Gå til innhold

Tips til helgemat?


Gjest Pia

Anbefalte innlegg

Sant nok' date=' men et skjell har 47 kcal og en lefse har 130kcal. 2 lefser er 260kcal det og så kommer alt det andre i tillegg....

Derfor jeg skrev at lefse er kalroibombe.[/quote']

 

 

Man trenger bare en lompe, bare man fyller den skikkelig opp!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager Taco uten rømme og med hvit Mozzarella og gul cheddar ost laget på skummet melk. Vi kjøper Taco boller istedet for skjell og fyller opp med mye grønnsaker (ulike sopp typer, ulike paprikaer, hot chili, salat, tomat, selleri, alt kuttet i små biter), karbonadedeig (max. 7% fett), og bruker tacosaus i alle styrkegrader (fra mild til HOT) slik at alle finner sin favoritt. Vi bruker faktisk ikke rømme, heller mye saus og ost. Dette er yndligsmiddagen til barna så det er fest i stuen når vi har taco.

 

Dersom det er bare oss voksne lager vi ofte et deilig frukt- eller grønnsak-fat med mager dipp.

 

Ellers lager vi ofte hjemmelaget pizza - vi har pizzastein så pizzabunnene blir kjempesprø og så putter vi på hva vi ønsker og bruker lettost i begrensete mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. ifølge "boka" kan dere spise 3 tacoskjell. Som nevnt her, blir det mer hvis dere dele det opp i "taco-salat" m/ karbonade-/svin-/ eller kyllingkjøttdeig, rømmekolle og lett ost.

 

Pitabrød blir kjempefin pizza bunn. Del ett pitabrød i to, da virker det mye mer :(. Bruk hva du vil som topping. Jeg bruker også her karbonadedeig for da kan jeg spise masse, og lett ost.

 

Helstekt svin indrefilet er jo snadder, da! Biff, det er jo magert og godt, med ovnsstekt potetbåter! Jeg lager dressing/saus av yoghurt naturell, pepper, hvitløk og litt chiliolje.

 

Helstekt kylling i ildfastform m/salat, f.eks, blir veldig saftig. :)

 

Hos oss er det veldig populært med "dipp-mat". Lager små kjøttboller (litt sterke), tzaziki, dipp (m/rømmekolle), masse grønnsaker, slottspoteter, oppskåret og krydret biff. Setter alt inn, også kan man spise det man vil.

 

GOD HELG (snart da.... vi skal jo ha tid til å planlegge og handle inn :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange her mener at tortillalefser er kaloribomber' date=' og det er vel forsåvidt sant, så jeg tenkte å dele en oppskrift som jeg fant i siste nummer av "i form" med dere. Jeg har ikke prøvd dem, så jeg garanterer ingenting :)

 

1 1/2 dl hvetemel

2-2 1/2 dl skummet melk

1 egg

1 ts salt

5 gr olje

 

Rør mel og melk sammen. Tilsett bare litt melk om gangen slik at ikke deigen klumper seg. Rør i egget og tilsett salt. Pensle en panne med olje og stek tortillaene.

 

Det gir 422 kcal (med 2 dl skummet melk), og skal være nok til 6 tortillas. Jeg skal i alle fall prøve dem neste gang jeg skal ha wraps eller taco. Det stod forresten at de kan fryses, så da kan man lage noen og ha, slik at det ikke blir tungvindt hvis man skal lage en kjapp wrap til middag en dag :)[/quote']

 

 

Jeg prøvde disse i dag. :) Det ble no ikke helt som de kjøpt nei. Ble mer som vanlige pannekaker, men det var godt. Fant ut at en av disse ga ca 70 kalorier, mens i en fullkorn tortilla er det 113 kalorier. Tror nok jeg holder meg til de kjøpte "pannekakene", ga mer den rette Wraps opplevelsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Gjest Etparformye

Hjemme hos meg spiser vi taco ganske ofte. Men har en litt lettere vri på den:

 

vanlig kjøttdeig er byttet ut med karbonadedeig (faktisk mindre kcal enn i svinekjøttdeit)

rømme er byttet ut med kesam 8%

ost er byttet ut med Vita hjertego' ost (veldig få kcal)

 

Spiser aldri mer enn 3 Tubs, lasser oppi med gode grønnsaker, og trenger ikke dårlig samvittighet for ost og rømme, som er kaloribomber.

