Gå til innhold

Sunnhetsbrød


Gjest Lenemora

Anbefalte innlegg

Gjest Lenemora

Fikk denne oppskriften på jobb. Utrolig enkel og brødet er supergodt. Deigen er veldig løs og skal helles over i formene, så ingen deig på fingrene :D

 

2 brød:

 

625 g hvetemel

250 g sammalt hvete grov

40 g sesamfrø

120 g solsikkefrø

100 g linfrø

50 g havregryn

1-2 ts salt

1 pk tørrgjær

ca 1 liter vann

 

Jeg pleier å helle det tørre oppi det lunka vannet. Heves ca 40 min. Etterheves ca 30 min. Stekes 230 grader i 40 minutt, nederste rille. Husk å smøre formene :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var for mye hvetemel til å være sundt brød.. kneipbrødaktig med ekstra stæsj..

 

Har du andre gode alternativer epler? Jeg er en klassisk brødjunkie:) MÅ ha brød til lunjs, og mange ganger blir det brød til kvelds og. Jeg vil gjerne bake mine egne gode sunne brød, men har ikke akkurat så mye erfaring med brødbaking :) Jeg tar imot alle gode tips jeg kan få! :D

 

LilleTrille2;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja di brøda er gode- jeg baker bare mitt eget brød, og varierer me å ha oppi div groft mel. og hakka nøtter- kjempegodt.. hvis dere ser på tråden åpent forum, så har jeg skrivd opp oppskrift på hjemmebakt hamburgerbrød og pølsebrød,- di er veldig gode synes jeg.

d står under -middagstips..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lilletrille2

 

Nå la jeg inn oppskrifta på Inger`s rugbrød som egen tråd her inne :D

Sikkert mange som liker det!

 

Du kan jo prøve deg frem med ei grunnoppskrift på brød, men bytte ut noe av melet, ta opp i det du har. En brøddeig tåler mye! Er deigen for hard, så bare ta opp i mer veske. Jo mer grovere mel (rug f.eks) jo tyngre blir brødet, og trengs lengre heving og steking enn "kneip"

 

Et annet tips til deg er jo å kjøpe en sånn ferdigblandet melpose i butikken, der er det mange gode brød. Og så kan du prøve på egenhånd når du er sikrere på bakinga di! Kjøpebrød er uansett ikke like godt som hjemmelaget!

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe enkelt brød og helt nydelig smak!!

men lurer på om noen vet ca kcl det er i dette brødet??

 

Hele porsjonen inneholder ca 4500 kcal. For å finne ut pr 100 gram eller skive må du veie brødene når de er ferdige og regne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...