Gå til innhold

Amming og Grete Roede..


Gjest Glafruen

Anbefalte innlegg

Gjest Glafruen

Hvor mye ekstra legger dere til på menyen ,for å ha nok til å amme?

 

Har en unge på snart 9 mnd som jeg enda ammer,men det er utrolig lite melk..som skyldes at jeg siden Jan har gått på GR og ikke tatt høyde for amminga noen gang når jeg beregna matinntaket.

(har alltid hatt mye melk,med de andre barna..men nå liite)

 

Min KL sa bare at æ måtte spise "litt" mer..men kunne ikke si noe om hvor mye mere.. :-/ Går på maxi kurs--her finnes ikke morbarn-kurs.

(mulig min kl har lite kunnskap om amming.. :-( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meny opp er vel det de anbefaler når man fullammer, etterhvert kan man vel justere det litt ettersom hvor mye man ammer. Ammehjelpen anbefaler uansett alle ammende og ikke spise mindre enn 1500 kcal per dag nettopp pga melkeproduksjon og miljøstoffer som kommer over i melka. Hvilken meny følger du nå da? Synes det høres rart ut at kurslederen din vet så lite om dette... Legger ved linken til ammehjelpen også jeg, mange gode tips og artikler der:)

 

http://www.ammehjelpen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått 2 menyer opp mens jeg fullammet. Jeg bruker fremdeles det samme selv om jeg ikke fullammer lengre. Min sønn er også 9 måneder :D

 

Lykke til videre. Det er ikke så uvanlig at noen babyer ikke vil ha mer melk fordi de er mer interessert i det som skjer rundt seg enn puppen. Du har i alle fall vært veldig flink som har ammet like til nå. Mine to første barn ammet jeg til hhv. 6 måneder og 8 måneder, da gikk jeg ikke på GR-kurs (jeg går nå på et GR-aktiv kurs).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullammet begge mine til 6mnd og fortsatte med amming før måltidene etterpå, nattamming kutte jeg ved ca.8mnd. Likevel var det store forskjeller :D Førstemann måtte jeg avvenne selv og valgte å gjøre det når hun var 15mnd, det gikk ganske greit, tror bare det var kosen som telte på slutten (morgen og kveld), mens andremann sluttet selv ved 9mnd og ville ikke ha mer. Hun var mer utålmodig og aktiv enn den første og hadde vel ikke tid til det mer :) Jeg gikk ikke på kurs da og slanket meg ikke aktivt før etter ammingen fordi selve ammingen gjorde meg ursulten :)

Så kanskje din lille begynner å bli ferdig av seg selv? Hvis du gjerne vil øke mengden og holde på lenger kan du lage noen økedager med pumping annehver time, masse søvn, ammete og mye sunn mat og drikke. Hold på 2-4 dager uten å tenke slanking så øker nok mengden av seg selv og da ser du jo om ungen vil ha eller ikke. Det er litt strev men viktig med ro og avslapning så får du lønn for strevet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter som også er 9 mnd. Jeg ammer 7-8 ganger i døgnet. Da jeg begynte på GR for to uker siden fikk jeg beskjed om å spise 150-200 kalorier ekstra pga ammingen.

 

Jeg fikk også et lite hefte med informasjon om GR og graviditet og amming. Der står det at når du ammer skal du ha to ektra enheter med melk og en ekstra enhet med ost pr. døgn da ammende har et økt kalsiumbehov.

 

Når jeg spiser de 150-200 ekstra kalorier pr døgn går det greit med ammingen og snuppa virker fornøyd med mengen melk. Dersom jeg ikke har spist de ekstra kaloriene og i tillegg trent reduseres melkemengden raskt. Da har jeg fått opp produksjonen igjen ved å spise 200-250 kalorier ekstra neste dag. De ekstra kaloriene har jeg da fått ved å velge pålegg og frukt med litt høyere kaloriinnhold, f.eks avocado og makrell i tomat.

 

Håper du finner riktig nivå på kaloriinntak slik at du kan fortsette med ammingen så lenge du og babyen din ønsker det, og samtidig gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var på helsestasjonen i går på 2-ukerskontroll med snuppa og fikk med meg et lass med brosjyrer, deriblant en om spedbarnsmat.

Bladde litt i den, og der stod det at en trenger 2 skiver med pålegg og 2 glass skummet melk ekstra når en fullammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glafruen

Takk for svar.

 

Har besluttet å gå opp til nesten meny 3 nå..gått på meny 2 hittil. (herregud,e d rart æ har mista mye av melka)

 

Mini er syk så pr idag ,så fullammer æ-for hun kaster opp grøt og mme og middag..

 

Kom opp på 1750 idag..kansje lurt å gå gradvis opp til meny 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! nærmer meg slutten på mitt andre kurs nå. har en datter på 9,5 mnd, som jeg har ammet hele tiden. ble anbefalt å gå opp en meny pga dette. ca. 300 kcal. dette har fungert kjempebra! jeg går ned i vekt, mens snuppa stortrives med det hun får fra meg. spiser selvfølgelig annen mat også nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...