Gå til innhold

Løplabbets nybegynnerprogram - bli med?


Gjest minimais

Anbefalte innlegg

1.økt: Gjennomført i kveld (onsdag). Følte meg helt tung og treig i kroppen, pluss at jeg har vondt i beina. Syte, syte. Prøver å klare tre økter denne uka, men det skal holde hardt. Vi får se hvor flink jeg er i helga :) Var inne og så på det oppfølgingsprogrammet for nybegynnere (8 uker), og jeg syntes det så ganske ambisiøst ut... Der var det også 70 minutters jogg på slutten. 70 minutter!! Ikke helt i min gate, antakelig. Vi får se. En god og sprek uke ønskes deg, Minimais.

 

2.økt: På helgetur til sørlandet, og jammen fikk jeg lagt inn en joggetur i sola i dag. :) Formen er sånn passe, men jeg klarer akkurat å nesten-nyte en 30 minutters rolig joggetur. Jeg har fortsatt vondt i beina (litt opp og ned) og det bekymrer meg litt. Vel, vel. Skjønner godt hva du mener med at treningen er det første som ryker når det butter litt ellers. Synd. Men kanskje forståelig fordi det er en såpass ny aktivitet i livene våre? Og at det faktisk koster litt å komme seg ut. Men følelsen etterpå er jo utrolig god. Kan det hjelpe at vi iallefall nå er klar over den mekanismen, og prøver å motarbeide den ved neste korsvei? Det meste handler jo om fokus, også vekttaps-prosessen som vi har gående litt sånn parallelt. Det sklir lett ut hvis ikke, iallefall for meg. Høres ut som du er inne i en litt vanskelig periode, ta godt vare på deg selv. Og om du vil kan vi godt utsette en uke, jeg tar gjerne uke 11 om igjen (fare for at jeg ikke klarer å få presset inn en tredje økt i morgen...)

 

I gang igjen, ja. Økt 1 ble faktisk utvidet noe, jeg følte meg skikkelig lett i kroppen og var i så god stim, så jeg løp i nesten 40 minutter i stedet. Og er så stolt så stolt! Mannen min ble skikkelig lei av meg i går kveld, da jeg ikke kunne stoppe å snakke om hvor fantastisk det var. Tydelig at det går opp og ned avhenging av dagsform. Kjempebra at du er igang igjen også! Og at det sitter noe igjen er det jo ingen tvil om, vi kan nå høste fruktene av tre måneders målrettet jobbing. Grattis!

 

Hahaha!! Der satte du spikeren på hodet, gitt. Akkurat det samme har jeg gjort mange ganger, altså jogget der man skal løpe, jogge mindre på slutten men kompensere med gange (ja nettopp, for å komme helt hjem, hehe) etc. Dette er små justeringer som jeg mener må være lov. Jeg skal ta andre økt i kveld, og jeg gruer meg litt. Vet av erfaring at det derre løpegreiene går ganske dårlig .Velvel. Du hører mer fra meg da :)

 

2.økt: Ble helt omgjort pga tidspress, så istedetfor intervalltrening ble det 25 minutters joggetur (inkl. 5 min oppvarming) i pøs regn. Så dagens opplegg ble altså ikke helt etter boka, men nå har vi jo konstatert at det er lov innimellom, så da så... :( Ikke så vondt i beina denne uka, veldig fornøyd med det.

God helg!

 

3.økt: Ble ikke gjennomført. Det pøsregnet i kveld når jeg hadde tenkt å løpe, og jeg orket simpelthen ikke. Unnskylder meg med at vi jo tross alt tar uke 11 om igjen, så det er kanskje ikke så farlig... Men nå ser jeg at jeg "fusker" vel mye. Lover bot og bedring til neste uke. Siste uka vår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar
Gjest minimais

En tøff uke med dødsfall på jobben, lite søvn og syk mann gjør til at lørdagskvelden er her og ikke en eneste joggetur er gjort unna. Jeg tror jeg trenger et 'forsvar' som setter inn når livet går litt på tverke så ikke min første reaksjon blir å slutte å trene. Det viser seg jo at det er sånn det blir når noe er litt utenfor normalen hos meg....for jeg har faktisk lyst til å fortsette med jogging og trening, kjenner at de ukene der jeg har hatt bra med trening er bedre på alle måter. Jaja. Uff a meg. Hvordan går det med deg? Noe mer vondt?

 

Takk for fin tilbakemelding! Du har rett i det du sier - og jeg vil jo gjerne at trening skal være en helt naturlig del av livet, så får jeg heller ta meg selv litt hardt i nakken og gjennomføre når jeg slett ikke har lyst. Går gjerne i gang med uke 11 "igjen" denne uka, og krysser fingre for gode turer.

