Gå til innhold

Tenker jeg vil flytte inn her:)


Anbefalte innlegg

Man bør trene styrke fordi

- når man slanker seg mister så godt som alle muskelmasse

- muskelmasse spiser kalorier (i motsetning til annen (fett-)masse)

- 1 kg muskel tar ca 2/3 av plassen til 1kg fett.

- og alt det andre... en sterkt kropp tåler mer og ser bedre ut osvosv.

 

Men det er altså først og fremst det at musker brenner kalorier i stedet for å være ren dødvekt som er argumentet for å trene styrke. Med andre ord - man ser fastere og slankere ut uten å gå ned i vekt OG med å kunne spise mer.

 

Man kan godt gjennomføre styrke på en sånn måte at man både kjenner melkesyre OG blir svett. Da må du legge deg på vektbelastning slik at du kan gjennomføre ca 15 repetisjoner av øvelsen - og så må du gjøre dem ganske raskt og uten opphold mellom de ulike øktene. Da nærmer du deg noe a la step-styrke i intensitet og vil i praksis også trene litt utholdenhet.

 

Den største feilen de fleste av oss gjør når vi trener styrke er at vi ikke belaster nok. En styrkeøvelse SKAL være tung for å bygge muskelmasse og dersom vi skal bli sterkere skal vi ikke klare mer enn max 20 repetisjoner og tre sett. Dersom man gjør det skal belastningen økes - gjerne helt ned til 8x2.

 

Og nei - man blir ikke seende ut som en vektløfter uten å jobbe kraftig for det. (Ikke at jeg mener du tror det, men sånn generelt, altså.)

 

For vedlikehold er nok 2 korte ukentlige økter nok. Men om du liker å trene aerobt så kan du jo heller ta 10-15 min før/etter de aerobe treningene. Dersom du ikke vil trene mye styrke så legg fokuset på de store musklene(mage/sete/lår/rygg) og på kjernemuskulaturen(mage/rygg - skal alltid trenes i par) da dette gir mest tilbake. Og flat mage&god holdning vil jo alle ha. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Takk for godt og grundig svar smg. Det er vel bare for meg å bite i det sure eplet og begynne å psyke meg opp til litt styrketrening. Kanskje jeg skulle begynne forsiktig å hive meg med på noen step/styrke sal-timer, og kanskje noen boot-camp timer. Det er jo ikke 100% styrketrening, men kanskje det er nettopp det jeg trenger, en myk start....

 

LilleTrille2;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke trent styrke før så er det helt sikkert godt nok. En plan må ikke bare være god, den må også være gjennomførbar, ikke sant? Og liker du ikke ren styrke så er jo kombitimene fine. Da blir du iallfall svett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En plan må være gjennomførbar, og å tro at jeg skal begynne å trene bare styrke helt på egenhand, er lite trolig. Jeg liker kombitimene, får liksom litt av alt:) Akkorat nå er det jo skisesong, jeg går ca 1mil hver dag, classic, noe styrketrening må det jo være i skigåing også...jeg kjenner det jo godt i armene..;)

 

 

LilleTrille2;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min egen trening har det blitt sørgelig lite av. Merkelig det der. Da jeg bodde alene jogga jeg annenhver dag og trente litt styrke a la "den finske hopperen som jeg ikke husker navnet på som kun brukte sin egen kropp som motvekt" annenhver kveld. Kort sagt en runde med 3x - situps, planke, armhevinger og sånne armheisinger under bord og utfall. Jaja... det var dengang da. Menmen - herfar kan det iallfall bare bli bedre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir fort noe annet når man bor sammen med noen, da er det mye koseligere å være hjemme å slappe av...det var slik mine kg ballet på seg første gang...plutselig hadde jeg gått opp 20kg!

