Gå til innhold

Forumet, en "sovepute?"


Gjest suppenes dronning

Anbefalte innlegg

Gjest suppenes dronning

Har vært inne og lest på ganske mange tråder. Det som slår meg , er at en god del medlemmer som skriver ukentlig og over flere måneder, ikke går ned i vekt over tid , men faktisk OPP! Meg selv inkludert......

 

Har gjort meg noen tanker om hvorfor det er slik. En årsak er nok at det er lett å miste målet av synet når nedgangen går såpass sakte.

Og så tror jeg faktisk at vi er litt for "snille" med hverandre, kanskje litt for redde for å tråkke hverandre på tærne....

Vi vet alle her hva som må til for å gå ned i vekt. Selv om vi vet det, kan i en god ting ikke sies for ofte! Så kanskje vi må bli flinkere til å minne hverandre på hvorfor vi er her på forumet! Gi hverandre noen skikkelige vennskapelige spark i baken når vi ser at ting "sklir ut"....

Noen andre som har synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la merke til akkurat det samme som deg idag da jeg leste gjennom en del tråder... :s

 

Tråder som strekker seg over flere år, der trådstarter veier mer på slutten enn i starten av tråden...

 

De skal ha for innsatsen - men det er så synd at det går feil vei!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Forumet en "sovepute"

 

Håper ikke det,Men det er klart at vi er litt redd for å såre noen.

 

Er ute etter en diskusjon på forumet,tanker man har gjort seg ang.div problemstillinger.Håper det kan bli sånn.

 

Må ellers si at de fleste er flink til å dele erfaringer og kunskap.

Det er ikke så enkelt å "kritisere"andre som sliter.

 

Hva vil vi selv tåle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tronderpi1

Det spørs om jeg ikke er en av de det siktes til her, dessverre. Jeg er her fortsatt, to år etter oppstart. Skulle gjerne ønsket at jeg ikke hadde hatt behov for dette forumet lenger. Men det har jeg. Tross opp og nedturer som en jojo, har jeg fortsatt ett håp og ønske om å bli normalvektig. Jeg strever. Både med motivasjon og litt helse.

 

Det er ingen lett vei til en tynn hverdag. Når man skal bort med 30-40 kg, så krever det tålmodighet og stahet... Jeg kan være superflink i perioder, gå ned, men så kan det rakne fullstendig. Vet hva jeg skal gjøre, klarer bare ikke gjøre det etter boka....

 

Skjønner at tanken om litt oppstramming/skjerping er både godt ment og sikkert nyttig for mange, men for min funker det ikke helt sånn. Men vi er jo forskjellige ;) Håper likevell det er plass til meg her på vektklubben så lenge jeg har ett ønske om å klare dette.

 

Ha en fin dag alle sammen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig har jeg stort sett vært her omtrnet 10 uker, og derfor har jeg ikke rukket å oppleve så mange opp- og nedturer.

 

Men jeg vet endel om hvordan jeg tar kommentarer fra andre om vekten min. Selv er jeg nokså sikker på at jeg ikke hadde tatt det som det var ment - et spark der jeg trengte det mest. Jeg er sta som et h... og har en tendens til på pur f... å spise en pose sjokolade hvis folk sa: "Nei, nå begynner du å bli god og rund, du!" Og jeg har opplevd den kommentaren også. Eller når velmenende mennesker hinter om "sååå effektive slankekurer!"

Jeg må selv bestemme tempoet og når jeg er klar for det.

 

Men en ting jeg ville ha tålt og som ville ha gitt meg akkurat passe dose spark i baken og motivasjon, var trimråd! Som: "Dersom det ikke er vær til å ta en skikkelig tur, kan jeg anbefale strikken hos GR! Den er effektiv og enkel i bruk, men forbrenner skikkelig kalorier", eller "Det er nå mulighet for å kjøpe klippekort hos treningssentere, dersom du bare vil prøve litt - det er en fin måte å sjekke om det er noe for deg".