 

Jepps, da var det på an igjen. Økt 1, tirsdag (uke 11 altså :(). Litt tungt etter to ukers stillstand men langt fra så slitsomt som en skulle tro. Litt kondis som sitter igjen, heldigvis...

 

Økt 2: først av alt - Du må jo være litt sprø som løper mer enn det du må! Utrolig bra at du har fått stimen opp så til de grader :) Håper jeg kan skryte av det samme om en stund...for i dag var det litt tungt, ja. De løpedragene var såvidt bare littegrann raskere enn jogginga og jeg valgte å gå i pausene. De siste ti minuttene som skulle være jogging ble bare seks minutter og så plussa jeg på ti minutters gange (så jeg kom helt hjem, he he). Men. Nå er det bare fire turer igjen så er programmet gjennomført! WOW!

 

Økt 3: ble ikke gjennomført her heller. Regn, konserter, middag hos venner, mange "gode grunner" for at den ikke ble en realitet. Har en ide om å ta den i dag (mandag, uke 12), men har ikke de store forhåpningene om å klare fire økter ila uken....MEN den som lever får se :) siste uka!! Utrolig!

 

OK - økt tre omdefinert til sykling T/R korøvelse mandag kveld, tilsammen 40 minutter og mye bakker. Lenge siden sist jeg satt på sykkelen, gøy å kjenne litt bedre kondis men mangler jernmuskler i lårene for å klare de verste bakkene da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

1.økt: Jogging 35 minutter... Jeg bestemte meg for å ta en litt annen løype enn jeg pleier, tenk - den vanlige begynner å bli for lett! Så jeg tok fatt på den fryktelige oppoverbakken (nevnt tidligere), og klarte faktisk å jogge opp hele. Og den er lang (nesten 4 minutter) og tung. Sykt trøtt på toppen selvsagt, men jeg kommer til hektene mye tidligere enn før og har faktisk mer pust på lager til å fortsette å jogge etterpå. Vi har blitt sprekere, ja :) Tar du sikte på fire økter denne uka, eller? Jeg liker måten du tenker på hehe - sykling i 40 minutter borger for å kunne krysse av for økt tre uke 11. Minst! Men si meg, hvor bor du? Jeg begynte plutselig å lure på om jeg kunne treffe på deg inni skogen her i oslo nord...

 

2.økt: En tur ut i går kveld (fredag). Kan ikke si jeg løp så fryktelig mye, jeg får liksom ikke det der helt til. Er så lykkelig over endelig å kjenne at det går an å jogge uten å få blodsmak i munnen, så jeg er ikke så lysten på å strekke strikken. Velvel. Uansett, det var en fin tur i regnet. Satser på å få til en tur i morgen på dagen, slik at jeg, hvis jeg klarer det, gjør ferdig siste uke med stil! :) Tenker mye på hvordan jeg skal få til dette med trening i ferien, har så dårlig erfaring fra før - det har hatt en tendens til å stoppe helt opp. Har du noen planer for dette? Bør prøve å få til to joggeturer i uka der det går, og så lurer jeg på litt styrketrening. Er det mulig å gjennomføre, tro? Har du noe peiling på styrkeprogram uten vekter? Jeg har hatt så stort utbytte av å følge deg i dette løpet, og ville vært glad for å ha en treningspartner i det store internettet også videre. Så du kan jo tenke på om du har lyst til det. God lørdagskveld!

 

3.økt: Ble ikke noe av i forrige uke, tok den i dag (mandag). Og for en gangs skyld gjorde jeg alt jeg skulle, og nå er jeg trøtt og glad. Og: jeg er veldig motivert til videre trening, to joggeturer i uka skal jeg klare, iallefall de fleste av ukene. Vi skal feriere på en knøttliten øy en ukes tid, og der er det knapt plass til å snu seg - så det blir neppe anledning til de lange joggeturene der ;) Vel.

 

Og så var det denne styrketreningen da. Jeg husker at helt tidlig i den andre tråden ble det tipset om en bra blogg om hjemmetrening, og her har hun et bra opplegg for sirkeltrening: http://treningslaila.blogg.no/1260132175_hard_styrketrening.html

Her er noen av øvelsene med vekter, men hun har også et program for strikk (litt letter å ha med i bagasjen) og det så også ut som noe jeg kunne prøve: http://treningslaila.blogg.no/1267011152_supert_hjelpemiddel.html

Faktisk synes jeg veldig mye av det hun har lagt ut er verdt å vurdere, hun har også noen øvelser med baby (nå har kanskje våre babyer blitt litt for store og urolige til dette, men...).

