Gå til innhold

Vi på 40+ råd og tips


Gjest trollmor66

Anbefalte innlegg

Gjest trollmor66

Kanskje vi som har rundet 40 kan ha en egen liten tråd til råd og tips?

Jeg er 43 og lurer egentlig litt på når det er på tide å si seg fornøyd. Skal man slanke seg tilbake til "førbarnskroppen" eller skal man kaste inn håndkle og si seg fornøyd så lenge man er innenfor normalskalaen på BMI ?

Ja hva sier dere andre om dette?

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------

fra 75,5 nå 69,6 mot 65 eller kanskje 60?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar
Gjest Doppler

Men har barn i spekteret 14 til 4 år. Og før-barnskroppen er ikke noe tema rett og slett. Huden er strukket, brystene sunket og appelsinhuden blir faktisk ikke mye bedre selv om jeg krymper. Når dobbelthaka nå blir borte får jeg "kalkunhals".

 

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor man skal strebe etter å se ut som om man er 20 hele livet heller. Man kan godt ta vare på seg selv, trene og spise sunt, men ikke for å se ut som om man er 20. Skal jeg tilbake til før-barnskroppen så må jeg under kniven..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66
Men har barn i spekteret 14 til 4 år. Og før-barnskroppen er ikke noe tema rett og slett. Huden er strukket' date=' brystene sunket og appelsinhuden blir faktisk ikke mye bedre selv om jeg krymper. Når dobbelthaka nå blir borte får jeg "kalkunhals".

 

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor man skal strebe etter å se ut som om man er 20 hele livet heller. Man kan godt ta vare på seg selv, trene og spise sunt, men ikke for å se ut som om man er 20. Skal jeg tilbake til før-barnskroppen så må jeg under kniven..[/quote']

 

Uff nei Doppler, under kniven vil vi absolutt ikke :)

Fikk forresten skikkelig kompliment senest i dag av mannen min som mente han hadde fått tilbake "baben" sin og enda har jeg planer om å gå ned flere kilo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Verdens helseorganisasjon (WHO) har utviklet formler til energiforbruk pr døgn for menn og kvinner med et normalt aktivitestsnivå

 

Kvinner

18-30år 19.44x kroppsvekt i kg + 636

31-60år 10.80x kroppsvekt i kg + 1104

 

Hvordan gå ned i vekt uten å "ødelegge" forbrenningen:

 

Dersom du bruker 500 kalorier mer enn du får i deg hver dag vil du gå ned ca 0,5 kg i uken. Det er optimalt ettersom du ikke mister muskelmasse. Spar inn 200 kcal på maten du spiser. De resterende 300 kaloriene får du hentet inn ved å bevege deg mer. Det mange gjør feil som ønsker å redusere vekten er at de starter med å kutte maten med +/- 500 kalorier og i tillegg legger til kardiotrening på 3-500kalorier per dag. Da vil fettforbrenningen raskt stoppe opp ettersom en kommer i for stort kaloriunderskudd og kroppen setter inn nødbremsen på forbrenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et beklagelig faktum et med alderen så går BÅDE stoffskiftet og muskelmassen ned om man ikke jobber forebyggende.

 

Styrketrening og riktig kosthold (ofte nok, og riktig) bremser prosessen.

For oss som i tillegg gjerne vil gå ned noen kilo er det helt nødvendig å forsøke å ikke bremse forbrenningen, men heller gire den opp.

 

http://www.iform.nu/Crosslink.jsp?d=146&a=401

http://www.iform.nu/Crosslink.jsp?d=114

 

Kroppen er villig til å forbrenne - bare den kan stole på at den får det den trenger. :)

 

Og så må vi som innehavere bare innse at om vi har brukt 10 år på å gå f.eks 20 kg opp så skal vi ikke forvente å gå ned i løpet av 10 måneder - selv om det er mulig vil nok ikke kroppen godta det uten videre. Vi skal ikke bare ned, vi skal bli der også.

