Gå til innhold

Tørkepapir teorien


Gjest Lucky2b

Anbefalte innlegg

Tørkepapir (The Paper Towel theory) har jeg sakset fra nettet. Den er ofte omtalt sammen med Body for Life programmet som er et trenings- og matopplegg som går over 84 dager. Jeg synes den er veldig motiverende og forklarende hvis man ikke ser så store visuelle resultater i starten på en vektnedgang.

 

En litt modifisert versjon av teorien lyder som følger:

 

"Let’s assume you go out and buy two rolls of paper towels. You put one aside, and keep it for future reference (your “before” picture). The other one represents you (I’ll call your paper towel you “Ed”). The core represents the lean Ed. The towels represent the fat that is covering the lean Ed. For sake of argument, let’s say that Ed wants to lose 21 pounds of fat, so (84/21) each sheet represents a quarter-pound of fat lost. Let’s also assume that Ed loses his fat equally during each day of his diet.

 

Each day during the first week, you tear a sheet off of Ed, representing the fat he has lost for the day. Next, you put Ed next to the full roll (“Big Al”) for comparison. No noticeable difference!!! Even at the end of the week! This can’t be working for me!

 

But, being a good Ed, you continue to follow your diet. At the end of weeks two and three, you continue to compare Ed to Big Al, and still notice very little difference.

 

But Ed is determined! Three more weeks go by, the sheets peeling off day after day, before Ed gets up the courage to stand next to Big Al again. Ed is skinny! OK, not skinny, but less huge!!!

 

The lesson to be learned is that fat, like paper towels, comes off in sheets. When you are heavy, you are big around. And when you are big around, that fat is spread over a MUCH larger area – just like that outside towel sheet. The closer you get to the lean you, the more each lost pound of fat shows, because it is spread over a smaller area.

 

While the outside sheet may only cover 1 layer of the roll, the inside sheet may go around 4 times. That last sheet looks like it gives you 4 times the results of the first sheet, but in reality, the results are the same – your perception is just different! And you’ll never see the inside, if you aren’t patient while the outside is coming off!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solbriller

Denne var fin! :D

 

Ved hjelp av google translate, og litt rask "opprydding" (google er nå ikke SÅ flink), så har du den på norsk her;

 

La oss anta at du går ut og kjøper to ruller med tørkepapir. Du legger en til side, og beholder den ubrukt for fremtidig referanse (ditt "før" bilde). Den andre representerer deg (jeg kaller din tørkerull deg for "Ed" ). Pappkjernen representerer den magre Ed. Papirlagene utenpå representerer fettet som dekker den slanke Ed. For argumentets skyld, la oss si at Ed ønsker å miste 21 pounds (10 kg) fett, så (84 papir/21 pounds) hvert papirstykke representerer et kvart pounds fett tapt (0,25 pound = 120 g). La oss også anta at Ed mister like mye fett hver dag på diett.

 

Hver dag den første uken, river du et papir av Ed, som representerer fettet han har tapt for dagen (120 g per dag). Deretter legger du Ed ved siden av den fulle tørkerullen ("Big Al") for sammenligning. Ingen merkbar forskjell! Selv på slutten av uken! Dette kan ikke virke for meg!

 

Men, du er en flink Ed, du fortsetter å følge dietten. På slutten av ukene to og tre, fortsetter du å sammenligne Ed til Big Al, og fortsatt merker du svært liten forskjell.

 

Men Ed er bestemt! Det går tre uker til, arkene faller av dag etter dag, før Ed samler seg mot nok til å stå ved siden av Big Al igjen. Ed er tynn! OK, ikke tynn, men mindre stor!

 

Leksen å lære, er at fett, som papiret på tørkerullen, løsner i enkle ark. Når du er tung, er du stor rundt. Og når du er stor rundt, er alt fett spredt over et mye større område - akkurat sånn som de første arkene rundt tørkerullen. Jo nærmere du kommer til den slanke kjernen din, desto mer hver vil hver tapte kilo fett vises, fordi det er spredt over et mindre område.

 

Mens arket ytterst på utsiden kun kan dekke ett lag rundt rullen, kan det innerste arket gå rundt 4 ganger! Det siste arket ser ut som det gir deg fire ganger resultatene av det første arket, men i virkeligheten er resultatene de samme - din oppfatning er bare annerledes! Og du får aldri se innsiden, hvis du ikke er tålmodig mens utsiden faller av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eltevelte

der kom det norsk så jeg skjønte d.

å den var veldig fin.

å sann- d første arket går en runde rundt mens det innerste kommer flere runder rundt.

motiverene tenke på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isdronning

Denne var fin og veldig motiverende. Dette skal jeg jammen gjøre i praksis. Så kanskje jeg blir fornøyd om jeg kun går ned 300 gram en uke eller står stilt eller om jeg går ned 1 kg, dette varvirkelig motiverende:-) Takke og bukker:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...