Gå til innhold

trening mens man fortsatt har gangsperr


Gjest Kalle
 Share

Anbefalte innlegg

Når jeg trener styrke, hender det at gangsperren sitter i flere dager, og jeg har da gjern gangsperr ved neste treningsøkt igjen, f.eks to dager senere. Bør jeg vente lenger med treninga da, eller er det ok å trene styrke igjen, selv om jeg har gangsperr fra forige gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg trener styrke, hender det at gangsperren sitter i flere dager, og jeg har da gjern gangsperr ved neste treningsøkt igjen, f.eks to dager senere. Bør jeg vente lenger med treninga da, eller er det ok å trene styrke igjen, selv om jeg har gangsperr fra forige gang?

 

Hei.

Gangsperr kommer sannsynligvis fordi du enten er begynt å trene denne muskelen, eller har endret litt på treningen (andre øvelser,lagt på vekt etc). Det er helt vanlig å få gangsperr og den er verst etter to dager.

Man bør vente ca 48 timer mellom hver gang man trener en muskelgruppe. Jeg ville ikke ha ventet noe særlig mer enn to dager. Men du kan jo være litt forsiktig hvis du har veeeldig vondt.

Jeg har også opplevd at det blir mindre vondt etter en ny treningsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan snakke av fersk erfaring nemlig sist uke:) trente styrke med pt på onsdag og brukte muskler jeg sikkert ikke hadde brukt på 10 år, ble så stiv og støl at jeg hadde trøbbel med å sitte, gå og kle på meg selv.. Trente igjen på fredag, en time på fredag på elipse/step/sykkel uten at de ble mye bedre.. Trente spinning på lørdag, men kjente det fremdeles i kroppen.. Ikke før etter en time yoga på søndag var gangsperra vekk:)

 

Gjør altså ikke noe å trene, gagsperra ble ikke verre, men den gikk heller ikke vekk:) tror den ville sittet like lenge i uten trening:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig å trene med gangsperre, bare litt ubehagelig. Men hvis du varmer litt godt opp først, så merker du mindre til det :)

 

Merk at ofte når man er varm kan det føles som om man "løser opp" gangsperren. Men ikke la deg lure til å presse deg hardere. Når du blir kald igjen vil gangsperren være tilbake. Og trener du for hardt vil den bli verre etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Da kan jeg trene da altså. :-) Merker jo det at viss jeg trenr samme muskelgruppe igjen, før gangsperren er borte, så klarer jeg ikke yte så mye. De såre musklene hindrer at jeg klarer å yte så mye som ellers. Har virkelig kommet inn i en god treningsrytme, så har ikke lyst til å stoppe nå. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...