 

(Det var det der med teori og praksis da ... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Doppler

 

Og så må vi som innehavere bare innse at om vi har brukt 10 år på å gå f.eks 20 kg opp så skal vi ikke forvente å gå ned i løpet av 10 måneder - selv om det er mulig vil nok ikke kroppen godta det uten videre. Vi skal ikke bare ned' date=' vi skal bli der også.

 

[/quote']

 

Jeg regna det ut konkret jeg. De kiloene jeg hadde lagt på meg og perioden. 7 kilo på halvannet år. Det ble 80 gram i uka. Så derfor har jeg faktisk klart å roe meg med det at så lenge jeg går ned 100 gram i uka, så går jeg ned fortere enn jeg gikk opp. Synes faktisk det regnestykket var til hjelp. Men klart 20 kilo på 10 år blir et noe mindre tall å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regna det ut konkret jeg. De kiloene jeg hadde lagt på meg og perioden. 7 kilo på halvannet år. Det ble 80 gram i uka. Så derfor har jeg faktisk klart å roe meg med det at så lenge jeg går ned 100 gram i uka' date=' så går jeg ned fortere enn jeg gikk opp. Synes faktisk det regnestykket var til hjelp. Men klart 20 kilo på 10 år blir et noe mindre tall å forholde seg til.[/quote']

For min del er tallet 10 kg som har sneket seg på i løpet av 10 år (med noen jojoturer innimellom). Så jeg sier meg fornøyd alle uker vekta viser 0 eller minus. :)

 

Som du sier - det setter ting i perspektiv. Og fjerner mye forventningspress. Alt ned er tross alt rett vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Sitter nå med ei bok på fanget fra 1987. Jeg var da 21 år gammel og har skrevet inn mine kroppsmål, vekt og hva min daværende idealvekt var. Det interessante med dette er kanskje ikke mine kroppsmål fra den gang men heller det at idealvekta var lagt helt i bunnen av BMI skalaen. Blir man da aldri fornøyd med seg selv?

Min BMI skala går fra 49 kg til 65,5 kg. Jeg har nå bestemt meg for å legge meg i det øverste skiktet av BMI skalaen og heller tenke buksestørrelse og trivsel enn vekt. Skal man ikke legge til 10 kg når man runder 30-35 år da??

 

For de som måtte være nysgjerrig på mine tall fra 22 år tilbake, her er de:

 

Vekt 54 kg

Midjemål 66

 

Og nå er altså tallenes tale

 

Vekt 69,5

Midjemål 76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi som har rundet 40 kan ha en egen liten tråd til råd og tips?

Jeg er 43 og lurer egentlig litt på når det er på tide å si seg fornøyd. Skal man slanke seg tilbake til "førbarnskroppen" eller skal man kaste inn håndkle og si seg fornøyd så lenge man er innenfor normalskalaen på BMI ?

Ja hva sier dere andre om dette?

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------

fra 75' date='5 nå 69,6 mot 65 eller kanskje 60?[/quote']

 

Leser litt gjennom forskjellige tråder og synes denne passer akkurat meg -:)

Jeg er 41, har 3 barn og mann. For 20 år siden hadde nesten samme tall:

vekt - 54kg

midje - 62cm.

I løpet av fødeperioden lagde på meg 30 kg.

For 5 år siden begynte jeg med skikkelig slanking. Gikk ned 20 kg på 7 måneder, og totalt 22kg på 1 år . Og dette var helt uten trenning. Hadde ikke tid til den. Altså for 4 år siden, sommeren i 2005, var jeg nede i 62. Men senere kom noen kilo sakte tilbake. I august i fjor veide jeg 67 kg. Bestemte meg å begynne å trene for å gå ned i vekt. Men fikk bare motsatt effekt. Fram til nå gikk opp 7kg med 10-12 trimpoeng i uken!!! Det er så frusterende og veldig kjedelig :) Motivasjonen var nesten nede. Men for et par uker siden begynte jeg å måle meg og oppdaget at jeg minsket i midjen fra 85cm til 79cm denne uken. Og dessuten fikk jeg beskjed om at jeg må være flinkere å spise etter trenningen og spise mer. Spiste ca. 1200 kcal per dag .