 

Jeg sjekket ut den linken du sendte, og de mattene så veldig bra ut. Så her er det jo bare å velge å vrake... Er det noe her vi kunne gått for, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimais

økt 1: Ja, i kveld kunne du jammen observert meg joggende rundt Sognsvann! Bor i Oslo jeg også, ved Valle Hovin. Ble lei av sykkelstiene rundt området og byttet de ut med skog og vann. Vakkert - og mange spreke mennesker! Ellers, når de gjelder de fire øktene, jeg skjønner ikke hvor lite selvinnsikt jeg har når jeg babler i vei om sånt....torsdag i dag og bare en økt unnagjort (for uke 12). Dersom sprekloppa virkelig finner meg i helga kan det jo bli to økter til, vi får vente og se. Lykke til med siste uka!!

 

økt 2: "check"! Støtter deg helt i at å løpe ikke er en favorittgreie. Kjenner nå på at det ikke er kondis og pust det skorter på, men får på et vis ikke opp dampen. Er for tung i beina, de vil liksom ikke opp det hakket som skiller jogg fra løp. MEN gjennomført og jeg er fornøyd. Tenkte på sommeren mens jeg var ute i kveld. Jeg tar sikte på å bruke nybegynner + som utgangspunkt, skjønt det blir nok helst til to joggeturer a 30-35 minutter to ganger i uken. Klarer jeg det skal jeg klappe meg selv godt og lenge på skuldrene for så lenge jeg kan huske har sommerne stort sett dreid seg om å sløve i skyggen. Styrketrening bør nok også inn i hverdagen...her er så mange som skryter av 30 days shred, men da må man kanskje bruke vekter? Jeg slår gjerne følge videre, det er utrolig motiverende og skjerpende å ha en å rapportere til! :) vi får lete etter et program som er gjennomførbart...dvs max 20 minutter for min del ;)

Kanskje dette:

 

http://catslide.myshopify.com/

 

Rapporterer fra en treningsfri uke - deilig :) Den linken du sendte ser veldig bra ut, men jeg tror jeg trenger en dvd med folk og stemmer som forteller meg hva jeg skal gjøre. Skal også feriere et par uker på hytte uten nett-tilgang og da blir det muligens litt vanskelig å støtte seg til slike blogg-guider??

 

noen har anbefalt denne på trimforumet:

 

http://www.powermusic.no/storefront.php?pid=184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann, Minimais! Jeg har tenkt litt på hvordan jeg skal legge opp dette videre opplegget. En idè kan være å lage et xl-skjema som du (og jeg) har hatt frem til nå hvor vi stryker ut økt for økt for virkelig å se at vi får trent - dette er både skjerpende og motiverende. Så da kan vi legge inn f.eks. to joggeturer i uka og èn styrkeøkt. Er det tilstrekkelig, mon tro, eller trengs det mer styrketrening? Så starter vi på uke 1 neste uke (første uka i juli), og så holder vi på så lenge vi har lyst og overskudd og rapporterer inn her som vanlig. Hva tror du om det?

 

Apropos styrketreningsprogram fra nettet: Jeg kommer bare til å skrive ut noe av dette vi snakket om i forrige innlegg, og så har jeg det med meg på ferie, med både bilder og tekst og alt. Så sant jeg enten får skrevet ut direkte fra nettsiden eller det lar seg kopiere til et word-dokument. Vi kan sikkert også skrive inn til moderator i GR og be om å få det styrketreningsprogrammet tilsendt på epost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimais

Sorry, her har jeg fallt litt av lasset. Men jeg er klar for å hoppe på igjen ;) To joggeturer + en styrkeøkt burde være gjennomførbart, men det kommer til å koste litt. Og det kan det gjøre. Like greit at dette blir en sommer med fokus på egen helse og velvære. Fant en gammel støvete styrkestrikk på toppen av et skap som jeg skal ta med meg på ferie....Jeg starter først neste uke (men har allerede vært i feriemodus mentalt et lite stykke tid...) og kommer innom her og rapporterer så ofte jeg kan! Ønsker deg en god sommer, håper været blir godt og barna er snille :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Der var du jammen, det var bra ;) Jeg har allerede kjent på feriens fristelser, og er veldig glad for at du er med her videre, hvis ikke havner jeg rett i sofaen med sveler og rømme fra morgen til kveld.... Puh! Jeg har hatt feriens første joggetur, 40 minutter i lett regn. Løp meg litt bort og ble passe gretten for det, men det ble jo god trening ut av det til slutt. I morgen skal vi gå opp Slogen (sunnmørstopp), så det blir jo trening så god som noen. Håper å høste frukter av vårens kondistrening da, ja! Styrketreningen har jeg ikke kommet igang med, og faktisk satt jeg og sa til meg selv tidligere (inni meg, selvsagt) at det kanskje ikke var så nøye med hele styrketreningen, så der har du latskapen som kommer jagende hvis jeg ikke skjerper meg! Skal ta frem programmet med èn gang og prøve å legge det inn i slutten av uka. Må si jeg er imponert - bare det å ha strikker liggende vitner jo om en (svunnen?) storhetstid på styrkefronten. Foreløpig har jeg bare meg selv å stole på, du får komme med noen hete tips om du har noen etterhvert.

