Gå til innhold

Vi på 40+ råd og tips


Gjest trollmor66

Anbefalte innlegg

Jeg ble litt mer optimistisk da jeg leste en annen artikkel på Folkehelseinstituttets hjemmesider. Men mange kilo i løpet av liver er det ikke snakk om - så vi får passe på!

 

____________________Klipp fra artikkel____________________________

 

Den optimale KMI (=BMI):

Anders Engeland har gjort beregninger over hvilken kroppsvekt som statistisk sett gir lavest mulig dødsrisiko og lengst mulig liv. På grunnlag av data fra 2 000 000 nordmenn har han funnet at kvinners optimale kroppsmasseindeks ligger mellom 22 og 26 kg/ m2, avhengig av alder.

 

Alder - Menn - Kvinner

20-29 - 21,6 - 22,2

30-39 - 22,9 - 23,0

40-49 - 23,4 - 24,0

50-59 - 24,0 - 24,4

60-69 - 23,9 - 24,6

70-79 - 24,0 - 25,7

 

 

Menn tåler slett ikke så mye fett på kroppen som kvinner og har sin optimale kroppsmasseindeks mellom 21 og 24 kg/ m2.

 

Den optimale kroppsmasseindeksen er 2,5 til tre enheter høyere for en 70-åring enn for en 25-åring, noe som tyder på at man kan legge på seg noen kg i løpet av livet uten at dødsrisikoen øker. En enhet KMI representerer cirka tre kg for menn og knapt tre kg for kvinner som er gjennomsnittlig høye, tre enheter innebærer åtte til ni kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar
Gjest trollmor66

Klippet dette fra Bedre puls/NRK og jeg kom ut med 0,45 :)

 

"Hvis man er usikker på om midjemål gir et riktig bilde, kan man måle midje/høyde-ratio, foreslår Kirsti Bjerkan. Dette er ikke så mye brukt i Norge, men flere studier har vist at dette forholdet gir en god indikator på risiko for hjerte- og karsykdom. Man deler midjemål (cm) på høydemål (cm), og resultatet bør være under 0,5 både for kvinner og menn.

 

Hofte/midje-ratio er også en god indikator, men ernæringsfysiolog Kirsti Bjerkan vil ikke anbefale dette målet.

 

- Hofte/midje-ratio er vanskelig å måle riktig. Dermed får man lett et feilaktig resultat, påpeker Kirsti."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro om jeg nå kan begynne å sno meg litt rundt her inne igjen.Har tillatt meg og bevege meg hit hvor 10 kg ned er målet.

 

Var her inne før jul,men etter at nyttårhelga var over,var det bare og puske seg tilbake til 10-20 kilo.

 

Hvem vet nå når påskeferien er over.Har atter klart og putte i meg marsipankakebit,litt øl,sjokolade og atter sjokolade.Potetgull hadde jeg glemt.Så kanskje titten her inne blir kort,he he.I motsetning til jula har jeg forsøkt og trene mye,16 trimpoeng siden onsdag.

 

Jeg har klart og få opp tempoet,vet at da skjer det saker og ting.

 

Har klart og gå ned rundt 10 kg det siste året,og ikke minst blitt glad i trim,bra start.

 

Jeg er 43 år,har 4 store barn,starta tidlig.Veide 88 da jeg startet,er nå 79,8 og vil ned til 70 helst til sommeren.Før jul var jeg nede i 78,så nå er det skjerpings mot sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Det må jeg si var imponerende nedgang i fjor :( da vet du godt at det nytter.

Med de trimpoengene dine må du vel merke det på målebåndet også? Jeg hadde noen uker med høye trimpoeng men har funnet ut at jeg ikke kommer til å klare å opprettholde det etter "slankinga", derfor prøver jeg å ligge mellom 7 og 10.

Hvis du vil være med på en annen og veldig motiverende tråd så har vi en uhøytidelig konkurranse på førstemann ned 5 kg :)

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis man er usikker på om midjemål gir et riktig bilde' date=' kan man måle midje/høyde-ratio, foreslår Kirsti Bjerkan. Dette er ikke så mye brukt i Norge, men flere studier har vist at dette forholdet gir en god indikator på risiko for hjerte- og karsykdom. Man deler midjemål (cm) på høydemål (cm), og resultatet bør være under 0,5 både for kvinner og menn.