 

Nå er min kjære med meg ut å går på ski, og eventuelt andre trimturer så lenge det er ute (han fordrar ikke treningssentret) det gjør det SÅ mye lettere å komme seg ut! ;)

 

Det er ikke alltid ting går som en har tenkt, og da er det ekstra viktig å ha en slik tankegang som deg: det kan jo bare gå en vei nå..:( Du skal se du får treningsrutinene inn igjen..:D

 

LilleTrille2;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Ville bare si at jeg støtter deg i å gå på kombitimer som StepStyrke og Boot Camp! Jeg er superglad i disse timene, de er skikkelig tøffe og man trener både styrke og utholdenhet. Selv har jeg motsatt problem av deg - jeg er ikke noe glad i utholdenhetstrening, men liker godt å trene styrke ;)

 

Ellers, hvis du ikke har trent mye styrke før, er sikkert 15 min før/etter annen trening også helt supert, som foreslått av smg. Bare sats på de store musklene for mest mulig effekt på minst mulig tid. Mine fem favoritter når jeg har liten tid er

- push-ups

- (stående) roing

- pull-ups (med motvekt til jeg blir sterk nok til å klare noen uten)

- dips (også med motvekt)

- planke

 

Lykke til, styrke er gøy når man merker fremgangen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kombinere planke og pull-ups ved hjelp av en bom dersom du ennå ikke er sterk nok til å ta de loddrette pull-upsene. Dersom du har føttene på bent og tar pull-upsene opp mot en bom i samme høyde som benken (altså en "omvendt armheving") så får du planken med det samme.

http://www.nerdfitness.com/blog/2009/11/06/inverted-row-are-you-missing-out-on-this-great-exercise/

 

Krever litt mer rigging, men kjekt å kunne gjøre to ting samtidig, ikke sant? :)

 

Hva er forresten dips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Har aldri tenkt på at "omvendt pushups"/liggende pullups eller hva man skal kalle det også virker som planke.. Men det er jo helt sant. God idé, jeg liker å gjøre sammensatte og effektive øvelser!

 

Med dips tenker jeg på triceps- (og rygg-) øvelsen der du senker deg ned mellom to håndtak, evt. på en stol eller benk:

 

 

Ofte så har man mulighet for å ta både dips og pullups med motvekt på samme apparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var det veiedag, fortsatt stabilt! Er nå nede på 59 blank! Og det etter tre uker med helt normalt spisemønster! Tror ikke jeg har sett det tallet førÂ… Er i utgangspunktet her hvor jeg vil være nå, men er liksom ikke helt fornøyd likevel. Mulig det bare er selvfølelsen som har en dårlig dag, men føler meg ikke vel med meg selv :)

Jeg er jo kommet i mål, og burde være fornøyd! Men jeg tenker til stadighet vil jeg klare å holde meg her? Vil jeg klare å holde på den gode treningsrutinen jeg har opparbeidet meg? Jeg vil jo å gjerne være her, vil ikke gå tilbake til hvor jeg var.

 

Jaja, kanskje dagen blir bedre etter en treningstime på spenst. Har en plan om å komme meg inn på step/styrke time i dag, det er ikke bare enkelt. Timen har vært fullbooket siden den ble lagt ut, men de har alltid 5 ekstra plasser som du må møte opp 15 min før for å kunne få. Dette er min plan i dag, får håpe det fungerer, trenger å få inn litt styrke i treningsrutinene mine har jeg nå skjønt..:) (bedre sent enn aldri :) )

 

LilleTrille2;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Synes du har vært superflink, og det eneste som gjelder nå er å ta én dag om gangen og lære seg å tenke som den nye, sunne personen du er. Vær stolt av at du klarer å holde vekta stabil, og tenk heller på at dersom vekta skulle begynne å krype opp igjen så vet du akkurat hva du skal gjøre!

 

Kjempebra med styrketreningen da! Hvis du ikke får plass på timen, så vil jeg anbefale deg å bare sykle eller jogge i 10 minutter, og så gjøre noen enkle styrkeøvelser på egenhånd. Det er utrolig hva noen pushups gjør så lenge du gjør dem regelmessig :)

 

Stå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god motivasjon fabeldyret! jeg tror du har helt rett, en dag om gangen er nok måten å gjøre det på!

