Gå til innhold

motivator


Gjest sprekogblid

Anbefalte innlegg

Gjest sprekogblid

jeg startet på GR kurs 11 januar. jeg har ikke så lett for å få i meg mat , men bør gå ned en god del kg i forhold til velvære.... så jeg begynner da på kurs, kurslederen vet fra før at jeg har store problem med å få i meg oppimot 2000 kalorier pr dag. jeg starter med friskt mot , første uken klarer jeg da å gå fra å få i meg normalt ca 1000-1200 kalorier til å få i meg 1600-1800 kalorier pr dag.

ved første veiing har jeg da gått opp 200g. kurslederen er skikkelig "sint" sier at selv om du ikke har fått i deg 1900 kalorier så skulle du gått ned.."til neste gang vil jeg at du skal skrive ned alt du spiser , slik at jeg kan ta det med meg hjem å se over , for en plass må du jo gjøre feil siden du ikke har gått ned.. .så anbefaler jeg deg å kjøpe se og hør. å du har en lang vei å gå , for du bør ligge på 62 kg ".

er dette motiverende? når en øker kalori inntaket hver dag , så vil jo vekten først gå opp før kroppen blir vant med å få sine kalorier?

 

å gå ned til 62 er hva jeg var da jeg gikk i 9 klasse , nå er jeg 38 år å har født to barn. og er ja 105 kg.

 

bare et lite hjertesukk.... jeg mener jo at kursleder skal være en motivator ikke slå hånden av deg fordi du har gått opp hele 200 g pga økt matinntak...

 

hva sier dere? har dere tips?

 

jeg begriper jo forsatt ikke hvor jeg skal ta kaloriene fra. ikke liker jeg majones, ikke liker jeg italiensk salat , ikke spiser jeg makrell i tomat....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg startet på GR kurs 11 januar. jeg har ikke så lett for å få i meg mat , men bør gå ned en god del kg i forhold til velvære.... så jeg begynner da på kurs, kurslederen vet fra før at jeg har store problem med å få i meg oppimot 2000 kalorier pr dag. jeg starter med friskt mot , første uken klarer jeg da å gå fra å få i meg normalt ca 1000-1200 kalorier til å få i meg 1600-1800 kalorier pr dag.

ved første veiing har jeg da gått opp 200g. kurslederen er skikkelig "sint" sier at selv om du ikke har fått i deg 1900 kalorier så skulle du gått ned.."til neste gang vil jeg at du skal skrive ned alt du spiser , slik at jeg kan ta det med meg hjem å se over , for en plass må du jo gjøre feil siden du ikke har gått ned.. .så anbefaler jeg deg å kjøpe se og hør. å du har en lang vei å gå , for du bør ligge på 62 kg ".

er dette motiverende? når en øker kalori inntaket hver dag , så vil jo vekten først gå opp før kroppen blir vant med å få sine kalorier?

 

å gå ned til 62 er hva jeg var da jeg gikk i 9 klasse , nå er jeg 38 år å har født to barn. og er ja 105 kg.

 

bare et lite hjertesukk.... jeg mener jo at kursleder skal være en motivator ikke slå hånden av deg fordi du har gått opp hele 200 g pga økt matinntak...

 

hva sier dere? har dere tips?

 

jeg begriper jo forsatt ikke hvor jeg skal ta kaloriene fra. ikke liker jeg majones, ikke liker jeg italiensk salat , ikke spiser jeg makrell i tomat....

 

Du skriver kun hva du ikke liker og ikke hva du liker.... Og da kan det jo bli litt vanskelig å anbefale hva du bør spise.

 

Du må nok spise energitett mat, slik som usaltede nøtter, frø, laks (sunt men mye kcal pr 100 g). Et ekstra egg til frokost kanskje? Ulike typer drikker, som juice (disse inneholder ikke så mye kcal pr 100 g. men en 1/2 liters beholder inneholder ganske mye kcal totalt).