."[/quote']

 

Prøvde med mine mål: 0,46 :) Da jeg startet i januar var den 0,54! Godt å se at innsatsen har gitt meg bedre odds når det gjelder hjerte-kar-sykdommer.

 

Bør jeg kanskje være fornøyd nå? Muligens, men jeg føler jeg er kommet så godt i gang med opplegget at det koster (forholdsvis) lite å ta noen kilo til - for bikinisesongens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66
Prøvde med mine mål: 0' date='46 :( Da jeg startet i januar var den 0,54! Godt å se at innsatsen har gitt meg bedre odds når det gjelder hjerte-kar-sykdommer.

 

Bør jeg kanskje være fornøyd nå? Muligens, men jeg føler jeg er kommet så godt i gang med opplegget at det koster (forholdsvis) lite å ta noen kilo til - for bikinisesongens skyld.[/quote']

 

Ja, sukk, den bikinisesongen ( les grillsesongen :)) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikinisesongen ja.Enten blir det stor bred underdel,eller allerhelst en litt mindre en.He he.

Ut i sola skal jeg uansett,altfor mye hysteri,tenk at reklamen nesten klarer å få meg til å tro at det er slike skulpturer av damer som er det naturlige.Hvis jeg tar meg en titt rundt,så er jo det unntaket.

 

Men innerst inne så ønsker jeg jo å være sommerfin,må vel bare innrømme det.

 

Magen er mitt målområde nå.Jeg får fort strammere lår og rumpe med trening i fjellet.Men magen er og blir ikke fin,vet ikke om twisteren min kan hjelpe.

 

Når det gjelder trimpoeng så har det gått litt opp og ned med meg.Har ikke klart å holde koken gjennom hele sesongen.Men var på lang mørketidstur i fjellet i november,flott opplevelse.Dette er noe jeg aldri har tenkt var mulig før.Ramlet av lasset i des og jan,mye dårlig vær og glatte veier.Tror jeg vil melde meg på treningssenter for å unngå stans i den verste spise sesongen.

 

Det er sant at det ikke er antall trimpoeng som teller det viktigste er vel at en rører på seg.Men jeg har trent mye i ungdomstiden så dette med trening ligger i blodet og våkner vel litt når jeg har fokus og blir i bedre form.

 

blir med på 5 kilos konkurransen,men går nå så sakte ned i vekt tross 0 utskeielser, så vinner vel neppe,men gøy å prøve.Akkurat nå er jeg mest redd for å få oppgang på vekta.

 

Livsstilsendringen har uansett påvirket meg,utrolig lett og ta seg inn igjen.Nå gjelder det og se fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikinisesongen er ikke noe jeg tenker altfor mye på sånn i det daglige. Er liksom blitt vant til at jeg er god og rund og gjemmer meg ikke bort på sommeren. Jeg går på stranda og ser at jeg er jammen ikke alene om å ha litt ekstra her og der. Og så tenker jeg på at jeg har født 4 barn, og det setter vanligvis sine spor. Hos meg så betyr det at jeg er endel rundere enn det jeg var da jeg fikk førstemann som 23-åring. Men jeg har unngått strekkmerker i mine svangerskap, og det er jo en bonus å ta med seg. Dvs, jeg fikk strekkmerker på puppene i svangerskap nr 1, men det er også alt.

 

Men det jeg egentlig ville dele her inne er noen tanker jeg har gjort meg. For noen år siden, da jeg startet på min første ordentlig slankekurs, gikk jeg ned nesten 10 kg. Den sommeren syntes jeg det var helt grusomt å gå på stranda, selv om jeg da var på det slankeste på veldig mange år. Da gikk jeg bare å tenkte på at jeg burde ha vært enda slankere og at magen var altfor stor osv osv.... Jeg prøvde å unngå stranda så godt det lot seg gjøre. Året før hadde jeg ikke tenkt dette i det hele tatt, men bare konstatert at jeg var større en jeg satte pris på.