 

2.økt: Au-au-au!! Har ufattelig vonde bein og knær etter den knallharde turen opp -og ikke minst ned- Slogen. Man kan lure på hvorfor man utsetter seg selv og en litt sliten kropp for denne påkjenningen, men men... Iallefall stolt og glad over å ha gjennomført, og det var faktisk ikke kondisen det stod på denne gangen :D Forresten hadde jeg pulsklokke på meg, og det viste seg at jeg på den turen forbrant herlige 3100 kalorier! Nå skal jeg la kroppen hvile mange dager for å restituere seg etter dette sjokket, så kommer jeg tilbake enten i slutten av uka eller begynnelsen av neste. God ferie til deg og familien!

 

Nå ble jeg utrolig inspirert til å komme meg ut på løpetur! Fy søren du har vært flink, jeg er grønn av misunnelse... Har akkurat kommet hjem fra ukene på vestlandet og svigermors sveler, og den siste uken har det ikke blitt NOE trening! Umulig å løpe på den knøttlille øya/holmen vi var på, og styrketreningen ble det ikke noe av. Så der har du den. Men nå skal jeg jammen ta meg sammen! Ut på løpetur nå, og kanskje klarer jeg styrke i morgen? Det er lov å håpe. Rapporterer fra 3.økt om litt :)

 

3.økt: 40 minutters joggetur i den vante skogsløypa her i Oslo. Kroppen fungerte fint med lite vondter, men pusten var det litt verre med, gitt. Men: Veldig deilig å komme seg ut - og kjempegod samvittighet for å være igang igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimais

Deilige deilige ferie! Strikken glemte jeg hjemme, men joggeskoene ble heldigvis (!) med. Min mor har fått seg rockering og jeg har testa den en økt. Morsom trening, jeg er spent på om bortimot daglige rockinger kan gi resultat i løpet 14 dager - skal testes nå!

 

Økt 1: Trimsykkel og rocking -hyggetrening, men litt svett ble jeg jo

 

Økt 2: Ble med en venninne på "Kettlebells", morsom, hard, intens stryketrening...har som håp å gå tre ganger til i løpet av neste halvanne uke, men får se hvor støl jeg blir først. Veldig merkbart at kjernemusklatur må trimmes + at jeg mangler ALT når det gjelder å løfte over hodet, ble stående og måpe, fikk ikke de tunge greiene opp på strak arm, he he...

 

Økt 3: Styrkerunde med Kettlebells igjen. utrolig effektiv trening. God og støl etter forrige trening, men fint å komme seg avgårde en gang til lell. En joggetur også nå, så har jo ferien blitt en treningsleir nærmest :D

 

Økt 4!!: 30 minutters joggetur i strandsonen. Kupert terreng som setter større krav til koordinasjon og spenst! Slitsomt men deilig med luft og salt i håret. Håper beina dine er gode igjen etter fjellturen! Og takk igjen for denne tråden, hadde det ikke vært for "presset" om å rapportere kan jeg med sikkerhet si at det ikke hadde blitt noe trening denne ferien. Gamle vaner er jammen meg vonde å snu - men det er deilig å trene og å føle seg litt sunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimais

Økt 1: Kettlebells. Håper dette gir en piff til å drive styrketrening på egenhånd når vi snart skal være 14 dager på hytta...merker jo at det må styrkes (og strammes) litt her og der. Rockeringen ga meg lite pene blåmerker på sidene, men jeg har fortsatt littegrann. Kjenner faktisk at jeg er blitt litt strammere i sidemusklene, vet ikke om det er rockinga alene som kan ta æren for det, men...et stykke igjen til speilbidet er slik som man kunne ønske seg, he he.

