Gå til innhold

Ned seksten kilo, og her vil jeg bli!


Gjest Kysseguri

Anbefalte innlegg

Gjest Kysseguri

Hei dere slanke, spreke og dyktige jenter!

 

Nå har jeg siden april gått ned seksten kilo. Jeg har ikke gått på kurs, men jeg har klart det helt selv, bl.a ved å lese her inne og på nettet ellers. Jeg har et kosthold jeg stortrives med, og jeg løper, svømmer og trener ballspill fire ganger i uken. Så langt, alt vel med andre ord!

 

MEN - nå skal jeg ikke mer ned, jeg veier 60 kilo og føler at jeg er der jeg skal være. Problemet nå blir å spise meg opp til et normalt kaloriinntak, dette temaet er det jammen ikke lett å finne informasjon om!

 

Jeg startet med å spise et daglig mellommåltid med nøtter til dagen, og etter en uke og to hadde jeg gått opp over et kilo. Slik skal det jo ikke være, og jeg kuttet dermed ut nøttene igjen, med det resultat at jeg gikk ned enda mer... noe jeg heller ikke vil.

 

Dere som har litt erfaring med dette, hvordan legger dere det opp? Lager dere en opptrappingsplan? Hvor mye, og over hvor lang tid? Ca når kan jeg regne med å spise 2000 kcal daglig? Er sulten jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Gratulerer med 16 kilo og velkommen hit til hold vekten. Jeg må si jeg er imponert at du har klart å gå ned helt på egen hånd. Selv tok jeg to nettkurs og gikk ned ca 10-11 kg. Jeg var ferdig akkurat til ferien så det var litt vanskelig tid å starte hold vekten på når det første en skal er å reise til syden. Det ble to kilo opp men med å gå tilbake til vanlig slankemat i et par uker var de vekk. Synes ellers det er mye mer vanskelig å holde vekten enn det var å gå ned. Fremdeles kan det være dager da jeg bare gir blaffen, men heldigvis så er de ikke hver dag lenger så slik klarer jeg å hanke meg litt inn. Totalt har jeg lagt på meg et par kilo siden jeg sluttet, men har infunnet meg med det. Har ikke lyst å bli den evige slanker så jeg prøver så godt jeg kan å holde meg litt stabil. Litt vanskelig å gi deg råd for jeg har nesten ikke funnet ut av selv hvordan jeg skal holde vekten. Det blir litt magre og noen fete dager og sånn går ukene. Lykke til i alle fall.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Kysseguri

Tusen takk for svar Henna! Og gratulerer til deg med en flott nedgang, selv om vi har gjort det på forskjellig måte ytre sett har vi begge gjort det samme, spist mindre og vært veldig flinke jenter!

 

Jeg tror det er om å gjøre å finne noe som fungerer for en - dersom det fungerer for deg å variere matinntaket på den måten er det ingenting som er bedre, dermed kan du f.eks ha fine helger, og litt strammere hverdag :P

 

For min del er jeg redd jeg må være streng, ellers blir helgen for langvarig, og da er jeg redd det ikke bare er fredag, lørdag og søndag... Jeg er nemlig "enten-eller-typen", har jeg funnet ut. Enten sunn og organisert, eller usunn og uorganisert. "Alt med måte" er helt håpløst for meg.

 

Og så; jeg har jo hele tiden hørt at det vanskeligste kommer til slutt - nemlig å holde vekten. Dermed syns jeg det er så rart at det ikke er skrevet mer om hvordan det skal la seg gjøre? Jeg vet jo hva kostholdet bør og skal bestå av, men jeg vet jo også at kroppen min er vant til å leve på et underskudd, kalorimessig. Dermed må jeg øke til jeg spiser normal mengde kalorier igjen, og det lar seg ikke gjøre over natten, det har jeg erfart. Men hvor mye, og over hvor lang tid? SKal jeg regne med at jeg spiser normalt innen en uke, en måned eller et år?