Så får se om det fungerer å spise mer mat (ligger på 1600 if GR). Kanksje, jeg må melde meg på Ned i vekt kurs.

Konklusjonen er :) : ned til 62kg igjen.

Håper at jeg klarer det med deres hjelp :) Det er så masse nyttige info her! Og synes at dere er så flinke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Velkommen inn :)

Godt å se at det er flere enn meg som IKKE har som mål å komme inn i kroppen fra 20 år tilbake men har et mer realistisk og oppnåelig mål.

Trimming og vekt ja. Jeg forsøker alltid å spise en banan eller drikke er glass juice rett etter en slitsom treningsøkt. Hvis ikke tror jeg kroppen reagerer med litt vrangvilje og gjør motsatt av det vi vil. Målebåndet brukes forøvrig flittig her i huset også, sier faktisk mer enn vekta for muskler veier som kjent mer enn fett :)

Ellers så går ikke jeg på kurs men synes vektklubben er veldig grei å ha både for motivasjonen og ikke minst registreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg her, jeg også.

 

Jeg er 42 år, men er 66-modell akkurat som trollmor. Jeg har 4 barn fra 19 og ned til 3 år, så jeg har vært gravid både som ganske ung og som forholdsvis voksen.

Jeg har ikke noe ønske om å få en "før-gravid kropp" igjen, men akkurat nå har jeg litt for mye å dra på. Jeg vet ikke mine kroppsmål før jeg ble gravid, men jeg veide et sted mellom 50 og 55 og var ganske så smal om midjen. Det fant jeg ut da eldstejenta fant brudekjolen min og at den var nesten for trang for henne i midjen. Og jeg synes hun er veldig smal om livet.

 

Dit er det bare ikke mulig å komme igjen, tror jeg. Ihvertfall ikke, som Doppler sier, uten hjelp fra kniven, og det har jeg ingen planer om. (Bortsett fra at jeg noen ganger ønsker meg litt faster bryst....) Kroppen forandre seg jo veldig i løpet av et svangerskap, bl a så blir hoftene ofte litt bredere og det er det ikke så lett å gjøre noe med etterpå. Noen er jo så heldige at de er nøyaktig likedan etter fødselen som de var før de ble gravid, men jeg tror ikke det gjelder det stor flertallet.

 

Jeg er ikke veldig opptatt av BMI, men jeg er opptatt av å komme i ordentlig form og selvfølgelig bli kvitt noen ekstra bulker rundt mage og rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66
Jeg melder meg her' date=' jeg også.

 

Jeg er 42 år, men er 66-modell akkurat som trollmor. Jeg har 4 barn fra 19 og ned til 3 år, så jeg har vært gravid både som ganske ung og som forholdsvis voksen.

Jeg har ikke noe ønske om å få en "før-gravid kropp" igjen, men akkurat nå har jeg litt for mye å dra på. Jeg vet ikke mine kroppsmål før jeg ble gravid, men jeg veide et sted mellom 50 og 55 og var ganske så smal om midjen. Det fant jeg ut da eldstejenta fant brudekjolen min og at den var nesten for trang for henne i midjen. Og jeg synes hun er veldig smal om livet.

 

Dit er det bare ikke mulig å komme igjen, tror jeg. Ihvertfall ikke, som Doppler sier, uten hjelp fra kniven, og det har jeg ingen planer om. (Bortsett fra at jeg noen ganger ønsker meg litt faster bryst....) Kroppen forandre seg jo veldig i løpet av et svangerskap, bl a så blir hoftene ofte litt bredere og det er det ikke så lett å gjøre noe med etterpå. Noen er jo så heldige at de er nøyaktig likedan etter fødselen som de var før de ble gravid, men jeg tror ikke det gjelder det stor flertallet.