 

Jeg fikk plass på step/styrke i går, og det kjenner muskelene mine i dag!! fy så tungt det var. 55min med annenhvær sang step og annenhver styrke. Det tok på!! Men det var utruolig godt etterpå. Samboern hadde senvakt på jobb, så d ble bare tomatsuppe med egg og ost til middag. Sikkert ikke det beste, men jeg liker ikke å lage mat, ihvertfall ikke bare til meg selv, og en gang iblandt gjør det sikkert ikke noe....

 

Nå er helga snart her, i morges var det -10°C igjen! det betyr forhåpentligvis at skiløypene er oppe å går igjen etter det våte snyfallet de siste dagene. Håper det blir noen fine skiturer i helga.

 

Jeg har alltid vært utrolig gla i digg, smågodt, sjokolade, ol. Men da jeg bestemte meg for å gå ned i vekt så måtte jeg kutte dette helt, bare litt av og til fungerte ikke for meg. Nå har jeg skjelden lyst på dette. Istede har jeg funnet noe deilig tørket frukt (sikkert med myyye tilsatt sukker, ellers ville det jo ikke vært så godt:) )på den lokale "thaibutikken". Hun har poser med tørket mango, epler, annanas, papaya ol. Disse bruker jeg å kjøpen en gang i blandt å kose meg med når det blir helg. Da denne helgen skal brukes til hjemmekos og film, tror jeg det blir en tur innom "thaibutikken" etter jobb..:)

 

Nei må vel sette igang med litt papirarbeid, har en bunke som ligger å venter på meg... Ønsker alle som er innom en fin helg! :)

 

LilleTrille;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Nå ble jeg inspirert til å stikke innom den lokale frukt-og-alt-mulig-butikken og kjøpe med noe tørket frukt som helgekos!

 

Åh, man føler seg bare så utrolig bra etter å ha fullført en stepstyrke-time :) Kanskje jeg skal prøve å få til en i løpet av helga? Men jeg gleder meg også stort til å teste nykjørte løyper etter dagens herlige snøfall.

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper løypene var like fantastiske som du håpet på fabeldyret! Her var skiløypene kanonbra på lørdag, søndag kom det mange mange minusgrader, så smøringa blei ikke helt som den skulle bli, dermed var det ikke helt den store glien heller. Men det var så kaldt (-17°C) så det ble ikke lange turen :(

 

 

Ny uke, og dermed nye muligheter! Jeg hadde en liten utskeielse med deilig tørket frukt og popcorn i helgen, og det uten noen form for dårlig samvittighet, ettersom jeg vet at det bare blir med den ene dagen. Har hatt en god og aktiv uke 21 tp! ganske så fornøyd med det! Nå har jeg og min kjære lagt om treningsprogrammet litt, så får se om det blir like mange denne uken. Skal også se om jeg klarer å få inn noen styrketreningstimer i uken som kommer (er jo ikke kjent for å prioritere dem..)

 

Det er en ny dag med 10 blå og solskinn ute! Jeg vil ikke sitte inne på et kontor!! Når jeg endelig er ferdi på jobb, er jo sola gått ned! :) Heldigvis går vi mot lysere dager og sola blir lengre og lengre oppe, må si jeg begynner å glede meg til påske..:D

 

 

Ønsker alle en fin uke!

 

LilleTrille;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Løypene var strålende, og sola tittet såvidt frem på søndagsturen :( Det var ikke mer enn -10 her, så da gikk det greit med smøring og slikt - imponert over at du kom deg ut når det var så kaldt! Jeg blir så lett kald på fingre og tær, så når det er noe særlig mindre enn -10 så holder jeg meg helst inne.

 

21 trimpoeng, det er imponerende. Men jeg ser jo at skiturer gir bra uttelling - så kanskje jeg skal prøve å få litt flere poeng jeg også. Hvordan går det for deg denne uken da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen ganger fabeldyret skjønner jeg ikke selv at jeg kommer meg ut, men jeg har en samboer som er flink til å drege meg med ut. Vi skal gå halvbirken på ski i mars, så det er en liten ekstra motivasjon å komme seg i god ski-form til da. :) Men det skal også være sagt at jeg har skikkelige gode skisko, de er i ekte skinn og er foret, så blir ikke så lett kald på bena.

