Gå til innhold

Konkurranseinstinkt?


Gjest sofiepau

Anbefalte innlegg

Hei, er ei jente på snart 24 år, og har 5 kg som skal av før jeg når min utopiske trivselsvekt. Greier alltid de første 2-3 kg når jeg først har satt igang, men så dabber motivasjonen av, og jeg er tilbake på utgangsvekten (som tydeligvis er kroppens trivselsvekt, selv om det ikke er hodets).

 

Så til poenget: hvordan holde motivasjonen oppe? Jo, ved å trigge konkurranseinstinktet! Er det noen andre der ute som også vet hva som skal til, men som trenger en konkurrent eller to for å holde motivasjonen ved like? Hiv dere på, så ser vi hva vi får til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slankejento

Sofiepau: Du er akkurat den jeg leter etter :-) Jeg hadde 5kg jeg ville gå ned, nå gjenstår det kun 2-3 kg.. MEN guuud så vanskelig det er å kvitte seg med de!!

 

Jeg klarer holde motivasjonen oppe ved at jeg alltid prøver å få mer TP enn uken før! men ikke alltid det fungerer heller. Men å konkurere med en annen person, er noe jeg absolutt tror vil funke bra!:)

 

Så hvis du føler jeg kan være en konkurrent, så vil jeg gjerne være det!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! Jeg vil gjerne ha deg som konkurrent. Kanskje flere henger seg på etter hvert?

 

Så til konkurransereglene: siden det er vanlig å veie seg hver uke, kan vi si at målet er å ha størst prosentmessig nedgang hver uke? Og hovedvinneren er den som når (hoved)vektmålet sitt først.

 

Det er så klart lov å motivere hverandre på veien, (vi trenger jo ikke psyke ut motstanderne sånn som Northug :) ), og be om råd og støtte hvis man har en vanskelig dag eller uke.

 

Kommer du på noe annet som bør være med? Hvis ikke så sier jeg klar - ferdig - GÅ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slankejento

Så bra! Kommer nok flere etter hvert vil jeg tro - men det er jo bare kjekt!:)

 

Kan jeg få spørre hvor mye du veier og hvor mye du vil ned til?

Jeg veier 56.2 og vil ned til 54.0-55.0 kg. Mer kan jeg nok ikke gå ned. En utfordring vil også være å holde meg når jeg har nådd målet.

 

Hvordan regner du ut prosentmessig nedgang? (A) *Flau*..

 

Trener du? Hva og hvor ofte? :)

Jeg trener 4-5 ganger i uken, men denne uken pga. sykdom har det ikke blitt noen trim..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er første gangen jeg prøver meg på forumet, så du må bare bære over med meg :)

 

Jeg veier ca 55 kg, og det er jo egentlig greit... men jeg er bare 160 cm og vil heller at vekta skal ligge på ca 50... Og jeg er helt enig, det er en like stor utfordring å holde seg nede når man har nådd målet, som å nå det. Spesilet når jula nærmer seg...

 

Prosentregningen gjør vi enkelt: antall kg mistet/antall kg kroppsvekt * 100 gir deg prosenten av kroppsvekten du har gått ned. Spørsmålet er da om vi skal oppdatere kroppsvekten for hver uke når vi regner det ut, eller beholde den samme hele tiden uten å nedjustere den... hvis man er interessert i matematikken vel å merke.

 

Jeg har pleid å trene ganske ofte, men i høst kjøpte jeg hund, så trening har de siste månedene vært byttet ut med løping opp og ned trappene til fjerde etasje for å komme ut på tissetur. Så litt trim har det jo blitt. Men jeg har så smått begynt med trening igjen, jeg er veldig glad i å jogge, så det blir litt av det, og så liker jeg styrketrening også, så forhåpentligvis får jeg inn litt av det også. Akkurat hvor mange ganger i uka vil nok variere, men jeg liker egentlig å ha en liten treningsøkt nesten hver dag. Da blir det en vane jeg klarer å holde på :)

 

Hva med deg, hvordan trener du? Har du noen treningsmål i tillegg til vekta? Og hvilke kostholds- og livsstilsforandringer har du gjort for å begynne å gå ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slankejento

Først kan jeg begynne å endre vekta. Var oppi 56.9 kg i dag :-/ Mitt mål er å gå ned til 54.0 kg og BLI der! Jeg er litt høyere enn deg, måler ca. 167-168 cm. Mange mener nok jeg ikke bør gå ned, men jeg føler meg ikke vell rett og slett før jeg har gått ned de 2-3 kiloene.

