Gå til innhold

Klarer jeg 10 kg til August?


Gjest Gangsperren

Anbefalte innlegg

Gjest Gangsperren

Hei!

 

Er ei jente på 22 år, som trenger å gå av 10-15 kg. Hadde lyst å klare dette i løpet av våren/sommeren. Sliter litt med motivasjonen til dette. Jeg går på G. Roede kurs nå og har gått ned 2,1 kg på 2 uker.. Er jo relativt fornøyd med det da. Har nå hatt en påske som ikke akkurat har vært en mager påske.. Det ble litt for mye vin og søtsaker som følger med. Så jeg vil anta at når kurset starter opp igjen over helga nå, så har jeg nok gått opp igjen. Så nå må jeg bare komme meg i gang igjen. Frem med veinga og bort med vinen allerede i kveld.

 

Jeg trener på treningssenter, der det blir en del styrketrening. Håper at nå som snøen forsvinner og det blir litt varmere at jeg kan begynne å gå turer/jogge igjen. Men selv der trenger jeg til tider en spark bak for å komme meg ut. Jeg trener, men dørstokk mila kan være ganske lang til tider.

 

Når jeg lager meg mat, så lager jeg alltid noe med for lite kalorier. Så jeg ligger ofte ganske langt unna hva jeg skal ha. Noe som gjør at forbrenningen min ikke er helt på topp.. *problematisk*

 

Planen på denne tråden var å komme hit og syte når ting går galt, og skryte når ting går bra. Og hvis noen andre gidder å kommentere hvor flink/dårlig jeg har vært, så er jo det bare koselig. Men dette er kanskje det jeg trenger for å få inspirasjonen jeg må ha(daglig) for å gidde å gjøre det her.. *lat*

 

Så får vi nå se. Godteriet og vinen er lagt bort, og jeg håper det er ganske lenge til jeg ser det igjen. Vertfall godteriet:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen hit ;)

 

Høres ut som en fin idé for å holde motivasjonen oppe. Funker igrunn sånn for meg også. Hvis jeg ikke hadde hatt dette forumet og bloggen, så hadde jeg nok ikke vært like streng med meg selv :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg hadde også tenkt meg ned 10 kilo til august.Men jeg har oppdaget at det kan jeg bare drite i:p Jeg skal fortsatt ned de 10 kiloene (og fem til), men jeg må i alle fall beregne bedre tid. Mine kilo satt hardere enn jeg trodde.. Jeg hadde klart meg bra i steinalderen veit jeg.

Startet 18. januar, har nå gått ned 2,5 kg bare.. Men midjen har nå i det minste krympet med 5.5 cm, så jeg får trøste meg med det=)

 

Har en egen tråd her inne, men den er ikke veeldig aktiv.. og siden vekklubben er det største hjelmpemiddelet jeg har så trenger jeg noen å snakke med hver dag, så du kan jo få skryte og klage litt til meg hvis jeg får skryte og klage til deg innimellom også=P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkalBliSlankere

dette klarer du! GR kursene hjelper deg mye på vei, og på egen hånd klarer du sikkert noen kilo også! ;) Ønsker deg lykke til. Jeg har tatt av ca 12 kg på 3 mnd. og påsken gav meg et par kilo på igjen, men idag er jeg tilbake for full rullings som tidliger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gangsperren

I dag så har jeg ikke vært super flink. Jeg har spist for lite vil jeg tro. I og med at jeg ikke har spist middag, og bare spist knekkebrød med forskjellige pålegg på. Har faktisk trykket i meg en bit sjokolade.. -fy-... men i og med at jeg ikke har spist middag, så har jeg neppe overgått kaloriene. Jeg spiser for sjeldent og jeg spiser for lite ved hvert måltid. Så jeg setter jo hele kroppen på sparing.. -not good-

 

Jeg har også gått 1 times tur i dag da. Det var jeg meget fornøyd med. Liker som oftest ikke å gå tur, men nå er faktisk skogen brukbar igjen. Det har ligget for mye snø her for lenge til at det hadde vært mulig å gått runden min.

 

Ideen i dag har vært å lage meg ei ukesliste over middager og matplaner for uka. Da sparer jeg nok penger, og jeg faktisk prioriterer og lage middag. Er det noen som har noen gode tips for middag? Sunt og billig å få til?

 

Ellers er refleksjonen i dag at jeg må begynne og veie maten min igjen. Det har totalt falt ut av rutine.. I morgen er påsken over!! Da får vi ta oss sammen igjen!

