Gå til innhold

Fest og fyll og bakfyll


Gjest Svirre

Anbefalte innlegg

Har lest gjennom denne tråden . Er det virkelig sant at noen av dere "later" som om dere drikker alkohol når dere ikke vil/kan drikke alkohol?! Hvorfor i alle dager gjør dere det' date='da? Vi lever da et fritt land... Selv hender det rett som det er at jeg ikke nyter alkohol på fest, av den enkle grunn at det ikke er bestandig jeg har lyst på det! Og det blir da akseptert. Det skulle da bare mangle!!

Måtte bare si min mening om dette...[/quote']

 

Godt å høre at du har en vennegjeng som ikke maser på deg. Alle er ikke like heldige.

Men så lenge vi ikke har noe problemer med å velge alkoholfritt for å slippe mas og kjas, så gjør vel ikke det noe?

Som du selv sa: Fritt land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom denne tråden . Er det virkelig sant at noen av dere "later" som om dere drikker alkohol når dere ikke vil/kan drikke alkohol?! Hvorfor i alle dager gjør dere det' date='da? Vi lever da et fritt land... Selv hender det rett som det er at jeg ikke nyter alkohol på fest, av den enkle grunn at det ikke er bestandig jeg har lyst på det! Og det blir da akseptert. Det skulle da bare mangle!!

Måtte bare si min mening om dette...[/quote']

 

Det var godt å høre at det var flere enn meg som reagerte på akkurat dette. Da jeg fikk rådet, ble jeg svært overrasket over at dette kom opp som et seriøst forslag. For meg er ærlighet en høyt verdsatt egenskap, og det ville ikke fallt meg inn å late som om jeg gjorde noe annet enn jeg gjør. Det var også derfor jeg svarte som jeg gjorde.

 

Jeg kan også godt gå på fest og la være å drikke, dersom jeg vil det, men det var jo ikke dette som var problemstillingen min. Og de gangene jeg ikke drikker er heller ikke dagen derpå noe problem. Spørsmålet mitt var knyttet til de tilfellene hvor dagen derpå faktisk er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pfh, dere får oss til å høres ut som kjipe mennesker som farer med løgn og fanteri med måten dere snakker på.

Det er klart at ingen ved sine fulle fem vil kjefte på en som ikke drikker, alle skal være så "snille", hvis ikke du har med deg drikke, så skal du få, hvis ikke du drikker, så "MÅ du jo være med", "kom igjen,a'","litt kan du vel drikke", "det er så kjipt når noen sitter å er edru, her ta en øl av meg".

Det er klart jeg kan si drit å dra, jeg vil ikke drikke, MEN det er mye enklere å ta med meg en flaske med battery og bare holde kjeft, så blir det ikke stilt noen spørsmål. Jeg slipper å bli mast på og jeg slipper at alle tenker "hvis du skal være edru hvorfor er du her da?"

Som sagt, at dere ikke har venner som tenker sånn:KJEMPEBRA, men jeg har altså ikke det. De er snille, hyggelige mennesker, men typiske, norske 20-åringer som synes alle edru mennesker er en real festbrems.

 

Så som i kveld er det fest hos meg, jeg har ikke mer enn tre øl, og vil ikke spolere alt på alkohol, så da drikker jeg alkoholfritt innimellom, og da trenger jeg ikke nevne at det er alkoholfritt og slipper spørsmål.

Er det egentlig noe galt i det?

Det funker for meg og mange andre, men det er jo ikke akkuratt som at det gjør oss til dårlige mennesker.

Hvis det ikke er et råd som fungerer for dere så skal jeg selvfølgelig ikke presse dere til å gjøre det samme som meg, det er ikke det et råd er,

men dere kan vel akseptere min måte å gjøre ting på? Istedet for å kalle meg og alle andre med samme måte å gjøre ting på uærlige fjortisser og useriøse mennesker uten integritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke rådet var dårlig i det heletatt for de dette gjelder :)

 

For min del har jeg passert dette stadiet for lenge siden.

Er glad i vin, koser meg i selskaper, er i et miljø hvor vi spiser middager med vin til hos hverandre ofte, og det blir sene kvelder, men fyllesfester med drikkepress er det vel 15 år siden jeg opplevde sist :)

 

Er kvelden lang og barnløs, kan jeg fint få i meg rundt en hel flaske vin alene, og det merkes dagen derpå! Plager meg overhode ikke å drikke clausthaler helt åpenlyst om jeg ikke skal drikke alkohol, jeg og min vennekrets har vokst fra det å kommentere slikt, men jeg nyter vinen min når den er med . Og jeg har bare meg selv å takke dagen derpå...

