Gå til innhold

Blir litt forvirret av nei-mat merkingen...


Gjest pauserom

Anbefalte innlegg

Gjest pauserom

Sitter og legger inn hva jeg har spist og oppdager at Q Skyr frukt jordbær er Nei-mat. Q Skyr musli skogsbær er ikke d. Noen som vet hvorfor? Skal man ikke spise noe nei-mat i d hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett så mye på det, men jeg vil tro at årsaken til at det ene er nei-mat og det andre ikke, er fordi den med jordbær inneholder flere kalorier.

 

Nei-mat er nei-mat fordi det inneholder mye kalorier i forhold til mengden. Derfor har man en tendens til å spise mer av den for å bli mett enn andre matvarer. Man skal spise Nei-mat, men da bruker man av fri-merkene. (Heter det ikke det nå? Før var det kosemerker i alle fall). 50 kcal pr fri-merke og man har vel 14 pr uke tror jeg.

 

MEN! Jeg mener at hvis det er en matvare man er veldig glad i, så skal man ikke være nødt til å frasi seg den hvis det gjør at man synes kostholdet blir vanskelig å holde. Da må man heller forsøke å sette sammen måltidene slik at de øvrige blir litt magrere.

 

Det er litt viktig at man skal kunne ha dette kostholdet også i lengden, og blir det for mange restriksjoner blir det fort vanskelig. Man skal godt kunne unne seg nei-mat som en del av litt-maten i ny og ne uten at det ødelegger opplegget. Men da bør man nok også forsøke å begrense mengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dobbelice

Jeg for min del driter i hva som er nei mat og ikke. Det er totalt inntak av kcal som teller. Det er der i mot lurt å ha et variert og sunt kosthold.

Så jeg tror du kan spise den skyr jordbær med god samvittighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

pauserom: jeg tror det hender at noe blir merket nei-mat pga høyt sukker- eller fettinnhold. Dersom jordbær-varianten har høyere andel tilsatt sukker enn den andre, kan det være en forklaring på nei-merkingen.

 

Ellers så har det jo "litt" å si hva slags mat man spiser, dobbelice. Noen typer mat fremmer forbrenning, mens andre bremser den. Så jo, det HAR noe å si hva slags mat man spiser, selv om kaloriinnholdet er det samme. Enkelte heldige mennesker er ikke veldig sensitive på dette, og kan spise hva slags mat de vil. Men flertallet vil nok merke raskere nedgang ved å holde seg til mye grønnsaker, grove kornprodukter og rent kjøtt, enn om man spiser samme mengde kalorier i form av skolebrød, boller, honnikorn, fint brød, pølser, osv. Jeg tviler på at de fleste kan "drite i" hva som er nei-mat, og spise store mengder av dette. Så jeg er helt enig i at du sier det er viktig med et sunt og variert kosthold:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart at sammensetningen av mat har noe å si. Kalorier fra mettet fett og sukker tas lettere opp i kroppen enn kalorier fra f.eks flerumettet fett, fiber og proteiner. Derfor er det viktig at flesteparten av kaloriene man inntar pr dag kommer fra matvarer som er rik på fiber og proteiner. Slik som fullkorn, grønnsaker og rent kjøtt. Dette er også langfordøyelig mat som gjør at en føler seg mett lengre og holder blodsukkeret stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dobbelice

Det jeg mener er at det blir for gale om en ikke kan spise en yoghurt i ny og ne.. Synes det er helt idiotisk med dette med nei mat. Det er forskjell på å spise en sjokolade og å spise en yoghurt liksom...

Og om jeg spiser en vannis som inneholder 50 kcal, så har jeg ikke akkurat dårlig samvittighet for det, å så om det er hver dag.

Men selvfølgelig er det jo viktig med den totale sammensetningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man kan spise yoghurt en gang i blant, men ikke hver dag pga sukkerinnhold og total kcal mengde. Den med musli vil være å foretrekke fordi da får du også i deg fiber via müslien samtidig. Dog vil den inneholde mer kcal totalt pga muslien, men den vil være sunnere med tanke på den totale sammensetningen.

 

Alt må sees i sammenheng.

Som feks i dag spiste jeg pannekaker til middag. Det er nei mat, men det er helt klart noe man spiser i ny og ne. Alt med måte :)

 

Så det er bare å spise skyr yoghurt om du vil ha, men som sagt ikke hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...