 

Men vær obs på mais!!! Der er det masse kalorier!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor tacoskjell blir så negativt omtalt. Det er mye fett i dem pr 100 gram, men skjellen veier jo så lite, og har relativt få kalorier!

 

Noen sammenlikninger:

 

Old El Paso tacoskjell: 53 kcal pr stk (10.4 g)

First Price tacoskjell: 61.4 kcal pr stk (12.8 g)

 

First Price soft tortilla: 138 kcal (42.5 g)

Fullkorn Wraps Toro: 210 kcal (70 g)

Santa Maria Tortilla wrap m/ tomat: 190 kcal (63.3 g)

Old El Paso Corn tortilla: 120 kcal (37.5 g)

 

Som dere ser kan man bytte ut én tortilla med mange tacoskjell!

 

Et lite tips: Fra siden http://www.dialife.dk bruker jeg å bestille "Low carb tortillas" av merket Mama Lupè's. Disse har faktisk bare 60 kcal pr stk, og er middels store!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tortillawraps med fullkorn er jo ikke så usunt da, og en lefse inneholder vel ca 160kcal, så hvis du klarer deg med en lefse er jo ikke det så ille om du fyller den med kesam, masse salat, kyllingkjøttdeig/go`mager kjøttdeig og litt mager ost? tacosausen uten sukker er dessuten kjemoegod. så taco trenger absolutt ikke å være usunt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt til fullkornwraps, kesam med 1% fett og kyllingkjøttdeig, finello light ost,den har kun 13% fett og smelter lett.Jeg bruker denne osten til alt.

Siden det er mer fiber i disse wrapsene,klarer man seg lenge med 1 stk,fordi di metter mye mer. Spis en stor salat ved siden av,da blir du iallefall god og mett på en sunn måte!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest Friskus_jenta

Hvorfor ikke lage GR`s tacosuppe, den har jeg laget et par ganger og den er dødsgod!! Skikkelig mettende, og bare 400 kcal per porsjon :(

Og en porsjon her er KJEMPEMYE!!! DIGG!!

 

ANBEFALES!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tattoogl

For dere som er glad i rømme og creme fraice...

Hvis dere er i Sverige og handler, finnes det magre varianter av creme fraice, helt ned i 3 % og med forskjellige smakstilsetninger som f.eks chili, urter...

Fløte med god smak og 5 % fett..

Her hjemme kjøper jeg rømmekolle istedet for lett rømme og kesam..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Creme fraiche har også kommet i lett variant her i Norge nå!! Husker ikke helt fettprosenten, men lurer på om det kanskje var 9 %. Altså litt mer enn den i Sverige, men et bra alternativ til vanlig uanset. Den er også kommet i hvitløksvariant. Har foreløpig bare sett den på Ica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og leste på denne tråden og fikk så innmari lyst på taco, siden senvakter på jobb kommer i veien for en skikkelig helgekos.

 

På butikken var de fri for tacokrydder, men jeg oppdaget at det hadde kommet noe nytt i hyllen; Santa Maria Vegetarian Tacomix.

Siden man ikke trenger kjøtt sparer man en masse kalorier, dessuten inneholder en pose 273 kcal og en pose tilsvarer som ferdig rett 300g kjøttdeig.

 

Du blader posen med vann og tomater og koker dette, det ligner på kjøttfarse og smaker helt vanlig taco. Og siden det ikke var så mange kcal kunne jeg med god samvittighet strø et tacoskjell over talerkenen.

 

Smaker kjempegod:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Det har jeg ikke tenkt over, men det skal jeg faktisk ta med meg neste gang jeg skal til Sverige. De har endel mere utvalg der enn det vi har i Norge.

1000 - takk for ett godt tips...

For dere som er glad i rømme og creme fraice...

Hvis dere er i Sverige og handler' date=' finnes det magre varianter av creme fraice, helt ned i 3 % og med forskjellige smakstilsetninger som f.eks chili, urter...

Fløte med god smak og 5 % fett..