 

Jeg pleier også å jogge en del + trene styrke. I det siste har jeg slitt med skader, så joggingen er blitt byttet ut med ellipse maskinen. Skal prøve spinning, men det får bli til uken når jeg har blitt frisk igjen *krysse fingrene *

 

Jeg kommer til å trene både styrke og kondisjon. Jo mer muskler - jo bedre forbrenning. Har også begynt å måle meg, da man ofte kan gå opp i vekt når man begynner å trene styrke ( det pleier å skje med meg ).

 

Jeg føler GR's kostholdsplan, spise ofte, men lite + jeg skal trene minst 4 ganger per uke. Gjerne mer hvis jeg klarer. Byttet ut brød med knekkebrød, spiser mye salat og grønnsaker og rent kjøtt + fisk :)

 

Unner meg snop en dag i uken, men denne uken har vært litt opp og ned.. slettet litt med motivasjonen denne uken. Hjelper ikke på når jeg er hjemmeliggende heller :-/

 

Hva med deg? Hvilke endringer har du gjort? hvilke dag har du veiedag?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i samme båt som deg, de aller fleste vil nok si at jeg ikke trenger å gå ned i vekt, men det handler om hvordan man føler seg. Og om man føler man har litt for mye, så hjelper det ikke at andre sier noe annet (så lenge vi her ikke snakker om et forvridd selvbilde pga spiseforstyrrelser).

 

Å måle seg i tillegg til veiingen er nok lurt, som du sier veier muskler mer enn fett, og jeg er ærlig talt ikke den som er redd for muskler. Jeg synes det er pent (til en viss grad), og når det i tillegg øker forbrenningen, er det ingen grunn til å sky tung styrketrening hvertfall :)

 

Ellers ser jeg at du er kommet mer igang enn meg, med så mange gode målsetninger :) Jeg er glad i knekkebrød, så jeg spiser ofte det istedenfor brød. Hjemme hos oss har brødet en tendens til å bli steinhardt før noen spiser det opp uansett. Og så har jeg begynt å registrere mat og trim her, sånn at jeg ser hva jeg gjør.

 

Når jeg benytter meg av selvinnsikten min (den er til stede noen dager innimellom), vet jeg at kveldene er min største utfordring. Da sitter jeg ofte i sofaen og ser på tv, og det er veldig fristende å spise samtidig. Det trenger ikke være snop, det kan like godt være knekkebrød med brunost. Jeg byttet ut kveldsmaten med agurk og stangselleri en periode, og det var veldig effektivt - men også veldig kjedelig i lengden. Men jeg tror allikevel det er noe jeg skal gjøre nå, bare for å komme igang skikkelig.

 

Veiedagen ble akkurat nå, litt tilfeldig, lørdag. Men jeg må jo se det som en motivasjon til å holde meg unna snop på fredager, og heller spare det til lørdag. Det er jo noe eget med lørdagsgodt! Så i dag, som jeg kanskje må kalle den offisielle startdagen, veide jeg som jeg trodde ca 55 kg (vi har ikke digitalvekt :) ). Etter det har jeg vært ute på joggetur, så NÅ er jeg igang! Joho!

 

Håper du føler deg bedre, det er ikke gøy å være syk, og hvertfall ikke når man føler det ødelegger for mye annet. Ta en liten tur ut og trekk frisk luft hvis du klarer det, det hjelper hvertfall på humøret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slankejento
Jeg er litt i samme båt som deg' date=' de aller fleste vil nok si at jeg ikke trenger å gå ned i vekt, men det handler om hvordan man føler seg. Og om man føler man har litt for mye, så hjelper det ikke at andre sier noe annet (så lenge vi her ikke snakker om et forvridd selvbilde pga spiseforstyrrelser).