 

 

 

 

Saramj: Tusen takk for det! Jeg virkelig håper at dette vil hjelpe meg på veien. Håper vertfall at daglig refleksjoner over dagen, vil hjelpe meg på veien. Du får ha videre lykke til med dine mål du også :D

 

Katza: 2,5 kg ned er mye bedre enn 2,5 kg opp!! Veldig viktig å tenke slik. Hvis ikke er det bare å drite i det. For min del er det bare kjipt når det går så sent nedover for at jeg har egentlig ikke råd til å gå på GR kurs.. Det er nedturen med å være student. Kursene er dyre og sunn mat er utrolig dyrt! Jeg har også et problem med at kiloene sitter bom fast. Det virker som om kroppen min nekter å gå under 80 kg. Jeg raser nedover til jeg kommer dit. Da vil ikke kroppen mer.. Jeg lurer litt på om det er psyksik :P men centimeterene rundt magen er mye viktigere enn kiloene. Så hvis jeg ikke går av noen kg, men faller allikvel ned på str 38, så skal jeg ikke klage:D

Her kan du bare komme og klage og skryte hver dag:D Jeg er så og si pålogget dataen hele tiden når jeg ikke er sosial eller gjør ting jeg må. (skole og jobb:p) Ser frem til å høre mer fra deg;) -skal lete etter tråden din etterpå-

 

SkalBliSlankere: Jeg håper da virkelig det! Hadde vært utrolig gøy hvis jeg hadde vært like flink som deg da! 12 kg på 3 mnd er jo super bra!!! Påsken har man lov å kose seg litt ekstra, så de kg går sikkert fort av. Jeg virkelig håper det for min egen del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke på kurs jeg. Har absolutt ikke råd, dessuten er jeg en typisk "klarer selv"-person:p

Jeg kommer meg aldri under 69 virker det som.. Har vært opp og ned mellom 69 og 73 i mange år.. Kan nå i alle fall trøste meg med at jeg er ingen jojo-slanker xD

Det jeg sliter mest med er tålmodighet.. Sånn som nå, vekta har stått stille i tre uker, skal jeg fortsette med det jeg alltid har gjort og satse på at det løsner eller skal ejg forandre på noe? Jeg er så redd for at hvis jeg forandrer nå på det første som noen gang har funket for meg så vil jeg gå opp igjen=P

Jeg klarer liksom ikke å tro på denne "spis mer, spis mer, SPIS MER!!!!"-Teorien, og ved å prøve å spise mer vil jeg sansyneligvis gå opp de første ukene før jeg går ned, og det tør jeg ikke satse på..

 

Også sliter jeg VELDIG med å bestemme meg for om jeg skal spise samme kcal-mengde hver dag eller om jeg skal variere for at kroppen ikke skal bli vant til noe.. Man sier jo at når vekta stopper opp så bør man variere mat-mengden med mange kcal for å gi kroppen et lite puff, så hvorfor gjør vi ikke det hele tiden..?

(Jeg har bare registrert trimpoeng, ikke kcal, derfor vet jeg ikke hva jeg har spist når jeg faktisk har gått ned.. Og jeg har litt "frykt" for å registrere det, for utrolig nok ahr jeg gått opp i vekt ALLE ukene jeg har registrert maten min=p)

 

Og ja,- jeg er en sånn som skriver mye som du sikkert forstår. *humre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gangsperren

Jeg skjønner. Jeg prøvde meg alene i et par år. Gikk verken opp eller ned et kg i løpet av de åra. Og det er jo bra det også! Men nå er jeg lei og vil ned. Derfor prioriterer jeg disse kursene. Har litt på sparekonto, så det suges av sparepengene mine:S

 

Jeg ser problemet ditt. Jeg har skjønt det slik at en skal ha en jevn kalori mengde hele tiden og når det stopper opp, så skal en forandre på det.. Jeg klarer aldri det. Spiser så i hytt og gevær.