Disse kg kom på igjen, og sommeren 2 år etter, var jeg like rund som jeg hadde vært tidligere. Da tenkte jeg heller ikke spesielt på hvor rund jeg var. Bare noen tanker innimellom, som f eks: uff, jeg burde nok prøvd å gå ned noen kilo. Men jeg var ikke redd for å gå på stranda.

 

Denne sommeren vil jeg nok veie noen kilo mindre enn i fjor, og jeg er litt spent på hvordan det vil føles å gå på stranda i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, vi blir kanskje mer fokusert på å se enda finere ut,dersom vi først begynner å bry oss for mye.Vi for prøve å finne lyspunktene i tilværelsen og glede oss over det i stede for å bruke livet på å lete etter feil.

 

Sprek jente her,har gått fjelltur på 50 min og forbrent over 500 kcal.Venninna mi som var med hadde pulsklokke og forbrant 600 kcal.

 

Regner med at turene mine i fjellet setter cm i full fres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nikkoline.

Jeg misunner deg tur i fjellet. Jeg elsker å gå tur i fjellet, men får ikke gjort det til daglig. Bor i Oslo-området og her er det dårlig med fjellområder. Men har skogen rett utenfor døra, og den blir flittig brukt når den ikke er full av snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Men det jeg egentlig ville dele her inne er noen tanker jeg har gjort meg. For noen år siden' date=' da jeg startet på min første ordentlig slankekurs, gikk jeg ned nesten 10 kg. Den sommeren syntes jeg det var helt grusomt å gå på stranda, selv om jeg da var på det slankeste på veldig mange år. Da gikk jeg bare å tenkte på at jeg burde ha vært enda slankere og at magen var altfor stor osv osv.... Jeg prøvde å unngå stranda så godt det lot seg gjøre. Året før hadde jeg ikke tenkt dette i det hele tatt, men bare konstatert at jeg var større en jeg satte pris på.

Disse kg kom på igjen, og sommeren 2 år etter, var jeg like rund som jeg hadde vært tidligere. Da tenkte jeg heller ikke spesielt på hvor rund jeg var. Bare noen tanker innimellom, som f eks: uff, jeg burde nok prøvd å gå ned noen kilo. Men jeg var ikke redd for å gå på stranda.

Denne sommeren vil jeg nok veie noen kilo mindre enn i fjor, og jeg er litt spent på hvordan det vil føles å gå på stranda i år.[/quote']

 

Kjenner meg veldig igjen her. Har i grunnen aldri hatt problemer med å gå på stranda selv om kiloene har vært litt for mange år om annen og magen har vært litt stor. Har heller vært oppfinnsom med badedrakt og bikinityper. Men nå som jeg har kommet inn i str 38 igjen hvem står foran speilet og kritiserer kroppen og finner mangler over alt. UFF merkelige greier. Kanskje det er slik at når vi kommer ned på "idealvekt" nivå så er det en stemme som sier at da burde vi jo se like spreke ut også.

Nei vi får bare innfinne oss med at vi er er litt eldre, har født barn og ser flotte ut som vi gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nikkoline.

Jeg misunner deg tur i fjellet. Jeg elsker å gå tur i fjellet' date=' men får ikke gjort det til daglig. Bor i Oslo-området og her er det dårlig med fjellområder. Men har skogen rett utenfor døra, og den blir flittig brukt når den ikke er full av snø.[/quote']

 

Skogen er jo og herlig,det er deilig å komme seg ut.Men har faktisk tatt det som en selvfølge at fjellet står der,10 min gange unna huset mitt.Skal begynne å glede meg mer over å ha tilgang til en så fin treningsmulighet,takk for den Elise V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

•Gange, rolig: 215

•Gå ned trapper: 414

•Gå opp trapper: 1079

•Hus- og hagearbeid 252

•Kle seg/vaske seg 192

•Klippe gress, manuelt 281

•Lage mat/re opp senger 236

•Luke ugress 362

•Måke snø 481

•Sitte og snakke/skrive 111

•Sove/sitte og lese/se på tv 74

•Stå oppreist 89

•Sykling, rolig 310

•Tørke støv 163

•Vaske gulv 281

•Vaske vinduer 259

 