Hvis du velger lettprodukter, så bør du kanskje gå over til vanlige produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg startet på GR kurs 11 januar. jeg har ikke så lett for å få i meg mat , men bør gå ned en god del kg i forhold til velvære.... så jeg begynner da på kurs, kurslederen vet fra før at jeg har store problem med å få i meg oppimot 2000 kalorier pr dag. jeg starter med friskt mot , første uken klarer jeg da å gå fra å få i meg normalt ca 1000-1200 kalorier til å få i meg 1600-1800 kalorier pr dag.

ved første veiing har jeg da gått opp 200g. kurslederen er skikkelig "sint" sier at selv om du ikke har fått i deg 1900 kalorier så skulle du gått ned.."til neste gang vil jeg at du skal skrive ned alt du spiser , slik at jeg kan ta det med meg hjem å se over , for en plass må du jo gjøre feil siden du ikke har gått ned.. .så anbefaler jeg deg å kjøpe se og hør. å du har en lang vei å gå , for du bør ligge på 62 kg ".

er dette motiverende? når en øker kalori inntaket hver dag , så vil jo vekten først gå opp før kroppen blir vant med å få sine kalorier?

 

å gå ned til 62 er hva jeg var da jeg gikk i 9 klasse , nå er jeg 38 år å har født to barn. og er ja 105 kg.

 

bare et lite hjertesukk.... jeg mener jo at kursleder skal være en motivator ikke slå hånden av deg fordi du har gått opp hele 200 g pga økt matinntak...

 

hva sier dere? har dere tips?

 

jeg begriper jo forsatt ikke hvor jeg skal ta kaloriene fra. ikke liker jeg majones, ikke liker jeg italiensk salat , ikke spiser jeg makrell i tomat....

 

Hei! Skjønner at du blir demotivert av det kursholder sa. Men viktig å ikke gi opp nå. Ikke så lett for meg å gi tips, men kanskje det går letter hvis du gjør som hun sier og skriv opp alt du spiser. Så får du en oversikt Liker du banan og avokado og nøtter som frkR foreslår? Se også i Grunnboka, der er det mange forslag til matvarer.

Lykke til videre! Stå på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nedogblider

Det er jammen ikke sikkert du går opp i vekt ved å øke kaloriinnholdet. For går du nå på halve mengden du trenger så går kroppen inn i sparebluss!

 

Å skrive ned alt du spiser er veldig nyttig. Du kan jo bruke registreringen her inne og ta utskrift til kursleder. Kjempeflott at hun vil studere kostholdet ditt.

 

Av og til er det best med oppmundtring - av og til er det best å få beskjed om hva en skal gjøre. Og på Grete Roede kurs er jo faktisk en av de viktige tingene å spise nok mat og riktig. Så akkurat der tror jeg alle kurslederene er veldig strenge.

 

Hvis du ble lei deg, så synes jeg du skal nevne det for henne neste gang. Det er lov å si at jeg ble lei meg for jeg har virkelig prøvet, men jeg trenger hjelp. Sannheten er jo at vi alle trenger hjelp til å gå ned i vekt, og at vi derfor velger å betale masse penger og gå på kurs. Derfor har jeg valgt å gjøre akkurat som jeg har fått beskjed om. Jeg har også vært skeptisk til mengden med mat, men tro det eller ei, med masse og riktig mat har jeg gått ned jevnt og trutt hver uke. Så jeg synes du skal bestemme deg for at i perioden du går på kurs skal du følge opplegget helt nøyaktig.

 

Jeg er heller ikke overbegeistret for majones og italiensk salat, men jeg ser at jeg har for lite fett i kosten min. Så nå har jeg like mange kalorier som jeg spiste på kurset i høst, men jeg har endret litt - bruker proaktiv margarin på alle skivene, tar italiensk salat (med masse tomat og litt pepper), jubelsalami, leverpostei - rett og slett litt fetere valg for å komme opp i kalorier.

 

I høst gikk jeg ned 0,5-0,7 kg hver uke. Nå har jeg gått ned 1 kg to uker på rad! Jeg er overbevist om at det er fordi jeg følger kurset til punkt å prikke.