Men spis mer? Du har ikke vurdert å spise mer grønnsaker da? Kroppen får noe og jobbe med og du føler deg mett? Jeg har troen på grønnsaker under slanking.. Problemet er kanskje bare luftproblemer hvis du spiser for mye av det ;) som da jeg spiste 1 kg gulerøtter på 1 dag.. Har aldri hatt så vondt i magen i hele mitt liv :)

 

Du går opp når du regristerer maten din ja? Kanksje det ligger i hodet ditt. At hvis du slapper mer av(når du ikke regristrer mat) så går du ned i vekt. Og når du regristerer maten din så klarer du ikke å slappe av og dermed så tar kroppen og holder på kgene sine? Jeg er nødt til å regristere, men jeg ender med å spise for lite når jeg gjør det. Ender nede på 900 kalorier eller noe slikt når jeg gjør det. Så jeg jobber med det å sette opp maten. For etter en uke på 900 kalorier, så har jeg blokkert all vektnedgang og begynner å fryse og får iskalde hender. Noe som jeg ikke setter særlig pris på:)

 

Det er bare å skrive mye, jeg gjør akkurat det samme:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nei jeg har ikke problemer med sult..

Det sliter jeg mye med, fordi de aller fleste som gir tips og råd går utifra at man skal ha en livsstil som holder deg mett. Men jeg er nesten aldri sulten, jeg kan godt gå 2-3 dager uten å spise, uten at det egentlig gjør meg noe..

Men skader vel uansett ikke å spise mere grønt..

 

Min eneste teori er at når jeg ikke registrerer, så har jeg ikke peiling på hva jeg faktisk får i meg, så jeg vet ikke om jeg spiser det samme hver dag, om jeg varierer veldig, om jeg spiser mye eller lite.. Også er det EN av disse tingene som funker, men jeg vet ikke hvilken! Så egentlig burde jeg ta en uke av hver, se hva som skjer.. Eneste problemet med det er at det er jo hormoner, stress og søvn osv som spiller inn også, så eeegentlig burde jeg teste hver måte i en måned, mene.. Jeg vil ikke bruke flere år på å gå ned heller da!! xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gangsperren

2-3 dager uten mat?? Hørres ut som om noe er galt hos deg! Spiser du hver 3. time? Kroppen skal jo si i fra når den vil ha mat. Grønt skader ingen. Utenom lommeboka! Og det er helt vanvittig. Det er ikke slik det skal være!

 

Jeg ser problemet ditt der, men kanskje det er det du må gjøre? Kanskje treffer du måten du skal gjøre det på på første forsøk? Eller andre? Tror ikke hastverk er måten å gå ned i vekt på... *sa den rette ræva*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å høres ut som en juksemaker: JA, det er noe galt med meg=p Jeg har ad/hd, og bruker ganske sterke medsiner som inneholder amfetamin, derfor har jeg liten/ingen matlyst. Hvilket egenlig både er en fordel og en ulempe..

Så jeg har ikke pleid å spise hver 3 time, har gått ned 0,5-1,0 kilo ved å bare spise to måltider om dagen og sånn, men det kan jo hende det ikke funker i lengden..

Prosjekt 1 får være å spise 1300 kcal hver dag og mye grønnsaker, kylling og fisk!

Veninna mi har bursdag på fredag da, så det passer meg dårlig.. Alkohol.. arg, ødelegger prosjektet mitt:p

 

Og det føles litt rart å snakke med samme person i to tråder om to forskjellige ting=p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gangsperren

AH, da så. Da blir problemet ditt veldig forståelig. Må være kjipt med det med medisinen. Jeg har hørt at folk som ikke har ad/hd går ned i vekt av å ta slike tabletter fordi de ikke kan holde seg i ro. (Syns akkurat det er litt sært, dere med ad/hd blir rolige av amfetamin, mens vi som ikke har ad/hd blir galne av den medisinen).

 

Jeg tror ikke det å spise 2 ganger til dagen hjelper på å gå ned i vekt, uansett om du føler sult eller ikke. Du bør kanskje spise hver 3. time, selv om du ikke føler sult. For jeg antar at kroppen din setter seg på sparepluss uansett. Jeg gikk opp 10 kg da jeg sluttet å spise frokost og bare begynte å spise 2 ganger til dagen... Det skal jeg aldri gjøre igjen. Nå trykker jeg i meg mat hele tiden, bare for å holde forbrenninga i gang.

 

Dumme bursdager. Alkohol ødelegger for så mye! :P Jeg drakk flere ganger i løpet av påska. Det har vært helt håpløst... Så jeg antar at på Onsdag, så fyyyyker vekta opp=( men det er sikkert kiloer som er lette å ta av. Jeg må bare komme meg ut å trene igjen!!