 

Nærmer meg de 40....men ikke riktig enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pfh' date=' dere får oss til å høres ut som kjipe mennesker som farer med løgn og fanteri med måten dere snakker på.

Det er klart at ingen ved sine fulle fem vil kjefte på en som ikke drikker, alle skal være så "snille", hvis ikke du har med deg drikke, så skal du få, hvis ikke du drikker, så "MÅ du jo være med", "kom igjen,a'","litt kan du vel drikke", "det er så kjipt når noen sitter å er edru, her ta en øl av meg".

Det er klart jeg kan si drit å dra, jeg vil ikke drikke, MEN det er mye enklere å ta med meg en flaske med battery og bare holde kjeft, så blir det ikke stilt noen spørsmål. Jeg slipper å bli mast på og jeg slipper at alle tenker "hvis du skal være edru hvorfor er du her da?"

Som sagt, at dere ikke har venner som tenker sånn:KJEMPEBRA, men jeg har altså ikke det. De er snille, hyggelige mennesker, men typiske, norske 20-åringer som synes alle edru mennesker er en real festbrems.

 

Så som i kveld er det fest hos meg, jeg har ikke mer enn tre øl, og vil ikke spolere alt på alkohol, så da drikker jeg alkoholfritt innimellom, og da trenger jeg ikke nevne at det er alkoholfritt og slipper spørsmål.

Er det egentlig noe galt i det?

Det funker for meg og mange andre, men det er jo ikke akkuratt som at det gjør oss til dårlige mennesker.

Hvis det ikke er et råd som fungerer for dere så skal jeg selvfølgelig ikke presse dere til å gjøre det samme som meg, det er ikke det et råd er,

men dere kan vel akseptere min måte å gjøre ting på? Istedet for å kalle meg og alle andre med samme måte å gjøre ting på uærlige fjortisser og useriøse mennesker uten integritet.[/quote']

 

Jeg har hatt lite nettid siste uka, så det blir et seint svar.

 

Du må jo selvsagt velge hvordan du selv vil opptre ovenfor dine egne venner. Men for meg er det uaktuelt å late som noe jeg ikke gjør. Hva du gjør er jo selvsagt ditt valg, men dette er ikke min måte å gjøre ting på.

 

Jeg vil ikke få det til å høres ut som noe som helst, men for meg er ærlighet den egenskapen jeg verdsetter høyest i relasjoner, og jeg vil ikke kompromittere denne og dermed kompromittere den tilliten mine venner har til meg på grunn av noe som for meg er bagatellmessig. Vi kan godt være uenige om prinsippene, men dette er et råd som strider mot mine prinsipper. Med mine prinsipper, er dette så uaktuelt, at det aldri ville fallt meg inn. Derfor reagerte jeg på at dette kom opp som et seriøst forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lite nettid siste uka' date=' så det blir et seint svar.

 

Du må jo selvsagt velge hvordan du selv vil opptre ovenfor dine egne venner. Men for meg er det uaktuelt å late som noe jeg ikke gjør. Hva du gjør er jo selvsagt ditt valg, men dette er ikke min måte å gjøre ting på.

 

Jeg vil ikke få det til å høres ut som noe som helst, men for meg er ærlighet den egenskapen jeg verdsetter høyest i relasjoner, og jeg vil ikke kompromittere denne og dermed kompromittere den tilliten mine venner har til meg på grunn av noe som for meg er bagatellmessig. Vi kan godt være uenige om prinsippene, men dette er et råd som strider mot mine prinsipper. Med mine prinsipper, er dette så uaktuelt, at det aldri ville fallt meg inn. Derfor reagerte jeg på at dette kom opp som et seriøst forslag.[/quote']

Så hva er poenget med å kommentere det? Det er et tips, et tips som funker for mange, om du på død og liv må si at det ikke funker for deg, så holder det med akkuratt det. "Det funker nok ikke for meg". Å si at du blir overrasket over at jeg er seriøs er unødvendig og det er ikke sånn ting fungerer her inne.

Ber du om råd, så sier du takk eller nei takk, det er ingen grunn til å hakke på forslagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Har litt lattermild (unnskyld!) lest tråden her, hvor det spørres om "alkoholen må med i regnskapet"...

Hvis en virkelig vil legge om kostholdet for å gå ned i vekt, er det så lett - og så vanskelig - at ALT må med i regnskapet.