 

Denne uken har jeg gått ned nærmere 1 kg, og det er jo ikke det jeg vil :/ Jeg har ikke råd til flere nye garderober, og selv om jeg aldri trodde at jeg skulle si dette - jeg er faktisk tynn nok nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med et flott resultat!! Imponerende - spesielt siden du har klart det helt på egenhånd! Jeg gikk selv ned ca 14 kg fra aug ifjor til juni iår. Har selv erfart at det vanskeligste er å holde vekten. Går på Hold vekten kurs på nettet, det kan jeg anbefale på det varmeste! Ellers kan jeg fortelle at det å stabilisere vekta vil si å øke kaloriinntaket gradvis til det tilsvarer forbruket. Vanligvis spiser man 500-800 kcal mindre enn det man forbrenner når man går ned i vekt. Man skal starte med å øke med 100 (max 200) kalorier daglig, holdet dette inntaket i to uker, deretter øke med 100 (200) nye kalorier daglig og fortsette videre slik til inntak=forbrenning. Forbrenningen er selvsagt sterkt avhengig av hvor mye du trener. Ut fra dette ser du at du vil bruke ca 10 uker på å øke kaloriinntaket til der du skal ligge. Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott resultat. Godt jobba!

 

soettann har gitt deg oppskriften. For min egen del vi jeg si at det ER vanskelig. Man er fornøyd og veldig "ferdig" med alt som heter slanking... Men tenk det sånn - det er nå man skal legge en kostholdsbasis/hverdagskost som skal hjelpe med å holde denne vekta i overskuelig framtid.

 

Altså - gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør. ... :P For meg blir det som du beskriver - veldig mye enten eller. Enten frislipp på "kos" eller strikt, sunnt regime...

 

Men ideellt sett altså - så fortsetter man å trene et gitt antall trimpoeng (eller trapper litt ned - i så fall må du bruke kalkulatoren og beregne kalorinivået pånytt) og spiser seg opp sakte men sikkert. Hensikten er iallfall å spikre gode matvaner i beste GR-stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en slik enten eller type så der kjenner jeg meg godt igjen. Når jeg er flink å spise sunt og magert er jeg også flink å trimme, rydde osv . Jeg er ganske enkelt flink. Når jeg spiser mye tull og drittmat gidder jeg ikke trene osv. Det jeg også tror er at for slike som oss er det ekstra vanskelig å holde vekten for det er så lett å gli tilbake til den tilstanden. Man har vært flink i månedsvis og tror at nå kan man dette med rasjoner og matinntak, men har man en gang vært en enten eller type vil dette komme tilbake sakte men sikkert og pluttselig er man der at man våkner en morgen og tenker " I dag må jeg ta meg sammen" Det er ganske kjedelig å tenke slike tanker. Derfor gleder jeg meg til jeg skal begynne på kurs for da våknet jeg opp og tenkte "lurer på hva jeg veier i dag kanskje jeg har gått ned litt" Og det var kjekke tanker å våkne opp til.

 

Nei lett skal det IKKE være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med super innsats fra meg også! Veldig bra! Jeg er sikker på at du vil knekke koden for å holde vekta stabil - det har jeg også som mål...

 

Jeg er også temmelig fersk her inne på hold vekten - og er meget spent på dette med å øke inntak men fortsatt ha stabil vekt. Jeg er også på nettkurs, men har foreløpig bare hatt en rapportering - så det er litt tidlig å si noe om hvordan det går :P Jeg skal uansett beholde samme kalorimengde ei stund, fordi jeg befinner meg i øvre del av min "trivselssone". For meg tror jeg at 60-63 kg er grønn sone, 63-64 er gul sone og over 64 er rød sone. Så får vi se om dette må justeres i løpet av kurset.

 

Håper du rapporterer hvordan det går med deg innimellom - det er flott at det er både nyankomne og godt innbodde vektholdere her inne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kysseguri

Så kjekt med så mange svar!! Det setter jeg STOR pris på :D

 

Jeg kjenner meg igjen i så utrolig mye av det dere skriver. Det aller meste, faktisk.

