Gå til innhold

Noen som ikke teller kcal??


Gjest TH88

Anbefalte innlegg

Hei:)

 

Lurte på om det er noen her inne som ikke teller kcal, men alikevel går ned i vekt?

Jeg har telt kcal en stund men henger meg jo helt opp i det, tenker på mat og slanking konstant. Ikke har det hjelp på vekta heller, merker at jeg blir sprø!! Det ender jo også med at jeg har dager som jeg spiser så mye at jeg blir kvalm. Jeg har slanket meg 11 kilo, som jeg klarte å gjøre bare med trening og endring av kosthold. Så skulle jeg ta de siste å bestemte meg for å registrere alt her inne, etter det har det endt med konstant mat på hjernen og 5 kilo tyngre. Jeg har veldig vanskelig for nå å komme tilbake til de gode vanene jeg hadde før, når jeg vet hvor mye kcal alle matvarer inneholder.

 

Noen som har eller har vært der? Hadde blitt veldig glad for tips for å få tankene bort fra mat og kcal:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TH88

 

Fikk lyst til å svare deg, jeg.. Jeg er så utrolig enig med DEG!!

Min historie, veldig kort.. Jeg er 39 år.

Jeg veide 96 kg i ca 2002. Jeg la om kostholdet av forskjellige grunner (min mor døde på høsten av sykdommer forårsaket av overvekt, jeg begynte på blodtryksmedisiner)

Jeg begynte på Friskis og Svettis - trenet 2-3 ganger i uka + gikk tur ofte. Brukte SUNN FORNUFT og gikk sakte men sikkert ned 24 kg på ca 3 år til 72 kg. Deretter stod jeg stille i ca3 år, men irriterte meg de siste kiloene som satt bom på magen. Ble tipset om denne siden her. Og du skjønner av signaturen min om hvordan DET gikk! 2 kg her og 2 kg her.. litt ned i perioder, opp 2 kg osv. Og jeg trener mye fremdeles. Nå sliter jeg med å komme i den samme "ånden" som før, men uten å være opphengt i HVOR MANGE kalorier. resultatet for 2011 blir nok 0 kg. Ikke OPP riktignok.. Ikke lett det der..

 

Jeg vil ikke si at jeg spiser så mye uansett, men problemet mitt er heller det søte..

Hva skal man egentlig gjøre.. :) Nå spiser jeg nok til at jeg orker å trene 3 ganger i uka. Hvis noen nevner det evige kjaset om å spise nok, sparebluss osv så spyr jeg omtrent. Har mista troa på det uansett etter flere år her inne hvor jeg "gjør alt rett" Har vel på følesen at det er det du mener også. Sunn fornuft, den har vi jo! Og minus 11 kg er jo bra, så du KAN!

 

Men hva vi skal gjøre, nei det har jeg igrunn ikke noe svar på TH88 .. :confused:

Stole på oss selv.

Være bevisst på våre valg

TRENING

Hverdagsaktivitet

Huske hva vi har oppnådd.

 

Har du flere forslag?

 

Jeg er forøvrig inne på Ny i vektklubben - Trimstrams tråden. Besøk meg gjerne der inne.

 

Lykke til!

Klem fra Epler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Hei!

Jeg har ingen svar på hva dere skal gjøre eller ikke gjøre, men kan jo fortelle om mine erfaringer.. Jeg teller nemlig ikke kcal og går alikevel ned i vekt! Skal ikke fortelle at dere bør gjøre det samme, men det kan kanskje høres litt ut som dere trenger det jeg trengte! Vite at man KAN og VIL gå ned i vekt med sunn fornuft =) JEg telte en stund, og gikk litt ned, men ble som dere veldig opphengt i det.. Det er kan være bra, om det motiverer slik det motiverer meg å notere all trening jeg gjør. MEN det kan virke motsatt også. Jeg sitter fremdeles og leker meg litt med kalkulatoren for å finne ut hvor mye kcal det faktisk er i enkelte posjoner jeg lager og leker meg litt med hva som evt kan være ett bedre alternativ.

 

Jeg er ikke sulten om mornigen og sliter med frokost. Har funnet ut for at JEG skal gå ned i vekt må jeg spise grivbrød med bringebær syltetøy til frokost, knekkebrød til lunsj og middag når jeg kommer hjem fra rund kl 16 (heldig og ar ca 2 min vei;)) Jeg elsker salat og grønnskaker men bor desverre så langt nord at salat blir det bare når jeg er bortreist :) Det er ikke første gangen jeg skal ned i vekt heller. Etter VGS gikk jeg ned 10 kg (som jeg hadde lagt på meg i løpet av de siste 2 årene). I løpet av året etter gikk jeg ned de 10 kg.. Så begynte jeg å studere og kiloene raste på igjen. Trente som en gal, spiste sunn mat men formye godis ved siden av. Alle rundt meg sa det var pga stress at jeg ikke klarte å gå ned igjen. Nå har jeg en hverdag som er meget lite preget av stress, og humøret er bra, så nå går jeg ned i vekt, sakte men sikkert. Jeg har prøvd det meste, både lavkarbo, telle kcal, blodtype diett (som jeg fremdeles holder meg litt til) spise bare rene produkter som rent kjøtt, frukt og grønt osv..