 

Jeg er ikke veldig opptatt av BMI, men jeg er opptatt av å komme i ordentlig form og selvfølgelig bli kvitt noen ekstra bulker rundt mage og rygg.[/quote']

 

Jeg hadde en ide i dag om at den 9 år gamle brudekjolen i str 38 skulle være mitt neste prosjekt å komme inn i. Har ikke fått igjen glidelåsen på flere år. Så da jeg skulle prøve den for å finne ut hvor ille det var ble jeg gledelig overrasket. Den satt trangt ja men den gikk på :)

Så hurra for trim sier jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

1.Tren forbrenningstrening:

Om man fokuserer på kroppsbygging kan man fort glemme Kardio/kondisjonstrening, noe som er dumt. Jo bedre kondisjon du har, desto mer fett kan din kropp brenne. Fakta er at det holder med ganske lite forbrenningstrening for å gi en merkbar effekt. Det holder med f.eks. 20 minutter trappmaskin eller 30 minutter mosjonssykkel 4 - 5 dager i uken. Spesielt slitsomt er det ikke, gevinsten er at det går mye raskere å finne formen

 

2.Vær sjenerøs med krydderet i maten din:

Mange krydder slik som hvitløk sennep, cayennepepper og ingefær vet man øker kroppstemperaturen og energiforbruket. Det er mulig at det er andre krydder som også er effektive, men det er de ovennevnte som er de mest undersøkte

 

3.Drikk en til to kopper kaffe en halvtime før treningen:

Foruten at det gjør deg kvikkere, øker det forbrenningen og frigjøringen av fett fra dine fettreserver. Det gjør at din fettforbrenning blir mye mer effektiv og du orker å trene lengre. Observer og, at du har mest glede av dette innen du trener forbrenningstrening som gåturer, løping, badminton, innebandy etc. Om du ikke liker kaffe fungerer det også med ett par koffeintabletter eller 3 - 4 kopper te.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Disse 3 tipsene har jeg klippet fra slankenett. no men jeg har lest dem flere andre steder også legesider. Jeg har forsøkt dem selv og det fungerer fint for meg. Kaffe og/eller te før trimsykkelen gjør at jeg orker å holde på lenger mens 2 ts chilipepper blandet ut med litt varmt vann setter skikkelig fart på svettinga.

Så det er bare å prøve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger på en til

4.Muskler forbrenner også når du sitter stille:

Bli litt sterkere. Tren styrke på de store musklene - muskler forbrenner energi både i hvile og i aktivitet - i motsetning til fett. Så mer muskler øker stoffskiftet. De fleste av oss kan øke muskelmassen mye før vi blir "harde" i kroppen.

1 kg muskler tar halvparten av plassen i forhold til 1 kg fett. Det er dette som skjer når vekta står stille, mens cm-ene raser.

 

Og så er det et faktum at kroppen har opphøyet forbrenning i inntil 2-3 dager etter trening. Flott, ikke sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66
Slenger på en til

4.Muskler forbrenner også når du sitter stille:

Bli litt sterkere. Tren styrke på de store musklene - muskler forbrenner energi både i hvile og i aktivitet - i motsetning til fett. Så mer muskler øker stoffskiftet. De fleste av oss kan øke muskelmassen mye før vi blir "harde" i kroppen.

1 kg muskler tar halvparten av plassen i forhold til 1 kg fett. Det er dette som skjer når vekta står stille' date=' mens cm-ene raser.

 

Og så er det et faktum at kroppen har opphøyet forbrenning i inntil 2-3 dager etter trening. Flott, ikke sant![/quote']

 

Likte den " muskler forbrenner også når du sitter stille"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en ide i dag om at den 9 år gamle brudekjolen i str 38 skulle være mitt neste prosjekt å komme inn i. Har ikke fått igjen glidelåsen på flere år. Så da jeg skulle prøve den for å finne ut hvor ille det var ble jeg gledelig overrasket. Den satt trangt ja men den gikk på ;)

Så hurra for trim sier jeg.

Gratulerer med å få på deg brudekjolen! Før du vet ordet av det, så sitter den veldig pent.

 

Jeg tror ikke jeg skal engang tenke på å få på meg min gamle brudekjole. Den ble brukt for 20 år siden, før alle barna kom og da var jeg vel også på det tynneste som jeg noengang har vært.