 

Konklusjonen min er vel egentlig at vi må tilpasse rådene til personen det gjelder. Motivasjon er noe man må opparbeide selv. Kanskje vi skal være flinkere til å si i fra hva vi trenger litt ekstra motivasjon på, og be om tilbakemelding der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvis vi ikke hadde vært her inne så hadde vi bare gått enda mer opp. Jeg har gått ned 17kg over to og et halvt år, mange oppturer til tross. Jeg blir ikke lenger så imponert over de som går hurtig ned. Jeg har sett så mange som har gått opp igjen uansett om en går på pulver eller GR. Det at vi er her inne over lang tid og lærer oss å komme med såvel oppturer som nedturer har definitivt betydd forskjelen for meg. Problemet til overvektige er jo faktisk ikke å gå ned, men at en går opp! Det viktigst er kanskje å ha noen å stå sammen med og lære sammen med når en går opp og det er vanskelig. DET finnes det faktisk ikke noe hjelp eller kurs om. Det er ikke alltid sånn at en har lært mest om hvordan en skal bli eller holde seg slank når en går ned. Kanskje er de mest lærerike periodene de periodene en går opp. Jeg gikk opp ti kilo på to månder i fjor vår. Det var grusomt, tok meg et år å få av MEN det er faktisk den perioden jeg har lært mest av. Den har gitt meg en trygghet på at jeg klarer å hente meg inn selv etter ti kilo. Håper dette bidro til at flere av "gamlingene" forblir!

 

En dag er vi i mål ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest suppenes dronning

Tror også at uten forumet hadde nok vekten min vært adskillig høyere enn idag. Ved at jeg kan bruke forumet, skjer det en bevisstgjøring omkring mat og bevegelse i hverdagen. Men det viser seg at jeg omtrent må ha tingene inn med teskje,(he he), det trengs uendelig mange gjentakelser før nye vaner er etablert. Og da er vi jo inne i essensen av vektreduksjon: Ikke så innmari vanskelig å gå ned , men desto verre å holde den nye vekten!!

Jeg har godtatt at sånn er det. Men det vil ikke si at jeg har gitt opp: det kommer aldri til å skje!!:-) . Så jeg holder på , prøver å integrere gode vaner i hverdagen, sånn at ting på en måte går litt "av seg selv". Og det går framover,om enn sakte.

Så folkens: vi gir oss ikke!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest nassenoff

Jeg er enig i at det ikke alltid er formålstjenelig å være for snille med hverandre, men det er viktig å huske på at vekt og psykiske problemer ofte kan henge sammen. En må derfor være forsiktig med kritikken så ingen blir støtt! Det kan få konsekvenser. Det beste vi kan gjøre er nok å heie på hverandre og fokusere på det positive. Om noen går oppover i vekt eller sklir skikkelig ut så må vi prøve å hjelpe, men vær obs på formuleringen! Jeg har dessverre ingen gode tips til hvordan en kan hjelpe på en god måte.

 

Bare noen tanker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Skjønner at tanken om litt oppstramming/skjerping er både godt ment og sikkert nyttig for mange' date=' men for min funker det ikke helt sånn. Men vi er jo forskjellige ;) Håper likevell det er plass til meg her på vektklubben så lenge jeg har ett ønske om å klare dette.

 

Ha en fin dag alle sammen :)[/quote']

 

Selvfølgelig er det plass til deg her!! Det er plass til alle enten man er helt fersk eller har vært her i flere år, om man liker ditt eller datt. Selv gikk jeg ned det jeg skulle for et drøyt halvt år siden, men det har sneket seg på to små kilo igjen. Disse vil jeg ha bort igjen for at buksene skal passe uten å stramme. Jeg syns det er motiverende å lese innleggene her.

 

Kan nok være at noen "koser seg" her inne og bruker det som en sovepute, men totalt sett så er det vel mange der ute som har gått ned enormt mye i vekt. La oss motivere hverandre til å finne balansen mellom det vi putter i munnen og den fysiske aktiviteten! Ikke alle tåler et spark bak, men en god motivator tåler de fleste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel alle forskjellige der tror jeg. Noen tåler og har veldig godt av noen spark bak for å komme inn i rett spor, mens for andre kan det ha motsatt effekt. Noen trenger mest et klapp på skuldra og støttende ord. Men det går også ann å dytte litt i folk uten å sparke. Ved å stille spørsmål for eksempel. Får jeg spørsmål om hvorfor jeg har gått opp i vekt må jeg tenke over det. Kanskje jeg spiste for mye godteri. Så spør noen hvorfor jeg spiste det godteriet og jeg må tenke over bakgrunnen for mine valg. Da kan det hende at jeg ser noen mønstre og finner ut mer av hvor problemene ligger. Det er de beste sparkene for meg i hvert fall. De som får meg til å tenke over valgene mine. Men vi er alle forskjellige og alle må finne sin måte å bruke forumet på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Føler meg ganske truffet. Kommer jo opp at jeg har vært medlem siden 2005 ! 6 år! Her handler det om at GR var så snille å ikke slette min bruker, selv om jeg ikke var aktiv på noen år. Har vært her inne når jeg har trengt litt motivasjon til å ta av et par kilo i ettertid, mens jeg nå har tatt av endel kilo i forbindelse med en fødsel.

 

Her er alle velkomne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...