 

Å tro at en ikke har spist eller drukket noe fordi det ikke er talt med i kcal.regskapet høres litt utrolig ut... Spist er spist, og drukket er drukket. Så er det jo opp til en hver/oss selv om vi vil drikke alkohol, spise sjokolade, sukker, drikke søt brus eller saft osv. Men alt må altså "med i regskapet".

 

Hvis en trikser og lyver for seg selv med det, hva blir da det neste? "Jeg spiser jo nesten ingenting, men legger på meg likevel". Men det en spiser er så kaloririkt at det blir en hel middag, fire-fem ganger om dagen... Så blir jo resultatet der etter - like it, or not.

 

De fleste som går på kurs hos en kursleder får beskjed om å kutte ned, og å drikke masse vann, også innimellom alkoholinntak. Altså dersom en vil ned i vekt.

Og at GR-metoden for mange ikke er "slanking", men kostholdomlegging - like it, or not. Da må en naturlig nok velge om en vil dette, eller ikke.

For å få resultat må en da gjøre en del endringer mht.mat, drikke, alkohol og aktivitetsnivå. Så lett, og så vanskelig er det.

 

Å drikke og feste masse når en følger GR-metoden blir for de fleste feil, og vil ikke gi de resultater en håper på. Men som alt annet, så er det våre egne valg om vi vil dette, eller ikke. En fest i nye og ne tåler de fleste, men vet at nedgangen går tregere når en har drukket alkhohol.

 

Men dersom en skal være i nærheten av å ha oversikt over eget kcal-inntak, så må alt tas med i regnskapet, også alkoholinntak (eller dagen-derpå-mat, for den sakens skyld).

Hvordan en løser dette blir opp til enhver, og alle har vel egne løsninger, men å utelate kcal.som om de ikke var spist eller drukket, stemmer neppe overens med GR-metoden - heller tvert imot...

 

God fest:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vestland69

hei,

bare en tanke:

i steden for brus - ferskpresset appelsin eller sitronjus, blandet ut i vannet. Søtet med STEVIA - naturlig middel, lages av planter, hever ikke opp blodsukkeret osv - bar google den.

når det gjelder sjokomelk, man kan prøve å lage først liten prosjon av varm melk ( kanskje kvelden før?) og enten 72%kakao fraConfecta (glukosesyup, 16,5 kCal per 100 g ferdig drikke) eller 100% cacao fra Valrhona ( ingen sukker), sukre (?) med Steviapulver, blande med kald melk.

har aldri gjort det - er i den alderen når tom på fest klarer meg ok

( vel vel, må innrøne at for ikke så lenge ble 'lurt' av ung vin - da måtte masse vann till.. men litt fersk apelsin juice, og greipfrukt til frukosten. sant nok appetitten var høg senere, men siden jeg var på ferie, så tok jeg meg en tur ut)

anyway, viktigste er at jeg hadde lyst å gjøre deg oppmerksom på Stevia.

ha en fin dag,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prinsessevilikke

Min vidunderkur dagen derpå er te (earl gray) med ganske mye melk og litt brunt sukker eller honning. Gjør underverker for meg - uvisst hvorfor. Hva man får lyst på når man er klein tror jeg i stor grad er en vanesak. For min egen del handler det mye om å tro på at noe hjelper enda jeg innerst inne vet at det eneste jeg kan gjøre er å vente til det går over. Og så gjelder det at dette "noe" ikke inneholder tonnevis med fett og sukker. Man kan komme seg overraskende langt i bakfull tilstand med litt magisk tenkning av typen; "det eneste kroppen min virkelig har behov for nå er jorbær og masse farris":)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svirre
Har litt lattermild (unnskyld!) lest tråden her' date=' hvor det spørres om "alkoholen må med i regnskapet"...

Hvis en virkelig vil legge om kostholdet for å gå ned i vekt, er det så lett - og så vanskelig - at ALT må med i regnskapet.

 

Å tro at en ikke har spist eller drukket noe fordi det ikke er talt med i kcal.regskapet høres litt utrolig ut... Spist er spist, og drukket er drukket. Så er det jo opp til en hver/oss selv om vi vil drikke alkohol, spise sjokolade, sukker, drikke søt brus eller saft osv. Men alt må altså "med i regskapet".

 

Hvis en trikser og lyver for seg selv med det, hva blir da det neste? "Jeg spiser jo nesten ingenting, men legger på meg likevel". Men det en spiser er så kaloririkt at det blir en hel middag, fire-fem ganger om dagen... Så blir jo resultatet der etter - like it, or not.