 

Men.... min andre brudekjole, den kan jeg fint bruke. Men den er bare 4 år gammel og da var jeg sånn ca der jeg er nå:-) Dessuten er det en helt vanlig kjole, som kan brukes til flere anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66
Gratulerer med å få på deg brudekjolen! Før du vet ordet av det' date=' så sitter den veldig pent.

 

Jeg tror ikke jeg skal engang tenke på å få på meg min gamle brudekjole. Den ble brukt for 20 år siden, før alle barna kom og da var jeg vel også på det tynneste som jeg noengang har vært.

 

Men.... min andre brudekjole, den kan jeg fint bruke. Men den er bare 4 år gammel og da var jeg sånn ca der jeg er nå:-) Dessuten er det en helt vanlig kjole, som kan brukes til flere anledninger.[/quote']

 

Jeg skal nok heller ikke forsøke meg på den første brudekjolen fra 20 år tilbake nei ;) Den var i str 34/36 hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

I går var jeg i 50 års lag og for første gang siden jeg begynte på den smale vei i januar skulle jeg nå virkelig kose meg. Hadde litt dårlig samvittighet på forhånd men sa til meg selv at nå som du har vært så flink kan ikke en kveld ødelegge.

Så jeg spiste normalt hjemme hele dagen slik at når kvelden kom kunne jeg kose meg med måte. Det var koldtbord med masse godt. Jeg lot brød være brød men tok litt potetsalat og masse grønn salat, reker, egg, karbonade og roastbeef. Og mett ble jeg ;) Kakene var selvsagt av mine favoritter så jeg måtte smake på to små biter, mmm nam nam.

Vi hadde det veldig koselig og når jeg registrerte utskeielsen i dag så kom jeg opp i totalt ca 2200. Mye for meg som vanligvis ligger på 1350 men ikke værre enn at det kan trimmes bort. Og ja det var verdt det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Alder Undervektig Sunn sone Overvektssonen Fedmesonen

 

Over 35 år BMI under 19 BMI: 19 - 26 BMI: 27 - 30 BMI over 30

18-34 år BMI under 19 BMI: 19 - 24 BMI: 25 - 30 BMI over 30

 

Denne tabellen fant jeg på nettdoktoren i dag. Dette må jeg si var en glede å se for jeg har alltid ment at det er både normalt og sunt å veie litt mer når man runder 35 år.

 

I denne tabellen er jeg nå bare 1 kg unna sunn sone :)

 

Det var også noen tester man kunne ta bl.a om man måtte slanke seg.

http://www.nettdoktor.no/testdegselv/bmi2.php

Jeg tok testen og kom ut med 1 poeng noe som betyr at det ikke var nødvendig for meg å slanke meg pga helsa. Tok deretter testen med utgangspunkt i min mann og han kom i høyrisikogruppen med 12 poeng ;) ikke uventet men allikevel.

Så jeg får nok fortsette å holde en slank linje på mat og kos og holde et høyt turnivå for hans del mer enn min egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Der er mange alternativer til løpetrening eller det å svette i et helsestudio hvis dette ikke passer for deg:

 

Lag deg en matpakke og spaser til et fint sted og spis den.

 

Bruk alltid trappene i stedet for heisen. Tenk på at hvert eneste trinn hjelper deg.

 

Hopp av bussen et par stoppested før du pleier, og gå det siste stykket.

 

Bruk reklamepausene eller pausene mellom programmer på TV til å komme opp av stolen.

 

Gå ut og få litt frisk luft i stedet for å bli værende inne. En halvtimes spasertur er fint.

 

Skaff deg en hund og luft den ofte.

 

Svømming er en god og behagelig form for mosjon.

 

Husk: Alle monner drar, og litt aktivitet hver dag er bedre enn et skippertak nå og da!