Så da tenkte jeg som så: Kjøre bil tur/retur kjøpesenteret ca 400 kcal, gå rundt på kjøpesenteret i noen timer ca 600 kcal og prøve en masse flotte klær i små størrelser ca 400 kcal. Det skulle bli hele mitt dagsbehov i kalorier det hmmmm..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

I går kveld så jeg et program på BBC lifestyle. De gikk vitenskaplig til verks for å enten avlive eller validere myter om kosthold og slanking. De metodene som de kunne gå god for vitenskaplig ble et veldig overvektig par ( han 120 hun 136) bedt om å forsøke å leve etter i 18 uker. Han tok av 12 kg og hun tok av 17.

Dette var altså en livsstilsendring og ikke "slankekur" men med fokus på det som er mest effektivt. Dette var altså uten trim!! Etterhvert orket de også å gå noen turer, men ikke hardtrim.

Livstilsendringene til dette paret; frokost med mye proteiner, mindre serveringsskåler/tallerkner, smothies med youghurt og frukt/nøtter som mellommåltid, mest kjøtt/fisk til middag, mange små måltider istedet for to store og mye snacks

Her er noen av eksperimentene

 

1.Hva du skal spise mest av til hvert måltid for ikke å bli raskt sulten igjen; PROTEINER

1.Hjelper det mot overspising/sultfølelse å drikke vann før mat; NEI, men hvis du blander vannet i maten f.eks suppe vil du føle deg mett lenger enn om du drikker vann og spiser samme kalorimengde mat

3.Hvis du spiser/drikker mye lavkalori meieriprodukter vil du da ta opp mindre fett; JA, det er vitenskaplig bevist at kalsium i produkter av melk, ost, yoghurt osv samler fettet fra andre matvarer og transporterer det med seg ut ( lavkalori ettersom det er for mye mettet fett i fullkaloriproduktene)

4.Spiller det noen rolle hvor store porsjonene er; JA, de som i eksperimentet fikk større posjoner enn den andre gruppen spiste i gj.snitt 10% mer selv om noen ikke likte det de fikk servert

5.Spiser vi mindre hvis vi ser "bevis" på hvor mye vi har spist; JA, i eksperimentet der de fikk servert kyllingvinger spiste de som så haugen med ben vokse foran seg mindre enn den gruppen der bena ble fjernet underveis

6.De som er tynne og kan "spise alt" uten å legge på seg har mye høyere forbrenning enn de som "legger på seg av alt" ; NEI, de testet to venninner, den ene tynn den andre litt rund. De var begge 100% enig om at den tynne måtte ha en mye høyere forbrenning ettersom hun spiste mer og alikevel var tynn, de er like gamle og hadde samme aktivitetsnivå. Testen viste at hun som var tynn hadde et alt for lavt

kaloriinntak og veide 10 kg for lite, venninnen hadde for høyt kaloriinntak og veide derfor 10 kg for mye. Forbrenningen var helt lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en interessant oppsummering, Trollmor :D

 

At proteiner gjør slik at vi føler oss mette lengre, er et nyttig tips. Fett sitter vel enda legre i kroppen? Anbefalte de noe i forhold til fettinntaket (nøtter, olivenolje, umettet of course)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66
Takk for en interessant oppsummering' date=' Trollmor :D

 

At proteiner gjør slik at vi føler oss mette lengre, er et nyttig tips. Fett sitter vel enda legre i kroppen? Anbefalte de noe i forhold til fettinntaket (nøtter, olivenolje, umettet of course)?[/quote']

 

Det de sa om fett er jo det vi allerede vet nemlig at vi skal spise lite fett og at det bør være mest umettet. Altså magert kjøtt, fisk, nøtter. Men det skulle være fett sammen med proteiner. Så dressing med olivenolje på salaten blir da nei. Det som var nytt var jo dette med lavkalori meieriproduktene som var det eneste mettede fettet som var direkte anbefalt. Dette er jo noe vi ofte har hørt at vi skal ha lite av når vi skal ned i vekt, men det blir da altså feil. ( ja ikke hvis du drikker kremfløte og seterrømme da hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Klippet fra KK

 

Det kan virke latterlig når bodybuildere hiver innpå med proteindrikker rett før og etter trening for ekstra effekt. Men nå viser en australsk studie at de kan ha rett, ifølge New Scientist.