 

[/quote']

 

Veldig sant. Hjelper ikke hvor mye andre nevner at du ser fin ut, hvis man ikke føler det selv.

 

De siste 4 dagene har det gått i veldig mye godt (og veldig usunt).. Lett for det når man er sengeliggende og ikke kan gjøre så mye. Jeg veide meg igår, da viste vekta 57.0 kg. Jeg har digitalvekt da, så spiser jeg mer en dag går det jeg automatisk opp en del gram.

 

Kan vi ikke si vi har veiedag om lørdagen? Litt kjekt å ha samme dag,så kan vi regne dagen i dag som startdagen vår:)

 

Jeg var nede i 55 kg og trivdes veldig gått der. I løpet av 2-3 mnd har vekten kommet opp på 57 kg. 2 kg er ikke så mye, men det merkes veldig godt. ( Dvs. jeg merker det veldig godt)

 

Jeg har vært veldig av og på, og skal jeg nå måle med ihvertfall 2 kg innen jul, gjelder det å starte NÅ! :) Så du kom som en reddende engel!

 

Kvelden er også en utfordring for meg. Prøv å puss tennene, gå en tur eller ligg deg tidlig når søtbehovet kommer :)

 

Dette skal vi klare sammen. Da er det vell bare til å si KLAR-FERDIG-GÅ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi lørdag som veiedag (og måledag) :)

 

Så langt denne uka har jeg ikke kommet meg på noe trening, men i morgen! Da blir det joggetur og armhevinger. Jeg leser til eksamen for tiden, så da er det egentlig ekstra lett å komme seg ut på trening. Alle avbrekk er veldig velkomne :D

 

Stå på videre i uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide 60,7kg sist lørdag

 

er 159cm høy

 

vil ned til 57 kg

 

trener fra 3- 5 ganger i uken, variert med alle mulige gruppetimer på SATS, minst styrke mest kondosjon.

 

drikker ingen brus med sukker

 

Prøver å holde meg til en snopedag. Lørdag som veiedag var ikke dumt :D

 

Motivasjonen skranter, så kanskje dette vil hjelpe som et push :)

 

HEIA OSS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slankejento

Velkommen J87 - du er hjertelig velkommen! :) dette skal vi klare sammen. Synes det er litt lettere å pushe seg selv når man "konkurrerer". Er gøy å vise at man har klart å gå ned.

 

Sofiepau: Med meg har det hittil gått fint . Har holdt meg unna all usunn mat i 5 dager nå. Har trent 3 dager (med i dag) så langt siden lørdag. Vurderte å gå opp på vekten igår, men klarte å holde meg. Lurer på om det blir noen resultater.

 

Jeg har problem med å få i meg nok kalorier. Ligger som regel på rundt 8-900 kcal dagen. I går klarte jeg å komme opp i litt over 1000. Er ikke bra med for lite inntak av kalorier. Redd for at kroppen min går på sparebluss da.

 

Hvor mye ligger dere på om dagen? Har dere noen gode frokost, lunsjforslag?

 

lykke til videre jenter! 3 dager til veiedag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første relativt sunne dag :D merker motivasjonen har økt en del hakk :)

 

frokosten idag var 2 skiver grovbrød ,15 g 16% lettere synnøveost ,10g brelett og 10g kokt skinke

 

totalt ca 230 kcal

 

trent zumba idag og satsenergi igår, treningsfri imorgen, så hard pulstime på fredag.

 

Krysser fingrene for positive tall på lørdag.

 

BØR ligge på 1500-1600 kcal hver dag

 

Ligger ofte over ;S men jobber med saken ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å ha deg med j87! Dette klarer vi sammen!

 

slankejento: takk for påminnelsen, bare to dager igjen til veiing nå!