 

Økt 2: Søndag kveld - får vel presse inn en joggetur så uka ikke blir så dårlig :D 30 minutter på glemte stier i barndommens skog. Koselig! Og når det gjelder styrketrening på egenhånd - jeg tror det skal mye til for å få det helt til. For min egen del kan jeg hvertfall si at om jeg ikke har noen som står og pusher meg, så gir jeg meg etter å ha prøvd ca 50%. Knebøy, situps, armhevinger, alt det der, det er jo ikke noe gøy å holde på med mutters alene. MEN nå venter 14 dager på hytta uten internett. Jeg har fortsatt som mål å klare to-tre joggeturer og noen styrkeøkter :) Rapport følger etterhvert! Ha det bra så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.økt: Litt treig i avtrekkeren denne uka. Var ute på en 40 minutters joggetur i går kveld (torsdag), skrekkelig tungt. La løypa litt ustrategisk opp, slik at jeg det siste kvarteret løp sammenhengende i oppoverbakker. Puuuhhh! Det går fryktelig dårlig med styrketreningen min så langt, kanskje jeg klarer å få presset inn en økt denne uka? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vel. Kan ikke skryte av meg selv disse ukene, dessverre. Det har blitt tre joggeturer men ingenting styrke. Hva er det med meg og denne selvdisiplinen? Man kan jo begynne å lure! Nå er jeg endelig hjemme igjen, og så utrolig glad for det. Da kan jeg lettere planlegge både måltider og trening som jeg pleier, så jeg er klar for å komme inn i rutinene igjen. Blir ikke jogging på meg i kveld (mandag), men i morgen skal jeg jammen komme meg ut! Spennende å høre hvordan det har gått med deg og treningen. Du har vært veldig flink i sommer! Inspirerende for meg, iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimais

Ho ho, joda, opp som en løve og ned som en skinnfell.... Jeg satte visst inn støtet de første ukene. De to siste har jeg hatt én joggetur + en styrkeøkt. Dett var dett. Unnskyldningene er mange, 3 av 4 i familien innom legevakta i løpet av få dager, pollenallergi, opphold på hytte uten dusj osv osv, men som du sier, det koker faktisk ned til manglende viljestyrke. MEN nå er det jo høst og ting kommer mer i system. Var innom treningssenteret tidligere i dag og fikk tak i timeplanen, det er jo en start, he he. Håper å komme inn i en fast tralt med yogakurs, en fast time på treningssenter og en joggetur ukentlig...nå har mannen også begynt å trene igjen, og det hjelper faktisk litt på, selv om logistikken blir enda vanskeligere så må vi hjelpe hverandre med å komme seg ut. Hvordan er motivasjonen din før høstmånedene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sveis! Hehehe... skjønner så godt hvordan du har hatt det! Hyttekos er ikke akkurat kompatibelt med et sunt kosthold og masse trening. Det innbyr isteden til sofakos og avslapning i sola (om du har vært så heldig å oppleve den i sommer!) Egentlig litt godt å høre at du ikke hadde blitt helt stålkvinne, da får jeg litt bedre samvittighet også ;) Ikke det at jeg ikke unner det å klare det, altså... Velvel.

 

Jeg kan si at jeg har hatt ukens første joggetur (onsdag), og den ble litt kortere enn vanlig, men det var faktisk ganske godt å komme ut. Jeg var så sinnsykt umotivert, er det mulig å ha så lite lyst på trening? Men tvang meg ut, og var sååå stolt av meg selv etterpå. Barnslig glede. Nå satser jeg på en treningstur i løpet av helgen også, så får jeg si meg fornøyd med denne første uka.

 

Når det gjelder videre utover høsten, jeg er klar for å slå følge med deg om du vil det. Så godt å ha noen å rapportere til ;) Joggingen håper jeg å fortsette litt med, men jeg bør nok også variere treningen litt. Har fått vondt i anklene, og det går liksom ikke helt bort. Så da må jeg prøve å finne på noe annet i tillegg. Når jeg begynner på jobb i slutten av september kan jeg trene styrke der, vi har en hel treningstime i uka inkludert i arbeidstiden og et ganske ok treningsrom, så det kan deles opp i to styrkeøkter på en halv time hver. Dette blir jo også en kjærkommen avveksling i arbeidsdagen. Så det skal jeg virkelig prøve å få til. Og så kanskje jeg kan sykle litt frem og tilbake til jobb? Det er 6 kilometer til jobben (bare en eneste lang herlig nedoverbakke til jobb, og et grusomt slit hjem igjen). Det er også god trening. Har prøvd dette før, og det gikk en stund, men når snøen kom ble det straks litt vanskeligere. Kjøpte til og med piggdekk for å klare å fortsette, men det strandet litt etterhvert som det ble mer og mer snø og helt ufremkommelig på veien. Men jeg har da utstyret klart, om ikke annet!