Når det kommer til tp har jeg som mål å klare 15 i uken, men som du sier så er ski en fantastisk treningsform og gir mange tp! Kan jo ikke akkurat klage på det. Passer bare på å spise litt ekstra nøtter/frø/rosiner og lignende når jeg kommer opp i flere tp enn ”vanlig.” :D

 

Vekta er så snill med meg!!! :( 59 blank denne uken også!!! Den har ikke endret seg siden sist uke! Noe jeg er meget fornøyd med. Har i tillegg fått plass på en step/styrke time i dag, så jeg får litt styrketrening i uka! Hvor ofte bør en egentlig trene styrke? Har hørt at dersom en ikke trener styrke mer enn 3 ganger pr. uke så har det ingenting for seg. Blir litt demotivert av dette, for jeg sliter med å få trent styrke 3 ganger!

 

Nei, må vel kanskje jobbe litt, vi skal ha et sosialt arrangement på slutten av dagen, så må vel få gjort mest mulig frem til da....

 

LilleTrille;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Hoho, "ikke har noe for seg", nei du må ikke høre på de som sier at det ikke har noe for seg å trene styrke hvis du ikke gjør det sånn ca. hver dag. Min erfaring sier at det er tøys og tull :(

 

Jeg trener styrke 2 ganger i uka, og da trener jeg ca. 20-30 min hver gang (oppvarming og sånn kommer utenom). Evt kan disse øktene byttes ut med step/styrke, bootcamp el.l. Utholdenhetstrening kommer i tillegg, men mest i form av lek og moro (les: dans, skiturer, fotturer etc.) Tanken min er at dette er et treningsvolum jeg vet at jeg kan holde meg til over laang tid, kanskje for alltid - så da er det best å legge opp programmet ut fra det! Jeg har lest ganske mye om dette, og er overbevist om at så lenge man

- fokuserer på store muskelgrupper og sammensatte bevegelser

- kontinuerlig (men i veldig små skritt) øker intensiteten/vekten/mengden

- ikke bruker mesteparten av tiden på å ha pause

 

så er 2 x styrke/uke mer enn nok til å bli sterkere og sprekere.

 

Hvis du søker på "bodyweight exercises" på youtube eller google så finner du også utrolig masse bra øvelser og treningsprogrammer som du kan gjøre hvor som helst, f. eks. før/etter annen trening. Ingen unnskyldninger, hehe.. Det er såå herlig når man begynner å bli sterkere og oppdager at man faktisk kan skimte musklene i armene :)

 

Snille vekta, grattis med stabil vekt! Det er kjempebra. Jeg snikveide meg i dag tidlig, og ser ut som det blir en liten nedgang denne uka, men vi får se i morgen..

 

Nå ble jeg inspirert til å kjøpe nye skisko, mine er nemlig i plast. Det er definitivt verdt det, hvis det betyr at jeg kommer meg ut mer! Vi er visst begge heldige med typer som drar oss med ut i skogen, hehe.. Halvbirken hørtes morsomt ut da! Vi satser på en liten privat "halvbirk" i helga, med skitur gjennom Nordmarka (riktignok uten noe mål om å gå fortest mulig, men dog..)