Her hjemme kjøper jeg rømmekolle istedet for lett rømme og kesam..:-)[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det til vane å ha pasta på fredagskvelden. Bruker en porsjon fullkornpasta og en porsjon karbonadedeig (i forhold til menyen din). Steker karbonadeigen med masse champignonger, løk, squash og gulrot. Blander oppi en porsjon tomatsaus fra glass og blander inn pastaen. Blir spist i suppebolle foran tv'en:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taco er jo en sikker fredagsvinner, men her har du allerede fått så mange gode tips. Så jeg vil slå et slag for en klassiker, hvis det skal være noe ekstra:

Biff med "stekte" poteter og "bearnaisesaus":

 

 

Del poteter i båter (gjerne mandelpoteter eller partypoteter, 150 g per person)

ha dem i en ildfast form, dryss over salt, pepper, tørket timian, evt andre urter/krydder. Stek i ovnen på 225 grader i ca 30 minutter, til båtene er oppblåste og gylne.

 

Stek 150 gram flatbiff/ytrefilet/indrefilet per person

 

Server de grønnsakene du liker til, for eksempel stekt sopp, kokt brokkoli, en enkel salat, tomatsalat eller stekte tomater....

 

Ta en boks rømmekolle, smak til med hvitløk, hakkede ferske urter og salt og pepper. Eller bland med litt av et dressingpulver du liker (trenger ikek en hel pose), f.eks kaldrørt rømmebearnaise. Bruk et par skjeer av dette som saus.

 

Dette gjør seg ekstra inntatt med levende lys på bordet og en kjekk mann ved det - men fungerer også veldig fint til venner! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Til dere som er glad i Thaimat, hva med litt thaico på lørdagskvelden? Vi har dilla på thaimat hjemme, og komponerte denne retten en dag fantasien var på topp. Kjempegodt!!

 

- Kyllingfilet stekt i hvitløk, chilli, sitrongress, ingefær, currypaste, limeskall.

- Vårløk, strimlet squash, grønn salat.

- Rømme/kesam/youghurt naturell...

 

Server med denne deilige tomatsalaten og tacolefser (som forøvrig kan brukes til det meste), og saken er biff.

 

- Tomatsalat:

4 tomater, hakk i terninger

1 rødløk, hakket

2 bunter koriander, hakket

Litt sitrongress, finhakket

Ingefær, revet

3 ss epledikk

1 ss fiskesaus

saften av 1 lime

1 halv chilli, finhakket

1 ts sukker

 

 

En annen favoritt, er å lage kjøttboller av karbonadedeig, blandet med masse krydder, hvitløk, rødløk og mynte. Disse puttes inn i en ciabatta eller et pitabrød med en god dæsj tzatziki, salat, tomat og agurk. Jeg pleier å fylle hele tallerkenen med salat, da blir jeg stappmett etter en ciabatta/et pitabrød, og har som regel ikke fått i meg mer enn 300 kalorier.

 

 

Tilslutt, et tips til dere som er glad i vårruller. De trenger ikke friteres for å bli gode! Noe av det beste jeg lager er hjemmelagde vårruller - og det er kjempeenkelt! Kjøp rispapir i en thaibutikk, på meny eller annen velassortert matbutikk. Fyll bestemmer du selv. Jeg liker å woke strimlet kyllingbryst og scampi sammen med de grønnsakene jeg ønsker, og evt.nudler, og så ha dette i hver sin vårrull. Når du ruller sammen vårrullene er det lurt å legge fyllet litt inn på rispapiret nederst i venstre hjørnet, for så å rulle over den delen som kommer nedenfor, og fortsette oppover. Husk å legg inn hjørnene før du har rullet ferdig. For å "låse" rullen kan man bruke litt egg.

Vårrullene stekes i ovnen til de er gylne, og serveres med en thaisalat og masse sterk saus.

 

Her er tips til forskjellige ingredienser:

scampi/reker

kylling/biff/kjøttdeig

nudler

spinat

bønnespirer

limeblader

løk

vannkastanjer

brekkbønner

vårløk

sopp

soyasaus

fiskesaus

div. paste ("curry paste")

koriander

ingefær

hvitløk

chili

lime

kokkos

div. thaisauser

 

 

Thaimat er SUNT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest kriskros

Pizza med grov bunn. Bytt ut ca 3 dl av hvetemelet med sanmalt.. Lag din egen tomatsaus ved å koke hele tomater til en saus. Bruk skinke i stede for kjøttdeing og sef lettost, ikke så mye som du pleier. Ha en god salat vedsiden av.

 

Ellers er jo kyllig i bakerovnen med fullkornsris og andre grønnsaker veldig godt. Generelg hvitt kjøtt og fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...