Gå til innhold

Tips til helgemat?


Gjest Pia

Anbefalte innlegg

Tacolefser er kaloribombe.

Bruker du ost drar det masse opp

skjell er ikke videre sunt, men er ikke så ille kalorimessig da.

Rømme må byttes ut.

 

Wok, hjemmelagd gryterett, hjemmelagd pizza (med grov bunn) er bedre alternativer.

Eller en god suppe (med scampi, kylling og masse godt oppi),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gla'slank

La Mia Pizzeria har en pizza med bare 5% fett, og 197kal/100 gram. Har ikke prøvd den enda, men den er kanskje ikke dum hvis man vil ha noe kjempe enkelt.

Ellers så har jeg på en annen tråd sagt at i dag har jeg spist en HERLIG, DIGG burger...og den ga meg ikke mer enn ca 280 kalorier.

 

100 gram karbonadedeig formes til en burger. Krydre med salt, pepper og paprikapulver (eller annet godt krydder) Steik burgeren i en skikkelig varm grillpanne (da slipper du å bruke smør eller olje) Legg på ca 20 g lettere Norvegia, legg et lokk eller aluminiumsfolie slik at osten smelter. Sopp i biter krydres med litt pepper og stekes også i grillpanna. Lag en tzatziki dressing med halvt om halvt av mager kesam og yoghurt naturell...og ellers det som skal i en tzatziki (masse hvitløk;))

Som brød brukte jeg polar brød extreme. Så legger man på det man vil ha av grønt...løk, mais, paprika etc.

 

Lover at dette er mat selv for en som ikke er så veldig på slanker'n.

Jeg ble i alle fall dog og mett;)

 

Renate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jannicke

Hvis du ikke er avhengig av skjell eller lefser anbefaler jeg deg å gjøre disse små endringene slik at du kan spise deg god og mett uten å ta livet av samvittigheten din:

 

*Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig, eller enda bedre med finstrimlet kyllingkjøtt (kjempegodt!), det beste er å strimle det selv av brystfilet for det ferdigstrimlede er så mye fett på.

 

*Bruk ekstra lett rømme eller 3%dressing

 

*Bruk sans hvitost

 

*dropp skjell/lefser

 

* Tilbered det hele på en tallerken som om du laget det i lefse/skjell, MASSE salat og grønnsaker, dressing/rømme/saus, kjøtt og ost, bland det hele godt sammen og du vil ikke savne lefser eller skjell. Og du kan spise mye mer enn om du hadde laget det på original måte.

 

det går også an å bruke biffkjøtt /lammekjøtt/ svinekjøtt

 

God helg med god samvittighet!

 

--Den beste måten å bli kvitt kiloene på er å la de ligge igjen på tallerkenen--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tortilla er sunnere enn tacoskjell- det er MYE fett i tacoskjell!

 

Sant nok, men et skjell har 47 kcal og en lefse har 130kcal. 2 lefser er 260kcal det og så kommer alt det andre i tillegg....

Derfor jeg skrev at lefse er kalroibombe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanteungen min har lært oss å spise taco på en sunn og herlig måte:

Han lagger masse salat, tomat, løk osv på tallerkenen, strør over kjøtt- eller karbonadedeig og knuser så et tacoskjell over. Ha på det du synes du kan av saus og rømme. Det er en utrolig knasende og god rett på lørdagskvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hangglidern

Her blir det pizza med grov bunn, og skinke og ananas på.

Bruker hakkede tomater som fyll, og krydrer etter smak.

Stoooor skål med salat til. Hele familien liker dette.

 

God lørdagskveld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Støtter alt som er sagt om taco osv. Taco-skjell er fete, men de er faktisk tillatt i roede-dietten.

Når det gjelder lett-rømme har jeg byttet ut den med kesam ( 8 %) og det fungerer faktisk helt flott. Resten av familen vil også heller ha den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JulieMamma

Det høres kanskje ikke ut som verdens beste erstatning, men jeg synes det er helt greit å bruke potet lomper som "lefse" til taco, også bruker jeg Finello Light osten som er ferdig revet som ost og enten rømmekolle eller mat yoghurt. Det er jo ikke så mye ost som skal til, tar litt mindre karbonade jeg gikk ned 8 kg. på et kurs og spiste dette hver fredag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser stort sett det jeg har spist før til helga jeg.. bare litt mer moderat! Tror det er litt viktig for meg.. for jeg har et ønske om å holde dette kostholdet resten av livet.. ;)

 

Har spist taco jeg, og har på forhånd regnet ut hva jeg kan spise av skjell og lefser på nett. Brukte kesam i stedet for rømme, karbonade deig/svine kjøtt deig og lett ost.

 

I helga ble det indrefilet av svin, med spekeskinke surret rundt.. og mandelpoteter stekt i ovnen (båter), grønnsaker og en liten klatt lett bernaise.. På matprat.no kan man regne ut kcal pr posjon der også!! Anbefales!

