Gå til innhold

ned 25 kg, hjelp!


Gjest want2beskinny

Anbefalte innlegg

Gjest want2beskinny

Jeg er 161,4 cm høy og veier 74,5 kg.

Målet mitt er 50 kg, siden jeg bare er 13 år (!!) jeg er dødslei av å bli kalt tjukk, så her trenger jeg endringer!!

 

Jeg vet det er farlig å slanke seg når man er så ung, men jeg trenger hjelp her!

Kan noen lage matprogram/treningsprogram for meg?

Er det kurs jeg burde gå på ?

hjelphjelphjelp, kom med forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CamillaIselin

Hei! Jeg kan godt sette opp treningsprogram til deg, men maten er jeg ikke like god på. Jeg vil også foreslå at du drar til fastlegen din å snakker med han/henne for de vil hvertfall hjelpe deg med maten!:) vil også legge til at som så ung bør du hvertfall ikke gå ned mer en 1/2 - 1 kg i uka for at det skal være bra for helsa di;) lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Skjønner veldig godt at du ønsker å gjøre noe med vekta di. Og jeg synes det er flott at du spør om råd. Grete Roede kjører kurs som er egnet for så unge som deg. Les mer her:

 

http://www.greteroede.no/roede-kurs/kursderdubor/ung/1082301.o2.html

 

Ettersom du er midt i en fase av livet hvor kroppen skal utvikles er det veldig viktig at dette gjøres på en sunn måte. Det er også viktig at du får et sunt forhold til mat slik at du ikke utvikler noen former for spiseforstyrrelser. Det er ikke noe du ønsker å slite med resten av livet. Hvis du har disse tingene i bakhodet, så behøver det ikke å være farlig å slanke seg selv om du er ung. Men pass på helsa di, den skal du ha resten av livet og det er veldig viktig å ta vare på seg selv. Overvekt er heller ikke gunstig, så jeg synes det er positivt at du ønsker å ta tak i dette her nå. Da kan du kanskje unngå å slite med dette i årevis fremover.

 

Mitt aller beste råd til deg er at du begynner å trene. Hvis det er en aktivitet du kunne tenke deg å være med på, så meld deg inn. Dans, håndball, kampsport... Uansett... En organisert treningsform vil kanskje gjøre det lettere for deg å komme i gang og du får sosial omgang med andre.

 

Så er det viktig at du ikke sitter så mye i ro på fritiden mellom treningsøktene. Du kan gjøre andre ting. Gå turer, eller spille tv-spill som aktiverer. F.eks med dansematte, wii balanceboard eller lignende. Jo mer du beveger deg, jo bedre.

 

Kosthold. Innfør mer grønnsaker i kosten. Det er en god kilde til de næringsstoffene kroppen trenger. Hold deg til grovt og spis sakte. Da kjenner du raskere når du blir mett. Hvis du ønsker å skeie litt ut, kan du godt gjøre det på lørdager. Men ikke la det strekkes ut slik at det blir hele helgen fra fredag til søndag.

 

Hvis du begynner med disse tingene vil du være på god vei mot målet ditt.

 

Å gå ned mye i vekt tar lang tid. Så her gjelder det å være tålmodig. 50 kg for en jente på din høyde er litt lite. Normlvektområdet ditt er mellom 52 og 65 kg. Det er verken pent eller sunt å være for tynn heller. Sannsynligvis vokse du ennå også, så om du satser på å nå øvre del av vektskalaen vil det sikkert jevne seg ut med høyden etter hvert.

 

Jeg håper du har noen du kan snakke med om dette her som kan støtte deg. Moren din eller en tante eller noen som kan veilede deg litt. Forklar hvordan du føler det og si at du ønsker å få hjelp til å gjøre dette på en sunn måte. Hvis du snakker med moren din kan kanskje hun forsøke å gjøre noen grep i matlagingen som gjør at det blir enklere for deg også. Som å bytte ut kjøttdeig med karbonadedeig, vanlig ris og pasta med fullkornsris og fullkornspasta.

 

Synes også det var en god ide å kontakte faslegen din. De kan følge med at dette blir gjort på riktig måte og hjelpe deg i gang. Har du noen som hjelper deg litt er det mye lettere å holde det gående.

 

Det ble et langt svar til deg, og kunne sikkert sagt veldig mye mer... Men jeg håper du får en voksen med deg på kurs. Det tror jeg hadde vært utrolig nyttig for deg. Ellers håper jeg du finner støtte og motivasjon hos de du har rundt deg.

 

Ønsker deg masse lykke til!

Klem fra en som vet hvordan det er å være rund tenåring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...