litt mere brød/knekkebrød.

 

Økte menyen med ca 300 kcal.

 

Ligger nå på ca 2200 kcal, litt etter hvor mye jeg trener. Har hatt 10-14 trimpoeng pr uke. Jg går turer 4-5 ganger i uken. Raskt tempo.

 

Så menyen min har da vært ca 1900 kcal + 300 pga graviditet.

 

Hadde vært kjekt om det var flere i samme båt. Slik at vi kan oppmuntre hverandre til å spise sunt og mosjonere.

Ser det er lignende tråder, men ikke sett noen av nyere dato, så jeg prøver jeg..

 

Vi bærer jo på en veldig verdifull skatt, som bør få de beste forhold for å vokse seg frisk og rask:)

 

Så kom bli med:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babybell

Min startvekt den 01.02.09 var: 85,6 kg :-( og målet mitt var da 70 kg

 

Siste måling forrige uke viste: 83,6 kg

 

Så da har jeg gått ned 2 kg på 4 uker!!! er fornøyd med det:-)

 

Jeg har brukt å veid meg på torsdag, så kommer tilbake til min vekt da.

 

I morgen er jeg 6 uker på vei i svangerskapet. Formen er fin, men merker at jeg blir mere sliten enn tidligere, og at det tar litt lengre tid å komme meg på etter å ha blitt sliten. har litt murringer, og noen ganger smerter i magen. Er spennende å tenke på at et lite menneske holder på å bli til. Og i tilegg er inni magen min:)

Denne uken her har jeg vært lite aktiv. Har jobbet mye, og vært sliten og trøtt. Føler formen er bedre i dag, så i kveld skal jeg gå en 45 minutters tur i raskt tempo. Selvfølgelig med pulsklokke, slik at jeg vet hvor mye kcal jeg forbrenner. Er jo så hyggelig å skrive det ned på regitreringen.. hihi

 

Har vært litt usunn i helgen med middagsmaten, (hjemmelaget bacon,cheesburger) og spiste noen biter med mørk kokesjokolade. Ellers så har jeg spist knekkebrød til frokost og lunsj, og spist frukt.

 

Men nå er det ny uke, med nye muligheter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en flott start på svangerskapet! Jeg hadde slanket meg i ca 1,5 år da jeg ble gravid. I høst gikk jeg to GR kurs. Spiste sunt og trente og begynte å få en fastere kropp og god helse. Men så kom julen og graviditeten. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg ble så innmari umotivert. Det har resultert i at jeg har lagt på meg og est ut, og kroppens begynnende fasthet er borte!

 

Nå har jeg tatt meg sammen med kostholdet. Treningen ble ikke like enkel pga vond rygg og bekken. Men forsøker å gjøre det jeg klarer :-)

 

Jeg er forresten 26 år, snart 14 uker på vei med nr 2. Veier vel omlag 15 kg for mye i forhold til trivselsvekt.

 

Har lagt ut en vektrapporteringstråd for gravide, så hvis du vil kan du godt rapportere vekt der sammen med oss :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babybell

Hei du. heldig du er som har kommet så langt.

Kjekt med denne vektrapporteringstråden:) Holder nå på å legge ut litt opplysninger der nå.

Blir mere motivert når en er flere i samme båt.

 

Hva spiser du av mat da? Jeg har nå blitt veeeeldig matlei, så vet ikke hva jeg skal gjøre.

Har til nå spist diverse typer knekkebrød, med ost, leverpostei, salamipølse, prim.. men nå... klarer ikke tanken. Spiste i dag brødskive med peppermakrell. Frukt frister heldigvis, så det blir litt frukt om dagen.

 

Noen tips på noe godt og sunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser vel normal mat. Forsøker å få i meg frukt og grønt. Spiser litt snop i helgene. Noen ganger litt mye kanskje... Men prøver å begrense meg i alle fall!

 

Jeg pleier å lage meg fruktsalat når jeg får lyst på noe søtt. Blir kjempegodt med appelsin, druer og pære. Kan også tilsette litt yoghurt, men jeg synes det er godt med bare frukten. Mye annen spennende frukt man kan bruke da. Nå sier de jo at man skal begrense frukten også, 3 om dagen er nok. Men bedre å spise frukt enn snop og godteri mener nå jeg...

 

Har du sett litt på oppskriftene her inne forresten? Det er mye godt og sunt der :-)

 

Forresten, vet ikke om du leste det i vektrapporttråden, men kan nå minne om det likevel. Vi forsøker å bare ha et innlegg hver der inne som vi redigerer for hver veiing. Så blir ikke tråden så lang, og vi klarer å holde oversikt :-) Vet ikke om det er så optimalt system, men så det inne på et annet forum og syntes det virket som en god ide :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babybell

Tenkte jeg skal legge ut hva jeg har spist noen dager. Hadde vært fint å fått noen tilbakemelding på anbefalinger om forandringer. hvis noen gidder, og kjekt hvis noen av dere andre hadde kunnet kopiert inn hva dere spiser for tiden. Prøver å tilpasse litt kcal inntaket etter hvor mye jeg trimmer. Den siste uken har jeg trimmet lite, derfor har jeg også ligget litt lavere på kcal inntaket enn jeg har gjort tidligere.

