Gå til innhold

Mat vs kcal. Protein,karbohydrater, og fett


Gjest gutt28

Anbefalte innlegg

Dagsbehovet er 2488 kcal. Dvs. 40% protein, 40% karbohydrat, og 20% fett. kosten skal da med andre ord innholde dette. Er dette rett?

 

Hvordan rekne ut dette?

Jeg gjor det på denne måten, men den er sikkert feil?

 

40% av 2488 kcel er : 995 kcal som igjen er : 248,7 gram Protein! samme for karbohydrater 248,7 gram, men bare 55gram fett!

 

Dette er da veldig mye.. Har jeg gjort noe feil? Hvordan i alle dager skal jeg klare å få i meg 248,7g protein, og 248,7g karbohydrater, og 55g fett pr.dag ? Dette lurer jeg veldig på.

 

Kan noen hjelpe meg litt her. Jeg blir litt sann "tullete" i hode mitt når jeg leser en oppskrift, der det står at rettene er på 480kcal, men innholder f.eks bare 10g protein, 10gram karbohydrater, og 3g fett.. (eks)

Hvordan i alle dager kan jeg da klare å få i meg 248,7g protein?? selv om jeg ganger retten med 10 så er det bare 100g protein! :(

 

Ja dere skjønner.. det skal ikke være lett å begripe seg på dette.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Synest 40% høres litt vel mye ut. Trener du mye?

Standard anbefaling er 1g protein pr kg kroppsvekt.

For de som trener mye, så kan en gjerne øke proteininntaket til 2g protein pr kg kroppsvekt.

 

Selv ligger jeg på mellom ca 1,5-2g pr kg kroppsvekt. Da jeg trener en del.

For å få i deg nok protein, bør du spise mest mulig rene matvarer. Mat som inneholder mye protein er:

- kylling

- Fisk,

- kalkun

- rent kjøtt

- Melk inneholder noe protein

- cottage cheese

- kesam

- egg

 

Det hender jeg tyr til proteintilskudd for å få i meg nok protein i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagsbehovet er 2488 kcal. Dvs. 40% protein, 40% karbohydrat, og 20% fett. kosten skal da med andre ord innholde dette. Er dette rett?

 

Hvordan rekne ut dette?

Jeg gjor det på denne måten, men den er sikkert feil?

 

40% av 2488 kcel er : 995 kcal som igjen er : 248,7 gram Protein! samme for karbohydrater 248,7 gram, men bare 55gram fett!

 

Dette er da veldig mye.. Har jeg gjort noe feil? Hvordan i alle dager skal jeg klare å få i meg 248,7g protein, og 248,7g karbohydrater, og 55g fett pr.dag ? Dette lurer jeg veldig på.

 

Kan noen hjelpe meg litt her. Jeg blir litt sann "tullete" i hode mitt når jeg leser en oppskrift, der det står at rettene er på 480kcal, men innholder f.eks bare 10g protein, 10gram karbohydrater, og 3g fett.. (eks)

Hvordan i alle dager kan jeg da klare å få i meg 248,7g protein?? selv om jeg ganger retten med 10 så er det bare 100g protein! :(

 

Ja dere skjønner.. det skal ikke være lett å begripe seg på dette.. :rolleyes:

 

Er det oppskriftene på Grete Roede du mener? For når det da står at det inneholder 10g protein, 10g karbo og 3g fett, så er det pr 100 gram, og ikke i hele retten :)

 

Det er gjort studier på at kroppen har det best ved en lik fordeling av kostholdet. Men du kan jo forsøke med for eksempel 35/35/30 på protein/karbo/fett.

 

Så trenger du jo ikke "spise" alle proteinene heller. De kan jo drikkes... Er jo proteiner i melkeprodukter.

 

Når du sier dagsbehovet, er det da menyen du skal følge, eller det du forbrenner i løpet av en dag? Hvis du skal ned i vekt må du spise mindre enn dagsbehovet, altså det du forbrenner på en dag... 5-800 gram mindre...

 

Håper dette var til noe hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...