Gå til innhold

100 gr STEKT kjøttdeig eller 100 gr RÅ kjøttdeig?


Annnnnna

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Steker en del kyllingkjøttdeig til bruk i salater og diverse. For eksempel kjøper jeg en 600 grams pakke, og steker en tredel av denne til en salat. Altså 200 gram.

 

Men fra tid til annen steker jeg hele pakken, for så å dele den i tre. Men når jeg da veier den ene tredelen så veier jo den langt fra 200 gram. Kanskje nede i 120 gram for eksempel.

 

Dette er vel naturlig nok pga at vannet er borte. Men hva blir da rett å føre inn i matdagboken?

 

Har jeg spist 200 gram kjøttdeig eller 120 gram?

 

Noen kloke hoder med et godt svar? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Steker en del kyllingkjøttdeig til bruk i salater og diverse. For eksempel kjøper jeg en 600 grams pakke, og steker en tredel av denne til en salat. Altså 200 gram.

 

Men fra tid til annen steker jeg hele pakken, for så å dele den i tre. Men når jeg da veier den ene tredelen så veier jo den langt fra 200 gram. Kanskje nede i 120 gram for eksempel.

 

Dette er vel naturlig nok pga at vannet er borte. Men hva blir da rett å føre inn i matdagboken?

 

Har jeg spist 200 gram kjøttdeig eller 120 gram?

 

Noen kloke hoder med et godt svar? :)

 

Du har spist 200 gram kjøttdeig. Kaloriene blir dessverre igjen selv om vannet fordamper. ;)

Noe fett siver vel ut og blir igjen i pannen, men jeg kan ikke tenke meg at det er nok til at man bør ta høyde for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

om man er lei av kyllingkjøttdeig, så er Karbonadedeig et veldig godt alternativ, det er så og si ikke noe fett der og det smaker jo veldig godt, nesten som å bruke vanlig kjøttdeig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har spist 200 gram kjøttdeig. Kaloriene blir dessverre igjen selv om vannet fordamper. ;)

Noe fett siver vel ut og blir igjen i pannen, men jeg kan ikke tenke meg at det er nok til at man bør ta høyde for det.

Vet ikke om jeg er helt enig, for noen slaktesteder tilfører mer vann enn andre, jeg har sett at man fra to forskjellige steder har kommet ut med så mye som 300 gram differanse på 1 kilo - allikevel - jeg vet ikke hva som er rett vedr.spørsmålet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg er helt enig, for noen slaktesteder tilfører mer vann enn andre, jeg har sett at man fra to forskjellige steder har kommet ut med så mye som 300 gram differanse på 1 kilo - allikevel - jeg vet ikke hva som er rett vedr.spørsmålet...

 

Huff. Skremmende!

Men da er det jo likevel kun snakk om vanntap og det påvirker jo ikke kcal-innholdet igjen i kjøttet, enten det er et stort eller lite tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Skremmende!

Men da er det jo likevel kun snakk om vanntap og det påvirker jo ikke kcal-innholdet igjen i kjøttet, enten det er et stort eller lite tap.

 

 

Nei, men skal man da veie kjøttet før eller etter steking, - det vil da ha stor betydning, for om kjøttet veies først - med 300 g.vann - og ikke etterpå, vil forskjellen bli temmelig stor, hehe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det på pakningen er angitt et kcalinnhold pr 100 gram FØR steking? Men verden er jo ikke alltid logisk...

 

Jeg gikk på kurs for litt over tre år siden og spurte om nettopp dette, og fikk til svar at jeg skulle veie all maten ferdig tilberedt. Jeg syntes ikke dette hang helt på greip, men de mente at de selv og alle som gikk kurs gikk ned i vekt så da fungerte det bra å gjøre det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...