Gå til innhold

Epler`s supergode grove bricks!


epler

Anbefalte innlegg

Fikk lyst til å dele med dere de sunne matpakke bricksene jeg har lagd for andre gang i dag!

 

1 kg grovbakst mel

500 g grov rug

ca 0,5 dl linfrø

ca 0,5 dl solsikkefrø

ca 0,5 dl gresskarkjerner

75 g gjær

0,5 dl olivenolje (eller noe annet)

ca 1 l lunket vann

 

knas godt sammen, heves godt - rundt 1t

Del deigen i 3 deler, knas sammen til pølser som legges på stekeplaten og trykkes ned. Hele deigen dekker en vanlig stekeplate. Jeg bruker plast deigskrape til å dele opp de flate pølsene i passende biter. ca 5 cm tykke f.eks. Men dere kan jo gjøre som det passer. Eller bre hele deigen på hele plata og dele opp derfra.

 

Heves litt mer. stekes på 200 grader i ca 40 min

 

De blir jo ganske tunge selvsagt, men du holder deg mett lenge! Mine blir alt fra 70 - 150 gram. Spørs åssen jeg skjærer.

 

Kaloriinnholdet har jeg ikke regnet ut, men går vel an å sammenligne med ingers rugbrød regner jeg med. (219 kcal pr 100g )

 

Enjoy!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke det det samme? 75 gram gjær = 1,5 pakker tørrgjær? Kan ikke skrive det på noe annet måte. 1 pakke tilsvarer da 50g gjær har jeg lært.

Eneste forskjellen er at tørrgjær "tåler" litt varmere væske enn 37 grader - rundt 40 grader er passelig. Jeg baker kun med tørrgjær uansett, og det gir et veldig bra resultat, både på søt gjærdeig, og brøddeig.

 

Men dere kan selvsagt bruke fersk gjær også :-)

 

Epler

 

ps har nå gjort om oppskrifta til 75 g gjær - så kan folk velge selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...