Gå til innhold

Menyvalg?


Marley
 Share

Anbefalte innlegg

Ifølge "systemet" her (i mangel på et bedre ord) skal jeg følge meny 1, når jeg legger inn alder, vekt osv. (Det er jo et fremskritt i forhold til hva man kunne før, noe som er flott)

Men når jeg bruker regnestykket som står i en av de gamle kursbøkene, skal jeg gå på meny 2.

 

Blir jo litt forvirret, må jeg si. Har jo hatt litt problemer med å komme opp i 1600 kalorier daglig, så da er det jo en fordel med kun 1300. Men man skal jo ikke spise for få kalorier heller, og jeg vil jo ikke "sulte" kroppen for næringsstoffer, om dere skjønner. For mye, og for lite, er jo like ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Movistar

Er i samme situasjon - er 173 og veier ca 77. Men så lenge jeg holder meg til 7 TP i uka, så holder jeg meny 1 en stund. Tiden vil jo vise om vekten stopper opp. Står den stille i en uke ser jeg ikke problemet med å spise litt mer til det løsner. Tenker jeg er et sted mellom meny 1 og 2 og at 1450 kcal er et fint sted for meg.

 

Passer på å aldri spise mindre enn 1300 - det er allerede veldig lite. Gjorde det 1 dag, men det var et uhell! Registrerer ikke alt helt nøyaktig, underregistrerer nok bittelitt pga en ustabil kjøkkenvekt, så jeg ligger nok et sted mellom 1300 og 1400 hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte begge metodene, både å legge inn og regne ut selv. Fikk differanse, men bare på omkring 40-45 kcal. Ikke nok til at jeg havner i ulike menyer. Har du brukt dette regnestykket:

 

Vekt*10 + Høyde*6,25 - alder*5 - 161(for kvinner)

Tallet du får ut ganges med faktor for hverdagsaktivitet 1,3 (lav) 1,4 (middels) 1,5 (høy)

Pluss på Ukentlige trimpoeng*28,58

 

Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye over å spise for lite. Det er litt overvurdert det der. Skal egentlig holde på en god stund med svært lavt inntak før det virker veldig negativt inn på kroppen.

 

Men kjenn litt etter. Blir du lettere irritabel, slapp og veldig sulten kan det være greit å øke litt på matmengden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Ifølge "systemet" her (i mangel på et bedre ord) skal jeg følge meny 1, når jeg legger inn alder, vekt osv. (Det er jo et fremskritt i forhold til hva man kunne før, noe som er flott)

Men når jeg bruker regnestykket som står i en av de gamle kursbøkene, skal jeg gå på meny 2.

 

Hei,

jeg tror forskjellen kan forklares med at de nye sidene nå beregner meny dersom du ønsker å gå ned 1 kg pr uke. Dette tilsvarer et omtrentlig energiunderskudd på 1000 kcal hver dag.

 

De gamle kursbøkene la seg vel på et underskudd på 500 til 800 kcal hver dag, det vil si noe lavere vekttap pr uke.

 

Jeg får i hvert fall samme resultat som deg, meny 2 ved "gammel" metode og meny 1 på de nye sidene. I praksis prøver jeg å ligge på 1400 kcal hver dag, og litt ekstra i helgene.

 

Jeg er enig med Nickii, jeg tviler på at du spiser for lite ved å følge meny 1.

Men det anbefales ikke å gå lavere enn hvilestoffskiftet (vil ikke tære på muskelmassen!), så noe lavere enn 1300 anbefales vel knapt. Og det kan være greit å spise litt mer dersom man har trent lenge og hardt.

Også får man kjenne på det selv! Blir du slapp og uopplagt, kan du jo som Nickii påpeker legge deg på noe midt i mellom meny 1 og 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hvor finner dere den nye kalkulatoren for å regne ut dette?

 

Hei anci,

når du er inne på Roede-klubben, velger du "Min profil" (den er til venstre for "Registrering")

Inne på Min profil velger du "Min meny" (den ligger mellom fanene "Profil" og "innstillinger"). Der er kalkulatoren.

 

Kalkulatoren henter info fra "Profil" og "Vekt og mål" (under "Registrering"), så mulig du må fylle ut disse først, hvis du ikke har gjort det fra før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo gjerne beholde de få musklene jeg har :P

 

Tips for å ikke miste muskelmasse mens man slanker seg:

- Tren styrke jevnlig (Som GR anbefaler minst 3 ganger pr uke)

- Spis mer proteiner fremfor karbohydrater. Dersom du spiser for lite vil kroppen tære på de proteinene du har i kroppen, dvs nedbryting av muskelmasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Gjest PolarErMinVenn

Om man går inn å justerer forbruk der man har regnet ut i forhold arbeid/dagsaktivitet og trimpoeng så endrer menyen seg. Nå husker jeg ikke hvor det gjøres da.. Skal se om jeg finner det ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...