 

Så der har du min plan. Frem til jobbstart fortsetter jeg med to joggeturer i uka pluss litt turgåing med vogna. Etter jobbstart blir det forhåpentligvis en joggeøkt på kveldstid, en sykkeltur eller to til og fra jobb (blir vel helst èn, kjenner jeg meg selv rett...) og et par små styrkeøkter. Det burde vel bli et bra opplegg? Har et treningssenter rett nedi veien her, så det er jo også et alternativ. Synes nok det er ganske dyrt ift det jeg pleier å få ut av det. Men vi får se. Når vinteren setter inn kan det hende jeg tyr til det likevel.

 

Helgen gikk fryktelig fort, og jeg fikk presset inn en bitteliten joggeøkt i går (søndag). Snaue 20 minutter. Ikke noe å skrive hjem om, men bedre enn ingenting tross alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimais

Min aller siste ferieuke drar seg mot slutten og jeg kan rapportere to korte joggeøkter a 25 minutter. Er egentlig godt fornøyd med det ;)

 

Du skisserer et veldig bra oppleg for høsten må jeg si! Håper jeg kan være med og matche deg. Jeg må nok legge opp til en hjemmetrening + yogakurset som starter onsdag (gleder meg. Elsker yoga men har sjeldent funnet tid til å trene det fast over tid). Dette er dynamisk yoga og skal visstnok være litt hardt, jeg håper det kan kvalifisere som styrketrening. Jeg har også 7 km til jobb og satser på å sykle nå i starten (skal bare jobbe tre dagers uke frem til jul), så blir det i tillegg en time på treningssenteret så må jeg jammen si meg fornøyd. Klarer nok ikke full pakke hver uke, legger lista sånn ca på to treningsøkter (og håper egentlig på tre) og så får vi se da...med to barn + et som skal passes tre dager i uken, fast kveldsjobb og div andre fritidsaktiviteter er det ikke så lett som man skulle tro å få skvist inn trening ;) Men nå har jeg jo bevist for meg selv i vår at det går om man vil, så da er det bare til å finne fram den gamle viljestyrken!

 

Når er det du begynner å jobbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er igang med ny opptelling, som du ser. Frem mot nyttår (skal vi sette det som mål, mon tro?) er det 20 uker. Det er jo et godt og rundt tall. 20 herlige uker fylt med meningsfull trening og masser av overskudd. Og i tillegg kommer jo den bonuseffekten at man får lyst og tid til å gjøre alt mulig annet rart. Som f.eks å sylte, safte, bake muffins og ta familien med ut på orienteringstur i marka. Yeah right ;) Kan ikke se for meg at en eneste dag blir så glanset som dette, men jeg tror det likevel er godt for kroppen og sinnet å komme inn i en rutine mtp trening. Og jeg høres jo veldig kjepphøy ut, jeg vet det, når jeg snakker om tre treninger i uka etc. Men det er lov å ha hårete mål, og så får man jo bare gjøre så godt man kan.

 

Og skal vi bare fortsette å rapportere på denne tråden? Greit for meg, vi er jo så godt igang.

 

Jobb, ja. Jeg begynner 27.september. Og skal jobbe fullt. Frem mot nyttår er mannen min hjemme i permisjon, så da forsetter familien å nyte godt av den ekstra tiden. Men fra januar neste år er det fullt kjør. Og jeg skjønner ikke helt hvordan det skal gå til med henting og bringing i barnehage og begge i full jobb. jeg gruer meg. Heldige deg som har to dager med permisjon fortsatt, det høres godt ut. Har du minstemann i bhg de tre dagene du er på jobb, eller? Og når er du igang med jobb?

 

1.økt: 40 minutters joggetur i marka - med noe intervalltrening. Tok frem skjemaet fra i vår, og løp en av de siste turene i programmet. Veldig hardt, har mistet litt kondis i sommer merker jeg. Men god samvittighet! :D

 

2.økt: 40 minutters hard spasertur i marka med vogn, og så skulle jeg være så sykt sprekt å ta en tretti minutters joggetur på vei hjem mens mannen min kom seg hjem med vogn og meis og to barn. Er det ikke herlig hvor optimistisk man har en tendens til å være på egne vegne? Det kunne jo ikke gå bra, viste det seg. Helt utkjørt og måtte gå flere ganger innimellom. Så der fikk jeg den. Helt klart dårligere kondis, jeg kan ikke skjønne annet. Så da er det vel bare èn ting som gjelder; å komme seg ut oftere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimais

Melder meg på høstens 20-ukers trimprogram ;) gleder meg til effekten som du beskriver så flott! Mål er bra, så får vi bare huske at all trening er bedre enn ingen trening...