 

Åtte menn fikk i oppdrag å spise proteiner i forbindelse med styrketreningsøkter. En kontrollgruppe på ni spiste det samme tilskuddet, men om morgenen og kvelden og ikke i forbindelse med styrketrening.

 

Etter ti uker hadde de som spiste protein i forbindelse med treningen, fått 1-2 kilo mer muskelmasse enn de andre.

 

KK kropps treningsekspert, Ina Garthe, sier i nettmøte med kk.nos lesere at man etter styrketrening trenger proteiner i kombinasjon med karbohydrater for å få best effekt.

 

- Når vi snakker om hvilke proteiner vi bør ha etter trening, er de beste proteinkildene de som inneholder relativt mye essensielle aminosyrer (da det er de som gir den effekten vi ønsker). Gode proteinkilder er cottage cheese, melk, ost, biola, yoghurt, fisk, fugl, kjøtt - stort sett meieriprodukter og animalske proteiner, sier Ina.

 

Restitusjonsmåltidet etter trening bør ifølge Ina inntas 30-60 minutter etter at treningsøkten er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

•Gange' date=' rolig: 215

•Gå ned trapper: 414

•Gå opp trapper: 1079

•Hus- og hagearbeid 252

•Kle seg/vaske seg 192

•Klippe gress, manuelt 281

•Lage mat/re opp senger 236

•Luke ugress 362

•Måke snø 481

•Sitte og snakke/skrive 111

•Sove/sitte og lese/se på tv 74

•Stå oppreist 89

•Sykling, rolig 310

•Tørke støv 163

•Vaske gulv 281

•Vaske vinduer 259

 

Så da tenkte jeg som så: Kjøre bil tur/retur kjøpesenteret ca 400 kcal, gå rundt på kjøpesenteret i noen timer ca 600 kcal og prøve en masse flotte klær i små størrelser ca 400 kcal. Det skulle bli hele mitt dagsbehov i kalorier det hmmmm..... :D[/quote']

 

God idè... da vasker jeg vinduer i morgen for dem har jeg mange av. Hvor lenge må man gjøre disse aktivitetene da? Konsert på kvelden er sikkert kaloriforbruk det og og med en ergometertur imellom så blir kroppen glad.'

Det er interessant å lese at dere er flere som blir stadig mer kritisk til egen kropp til tross for vektnedgang. Det er jo litt skummelt da..... tenk om vi kunne forfølge sporet med helseeffekt isteden. Selv har jeg en medfødt hjertesykdom og er derfor opptatt av å forebygge forverring gjennom en sunn livsstil uten stress. Kunne tenke meg å høre andres tanker om det vi utveksler om vektnedgang - vi fokuserer veldig på utseendet!!! Og jeg gjør det så absolutt selv - til tross for at jeg vet så mye bedre. Klarer vi å dreie fokuset?

 

Er forresten nettopp passert 40+10 og de 10 siste årene = 10 kilo+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66
God idè... da vasker jeg vinduer i morgen for dem har jeg mange av. Hvor lenge må man gjøre disse aktivitetene da? Konsert på kvelden er sikkert kaloriforbruk det og og med en ergometertur imellom så blir kroppen glad.'

Det er interessant å lese at dere er flere som blir stadig mer kritisk til egen kropp til tross for vektnedgang. Det er jo litt skummelt da..... tenk om vi kunne forfølge sporet med helseeffekt isteden. Selv har jeg en medfødt hjertesykdom og er derfor opptatt av å forebygge forverring gjennom en sunn livsstil uten stress. Kunne tenke meg å høre andres tanker om det vi utveksler om vektnedgang - vi fokuserer veldig på utseendet!!! Og jeg gjør det så absolutt selv - til tross for at jeg vet så mye bedre. Klarer vi å dreie fokuset?