 

Dette med å våkne om morgenen, spent på om jeg har gått ned, følelsen av å ha lykkes dersom jeg har gjort det, følelsen av å føle seg slankere og slankere for hver dag som går. Den fantastiske følelsen av å ha kontroll over alt, i stedet for at man blir styrt av sjokolade og potetgull :flau:

 

Og så dette med å være enten eller. Her i huset kan man se på kjøkkenbenken, stuegulvet og sikkert også resten av huset hvor sunt jeg har spist de siste dagene. Spises det sunt, er huset også strøkent. Er det ikke rart? Nå har jeg hatt et rent og ryddig hus i maaange måneder da, det er jeg selvsagt veldig stolt av!

 

MEN - det er vanskelig å skulle øke kaloriinntaket. Jeg har nok ikke gjort det strukturert nok. "Ryddig og rent i mange måneder" skrev jeg i avsnittet over. Det er faktisk ikke helt sant. Jeg har nå hatt noen dager hvor jeg brydde meg litt mindre, spiste mitt mer, plutselig spiste opp resten av godteriet til sønnen min (!). Plutselig ble det til at jeg spiste "litt ekstra" histen og her, i stedet for å gjøre det på en mer "vitenskapelig" måte. Dermed ble det til at jeg mistet følelsen av å ha kontroll, plutselig opplevde jeg f.eks å ha sug etter godteri og ikke minst gjærbakst. Da traff følelsen av hvordan jeg hadde det da jeg var 16 kilo tyngre meg rett i magen, og det bar rett tilbake på "slankekur", etter noen dager med "avrusning". Jeg har på ingen måte overspist, men tankene mine har vært mer hos sjokolade og potetgull enn hos havregrøt og eple ;) Nå er det tilbake til slik jeg vil ha det, men det betyr også at det er et aldri så lite kaloriunderskudd. Jeg innser at jeg må gjøre dette på en mer kontrollert måte, f.eks bestemme meg for at jeg skal spise en skive med et bestemt pålegg på, ikke plukke litt av hvert og "regne med" at det ender med å bli ca 100. Det visste jeg vel egentlig fra før av... men jeg måtte visst erfare det også *flau*

 

Det suget jeg følte har jeg ikke følt siden jeg startet å gå ned i vekt, men jeg kjente det utrolig godt igjen. Og jeg blir så redd for at det skal ta over styringen av kostholdet mitt igjen. Jeg trives her jeg er nå, 16 kilo i pluss er uaktuelt!

 

Ja, summasumarum: Kysseguri er nok litt overveldet av å skulle holde vekten. Plutselig er det ikke om å gjøre å gå ned i vekt, jeg har nådd målet. Jeg som aldri har nådd målet før! Jeg tror det jeg opplever nå kalles antiklimaks.

 

Men en ting vet jeg, og det er at jeg liker livet mitt best når det er organisert og kontrollert, vekten er normal og stabil, klærne er vasket og gulvet er rent =)

 

Jaja jenter, dette ble mye babbel... dere får bære over med meg! Jeg har opplevd mitt første problematiske periode i løpet av disse månedene, og jeg er evig glad for at jeg ikke har hatt slike perioder oftere. Jeg klarte å stanse den dårlige utviklingen før det gikk utover vekten, men jeg merket at etter en dag og to med litt dårligere matvaner følte jeg meg 10 kg feitere. Når jeg spiser sunt føler jeg mer rett og slett mye bedre, friskere og penere! Og slankere, selvsagt :)

 

 

PS: "Et strøkent hus" er et uttrykk som ikke skal tas bokstavelig, jeg er ikke helt nazi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig lesning på morgenkvisten :) Det høres ut som du har tatt grep igjen nå, så da tillater jeg meg å le av historien - ååååå så gjenkjennelig!!! For min del er det titt og ofte "vanskelige perioder" føler jeg - og i slike perioder er det rart hvor mange utfordringer man føler at man har... du er skikkelig tøff som har klart å snu nå. Og vi som er her inne vet iallfall at det der med å hvile på laurbærene ikke er noen "sport" for oss ;) (men kanskje et langsiktig mål?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...