Gå til innhold

hvordan få motivasjon til å trene?


Gjest haypergirl88

Anbefalte innlegg

Gjest Sivalur

Kan være litt kjedelig å komme seg ut på tur ja... Her er en kjempefin motivasjonsfilm for å komme igang:

 

 

Og hvis du nå fikk lyst til å løpe, så anbefaler jeg c25k programmet. http://www.c25k.com gir deg selve programmet, og her er noen kjempefine podcasts som loser deg trygt gjennom. De første ukene er det mer gåing enn løping, så dette klarer du helt fint.

http://www.ullreys.com/robert/Podcasts/page6/page6.html

 

Lykke til. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er at du finner på noe å gjøre som du synes er gøy. Hvis du vil gå tur, men kanskje synes det blir litt kjedelig, så forsøk å gå med musikk. Musikk med god rytme og fres i. Det får ofte opp dampen også.

 

Ikke sett deg mål som å gå hver eneste dag til å begynne med. Begynn i det små. Litt er bedre enn ingenting. For noen er det greit å starte med en fast dag i uken. Bestem deg for at denne uken skal du gå en tur. Spiller ingen rolle hvor lang. Skal love deg at når du først har satt foten utenfor døren, så er det verste gjort! En eneste gåtur, det har du ork til! Og når du først har tatt den gåturen, så blir det ofte sånn at det er lettere å ta en tur til.

 

For å få og opprettholde motivasjonen for trening er det viktig at det er gøy. Kanskje du kan finne noen å trene sammen med. En annen ting som gjør at det blir gøy å trene kan være å føre treningsdagbok. Skriv opp hvor langt du har gått og hvor lang tid du brukte. Da kan du sammenligne og se fremgangen. Veldig gøy når man ser at man kommer i bedre og bedre form.

 

Jeg har vært der du er nå. Har aldri vært spesielt glad i å trene og dermed ofte bare trent i kortere perioder for så å gå lei. Men nå har jeg funnet ekte treningsglede. Min gyldne regel er at jeg skal bare trene det jeg liker. Og det har spredd seg slik at jeg har begynt å like andre treningsformer også etterhvert som jeg har kommet i bedre form. Nå trener jeg regelmessig og blir rastløs hvis jeg går mer enn 2-3 dager uten trening. Det hadde ingen trodd om meg for et par år siden. Og når jeg kan, så kan alle!

 

Ønsker deg masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sivalur, den filmen var bare kjempeinspirerende! :)

 

Er veldig enig i det Nickii skriver. Hvis du liker bøker kan du prøve å høre på lydbøker når du går på tur, da "glemmer" i alle fall jeg at jeg er ute og går.

 

Ellers kan du prøve å fokusere mindre på at du syns tur er kjedelig og mer på følelsen du har når du har vært på tur. Når jeg trener så føler jeg meg i alle fall i godt humør etterpå, så jeg ser på det som en måte å få overskudd og energi på. Dette funker kanskje bedre når du har fått trent et par ganger?

 

En annen ting du kan gjøre er å fokusere på HVORFOR du går på tur, alle fordelene du får av det. Sett deg gjerne opp en liste over hvilke fordeler du får ved å bli i bedre form og kanskje gå ned i vekt, og kikk på den når du ikke har lyst til å gå ut.

 

Jeg har også tatt opp slankeserier som Slankekrigen etc, jeg blir alltid inspirert til å gjøre en innsats når jeg ser dem, kanskje det hjelper for deg også?

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest haypergirl88

dæven han var flink han på filmen, nå fikk jeg bare lyst til å ta beinafat, og komme meg ut av huset :) nå skal jeg virkelig bli flink! motivasjonen min skal bli bedre og det skal også kondisen min!

 

hører alltid på musikk når jeg er ute og går tur så da kan jeg vel prøve meg på løping selv om det blir i det små i første omgang!

 

takk for tipsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallorcablusen

Så bra haypergirl88! Det er faktisk ikke så mye som skal til før man får motivasjonen til å gå ut på en treningsøkt!

 

Motivasjonen min forsvant etter å ha trent i gruppetimer på treningssentere i mange år. Jeg er avhengig av å syntes trening er gøy for at jeg skal gjøre det. I tillegg vil jeg ha det litt på mine premisser... Tenkte smått at jeg kunne begynne å jogge, men det var ikke noe jeg akkurat likte på den tiden. Kanskje fordi jogging er utrolig slitsomt når man ikke eier kondis (som i mitt tilfelle). Jeg begynte i januar 2010 på tredemølle og syntes det å jogge 1-2 minutter var uutholdelig! Etter hvert steg formen og etter ett år kunne jeg løpe én time i strekk på tredemølla. Nå har jeg sagt opp medlemsskapet mitt på treningssenteret og syntes det er befriende å bare kunne slenge på seg joggeskoene og komme rett hjem til en deilig dusj etter 40 minutter. Før brukte jeg opptil to timer på å komme med til trening, skifte, trene, dusje og å gå hjem igjen. I tillegg får man jo naturopplevelse og frisk luft på kjøpet ved å ta seg en tur ut :-) Men trening er bra uansett om det er på treningssenter eller ute i frisk luft!

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...