 

Er forresten nettopp passert 40+10 og de 10 siste årene = 10 kilo+

 

Så hyggelig å se deg her flink :)

Når du har vasket vinduene dine kan du godt ta mine også foresten :D

 

En ting har jeg funnet ut disse 3 mnd jeg har holdt på er at det er aldri for sent å komme i form. Musklene forsvinner så utrolig raskt når man blir syk og innaktiv, men at det skulle gå så raskt å komme i form igjen hadde jeg ikke trodd. Så det er helse det handler om for meg også ( selv om det er kjekt å ta seg godt ut og da)

Når man kommer over en viss alder så må man nok bare godta å ha noen kilo ekstra. Og fett i seg selv er jo ikke farlig så lenge ikke alt sitter rundt magen, da sitter det nemlig også rundt de indre organene.

Da satser vi på et langt og helsosamt liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Har vært litt usynnlig i det siste, men har lest gjennom tråden hele veien. Er så misunnelig på en positiv måte når jeg leser allle deres nedganger:) Men det går helt feil vei hos meg: veide meg siste lørdag, og det var en vektøkning på 2 kg på 1uke! Altså fra 73 til 75 og ønsker ned til 60-:) Med all trenning som går 4 ganger i uken med 2 trenningsøkt og riktig mat! Fikk beskjed om å måle stoffskiftet, men er litt i tvil om det egentlig er årsaken til vektøkning. Er det noen som har erfaring med dette når det gjelder stoffskiftet?

Eller må jeg heller begynne med GR kurs? Er det noen som har god erfaring med Aktiv-kurset?

 

Ønsker alle lykke til vider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66
Hei alle sammen.

Har vært litt usynnlig i det siste' date=' men har lest gjennom tråden hele veien. Er så misunnelig på en positiv måte når jeg leser allle deres nedganger:) Men det går helt feil vei hos meg: veide meg siste lørdag, og det var en vektøkning på 2 kg på 1uke! Altså fra 73 til 75 og ønsker ned til 60-:) Med all trenning som går 4 ganger i uken med 2 trenningsøkt og riktig mat! Fikk beskjed om å måle stoffskiftet, men er litt i tvil om det egentlig er årsaken til vektøkning. Er det noen som har erfaring med dette når det gjelder stoffskiftet?

Eller må jeg heller begynne med GR kurs? Er det noen som har god erfaring med Aktiv-kurset?

 

Ønsker alle lykke til vider![/quote']

 

Jeg har aldri gått på kurs så det kan jeg ikke dele erfaring med.

Når det gjelder lavt stoffskifte kan det i seg selv bare føre til en liten vektøkning ( 2-3 kg ), men det er ikke noen årsak til at du nå går opp istedet for ned.

Du bør nok sjekke kaloriinntaket ditt for å se om du har regnet det riktig, spis 5-6 ganger om dagen og evt. spis lite karbohydrater på kvelden.

Lykke til :)

 

http://www.lommelegen.no/799821/lavt-stoffskifte-og-vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest noen av innleggene her, der det fokuseres en del på BMI, vekt og midjemål og hvor mye man veide da man var 20 år.

Da jeg var 20 var jeg ca 52-53 kg. Da jeg var 40 og hadde slanket meg og var kjempefornøyd med kroppen min og veide jeg 67 kg. Da hadde jeg flat mage og var fast og fin i kroppen. Man kan ikke forvente å komme ned i den vekten man var som 20-åring, akkurat som en ti-åring ikke veier det samme som en 20 åring med samme høyde.

 

Studer deg selv i speilet og se etter ting du er fornøyd med. Mitt mål er å ha flat mage. Har funnet ut at å gå turer (ikke luffeturer) i bratt terreng og løpe ned igjen (veksler mellom å løpe og gå oppover) fungerer veldig bra for forbrenningen og muskulaturen. Man blir ikke så lett i vekt, men fast og fin i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Tror nok vi alle er enige om at helse, trivsel og kondis er det endelige målet, men det er uansett vanskelig å kommer unna å snakke om vekt, BMI og midjemål. Dette er tross alt det vi har av "redskap" for å kontrollere at vi ligger innenfor den sunne "normalen".

Når det er sagt, så er det vel ikke så mange på vår alder etter noen barnefødsler som hadde tatt seg så veldig godt ut med 20 års vekta. Jeg tror nok jeg hadde sett litt sjuk ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...