Gå til innhold

Slanking og selvbilde


Gjest Kolibrien

Anbefalte innlegg

Gjest Kolibrien

Hei

 

Jeg har siden midten av august gått ned 12,5 kilo (altså i løpet av vel et halvt år)

Jeg er stolt over å ha klart dette, og er nå omtrent halveis til det målet jeg hadde satt meg.

Men jeg må innrømme at jeg synes det er litt demotiverede at tap av alle disse kiloene ikke vises mer?

Jeg synes ikke jeg ser noe forskjell i speilet, men jeg merker at klærne har blitt litt videre. Mannen min ser ingen forskjell, bortsett fra at jeg er litt smalere i ansiktet. Ingen andre rundt meg har kommentert at jeg ser slankere ut (jeg har ikke fortalt noen at jeg slanker meg).

 

Om 12,5 nye kilo vil jeg være såkalt "normalvektig", men hvis det vekttapet er like lite synlig som det jeg har hatt til nå, så vil jeg jo fremdeles være ganske rund?

 

Er det mitt selvbilde det er noe galt med? Ser jeg fremdeles en like tykk person i speilet selv om jeg har krympet litt? Men hvorfor ser ingen andre det heller?

 

Flere som sliter med det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zacha marquez

gratulerer... du har var flink!!

 

Jeg synes at folk er flink til å kritisere men en god del av befolkning mangler evner til å gi en kompliment.

 

Stå på ... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

For noen år siden gikk jeg ned ca 14kg, ingen så de 8 første kg jeg mista, plutselig fikk jeg beskjed om at jeg så så godt ut og men at jeg ikke måtte gå mer ned i vekt da. Jeg gikk ned de første 8 kg, så dro jeg bort i 10 mnd, når jeg kom tilbake hadde jeg gått ned 6 kg til, da så "alle" det.

 

Det kan være at selvbildet ditt henger litt etter vekta, det skjer lett at man ikke ser sammenhengen med speilbildet og det vekta viser av nedgang. Jeg syntes du bare skal stå på, jobbe vidre, like mye med selvtillitten som med vekta ;) Ta mål, og ta bilde! Trenger ikke henge det opp som noen gjør, men du kan gjemme det, til du har gått ytterligere ned, så ta det frem, da ser du forskjell :D

 

Så er det en ting til med at folk ikke sier noe, det kan være at de er redde for å såre deg eller si noe galt om de nevner at du ser tynnere ut/slankere osv, selv om det er ment positivt :mellow: . Viser man at man er stolt av å ha gått ned så er det lettere for folk å kommentere, men siden du som meg selv og mange andre gjør det "hemmelig" så syntes ofte folk det er vanskelig å snakke om det og tror kanskje du vil det skal fortsette å være det, derfor nevner de det ikke.. Snakker av erfaring begge veier her..

 

Nå når du har kommet så godt på vei, vis at du er stolt av hva du har oppnådd!! det vil også gi deg motivasjon til å forsette til DITT mål :D

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men jeg må innrømme at jeg synes det er litt demotiverede at tap av alle disse kiloene ikke vises mer?

 

Det som faller meg inn først er om det kan være tilfelle at du har overvekten veldig jevnt fordelt og at du har tatt av veldig jevnt over. Da er det vanskeligere å se dette. Og har du gått ned jevnt og trutt er det også vanskelig å legge merke til for de som ser deg jevnlig (også for deg selv). Men det er ikke sikkert det skal mange kiloene til nå før plutselig alle ser det.

 

Hvis du har noen bilder fra før du slanket deg, så se litt på dem og sammenlign, så ser du helt sikkert tydelig forskjell!

 

De 12 siste kiloene vil sannsynligvis vises mye bedre. Så ikke gi deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg hadde det på samme måten sist jeg gikk på GR. Gikk ned 15kg og var 7kg fra normalvekt og vennene mine (både de som traff meg hele tiden og de som traff meg skjeldnere) sa de ikke merket forskjell.. Ble litt grinete egentlig.. ;-)

 

Har vært stabil i 1.5 år og er klar for runde to og ned de siste! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen her inne på vektklubben som hadde en veldig god analogi på dette for noen år tilbake:

 

Tenk deg en dorull - når den er helt ny, så ser man ikke så stor forskjell på rullen om man har revet av 5-10 ark. Men når man nærmer seg slutten av rullen, DA ser man kjempestor forskjell på å ta bort like mange ark.

 

Dette har trøstet meg mange ganger, for jeg er i samme situasjon som deg, og redd for akkurat det samme... Så håper dorull-analogien gjelder for slanking også. Virker nå logisk i alle fall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...