 

Sånn sett har du ikke noe å tape :-) Så jeg ville fulgt kurset jeg, i disse 8 ukene det varer, så ser du hva som skjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sprekogblid

ja, glemte å skrive hva jeg liker.

jeg skriver alt opp, Frokost: egg, skinke , smøreost,diverse hvitoster , cottage cheese, leverpostei. all frukt , middager spiser jeg : laks, torsk, kylling, okse , svin, karbonade deig

 

mitt spørsmål var vel egentlig ikke helt hva jeg skal spise , men om det er rett av en kursleder å slå hånden av deg pga 200g vektoppgang når kroppen har fått så mangen flere kalorier enn den er vant med i løpet av en uke. all sunn fornuft sier jo at dersom du øker så vil kroppen først legge på seg før den begynner å gå ned....

 

trener også zumba, styrke , spinning og går mye turer , er aktiv .

 

min PT har også sagt at jeg vil gå opp før jeg begynner å gå ned , og PT var helt uenig i så mye kalorier , han sa på sikt ja , om tre til fire uker vil du nok være oppe i det men ikke pr i dag ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, glemte å skrive hva jeg liker.

jeg skriver alt opp, Frokost: egg, skinke , smøreost,diverse hvitoster , cottage cheese, leverpostei. all frukt , middager spiser jeg : laks, torsk, kylling, okse , svin, karbonade deig

 

mitt spørsmål var vel egentlig ikke helt hva jeg skal spise , men om det er rett av en kursleder å slå hånden av deg pga 200g vektoppgang når kroppen har fått så mangen flere kalorier enn den er vant med i løpet av en uke. all sunn fornuft sier jo at dersom du øker så vil kroppen først legge på seg før den begynner å gå ned....

 

trener også zumba, styrke , spinning og går mye turer , er aktiv .

 

min PT har også sagt at jeg vil gå opp før jeg begynner å gå ned , og PT var helt uenig i så mye kalorier , han sa på sikt ja , om tre til fire uker vil du nok være oppe i det men ikke pr i dag ...

 

Det er ingen godt svar på akkurat det du lurer på. Men hvis det virker demotiverende for deg. Husk at folk reagerer forskjellig på kritikk. Noen tåler å få litt "kjeft". Det kan virke som en vekker. Mens andre er mer følsomme for kritikk. Og det gjelder gjerne folk som sliter litt med vekta og har dårligere selvtillit på grunn av det. Det kan jo hende at kurslederen din har tolket deg feil...

jeg vil ikke påstå at kurslederen din har gjort en rett beslutning hvis du føler deg krenket eller demotivert av det han/hun sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sprekogblid

hei igjen

 

takker for tips.... det jeg reagerte på var at kurslederen var så sint for at jeg ikke hadde gått ned. hadde jeg ikke villet så hadde jeg selvsagt ikke begynt.

hun vet på forhånd at jeg sliter enormt med å få i meg 1900 kalorier . hadde jeg kunnet gå på 1600 kalorier så hadde jeg ikke stresset , men nå stresser jeg .... å da går jeg nå ikke ned...

 

jeg skal klare dette å jeg gleder meg . .jeg har alltid notert ned hva jeg spiser , bruker reg her inne. jeg bruker bøkene , å det er ikke snakk om å ikke følge opplegget , men snakk om å få i seg nok kalorier .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg synes kurslederen din høres litt småfrekk ut ja. Kjøpe se og hør? Hva slags kommentar er det? Ikke bry deg om at hun sier du bør veie 62 kg. Du skal finne en vekt som du kan trives med. Om du vil stanse på 80 eller 70 spiller ingen rolle. Det viktigste er at du vil oppnå en stor helsegevinst uansett.

 

Men jeg er litt enig i at det er rart du har gått opp hvis du har spist så lite... Kan jo tenkes at resultatet henger litt igjen. Du får se på neste veiing ;)

 

Noter hva du har spist, og gi kurslederen din. Gi henne en sjangse til. Hvis du har sett slike program hvor det kommer inn noen å hjelper, slik som helstrøm, nanny osv, så blir ofte deltakerene frustrert på hjelperen først, men veldig fornøyd når de finner løsningen på problemet etter hvert. Kanskje vil dette skje i ditt tilfelle også ;) Verd forsøket!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...