 

Jeg har jobbet 50% fra mai og skal øke til 75 nå denne uka. Mannen min er hjemme i pappaperm to dager, og så er mini hos dagmamma to dager. Vi passer ungen til dagmammen to av de dagene vi er hjemme, så det er en genial byttehandel. Ungene får selskap og vi får utsatt bhg-start et par måneder + kontantstøtten da :) Det er litt av et puslespill med fire arbeidsgivere involvert (alle foreldre jobber redusert/ tar ut perm) men gøy når det går!

 

Økt 1: Start på yogakurs i dag (onsdag). Svett! Sliten! Gøy! Dette er treningen for meg altså, ingen dundrende musikk, ingen hopp og sprett men intenst fokusert balanse-smidighet-styrke-utfordrende. Det gjør vel ikke så mye godt for kondis men desto bedre for "hele kroppen" for ikke å glemme psyken :D

Syklet til jobb i går, det ble totalt på 70 minutter T/R. Kommer ikke til å skje tre ganger i uken, det kan jeg si nokså sikkert, men det hjelper godt på treningssamvittigheten...!

 

Det ble bare en ordentlig treningsøkt på meg denne uka. Var grusomt støl etter yoga, i tre hele dager varte det. Har vært på rusleturer og sykkelturer i helga, men ikke noe som har fått opp pulsen så kan nok ikke betegnes som trening. Må ellers si meg enig i dalende kondis. Har ikke den samme motivasjonen for å jogge uten programmet, så det er en god ide å ta noen av de 'gamle' strekkene i ny og ne, for å pushe seg litt... Nå er det en ny uke på trappene! Håper du får en god en :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om trening torsdag og lørdags kveld denne uka, skriver det like godt nå så blir det litt mer offisielt :) Det blir jogging som vanlig, og kanskje jeg får til en litt lang trilletur også. Må si at jeg har kommet litt av hele trilletur-konseptet, bruker heller tiden sammen med jenta mi hjemme eller gjør noe koselig sammen med henne. I forrige barselperiode gikk jeg lange og harde turer flere dager i uka (det var det jeg hadde av trim), men jeg har tenkt etterpå at jeg skulle ha brukt tiden min annerledes. Denne perioden går så fort og vi får den aldri igjen. Så denne gangen gjør jeg det, og da må kveldene til pers.

En skikkelig fresh uke ønskes deg også, minimais! Bra nedgang, forresten (leste i den andre tråden). Ser du har bare litt over to kilo igjen, skikkelig misunnelig er jeg! Du er jo snart i mål. Da er det du som skal klappe deg selv godt og lenge på skulderen og se deg selv i speilet og juble litt. Det er jammen en prestasjon! :)

 

Økt 1: liten joggetur på søndag. I drit-pøs-regn. Ble litt kortere enn planlagt, men måtte si meg glad for at jeg tvang meg ut. Det ble med denne ene skikkelige økten for meg, pluss et par ganske harde trilleturer. Klarte ikke å motivere meg for mer, gitt. Må ta meg sammen;) Neste uke lover jeg bot og bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimais

Lurt å sette seg offentlige mål :P da er du vel ute og trener nå, mens jeg ligger her og sløver på sofaen, he he.

 

Økt 1: yoga, onsdag. Faktisk ikke støl i dag, torsdag, og får nå inderlig håpe det skal holde utover høsten, var helt forferdelig forrige uke. Har ikke hatt noen sykketurer denne uka pga det begredelige været, men kanskje i morra?

 

Ble med den ene økta...sto faktisk klar i treningstøy i går, men regnet ville jo ikke gi seg, så da resignerte jeg og var daff istedenfor. Denne uka er det jobbreise, men jeg skal hvertfall få med meg yogan. Lurt med kurs, blir mer forpliktende da...God uke til deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparket uken i gang i går med en halvtimes joggetur. Har blitt litt sånn at jeg nå gruer meg for å løpe ut, fordi jeg vet at jeg har blitt i dårligere form. Men det hjelper meg iallefall ikke til å bli sprekere... Vel. Jeg var iallefall ute i marka i går, og det var faktisk ikke så verst. For å få i boks to joggeturer skal jeg ut i morgen også, skal være alene med barna i helgen og da blir det ikke mulighet for å komme meg ut på kvelden. Nå trenger jeg virkelig noen til å holde meg litt i nakken, kjenner at det koster mer å henge med :) Hvordan går det med deg?

