Gå til innhold

Jeg vil, jeg vil, men...


Gjest jennypenny

Anbefalte innlegg

Gjest jennypenny

Jeg er ei jente på 30 år som ønsker å gå ned ca 5 kilo. Jeg har gått på Roede-kurs tidligere med gode resultater. Denne gangen tenkte jeg å gjøre det på egenhånd, siden jeg sparer alle pengene mine til en lengre reise.

Problemet mitt er:

Jeg har regnet meg frem til at jeg skal følge meny 1. Dermed gjør jeg det så godt jeg kan. I ukene går det bra.

Jeg har beregnet dette ut fra 7 trimpoeng i uken, og tenker at dersom jeg trener mer går jeg bare fortere ned.

Jeg er over gjennomsnittet aktiv, og ender oftest med ca 12 trimpoeng.

I helgene har jeg gått lange turer på ski. Gjerne både lørdag og søndag, og gjerne i minst to timer. Jeg er ikke så flink med maten i helgene, men vet ikke helt om jeg spiser for mye, for sjelden eller for lite. Jeg har tenkt som så at siden jeg har gått den lange skituren, er det ok å soise litt mer middag, eller st stykke kake.

Men jeg går ikke ned i vekt.

Noen dager skriker kroppen min etter mat. Derfor klarer jeg ikke å identifisere om jeg spiser for mye eller for lite.

HJELP!

...og jeg skal inn i bikinien om 5 uker :S

 

Er det noen sok skjønner hva jeg gjør galt?

 

JennyPenny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ei jente på 30 år som ønsker å gå ned ca 5 kilo. Jeg har gått på Roede-kurs tidligere med gode resultater. Denne gangen tenkte jeg å gjøre det på egenhånd, siden jeg sparer alle pengene mine til en lengre reise.

Problemet mitt er:

Jeg har regnet meg frem til at jeg skal følge meny 1. Dermed gjør jeg det så godt jeg kan. I ukene går det bra.

Jeg har beregnet dette ut fra 7 trimpoeng i uken, og tenker at dersom jeg trener mer går jeg bare fortere ned.

Jeg er over gjennomsnittet aktiv, og ender oftest med ca 12 trimpoeng.

I helgene har jeg gått lange turer på ski. Gjerne både lørdag og søndag, og gjerne i minst to timer. Jeg er ikke så flink med maten i helgene, men vet ikke helt om jeg spiser for mye, for sjelden eller for lite. Jeg har tenkt som så at siden jeg har gått den lange skituren, er det ok å soise litt mer middag, eller st stykke kake.

Men jeg går ikke ned i vekt.

Noen dager skriker kroppen min etter mat. Derfor klarer jeg ikke å identifisere om jeg spiser for mye eller for lite.

HJELP!

...og jeg skal inn i bikinien om 5 uker :S

 

Er det noen sok skjønner hva jeg gjør galt?

 

JennyPenny

 

Jeg ville først beregnet menyen etter de antall trimpoeng du faktisk bruker hver uke, som da er 12. Kanskje havner du på en annen meny da?

 

Det andre jeg ville gjort, var å veie maten og registrere alt du spiser. Det høres ikke ut som om du gjør det og da er det jo vanskelig å vite om du spiser for lite eller for mye (og begge deler kan hindre matnedgang). Jeg merker på meg selv at jeg går mest ned når jeg faktisk fører hva jeg spiser og veier ting, for ellers er det lett for at jeg sklir ut.

 

Så ville jeg drukket masse vann hvis du ikke er flink til det. Det hjelper både på metthetsfølelsen og vektnedgangen.

 

Hvis du fortsatt er sulten etter å ha evaluert menyvalg og sjekket at du spiser riktig mengde, ville jeg prøvd å spise mer grønnsaker, mer fullkorn og bytte ut flytende kalorier med "faste". (feks den gamle melkerasjonen bruker jeg alltid til yoghurt, som jeg syns metter mer enn melk).

 

Lykke til! Og husk det kan ta litt tid å se endringene på vekten, selv om du kanskje gjør alt rett. Ikke gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med anci angående registreringen.

 

På lang sikt vil du nok oppnå resultater med å spise sunt og trene, men vil du ha resultater nå er du nødt til å gjøre noen grep. Det du gjør nå har ikke den effekten du ønsker.

 

Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Følte at jeg gjorde alt riktig. Men vekta var urokkelig. Det er fordi vi har en tendens til å undervurdere inntak og overvurdere aktivitet/trening.

 

Jeg tenkte også i de baner at når jeg skulle trene o.l. kunne jeg spise litt ekstra. Men det lille ekstra vi spiser kan faktisk utgjøre ganske mye, så det er ganske viktig å få kontroll over inntaket.

 

Det er ikke farlig å være litt sulten heller. Spis ofte, fyll på med grønnsaker og drikk vann. Det hjelper godt på. Magen venner seg etter hvert til et lavere inntak. Forsøk og ikke spise ting som skyter blodsukkeret i været. Da vil sultfølelsen bli verre.

 

Når det gjelder aktivitet høres det jo ut som du trener nok. Men hva med mellom treningsøktene? Er det noe å hente der?

 

Så kan det være greit å være klar over at 1 kg fett = 7000 kcal. Så skal du ned 1 kg pr uka må du ha et underskudd på 1000 kcal pr dag. Regn litt over inntak og forbruket ditt, så ser du lettere hvor feilen ligger :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...