 

--------------------------------------klippet fra nettdoktor-------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Da vi satt i bilen i dag på vei til søndagsmiddag fortalte jeg en morsom reklame til min mann og to døtre som slo tibake på meg selv. Hvis dere ikke har sett reklamen så var den omtrent slik; en mann sitter ved PCn og forteller om hvor flink han er til å kontrollere alt han gjør. Alt legges inn og kommer opp på skjermen som grafer. Så tar han en bit av skiva og registrerer kcal inntaket, noe som gjør at grafen kommer over streken og blir rød. Da kaster han skiva i søppla og spytter ut maten hvorpå grafen går ned og han sier "ja det var like før gitt". Mens jeg ler så ser jeg altså tre stykker i bilen som peker på meg og ler ;)

Er jeg/vi virkelig så ille?

Kan vi ta det litt langt kanskje?

Etter noen uker med slanking vet vi jo noenlunde hva vi skal spise og hvor mye.

Kanskje jeg skal forsøke en uke eller to uten registrering og veiing? Tør jeg det? Og burde jeg prøve hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm.... jeg har faktisk tenkt litt selv, jeg nå jeg ser den reklamen. Det skal ikke så mye til før vi bikker over til den "usunne" siden med all registreringen, tror jeg. Man blir litt vel opphengt noen ganger.

 

Det gjelder vel å finne den gylne middelvei her også, som så mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Hvilken størrelse skal vi velge oss?

Jeg har i mange år nå vandret fram og tilbake mellom 38 og 44. Ingen tvil om at jeg både trives best i str 38 og tar meg best ut i den :)

Det var allikevel en periode da jeg leste at den nye gjennomsnittsstr for kvinner hadde økt fra 40 til 42, og ettersom jeg selv var ett sted mellom 40 og 42 satte tanken seg fast om at jeg er på gjennomsnittet og da er det vel greit. (Derfra til 42/44 er jo kort.)

Uansett hvilken størrelse vi velger oss er det vel ingen som liker å ha en bilring som henger over bukselinningen eller lår som gnisser mot hverandre når vi går.

Nei jeg tror faktisk at veien å gå mot et langt og sunt liv er bevegelse. All bevegelse teller det har jeg fått erfare etter 1 1/2 år på sofaen med prolaps. Ikke bare øker vekta men man blir jo så slapp i fisken.

Disse 10 ukene som jeg har trent og 11 ukene som jeg har spist mindre tror jeg treningen har betydd mest. Jeg har ikke trent mye ( gjennomsnitt 1,5 trimpoeng/dg) men som sagt fra 0....

Jeg ville aldri ha klart å ta av 12 cm rundt livet uten å trene og da ville jeg heller ikke ha kommet inn i str 38 igjen, det gjør jeg nå:(

Vekta derimot ligger fortsatt et stykke over normal BMI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Siden vi diskuterer vektøking som en naturlig del av det å bli eldre, har jeg googlet litt. Det norske Folkehelseinstituttet gir oss liten støtte i at vi bør godta alderstillegget :). Her et lite klipp fra http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5631&MainArea_5661=5631:0:15,2689:1:0:0:::0:0&MainLeft_5631=5544:54355::1:5641:1:::0:0

 

--------------------------------Klipp fra Folkehelseinstituttet---------------------------------

- Bør en person med KMI rundt 25 kg/m2 slanke seg, fagsjef Sidsel Graff-Iversen, Folkehelseinstituttet?

 

- Jeg ville ikke nødvendigvis gi det rådet. For å kunne vurdere helserisiko, må en også ta hensyn til alder, etnisk bakgrunn, muskulatur, fettfordeling på kroppen, arvelig sykdomsbelastning, fysisk aktivitet, røykevaner og kosthold. Dessuten må en ta hensyn til om vekten har vært stabil, eller om vekten ser ut til å øke jevnt og trutt som følge av økt fettlagring. Verdens helseorganisasjon anbefaler at vi høyst øker fem kg i vekt i voksen alder. En grunn til å begrense vektøkningen er at det ofte er vanskelig å få vekten ned på et varig, lavere nivå hvis man først har kommet opp i høy vekt, sier Graff-Iversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...