 

De fleste som går på kurs hos en kursleder får beskjed om å kutte ned, og å drikke masse vann, også innimellom alkoholinntak. Altså dersom en vil ned i vekt.

Og at GR-metoden for mange ikke er "slanking", men kostholdomlegging - like it, or not. Da må en naturlig nok velge om en vil dette, eller ikke.

For å få resultat må en da gjøre en del endringer mht.mat, drikke, alkohol og aktivitetsnivå. Så lett, og så vanskelig er det.

 

Å drikke og feste masse når en følger GR-metoden blir for de fleste feil, og vil ikke gi de resultater en håper på. Men som alt annet, så er det våre egne valg om vi vil dette, eller ikke. En fest i nye og ne tåler de fleste, men vet at nedgangen går tregere når en har drukket alkhohol.

 

Men dersom en skal være i nærheten av å ha oversikt over eget kcal-inntak, så må alt tas med i regnskapet, også alkoholinntak (eller dagen-derpå-mat, for den sakens skyld).

Hvordan en løser dette blir opp til enhver, og alle har vel egne løsninger, men å utelate kcal.som om de ikke var spist eller drukket, stemmer neppe overens med GR-metoden - heller tvert imot...

 

God fest:-D[/quote']

 

Jeg er fullstendig klar over at det er like mange kalorier i alkoholen enten man teller dem eller ikke. Det er jeg ikke i tvil om.

 

Utfordringen for min del, er at jeg har prøvd en del dietter, som har vært så stramme at de har vært umulige å følge. Derfor ønsker jeg å legge opp et realistisk opplegg nå. Å slutte å drikke brus og kutte potetgull og sjokolade og annen "kveldskos" har vært vanskelig. Men jeg har klart det og jeg ser resultater.

 

Det er alkoholkaloriene og dagen-derpå-kaloriene som framdeles trekker opp i regnskapet (for de føres inn hos meg). Og de har jeg egentlig ikke lyst til å kvitte meg med, i alle fall ikke alkoholkaloriene (dagen-derpå-kaloriene kan jeg godt bli kvitt). Jeg bytter gjerne hele ukas sukkerinntak i en flaske rødvin på lørdagskvelden. Men jeg gir nødig fra meg denne flaska. Ikke fordi jeg ikke vil gå ned, men fordi jeg vet med meg selv at det blir et litt for høyt krav å stille.

 

Nå høres jeg ut som den alkoholikeren - det er jeg ikke, men jeg er veldig glad i vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pineaple

jeg hadde også et stort problem med alkohol før... drakk gjerne lørdag og søndag.. men gikk ikke ned. fikk stygg hud, ble sliten og la på meg. så nå har jeg med meg enten farris, cola light (UTEN ASPARTAN!!! ENESTE LETTBRUSEN) og en sitron. Tar enten cola light eller farris i glass med en sitron eller limeskive. det blir knall godt + jeg slipper å få spm om jeg drikker.. for JA jeg drikker, men IKKE alkohol.

 

i tillegg har jeg begynt å kjøre... noe som er godt for kroppen, meg selv, psyken, dagen etter og en ENORM tjeneste for dine venner :) bare et lite tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pineaple
hei' date='

bare en tanke:

i steden for brus - ferskpresset appelsin eller sitronjus, blandet ut i vannet. Søtet med STEVIA - naturlig middel, lages av planter, hever ikke opp blodsukkeret osv - bar google den.

når det gjelder sjokomelk, man kan prøve å lage først liten prosjon av varm melk ( kanskje kvelden før?) og enten 72%kakao fraConfecta (glukosesyup, 16,5 kCal per 100 g ferdig drikke) eller 100% cacao fra Valrhona ( ingen sukker), sukre (?) med Steviapulver, blande med kald melk.

har aldri gjort det - er i den alderen når tom på fest klarer meg ok

( vel vel, må innrøne at for ikke så lenge ble 'lurt' av ung vin - da måtte masse vann till.. men litt fersk apelsin juice, og greipfrukt til frukosten. sant nok appetitten var høg senere, men siden jeg var på ferie, så tok jeg meg en tur ut)

anyway, viktigste er at jeg hadde lyst å gjøre deg oppmerksom på Stevia.

ha en fin dag,[/quote']

 

 

Stevia er FANTASTISK! jeg kjøper det alltid på http://www.iherb.com . Billig og dødsbra!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hvis du tar en allergitab. før du begynner å drikke og en før du går og legger deg, burde det dempe fyllesyke. Har gjort dette i mange år, og det funker som fjell. Zyrtex foreksempel.