 

Ellers har vi brukt oppskriftene i GR boka.. svin med scampi, pita pizza etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en spennende wok? Eller..? (er litt grønn n¨å jeg å ;) )

Wook med tunfisk er veldig godt hadde aldri smakt tunfisk,men har du ikke smakt er det verdt å prøve det. Lite kalorier er det også i denne retten og en rask middag å lage.

Kjøp en pose med ferdig wook blander i tilegg i litt hvitløk og litt sjampingjong når wooken er ferdig blander du i en boks med tunfisk ,la den ligge litt i pannen med wooken så den får litt varme.Tar også en tynn skive med grovdt brød i brødristeren som jeg har til.Smaker nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg syntes mange av dere bannlyser taco unødvendig??!

 

Jeg lagde taco til venninnene mine i går, på en sunn og NAM måte:

 

2 store tortillalefser = ca 270 kcal

ca 160 g kyllingfilet i terninger m/fajitamix = ca 160 kcal

2 ss kesam mager = ca 40 kcal

salsa-saus 3 ss = ca 20 kcal

MASSE deilig salat = ca ingenting

 

Dette SUPERMETTENDE måltidet, som man strengt talt ikke hadde trengt mer enn halvparten av pr person utgjør tilsammen

 

= ca 490-500 kcal

 

De fleste kan ligge på 500 kcal på en middag, i allefall på en FRÆDDA! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille my

Ser at mange her mener at tortillalefser er kaloribomber, og det er vel forsåvidt sant, så jeg tenkte å dele en oppskrift som jeg fant i siste nummer av "i form" med dere. Jeg har ikke prøvd dem, så jeg garanterer ingenting ;)

 

1 1/2 dl hvetemel

2-2 1/2 dl skummet melk

1 egg

1 ts salt

5 gr olje

 

Rør mel og melk sammen. Tilsett bare litt melk om gangen slik at ikke deigen klumper seg. Rør i egget og tilsett salt. Pensle en panne med olje og stek tortillaene.

 

Det gir 422 kcal (med 2 dl skummet melk), og skal være nok til 6 tortillas. Jeg skal i alle fall prøve dem neste gang jeg skal ha wraps eller taco. Det stod forresten at de kan fryses, så da kan man lage noen og ha, slik at det ikke blir tungvindt hvis man skal lage en kjapp wrap til middag en dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kyllingform med ris

 

stek kyllingfilet i panna til de er gyldne, legg de i en ildfast form og strø over løk, purre, vårløk, spinat, tomater, brokoli, squash, avokado eller hva du måtte ønske; hell over en boks kesam som er blandet med krydder/hvitløk/urter

 

La det stå i ovnen i ca 10.20 min på ca 180-200 grader

 

Server med ris/salat

 

* Laks i pitabrød

 

Det er endel kcal i pitabrød men resten man har i er så magert at dte får smyge;)

 

Laks

purre

kesam

krydder

tomat/mais/løk/rovengulrot(evt noe andre grønskaker du liker)

 

Bland alt sammen og fyll pitabrødet

 

* Pita-pizza

 

Del pitabrød i to, blir pizzabunn. smør på tomatpure, ha på litt skinke, ost, løk, tomat og litt mager mosarella på toppen

sparer du virkelig på kcal så kan du bytte ut tomatpureen med salsa;-)

 

*scampi med chili og vårløk

 

Vårløk strimles (ca 1 bunt pr pers), freses i panne sammen med masse!! chili, og mye hvitløk. siste minutten legges det rå scampi oppi (12-20 pr pers)

Dette får fart på systemet:-)

 

*blåskjellpasta med spinat (1pers.)

 

200 gr blåskjell dampes i 3 ss hvithvin, 1/2-1 dl vann og shalotteløk, ta bort blåskjellene når de er åpne, plukk ut muslingen inni.

 

kok pasta av fesk pasta (best og minst kcal)

 

Om det er mye kraft, reduser den litt, evt frys den og bruk i sauser/supper. Tilsett ca 3-5 ss kremfine, matfløte, kremføte, kesam, cremefaish (etter smak og behag og hvor mange kcal du kan spise)

ha i ti frosne biter spinat(det smaker ikke noen ting asså;-) men er veeldeig sundt! kok opp, tilsett pasta og blåskjell og krydder (safran, karri, pepper, salt, oregano, paprika krydder, ingefær etter smak, jeg fåretrekker safran, det gir en helt nydelig smak!)

 

*evt wok som mange foreslår..

 

Wok kan jo varieres med så mangt men selv bruker jeg å lage en liten saus, synes dte kan bli litt kjdelig uten

 

(pr pers)Når grønsakene er ferdige så heller jeg over ca 1 dl appelsinjuice, litt reven limskall,

knivsodd

*nellik

*ingefær

*pepper

1ts soyasaus

hvitløk

karri/paprikakrydder/chili/og gjerne litt safran

 

Og lar det bare koke med de siste minuttene. Det bli mer en sjy enn en saus, men den er mager, og gjør hele retten veldig saftig og risen får en deilig smak;)

 

Velbekomme:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...