 

Ha en fin onsdag, over halvveis til helg nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg fryder meg over at dagene blir stadig lengre, i morges var det nesten lyst da jeg ankom jobb! :D

 

I dag måtte jeg ta en kontrolltelling av gårsdagens inntak, har følt at jeg har spist så innmari mye! Spiser like regelmessig som før, men bare mer, og tar kanskje den ekstra baguettesalaten på skinka på skiva. Noe jeg ikke ville ha gjort før. I og med at jeg har ganske mange trimpoeng har jeg ved hjelp av kalkulatoren regnet ut at jeg kan spise intill 2300kcl i løpet av en dag. Det er MYE! Selv om det blir sånn cirka registrering hadde jeg bare spist like under 2000kcl og da hadde jeg spist en bixit turbar etter trim, pluss at jeg spiste en ekstra skive, selv om jeg egentlig ikke var sulten. Så selv om jeg føler at jeg har spist for mye, har jeg ikke detÂ…..Det er kanskje greit å ta en slik kontrolltelling en gang i blant, for å sjekke at en fortsatt er på rett veiÂ…men nå er det jo veiing i morgen, får se hva vekta sier da:) Jeg skal inn til sydame å få tilpasset brudekjolen min, så håper vekta er snill, hadde vert greit å føle seg velÂ….

 

Blå himmel og sol ute! Håper virkelig det holder seg til skituren senere i dag!

 

I dag blir det ikke serlig sunn middag :( Samboeren har bestemt at vi skal spise pannekaker og hjemmelaget aspargessuppe. Får kutte ned på pannekakene og heller spise litt mer suppe. Må jo la han bestemme middag en gang i blant også, selv om jeg mener at pannekaker ikke er middagÂ…men men får ta i litt ekstra på ski!

 

Håper alle har en fin uke!

 

LilleTrille;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en utrolig skuffende dag! Hadde veiedag i dag, og har gått opp 05kg!! :( 0,5kg på en uke!!! Dette gav dagen min en utrolig dårlig start, og all positiviteten min fra i går bare forsvant! :D Jeg vet jo at 0,5kg ikke er noen krise, men fy så skuffende, spesielt siden jeg har vært stabil på under 59,5 de siste 4 ukene! Jeg er redd for at dersom jeg tenker: jaja, det er bare 0,5kg, så blir det fort flere ”bare 0,5kg” og plutselig har de blitt mange kg.

 

Det er vel bare å godta nederlaget og jobbe videre frem mot neste uke, kutte ned på matvarer jeg har unnet meg litt ekstra av når jeg nå skulle holde vekten. Får vel bare prøve meg framÂ….

 

LilleTrille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Hei på deg LilleTrille,

 

Det er NÅ det gjelder å ikke la seg knekke av litt motgang! Du ser jo selv at 0.5 kilo ikke er noen ting. Det kan være vann, eller det kan være mat i systemet. Husk at 0.5 kilo fett tilsvarer ca. 3500 kalorier - tror du at du har spist såå mange kalorier for mye på en uke? Det tror ikke jeg, ikke hvis du har følt at du har vært ganske flink.

 

Så ikke bli stressa - prøv å unngå for mye salt i noen dager, drikk masse vann og fortsett å være flink! En annen ting jeg leste her om dagen er at man kanskje skal være litt forsiktig med å stole på beregningene av hva ulike aktiviteter forbrenner av kalorier. Så jeg forsøker i hvert fall nå å spise en kalorimengde som anbefalt for en "rolig" hverdag, og så er alt jeg evt forbrenner ved trening og aktivitet et pluss, eller går opp-i-opp med små utskeielser.

 

Tenk på alt du har fått til så langt. Du har jo vært superflink! Og så kan du jo gjøre som jeg har sett mange andre gjøre, lage deg "soner" slik at du slipper å stresse for mye hver gang vekten beveger seg noen hundre gram. F. eks. kan du ha grønn sone, som er det du vil holde deg under på sikt, gul sone på et par kg over det (her kan du begynne å være litt mer nøye med maten igjen, f. eks. registrere hvis du har sluttet med det) og så rød sone over det igjen (her bør det gjøres grep, ingen unnskyldninger).

