Gå til innhold

Mål - løpe 10 min sammenhengende til sommeren.


Gjest Monarda

Anbefalte innlegg

Gjest Monarda

Jupp, jeg har satt meg mål for treningen - det hadde vært utrolig kult å klare å løpe sammenhengende i 10 min til sommeren. Men da må jeg legge en slagplan!

 

Jeg har lett tilgang til tredemølle, romaskin og vekttrening - så det er redskapene jeg har til rådighet. Nå går jeg programmer med vekslende hastighetstigning på tredemøllen i 30 minutter, og har begynt å spe på med litt roing. Med mine korte bein så går jeg raskt i hastighet 5, med hastighet 6 så joggerløper jeg. Jeg klarer vel en 4-5 min med løping nå, før jeg må ned i hastighet....

 

Noen som kan foreslå et fornuftig program for meg fremover? Jeg pleier å trene 3-4 ganger i uken med max 40 min pr gang.

 

Jeg tror at jeg kan klare det med en plan å følge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, er det ikke gøy å være i gang med trening?! Selv startet jeg opp for tre uker siden med min første joggetur på 25 år. Det er godt å merke at kroppen blir sprekere for hver uke :)

 

Jeg har ikke erfaring med maskinene du nevner. Andre kan kanskje gi deg tips? Selv har jeg funnet god hjelp i løpeopplegg her: http://www.iform.nu/Crosslink.jsp?d=1211&a=4643

 

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monarda

Ja jeg så plutselig den tråden om maratonløping og der fant jeg det programmet. Det er overkommelig for meg også så her skal det bli innsats på treningen :) Takker og bukker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet ditt er absolutt overkommelig. Du vil antakelig kunne klare 25-30 min om du går inn for det.

 

Her er ett program som ser bra ut for din nåværende form:

http://running.about.com/od/getstartedwithrunning/ht/getstarted.htm

 

Hopp inn der "hvor du er nå" (uke3?) og fortsett derfra.

Dersom det "stopper opp" et sted på veien: vær ikke redd for å legge inn en repitisjonsuke på samme nivå som du er hvor du heller øker farten på tredemølla eller stigningen bittelitt.

 

To naturlige oppfølgerprogram:

http://running.about.com/od/beginnersrunningprograms/a/whatnextspeed.htm

(bygge opp hastighet)

http://running.about.com/od/beginnersrunningprograms/a/whatnextdist.htm

(bygge opp distanse)

 

For å bygge hastighet vil også styrketrening av beinmuskulaturen hjelpe. Jeg ville ikke brukt romaskinen for å bli god til å jogge. Den kan selvfølgelig få deg i generelt bedre form, men om det er å jogge i 10 min du vil, så er det jogging du bør øve på. :)

 

Du bør også legge inn styrketrening i timeplanen. Helst 2 økter i uka. Ikke så mye for å bli en bedre jogger (selv om styrke selvfølgelig kommer inn der også), men for at vi alle trenger det.

 

Her er forresten ett på norsk, men jeg vil si at progressjonen i dette kan være litt for hard - i sær om man er "tungtrenet". Det er nok mer egnet til folk som har løpt, men som har stoppet og trenger å komme igang igjen.

http://www.loplabbet.no/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jeg følger programmet fra iform, og har kommet så langt at jeg neste gang visstnok skal kunne løpe 8 minutter sammenhengende... Jeg vil nå se det før jeg tror det, men det har gått greit å følge programmet gang for gang. Nå har jeg jo gått litt etter at løpingen er ferdig for å svi av nok kalorier til trimpoenegen mine, men de 10 minuttene burde jeg klare før sommeren med god margin. 30 min som neste mål kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man blir jo sliten av det, men man dauer jo ikke av å pushe seg det lille ekstra som man skal for hver gang :) Selv om jeg sørget for å ta farvel med mine næremeste før jeg gikk i gang *fnis*.

 

Da jeg leste hvor fort man skulle øke løpingen så trodde jeg ikke at det skulle gå an - jeg har da aldri løpt mye i hele mitt liv og nå når jeg er på "all time high" i vekt så hadde jeg aldri trodd jeg fikset dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man blir jo sliten av det' date=' men man dauer jo ikke av å pushe seg det lille ekstra som man skal for hver gang :) Selv om jeg sørget for å ta farvel med mine næremeste før jeg gikk i gang *fnis*.[/quote']

:)

 

Kjenner følelsen, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte selv å trene for et par måneder siden. Det er utrolig deilig å kjenne på progresjonen! Slet meg gjennom veldig kort tid på tredemølla i starten, men nå klarer jeg litt og litt mer.

Jeg har fulgt litt med på et løpeprogram i bladet Shape-up. Det var egentlig ganske nyttig! Det er vel å merke for folk som vil løpe halvmaraton i september.. Uansett synes jeg det er best å bestemme meg for akkurat hvor mye jeg skal gå, og hvor mye jeg skal jogge når jeg går oppå tredemølla. F.eks. to min gå, fire min løpe, så tre min gå, tre min løpe.. Bare et eksempel. Så er det litt og litt progresjon, og frem og tilbake, men stadig framover, så en blir litt utfordra fra gang til gang, og vil merke progresjon.