 

Forresten; kom på at jeg har bursdag i morgen og planer om ost og vin sammen med mannen (ikke akkurat slankekost heller!), så det spørs om ikke den joggeturen må vente til søndag da, eventuelt. Har jo bare bursdag en gang i året! (kremt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dessverre ikke til god hjelp på motivasjonsfronten denne uka. Har ikke trent! Ingenting! Sovna og rakk ikke yogan i dag, og drar til Tromsø i morra med jobben. Så jeg må nok klemme inn en joggetur i helga så du ikke drar helt fra meg, he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med vel overstått bursdag!! Man skal feire alt som er verdt å feire syns jeg. Nå når det bare er få kilo igjen til målet begynner det å bli viktig å ikke tenke så mye slanking, men mer måtehold så man ikke spretter opp igjen en tre-fire-fem kilo før jul.....og det er vel en utfordring for oss søtmomser når høstmørket senker seg og sofaen lokker med ullpledd og kakao.

 

Forrige uke ble det null og niks med trening, så denne uka har jeg store ambisjoner, he he. Mandag i dag, og fint å ha mål om å få bevegd seg ihvertfall! Ønsker deg ei god uke!

 

Økt 1, onsdag: Yoga. Fin time med mye fokus på armer, skuldre og bryst. Kommer nok til å merkes i morra...

Økt 2. også onsdag! Jøsses, to økter på en dag :) prøvde en dansetime på treningssenteret, veldig morro! Mye gøyere enn å jogge :( og så fikk kondisen endelig kjørt seg litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, der gikk sannelig ukene, gitt! Forrige uke ble det ingen trening på meg (var jo i Roma, må vite!), som du sikkert har merket. Men satser på at denne uken skal gi litt større gevinst. Er litt misunnelig på deg som er i gang på treningssenter, det er godt å ha noe fast å gå til. Jeg skal prøve meg uten en stund fremover høsten, så får vi se hvordan det går. Jeg skal prøve å klemme inn en joggetur i morgen (torsdag) og i løpet av helgen, så får jeg si meg fornøyd. Har hatt et par lange trilleturer også, så selv om det ikke kvalifiserer til trening, så er det iallefall en slags trim. Vel. Vi holder på videre, Minimais! Godt å ha deg der ute i det store internettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dagene og ukene flyr! Så deilig at du har hatt en fin utenlandstur! Man skal jo leve, glede seg og kose seg, og for oss mumsinger innebærer det ofte mat når det er kosing i bildet. Helt ok det, så lenge man klarer å komme inn i nogenlunde normale vaner når man er tilbake ;) Jeg sier som min gamle bestemor: "ALT ER TRENING!" når hun er fornøyd etter å ha luket litt i hagen eller å ha gått etter avisen....

 

Økt 1: yoga med masse fokus på styrke i skuldre og bryst. Et område av min kropp som er nærmest blottet for muskler, så der fikk jeg kjørt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så snodig! Jeg må le litt for meg selv....snodig men fint :) Har du lyst til å opprettholde "rapporteringa" eller blir det for sært? Kanskje vi kan vi ta det muntlig sånn innimellom alt kaoset? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var jo utrolig rart! Det skulle nesten ikke gå an. Jeg kunne godt tenke meg å fortsette med rapportering, blir det rart? Du er jo fremdeles den samme :) Men: Får jeg tid? Det er vel heller det som er spørsmålet. Jeg har, som deg, takket av inne på det andre forumet, det blir for mye å holde styr på. Begynner jo som tidligere sagt på GR-kurs i morgen og får nok hendene fulle med det. Jeg begynner også på jobb i morgen, og gruer meg ganske masse. Men jeg gleder meg til å kunne få en anledning til å få rutine på treninga. Jeg har kommet litt av joggingen, mest fordi jeg fikk så utrolig vondt i anklene av det. Kjenner nå at jeg nyter å kunne gå ned en trapp uten å halte. Ja, det var faktisk så ille på slutten. Og det får da være grenser for hvor mye det skal koste å komme i god form. Til tross for at jeg syntes det var utrolig lettvint - og nesten på grensen til litt gøy :)

 

Vel. Så da prøver jeg å sykle frem og tilbake til jobb noen dager i uken. Og nå som du vet hvor jeg bor skjønner du kanskje at frem og tilbake fra byen er en helt ok treningsøkt. Så blir det forhåpentligvis noen timer med styrke også på jobb. Skal ha som mål å komme meg ned i treningsrommet nå i løpet av første uka.

 

Så... jeg vet sannelig ikke. Hva synes du? Blir det bare dårlig samvittighet ut av dette, eller kan det bli et spark bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...