 

Jeg har også brukt Grete Roede sin anbefaling, og ligger på ca 1600 kcal hver dag. Spennende å se om det gir noen nedgang. Det er ikke godt å si om man går på sparebluss med et lavt matinntak, jeg tror til og med de lærde strides om det. Men det er jo egentlig så enkelt som at man må bruke mer enn man spiser for å gå ned i vekt. Spørsmålet er vel mer hvor stor differanse som er det optimale. Og så kan man jo tenke over om det er sånn at man reduserer den daglige aktiviteten (hvor mye "unødvendig" aktivitet man gjør). For hvis man til vanlig går trappene, eller bruker mye tid på å rydde hjemme, og så begynner å ta heisen og sitte i sofaen hele kvelden fordi man er så sliten etter trening, kan det hende det nesten går opp i opp (det ble en lang setning...). Som jeg leste et sted, det kan godt være du forbrenner mer kalorier på en dag med shopping enn en time på treningsstudio. Den daglige aktiviteten teller mest!

 

Og så er det en ting det er viktig å huske på: hvis man vil øke muskelmassen (og dermed forbrenningen), så trenger kroppen egentlig et energioverskudd. Og den trenger en god del proteiner. De som driver med med kroppsbygging og deffer før konkurranser går på dietter med lite karbohydrater og mye proteiner for å beholde muskelmassen. Til vanlig spiser de fleste MYE sunn mat. Det er jo en ekstremutgave, men det kan være greit å tenke på at kanskje man kan spise mindre brød/pasta og mer kjøtt/egg ol.

 

Frokost- og lunsjforslag:

- knekkebrød med brunost og kaffe latte (det er min personlige favoritt, og det det går mye i for tiden). Om du har problemer med å få i deg nok energi, er det enkelt å få i seg litt ekstra ved å ha melk i kaffen. Og brunost er jo ikke egentlig slankemat :D

- havregrynsgrøt

- salat med egg og tunfisk/kylling

 

Jeg lurer på en ting, og det får jeg forsåvidt kanskje svar på på lørdag, men hvis man holder seg til de ca 1600 kcal per dag, hvor mye har det å si at noen av de kcal er f.eks. mørk sjokolade? For jeg må tilstå at jeg har spist sjokolade hver kveld denne uka, men ikke mer enn at jeg har holdt energiinntaket under de 1600 kcal.

 

For inspirasjon kan dere jo sjekke ut bloggen til Kristine Weber (hvis dere ikke har vært der alt): http://www.kriweb.no . Det er ei tøff jente med utrolig fysikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slankejento

- salat med egg og tunfisk/kylling

 

Jeg lurer på en ting' date=' og det får jeg forsåvidt kanskje svar på på lørdag, men hvis man holder seg til de ca 1600 kcal per dag, hvor mye har det å si at noen av de kcal er f.eks. mørk sjokolade? For jeg må tilstå at jeg har spist sjokolade hver kveld denne uka, men ikke mer enn at jeg har holdt energiinntaket under de 1600 kcal.

 

[/quote']

 

Dette har jeg også lurt på. Man har jo 50 kcal daglig (frimerke) som man kan bruke til noe godt - f.eks litt mørk sjokolade eller en kjeks. Disse 50 kcal kan man også spare til en dag og kose seg med noe godt som blir 350 kcal.

 

Men jeg jeg tenker at hvis du ligger på 1400 kcal om dagen og bruker de siste 200kcal på noe godt, gir det vell ikke noe negatativ resultat vil jeg tro. Det sies jo at mørk sjokolade er sunt, og at litt sjokolade etter middagen kan redusere søtbehovet utover kvelden.

 

Er enig med at hverdagsaktivet er viktig! I dag har jeg pga. skade ikke fått gå på trening, men har derimott beveget meg siden jeg stod opp. Har vell forbrent litt der får jeg håpe :D

 

To dager til veiedag, er utrolig spent denne gang. Føler jeg ikke har tatt noe av. Tvert imot føler jeg at jeg har lagt på meg.

 

Ha en fin torsdagskveld jenter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror de 350 kcal er anbefalt utenom,slik at en får i seg alle næringstoffer i de resterende kaloriene. Det er vanskelig synest jeg, så spiser litt søtt hver dag og ligger ca på 1700 kalorier i gj.snitt.

 

Jeg spiste en dag bare søtt og usunn mat og holdt meg til 1600 kalorier, det er ikke bra tror jeg:P

 

Men, men :)

 

Ned 200 gram er bedre enn ingenting, trodde jeg hadde gått opp.