 

Ja, jeg sitter og dabber mellom de to trådene:p Så går vertfall kvelden min også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja.. Den største forskjellen på oss ad/hd/ikke-ad/hd-mennesker er vel at vi er ikke hyperaktive HELE tiden, men vi (eller meg og de fleste andre i alle fall=p) er spinnville i perioder også er vi helt daffe hele resten av dagen fordi vi bruker alt det vi har av energi på en gang, mens med medisiner blir det jevnt utover dagen.

Men så går det ann å ta FOR MYE også da, da blir vi like sprø som alle andre=p

 

Men jeg har merket med både meg selv og andre med ad/hd at det er noe merkelig med apetitten vår.. Uten medisinene mine blir jeg aldri mett. Virkelig, jeg kan spise fire quarterpoundere med pommes frites uten problemer, når jeg spiser slutter jeg ikke fordi jeg ikke er sulten lenger, jeg slutter fordi jeg får vondt, det er helt sykt. Jeg vet ikke om det er standard for ad/hd, men alle andre jeg kjenner med diagnosen har det sånn.

 

Det er så mange som sier så mye forskjellig.. Mange studier som viser at det er MER effektivt å bare spise 2 store måltider, mens mange viser det motsatte og.. Akk, jeg bare vet aldri hvem jeg skal høre på=P

 

Og jeg KAN jo.. kanskje.. prøve å *grøss* la vær å drikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gangsperren

Ja, det er nå sant det. Jeg kjenner ikke så veldig mange med ad/hd, men de jeg gjør synes jeg virker helt normale:p Er aldri hyperaktive. Spesielt ikke jenter. De er jo faktisk mer inneslutta!

 

Jeg har aldri hørt om andre som har det slik, men jeg skal høre med mine ad/hd venninner(for en benevnelse) om de har det sånn. Dette er egentlig utrolig interessant å høre om=P (jeg har gått på sykepleien 1 år)

 

Jeg vil nå ikke tro at 2 måltider er til å anbefale, det går jo utover blodsukkeret(som jeg har problemer med) og da spiser man mye mer. Jeg raider vertfall kjøleskapet når blodsukkeret mitt faller...:S

 

Hvis du har viljestyrke til å slutte å drikke, så er du kjempe flink! Det har absolutt ikke jeg:p Man skal kunne nyte noe vin inn i mellom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. jenter flest har vel add tror jeg.

Er ikke sikkert det er noen direkte sammenheng mellom appetitt og ad/hd, men virker ikke helt tilfeldig at ALLE jeg kjenner med samme diagnose har det sånn.

 

Ja, men det er liksom det problemet jeg ikke har da, jeg blir jo ikke sulten:p Menmen, så lenge jeg holder meg innenfor kcal-grensa så skader det vel ikke å spise litt oftere.

 

Jeg kommer neppe til å slenge meg på vannvogna for resten av livet, men jeg kan jo vurdere å være edru på enkelte fester..

Jeg synes ikke jeg trenger å kutte ut det også, jeg sluttet å røyke for to år siden, etter å ha røyka i 6 år, jeg kuttet ut brus fullstendig da jeg var 12 og drikker det fortsatt ikke, jeg rørte ikke godteri et helt år og spiser fortsatt nesten ikkeno av det (har bare latt vær å fortelle alle at jeg bare var godtefri et år, nå blir jeg ikke tilbud godteri, så jeg slipper at folk maser=)

Så jeg synes jeg har kuttet ut nok egentlig=p En dl vodka/noen øl/noen glass vin i uka kan da ikke gjøre så stor skade...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gangsperren

wow. imponert. Da lever du egentlig ganske sunt da:) Jeg vil tro at hvis du spiser litt oftere så går det egentlig fint av seg selv:) *overbevist* Jeg er alt for glad i godteri til godt å være.. :S Klarte å holde meg uten godteri et helt år. Kansje jeg skal gjøre det igjen?? hmm.. Og jeg skjønner ikke dere mennesker som ikke drikker brus? Jeg ble så hekta på cola zero en periode at jeg var nødt til å kutte det ut for jeg ble fysisk dårlig av det.. :P så begynte jeg med vanlig cola, det var ikke bra! Så fant jeg ut at farris var en god erstatter. Nå drikker jeg så mye farris at jeg er nødt til å reise over svenskegrensa for å kjøpe inn Ramløsa for å spare penger:p Skjønner ikke hva det er med kullsyre :D

 

 

Jeg tror faktisk alkoholen gjør mer skade enn hva vi tror. Men det kommer helt an på hva vi drikker. Jeg fikk beskjed på et GR kurs, at hvis det var fyll vi var ute etter, så ville rødvinen være det beste. Øl er jo et helt måltid. Vanvittig med kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror brus er veldig avhengighetsskapende.. Jeg liker det ikke en gang, drakk mengder da jeg var liten.