 

Svar fra lege på nrk.no:

allergitabletter og det som kalles reisesyketabletter, har som en av flere effekter at de kan dempe noen av de plagene som er forbundet med fyllesjuke.

 

Det gjelder både om de tas på slutten av kvelden eller når man våkner med problemene dagen etter. Allergitablettene demper tendensen til å utløse allergiske reaksjoner ved å heve terskelen for å utløse impulser i nervesystemet, og kan derfor motvirke noen av de ubehagelige effektene av overdreven alkoholbruk dagen før.

 

Jeg opplever som sagt best effekt når jeg tar dem før festen og før jeg legger meg.

 

Men: legen sier også:

Fra et pedagogisk ståsted er det vel også riktig å nevne at det helt sikkert er en hensikt med å påføre en stakkar kraftig ubehag dagen etter et overdrevent alkoholinntak, uten allergitabletter eller annen behandling sitter gjerne minnet om disse reaksjonene godt i, slik at det ikke frister med gjentagelser på en lang stund. Og ettersom hver alvorlige fyllekule tar livet av massevis av hjerneceller, vil det være tragisk om bruk av allergitabletter på den beskrevne måten gjør brukeren i stand til å ha gjentatte episoder med å drepe hjernevev uten å bli minnet om at kroppen egentlig ikke liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest schnuppa89

Må nok si at jeg har det samme problemet som deg dagen derpå,hehe.. Har klart å løse dette ganske bra ved å starte frokosten med 2 kokte egg og et (eller to, alt etter formen,hehe) knekkebrød med noe pålegg på. Egget har en egen evne (for meg) til å ta bort noe av det "fettsuget", så dette hjelper en hel del.

 

Prøver også å lage en litt smakfull middag som er nevn tidligere her i tråden. Feks. Stekt ris med noe godt krydret kylling. Du kan enkelt lage den stekte risen dagen før og kyllingen kan du steke i stekepannen eller i ovnen, så detter er ikke noe som er stress. Dersom du krydrer den stekte risen (og kyllingen) godt, og ikke bruker noe særlig med olje oppi, blir dette faktisk et ganske akseptabelt måltid både med tanke på smak og kalorier.

 

Er ikke så veeldig nøye med kaloritellingen dagen derpå, da jeg har erfaring med at det kan bli litt smålig deprimerenes og ender opp med å sprekke totalt med en stor pose potetgull og en sjokolade plate e.l. Men har jo en viss peiling da, så noe meget høyt inntak blir det sjelden =)

 

Når det gjelder "selve fest dagen" så prøver jeg å være litt ekstra aktiv tidligere på dagen, i tillegg bruker jeg de fleste kosemerkene mine den dagen (fullt klar over at det ikke er i nærheten av nok, men alt hjelper). Slik jeg forsto det er det mest vin du drikker, og det er jo noe av det bedre man kan drikke iforhold til kaloriinnholder. Så jeg ville nok ikke bekymret meg for den festen man tar 1 gang og 4 i mnd :D Man må kunne leve livet og få en livstilsendring man kan leve med over tid, ikke en kjempe stram diett man ikke klare følge lengre enn en mnd og to før man sprekker..

 

 

Off, denne innlegget ble MEGET rotete men håper du klare å forstå noe hva jeg har skrevet =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg er supert som mat dagen derpå!;-) 2 kokte egg, ristet brød, et stooort glass melk(unner meg faktisk Litago lettere sjokomelk) og masse vann og/eller farris. Dette bruker å gjøre susen. Og kommer man seg ut en liten tur, blir formen mye bedre, man føler seg sunnere, og for min del, blir jeg da mer motivert til å la potetgullet og alle andre fristelser ligge. Taco i tortillalefse, eller pitapizza har blitt min helgemiddag, dette synes jeg er veeeldig godt, og enkelt å vite hvor mye man skal spise. Perfekt hvis man også får besøk, de fleste liker dette!

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Brødskiver med kaviar og egg og noen glass med melk er en livredder for meg dagen derpå! Bedre frokost finnes ikke for meg. :) Til middag er jo ting som taco, pitapizza, pita med kylling og grønnsaker osv god mat, som heller ikke trenger å være for usunt om man ikke spiser store mengder av det.

 

Har også merket at om jeg spiser noen brødskiver og drikker litt melk og MYE vann før jeg legger meg, er formen bedre dagen derpå, og jeg har ikke like stort søtsug :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...