 

Sitter jeg å ser på TV el lignende og blir godte syk eller får et sukkersug blander jeg 1liter med fruktsaft og setter den på bordet, eller lager meg te (bruker ingen ting i teen)

 

Greia er at vi er alle så kompleks satt sammen at at som fungerer for meg ikke fungerer for naboen, vi har forskjellige blodtyper som gjør at vi reagerer forskjellig, vi er bygded forskjellig fordelig av muskelfibre som gjør at samme trening ikke slår likt ut på alle..Dette er bare et par eksempel på hvor forskjellige vi er. Jeg er fysioterapeut og kan derfor mye om kropp og trening. Jeg bruker vektkubben som motivasjonskilde til å fortsette å ville nok det å gå nd i vekt, for det er ikke alltid så enkelt. Alle vil, men vi må ville nok og være villig til å satse med begge bena =)

 

Ikke la matkaoset påvirke dere, ikke la de rundt dere påvirke hva dere skal gjøre og ikke gjøre. Det er du selv som kjenner kroppen din best!

Kun de som kjenner ALLE fakta og har riktig med fagkunnskap kan evt råde deg til hva du bør gjøre for å nå målet ditt. Men en ting er sikkert, vi kan alle presse kroppen vær mer enn vi tror, om hodet henger med!

 

Så for en oppsummering:

Jeg teller ikke kcal

Ja jeg går fortsatt ned

Viktig for nedgang: Godt humør!!

 

Det ER vanskelig å gå ned i vekt, eller hadde ingen av oss vært her inne;)

 

Ble mye her nå men.. Uansett LYKKE TIL, og husk, vi er selv sjef for vår egen kropp!

(om man ikke er gravid;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for herlig svar Mia123!

 

Det er så sant det du sier. Ulempen med å telle kcal for meg er jo at jeg har blitt helt besatt av det, å at det alltid er i tankene mine. Noe jeg også har tenkt over en del ganger er også det at jeg kunne sitte på kvelden å se hvor mye kcal jeg hadde spist løpet av dagen, å det hendte ofte at jeg kanskje hadde 200-300 kcal igjen å spise. Dette endte jo da med at jeg spiste for å fylle opp i antall kcal selvom jeg egentlig var mett og fornøyd.

Når jeg fikk sunnere vaner å gikk ned i vekt lyttet jeg bare til kroppen min, spiste frokost når jeg ble sulten, kanskje to timer etter jeg våknet, spiste sunt men alt var lissom lov, å lyttet til magen når den var passelig mett. Jeg gikk ned 11 kilo på ett år, det gikk sakte men var faktisk en fantastisk livsendring.

 

Men har nå bestemt meg for å ikke telle kcal mer, jeg vil ikke leve med kcal frustrasjon hele livet. Det passer nok for mange, men har dessverre ødelagt mye jeg klarte å bygge opp. Men dette skal bygges opp igjen selvom jeg selvfølgelig er livredd for at vekta bare skal øke og øke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei epler.

 

Nå fikk jeg dårlig samvittighet, så ikke innlegget ditt før nå jeg. Så bare det siste som var skrevet av Mia.

Vi har nok noe av det samme problemet, kjenner meg veldig igjen i det du sier! Var ivertfall de siste kiloene som jeg skulle ta som jeg bestemte meg for å registrere alt jeg spiste. Jeg hadde heller aldri vært inne på den siden her før det. Var etter det jeg begynte å være på dypt vann. Skulle jeg ut med venner, ta ett glass vin tenkte jeg konstant på hvordan skal jeg registrere dette, hvor mye kcal får jeg i meg nå!! Å dette er jo absolutt ikke ett liv noen vil ha.

 

Jeg vil å skal tilbake til mine sunne rutiner, der man lytter til kropp og sinn. Jeg går heller ned 1 kilo på 7 uker, enn å være besatt å miste 1 kilo hver 2 uke. For dette vil jeg bare sprekke en eller annen gang på uansett.

 

I dag har jeg spist sunn mat, ikke Stapp mett, men fornøyd. Har også spist litt lakris. Tok noen biter å fornøyd med det. Å har IKKE regnet kcal!!:)

Kanskje vi kan støtte hverandre litt her, å ikke fokusere så veldig på dette med kcal og vekt. Spiser vi sånn vi gjorde før, vil vektnedgangen komme sakte men sikkert:)

 

Å epler 24kg er utrolig godt gjort!! Vi må bare få tilbake ånden som du sier å ta dette dag for dag:):) send gjerne tilbake melding på hvordan det går for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...