 

Det er i hvert fall min plan. Akkurat nå er jeg i gul sone, så jeg skal registrere all mat denne uken. Håper du får en fin uke fortsatt, fortiden kan du ikke endre men fremtiden er din :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god motivasjon og gode tips fabeldyret! :( Jeg kan ikke tenke meg at jeg har spist 3500kcl for mye i løpet av en uke, så det er helt sikkert en annen årsak som du sier, og 0,5kg er jo innafor hva som er ”normal” variasjon på vekt. Egentlig tror jeg jeg skal referere til det som 500g ikke 0,5kg, det ser mye bedre ut! :D

 

Humøret og positiviteten er tilbake der den bruker å være, :)

 

Det med soner er ikke en dom idè. Tror jeg skal lage meg noen slike. Målet mitt var jo i utgangspunktet å komme under 60kg, så lenge jeg er der er det egentlig greit.

Kjempelurt av deg å ta tak i det med en gang du kommer i gul sone fabeldyret, er det ikke merkelig hvor mye mer bevisst en blir på hva en putter i munnen når en registrerer alt en spiser? Det blir i hvert fall jegÂ… Har klart meg uten registrering de siste 3-4 ukene. En kan jo ikke telle kcl hele livet heller, så jeg prøver å få ting til å fungere slik de vil gjøre i en normal hverdag, men synes det er en lur ide å registrere dersom en kommer i gul sone.

 

Nå er det på tide å komme seg hejm til middag, det blir laks med mye deilige grønnsaker i dag!

 

LilleTrille;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker fredager!! Det er en deilig følelse å vite at jeg kan sove leeeenge i morgen, så lenge jeg bare vil, helt til jeg våkner av meg selv :D Klokken bruker ikke å bli så mye, men det viktigste er at jeg slipper å våkne av alarmklokken!

 

I går var vi på middag hos en kollega av min samboer, det ble sikkert inntatt kcl for en hel uke! men jeg hadde bestemt meg på forhand at jeg ikke skulle tenke på kcl, dette var nemmelig første gang jeg noen sinne har spise sauehode! Det var en utrolig god middag, med potet og kålrabistappe, men helt klart en tung middag! så kom desserten med sjokoladekake, hjemmelaget vaniljeis med bærsaus. Selv om jeg tok det minste stykket kake og bare en scoop med is, ble det nok en del kcl, men det var absolutt verdt det! Får se om jeg ikke rekker en joggetur i ettermiddag, det burde hjelpe litt på! :)

 

På søndag skal vi på en litt lengre skitur, må si jeg gleder meg! Det er så utrolig deilig å få brukt hele kroppen! Spesielt godt når det er sol ute!

Men det blir også litt festeligheter i helga, får prøve å ikke innta så mange flytende kcl. Det er vel noe som heter "alt med måte" :(

 

Ønsker alle en fantastisk helg!!

 

LilleTrille;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Ah, jeg gleder meg også stort til helga. Planer om langtur på søndag her også. Jeg bor i Oslo, så da er jeg så heldig å kunne ta skibussen langt bort fra byen, og så gå "hjem" (nesten, da).

 

Ojoj, smalahove hørtes utrolig spennende ut, men det er jo litt, hva skal vi si, "visuelt utfordrende" å gå løs på det da.. Uansett er jeg sterk tilhenger av å utnytte alle delene av dyra vi faktisk slakter for å spise, og ikke kaste bort det som minner oss for mye om at det faktisk er dyr vi spiser. Er ikke nødvendigvis så flink på det selv, men skal utfordre meg selv litt fremover med å spise andre deler enn bare filetene.

 

Planlagte utskeielser må være lov av og til, ellers går det ikke særlig bra. Det viktige er å beholde hodet selv om man slakker på reglene. Og ikke gjøre det til en hverdagsvane :(

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det skitur på deg fabeldyret?

 

Her ble det hele 30km på ski samlet i helga samt en joggetur på fredag! ;) deilig helg!

 

Lørdag hadde vi hjemmekveld med noen venner, det ble hjemmelaget pizza med fullkornsbunn og mye godt på, noen pils til maten og super mario bros på wii utover kvelden! Kjempemorsom kveld!!

 

Søndag hadde vi en lengre skitur, etterfulgt av volleyballkamp (som tilskuer)

 

Håper alle hadde en fin helg!

Husk: Ny uke, nye muligheter! :)

 

LilleTrille;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...