Gå til innhold

Klarer IKKE å spise nok


Gjest Frk.Andersen

Anbefalte innlegg

Gjest Frk.Andersen

Jeg har kommet godt i gang med trening, ved hjelp av PT - og trener 7 dager i uken. Kjenner voldsomme forskjeller på kondisjon og styrke - men vil gjerne ned ca 10 kg.

 

Har skrevet inn hva jeg har spist her i noen dager nå, og etter en hel dag ligger jeg på ca 900 - 1100 kcal. Jeg skal ligge på 1600-1700. F.eks i dag har jeg spist 976 kcal, i grunnen spist dagens siste måltid - og forbrent 1000 kcal. Jeg vil tro at dette voldsomme kcal-underskuddet gjør at jeg ikke går ned kilomessig, siden kroppen sikkert går i sparebluss.

 

Men jeg har spist to skiver brød med margarin og kokt skinke til frokost + appelsin, det samme til lunsj, YT og 1 skive med light philadelphia etter trening og nå er middagen med potet, kyllingfilet og sopp fortært. Og jeg om jeg hadde lagt til en banan og et eple som mellommåltid hadde jo ikke akkurat det gjort susen for å få opp kalorinivået - for det inneholder jo nesten ingenting.

 

Hva i alle dager skal jeg stappe i meg da? Synes det blir helt på trynet også å gå å kjøpe meg is for å komme opp i nok liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avocado og valnøtter trives jeg godt med for å fylle kvoten. Det meste du spiser kan du jo spise nøtter til eller drysse frø/nøtter over.

 

Du kan fint bruke litt majones under skinken eller legge på en osteskive. En oppskivet Jarlsberger-skive er det ca 55 kcal i pr stk. Bare der har du over 200 kcal ekstra pr dag pluss at du får fylt litt ut på melkerasjonen din. Du skriver ikke noe om melk, men om du liker h-melk kan du vel gå over til det? Evt fra skummet til lett? Fet fisk er jo sunt og godt som pålegg, mellommåltid og/eller middag. Et glass jus til nisten kan kanskje være noe også?

 

Det er kanskje ikke så veldig mye å tjene på for deg, men for smak og helse har jeg personlig valgt å gå fra margarin til setersmør og fra "Philadelphia light" til ren "Philadelphia". Smaksforskjellen er stor, men kcal-forskjellen per porsjon merkes derimot ikke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

komprimere kaloriene dine.

Bruk fetere pålegg, som sakt over: bruk litt majones.

spis en neve nøtter, feteost i salaten. Du trenger ikke å føle at du stapper i deg mat, bare spis mat mer mer kcal. :) Hvis man spsier det magreste av alt, må man stappe i seg, for da må man spise MYE :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at dette voldsomme kcal-underskuddet gjør at jeg ikke går ned kilomessig, siden kroppen sikkert går i sparebluss.

 

 

Det er nok en liten misforståelse at man ikke går ned i vekt når man ikke spiser nok. Kroppen trenger jo energi for å fungere i det hele tatt. Så har du underskudd på kaloriregnskapet er den nødt til å hente fra reservelageret. Men dessverre kan dette også innebære at man tærer på muskler i stedet for fett. Så når man trener så mye som du gjør er det veldig viktig at man får i seg nok proteiner slik at kroppen ikke trenger å hente proteiner fra musklene, men har nok slik at den også kan styrke muskulaturen. Så fyll gjerne opp manglende kalorier med proteiner.

 

Oftest vil man merke at kroppen reagerer på andre måter når man kommer i sparemodus. Man blir veldig sulten, slapp, nedstemt og irritabel. Dette er en forsvarsmekanisme kroppen benytter for å forsøke å få oss til å spise mer. Men dette skjer gjerne når man har hatt stort underskudd over lengre tid.

 

Uansett så det er ingen tvil om at å få i seg nok kalorier er veldig viktig så klart. Jeg synes ikke det ser helt ut som du følger GR-rasjonene? Hvis du følger de er det lettere å komme opp i kalorier...

 

For meny 2 ser det omtrent slik ut:

Frokost 220 kcal = 60 gram brød + 40 gram pålegg

Lunsj 220 kcal = 60 gram brød + 40 gram pålegg

Mellommåltid 110 kcal = 30 gram brød + 20 gram pålegg

Middag 400 kcal = 150 gram kjøtt/fisk/fugl + 150 gram potet/100 gram pasta/ris + grønnsaker + 0,5 dl saus

Kvelds 110 kcal = 30 gram brød + 20 gram pålegg

Frukt 200 kcal = ca 3 frukter

Melk 200 kcal = ca 3 enheter

Frimerker 50 kcal = av hva du vil

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...