Ellers så kan det kanskje virke som jeg er helt kcal teller, men det er jeg altså ikke. hehe.. Jeg kan skjeie ut en og annen dag. Men sier til meg selv at så lenge det ikke skjer så mange gangene, så er det bare sunt

Jeg er så matlei, samt kvalm, og ingenting frister. Når jeg først spiser så kommer kvalmen bort. Og kan liksom ikke spise hele døgnet heller... da hadde vekten ihvertfall eksplodert.

her er ihvertfall min meny:

 

 

Mandag 02.03. 09:

 

Sum kcal: 1525 3 hjerter

 

Frokost 296

 

1 beger à 125 gram Sans yoghurt 0 1% med Eple og pære 66

50 gram Alminnelig Brød Mesterbakeren 122

2 porsjon a 20 gram Peppermakrell, Stabburet 108

2 kapsel Möllers Dobbel kapsler 0

 

 

Lunsj 235

50 gram Firkornbrød 127

2 porsjon a 20 gram Peppermakrell, Stabburet 108

 

 

Mellommåltid 60

1 porsjon a 150 gram Eple stort 60

 

 

 

Middag 734

2 stk a 80 gram Pitabrød fine, Hatting 400

50 gram Gilde karbonadedeig 62

50 gram Gilde karbonadedeig 62

3 porsjon a 20 gram Norvegia 210

 

Kvelds »

 

Frukt 200

125 gram appelsin 62

1 porsjon a 70 gram Druer blå/grønne 49

1 porsjon a 110 gram Eple lite 44

0,5 porsjon a 100 gram banan 45

 

 

Tirssdag:

 

Sum kcal: 1617 : 3 hjerter

 

Frokost 399

50 gram Alminnelig Brød Mesterbakeren 122

3 porsjon a 20 gram Peppermakrell, Stabburet 163

2 glass à 1 5 dl TineMelk Ekstra lett 114

 

Lunsj 236

1 porsjon a 20 gram Peppermakrell, Stabburet 54

1 porsjon a 20 gram Kaviarmix 109

1 skive a 30 gram Alminnelig Brød Mesterbakeren 73

 

Mellommåltid 60

1 porsjon a 150 gram Eple stort 60

 

 

Middag 600

400 gram Risotto med steinsopp og shampinjong Toro 600

 

 

 

Kvelds 210

300 gram Div frukt og rosiner 210

 

 

Frukt 112

1 stk a 225 gram appelsin 112

 

 

 

Spiser endel diverse frukt på kveldene for å ha noe å kose meg med. Det dekker faktisk søtbehovet mitt:) Har ikke godterisug lengre. Det er deiligt

i dag har jeg hittil spist:

 

 

Frokost 196

1 stk a 80 gram Polarbrød Extrem (80 g) 136

1 porsjon a 20 gram leverpostei Stabburet 60

2 kapsel Möllers Dobbel kapsler 0

 

 

Lunsj 332

1 porsjon a 20 gram leverpostei Stabburet 60

2 stk a 80 gram Polarbrød Extrem (80 g) 272

 

 

Mellommåltid 376

1 stk a 60 gram Nutrilett karamellbar 209

1 beger à 125 gram Sans yoghurt 0 1% med Eple og pære 66

3,5 dl 40/60 Tine juice/vann appelsin 101

 

 

Melk 198

4 glass à 1 5 dl TineMelk Skummet 198

 

Og skal lage dette til middag(enkelt og greit)

 

Middag 555

1 porsjon a 150 gram Potetmos vanlig Maggi 165

200 gram Kålrabi stappe-toro 130

90 gram Go' og Mager Røkt Kjøttpølse 130

90 gram Go' og Mager Røkt Kjøttpølse 130

 

 

Har til tider veldig til ulvehunger. vondt å være så sulten. men men. Prøver å ikke sulte meg da, så da spiser jeg f.eks en brødskive til, eller knasker i meg frukt. melk metter endel når jeg drikker det til måltidene.

 

er spent på vekta i morgen. Bare jeg ikke har gått opp i vekt så... :S

Jeg er i dag 6+2 uker på vei..

 

 

Noen flere som vil dele sin dagsmeny?

 

 

Nickii: takker for tips, har som du ser spist litt frukt på kveldene jeg også til kveldskos. Har også tatt å tint skogsbærblanding som jeg har i fryseren, og spist den med vaniljekesam eller vanilje youghurt... deiligt:)

Skal prøve meg på noen av de oppskriftene her inne i løpet av neste uke tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier de jo at man skal begrense frukten også' date=' 3 om dagen er nok. Men bedre å spise frukt enn snop og godteri mener nå jeg...[/quote']

 

Av en eller grunn gikk jeg inn på denne tråden, og tenkte jeg kunne komme med en "glanyhet" :D

De anbefaler faktisk gravide og ammende litt mer frukt og grønt, og i tillegg en ekstra porsjon med melk eller annet med mye kalsium :D

 

Ikke tenk på kaloriene frukten kommer med, det er jo ikke akkuratt det vi har lagt på oss av tidligere:) eller hva

 

lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babybell

Av en eller grunn gikk jeg inn på denne tråden, og tenkte jeg kunne komme med en "glanyhet" :D

De anbefaler faktisk gravide og ammende litt mer frukt og grønt, og i tillegg en ekstra porsjon med melk eller annet med mye kalsium

 

Ikke tenk på kaloriene frukten kommer med, det er jo ikke akkuratt det vi har lagt på oss av tidligere:) eller hva

 

lykke til:)

 

 

 

Har spist endel frukt, men prøvd å begrense meg litt. Men du har da rett, er vel ikke frukten vi har lagt på oss av...

Så nå skal jeg spise frukt med god samvittighet. Er litt appelsinoman for tiden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går mye appelsin her også for tiden! Samvittigheten er bedre når jeg skeier ut med frukt enn snop. Så skal det jo en del frukt til før man får like mange kalorier som en sjokoladeplate f.eks.

 

Så kommer det jo litt an på hva man ellers putter i munnen da. Skulle sikkert fått i meg mer grønnsaker tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...