Jeg synes forresten det er veldig greit å abbonere på shape-up, for jeg blir alltid litt ekstra motivert til å trene når jeg leser i bladet :)

Skulle tro jeg var betalt for å reklamere, men det er jeg absolutt ikke:P Betaler for den inspirasjonen som er å finne der.. lykke til med løpinga! :) Jeg tror det programmet skal ligge ute på shapeup.no, men har ikke lett så grådig godt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monarda

Enig med deg, ingsi! Det hjelper veldig å ha et program som jeg følger - da får man det lille ekstra pushet med å klare det som programmet sier hver gang :D Skulle jeg hørt på magefølelsen min så hadde jeg stoppet lenge før programmet hver gang :)

 

Jeg syns fortsatt ikke det er morsomt å trene - men nå når formen kommer snikende så kommer det enkelte øyeblikk der man kjenner en "flyt" i treningen som er veldig behagelig. Og ikke minst så blir jeg full av endorfiner _etter_ at jeg har trent - og får masse energi av det :)

 

Det programmet fra iform som jeg følger, er så nybegynner som det kan få blitt - men så har jeg aldri vært noen jogger i hele mitt liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en lydbok og headset på mobiltelefonen er fint til joggeturen. Det motiverer meg. Deilig de gangene man finner "flyten", ja. Da kan jeg nesten forstå de som synes det er deilig å jogge. Jeg synes mest det er deilig å HA jogget jeg da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maraton

Jeg er nesten sjokk-skadd etter gårdagens joggetur.

For plutselig tenkte jeg " dette er herlig, dette er gøy". Trodde aldri jeg noen gang ville føle det slik under jogging.

Har vært (og er) på den siden som synes det er best å være ferdig.

Så kanskje jeg er på vei til å bli litt smårar?

 

Jeg jogger mye der det bare er fugelsang osv. Bruker derfor ikke noe på øret.

Litt greit å høre om det kommer en elg brasende gjennom skogen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monarda

Juhu! Jeg og DJ Roger Sanchez har akkurat gjennomført 10 min sammenhengende løping ! Jeg er så fornøyd at jeg tok en liten seiersdans da jeg var ferdig :)

 

På slutten var jeg kvalm, halsen knusktørr, hjertet holdt på å hoppe ut av kroppen og jeg snubla meg gjennom de siste 30 sekundene - men det gikk på ren viljestyrke :)

 

Neste mål er 15 min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest Monarda

Og i dag var det 14 minutter som sto på programmet - og jeg jogget 15 min sammenhengende bare fordi jeg klarte det :( Og dermed har jeg også klart å jogge 15 min sammenhengende før jeg drar på ferie som var målet mitt! Juhu!

 

Neste mål blir 20 min sammenhengende, og 30 min før jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 før jul? Du vil kunne klare 60, tenker jeg. Etter 20-30 min går det ganske greit å øke med litt større porsjoner som f.eks 5 min. Fordi da har du kommet over en terskel der hvor løpingen ikke er et "rykk" men noe som kroppen din klarer å gjøre og samtidig "overleve" en stund. Jeg vet ikke om jeg klarer å forklare det fornuftig, men min erfaring er iallfall at fra 20 min sammenhengende klarte jeg å øke med 5 eller mer minutter ukentlig. Til jeg jogget 60 min i strekk.

 

Det var dengang da ... :( Jaja - det er mulig å komme dit igjen.

 

Og så glemte jeg å si det: Du er kjempeflink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange bra tips! Visste ikke at det var så mange treningsprogrammer som man kan bruke. Skal jammen kikke litt nærmere på dem!

Og 15 minutter er jo kjempebra, Monarda. Gleder meg til jeg kommer dit :-) (Er oppe i 6 minutter sammenhengende nå....)

For min del føles det som jeg har et stykke igjen... med over 20 kg for mye å "dra på" og null grunnlag, er hver trening et blodslit. Men det pussige er at det kicket som joggingen gir - og følelsen av at jeg blir litt sunnere hver dag - gjør at jeg likevel elsker det.... Lurer på om det vil vare...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monarda

For min del føles det som jeg har et stykke igjen... med over 20 kg for mye å "dra på" og null grunnlag' date=' er hver trening et blodslit. Men det pussige er at det kicket som joggingen gir - og følelsen av at jeg blir litt sunnere hver dag - gjør at jeg likevel elsker det.... Lurer på om det vil vare...?[/quote']

 

Jeg har aldri i hele mitt liv løpt så lenge sammenhengende :( Ikke en gang da jeg var liten! Og jeg har også minst 20 kg for mye på kroppen - og jeg er helt enig med deg det er et j)(&%#" blodslit :)

 

Men det går an! Jeg trodde ikke jeg kunne gjøre noe sånt, jeg trodde rett og slett at det kom til å havarere i nok et forsøk som slo feil - men det gikk fremover, og fortsetter å gå fremover. Så det _er_ mulig for alle oss som peser bare man tenker på trening :)

 

Og jeg oppnår ikke alle 7 trimpoengene i uken heller - men har bestemt meg for å være effektiv på de 4 poengene jeg får til hver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
Gjest Marianne80

Heisann !

 

Vært inne og sniklest litt på tråden din. Du er jo kjempeflink, Monarda !!

Du bør være stolt av deg sjøl :-)

 

Lykke til videre med løpinga!

Skal begynne så småt å løpe jeg og...

Ble inspirert av deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...