 

Selvfølgelig, alkohol er ikke bra på noen som helst måte, men.. Hansa har jo lavkalori/karbo-øl, det er jo et greit alternativ når man først MÅ drikke.

Det er i alle fall bedre med en fest i uka enn å låse seg inne og bli usosial og bitter.

Får vel bare prøve å unngå alkohol så mye jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gangsperren

Skulle nesten ønske jeg ikke likte det:p mens samtidig det er fantastisk og jeg elsker det. Er ikke særlig glad i saft igjen da:p

 

Ja, men fins det ikke andre måter å være sosial på enn å gå på fest? Jeg fester faktisk ganske sjelden, og når jeg gjør så pleier jeg å skylde på at jeg skal kjøre. Noen av de beste festene har jeg hatt som edru:D Du får med deg masse av det som skjer, du husker alt og du våkner ikke dagen derpå som dårlig.

 

Jeg drakk på Lørdag, spiste nesten alt godteriet som var fordi jeg mistet selvbeherskelsen, drakk mengder vin og forsnakket meg om en del ting jeg ikke burde.. våkna dagen derpå som dårlig og med en vanvittig fylle-angst for alt det tåpelige jeg hadde gjort:p Jeg tror jeg skal kutte ned på drikkinga :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har virkelig ingen venner som morer seg uten alkohol.. Det gjør verden vanskelig=P

Spesielt vanskelig med broren min, fordi han vil så sjeldent finne på noe, og han er alvorlig usosial, så jeg har ikke samvittighet til å si nei når han vil ta noen øl med meg=(

Og når han vil drikke, så vil han drikke, ikke noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gangsperren

Det hørres ikke bra ut. Når du finner på noe annet med vennene dine, hva gjør du da? En bør også ha venner som gjør andre ting enn å drikke... Det er ikke sunt med et slikt nettverk :S *igjen, ikke kritikk*

Jeg ser det med broren din.. Må være vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. jeg HADDE masse venner, men alle har flytta og alle som er igjen drikker minst tre ganger i uka, og jeg vil ikke miste de siste vennene jeg har igjen fordi jeg nekter å drikke.

Det er grenser for hvor mange ganger jeg kan la vær å drikke uten å "dømmes" og mases på. Jeg har ikke lappen så kan ikke skylde på at jeg kjører..

 

Og snakker om sola, nå komemr boren min=p

Det er litt ekstra spesielt nå, stakkaren har akkuratt vært innlagt på sykehus og har fått hele påsken ødelagt, føler seg nok litt uttafor..

Så her sitter jeg å snakker om å drikke mindre også kommer jeg til å ende opp med å drikke.. Omg, noe så teit=p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gangsperren

Jeg ser den. Det er litt nedtur når det er slik. Drikke 3 ganger i uka ja.. Uff, jeg blir sliten av bare tanken på det!! Jeg tror jeg vil anbefale deg å bli kjent med flere. Som kanskje ikke drikker? Vil ikke si det er ordentlige venner, hvis de ikke skjønner at du ikke alltid vil drikke:)

 

uff, stakkars broren din. Hva skjedde med ham da?

haha, så nå skal du på flaska i kveld?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gangsperren

Slag faktisk? Uff, det hørres jo vanvittig ut. Han må da være ganske ung?

 

hehehe:p du får ha en fin kveld på flaska da :D Jeg skal snart lalle, må opp og trene i morgen:p *gah* men det blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slag faktisk? Uff' date=' det hørres jo vanvittig ut. Han må da være ganske ung?

 

hehehe:p du får ha en fin kveld på flaska da ;) Jeg skal snart lalle, må opp og trene i morgen:p *gah* men det blir bra![/quote']

Der svarte du mens jeg skrev.. hehe.

Ja, han er bare 26, men de utelukket alt farlig, så det var nok bare en kombo av for lite søvn, for lite mat, for lite vann, kombinert med medisiner (han har også ad/hd) og det at han ikke ha rbrukt brillene sine på evig lenge og sitter forran pc'n 19 timer i døgnet.

 

Så får du sove godt, vi snakkes vel i morgen=p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...