 

60,5kg sier vekten ;D

 

Håper dere har fått positive tall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slankejento

det var det jeg mente :D At man f.eks sparer de 50 kcal til lørdagen slik at man kan unne seg noe godt da, utennom de 1600 kaloriene.

 

Her ble det en nedgang på 400 gram :) Fortsetter det slik, vil jeg nesten nå målet mitt til jul om ned 2 kg :-)

Har kun blitt 2 treningsdager denne uken, men har klart å spise riktig så er det nok det som har gjort utslaget.

 

Blir det lørdagsgodt på dere i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så flinke!

 

Jeg har jo bare analog vekt, men det ser ut som jeg kan ha gått ned ca. 200 g. Tror jeg må se om jeg kan få meg en digital vekt, så det blir lettere å se nedgangen...

 

Her i huset blir det lørdagsgodt, jeg har bursdag i morgen, og feirer i dag! Det betyr at mesteparten av dagen har gått med til vasking og baking, så litt trim har det blitt, men når det blir både kake og pizza og alkohol senere, går det lett i pluss med kaloriene likevel.

 

En rask utregning viser at j87 har gått ned 0,2/60,7*100=0,3 %, slankejento har gått ned 0,4/57,0*100=0,7% og jeg har gått ned 0,2/55,0*100=0,3% (hvis jeg har tallene rett). Dermed er slankejento ukas vinner! Gratulerer!

 

Mine forsett til neste veiedag: joggetur to ganger, styrketrening en gang, og spare alle frimerkene til lørdag!

 

Håper dere får en flott kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på julebord, mye god mat og drikke, igår var det fest og kake...

 

arg.. ikke lett å begrense seg..

 

Tror jeg trente 3 ganger denne uken (kanskje en liten økt imorgen), målet for neste uke er å få til 4 økter og samle kosemerkene til lørdag som sikkert går over budsjett igjen med alkohol. da ingen snopespising..

 

Dette skal gå!!!

 

Gratulerer med seieren slankejento :D Neste uke vinner jeg :PP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slankejento

Takk dere :-)

 

jeg har kun hatt 2 treningsøkter. Sliter forsatt med en skade som hemmer meg veldig. Utrolig irriterende!

 

Denne uken skal jeg få til 4 treningsøkter med både kondisjon og styrke alle dagene. Klarer fortsatt ikke å jogge, men å gå i forttempo i 1 time er vell bra det også?

Idag ble det is og godteri. Skal også gjøre som dere og spare mine 50 kcal til helgen.

 

lykke til med ny uke jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar til "noe godt" som en del av de 1600: Summen sier jo hva du spiser i forhold til vekt. men dersom målet OGSÅ er å være minst like sunn som da du startet, så går ikke det. det er nemlig en grunn til at GR ikke vil "gi" mer enn 50 kcal. resten skal være med på å bygge kroppen din, til å være sterk hele uka, til å ta mot alle de utfordringer dagene gir.

 

derfor er valget ditt: sunt - eller - de ekstra søtsakene!!!

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slankejento

Gikk i fort tempo i dag i en time. Kom opp på mølla at jeg hadde forbrent 496 kalorier. Gikk 6.7 km, på nive 7. Kan det stemme? På en time jogging kan man forbrenne opp i mot 600 kcal, alt ettersom hva man veier.

 

Legger jeg det inn som gange 6 km og ikke inn på pulsklokke, får jeg et mye lavere kaloriforbruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har brukt pulsklokka på tur har den vist et forbruk på rundt 400 kcal etter ca en times rask gange i kuppert terreng. Sånn sett kan nok resultatet ditt stemme, men hvor nøyaktig en pulsklokke er i utgangspunktet vet jeg ikke. Men det er sikkert mer nøyaktig enn å ikke regne med pulsen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slankejento

Uff, hatt to dager med store utskeielser! Motivasjonen ikke på topp.

Falt helt ut at den gode rutinen. Heldigvis har jeg trent begge dagene, så håper det hjelper slik at jeg hvertfall ikke går opp.

 

Hvordan går det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...