Gå til innhold

SUKKERAVHENGIG


Gjest lenemoren

Anbefalte innlegg

Gjest lenemoren

Trenger også tips i forhold til dette!!!

 

Det er den største utfordringen i forhold til mitt vektproblem, jeg er sykelig avhengig av sukker og får abstinestendenser etter noen dager uten.

 

Har fokus på sjokolade og kaker hver dag, klarer ikke å gå på butikken uten å kjøpe noe.

 

De dagene jeg ikke kjøper så lager jeg noe hjemme eller jeg står og spiser av sjokoladepulveret til ungene :huh:

 

Jeg kan ikke ha noe i skapene for alt blir spist opp på et blunk, stjeler av ungenes lørdagsgodt eller påskeegg og nyttårsbukk-godteri.

 

Bruker ikke hvitt sukker men sukrin, palmeblomstsukker og honning men selv om dette er sunnere alternativer så opprettholder de tydeligvis sukkeravhengigheten og ligger det vanlig sjokolade tilgjengelig så er tankene mine på den HELE tiden til det er tomt.

 

Har prøvd å spise krom uten at det hjalp nevneverdig, prøver fortvilet å holde meg unna søtsaker men begynner på andre raske karbohydrater som hvitt brød og pasta dersom søte ting ikke er tilgjengelig selv om jeg ikke skal spise hvete...

 

Og det blir bare verre og verre :( Mengden jeg trenger før suget gir seg har bare økt og jeg har aldri opplevd å bli kvalm av for mye godteri så har tydeligvis en utrolig høy terskel for hva jeg tåler..

 

Så skal jeg klare å gå ned de 17-18 kg som jeg ønsker så må jeg få dette under kontroll.

 

Alle tips mottas med takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minsin33

hei

 

så bra at du har lyst til å ta tak i utfordringene dine, veldig god begynnelse. for det er det handler jo om det, sette ned beinet og ta tak i deg selv. og det klarer du, hvis du bare vil det nok. jeg røyka i 15 år, prøvde å slutte så mange ganger men så var det bare nok og nå er det over.... :)

 

mitt råd til deg er å tyne deg gjennom det. handle inn en haug med gulrøtter med mer... det tar vel en uke og så er det over... da lærer man jo hva det ert verdt på en måte... men det er min metode, er ikke sikkert den passer for deg :) jeg har lest at noen bruker hypnose, og det er sikkert mulig å gå via fastlege for å få henvisning til en ernæringsveileder??

 

uansett, lykke til - stå på, du klarer dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hjelpe å endre litt på kostholdet. Jeg skulle visst litt om hvordan du spiser nå for å se hvor du kan ha nytte av å endre litt. Men noe som hjalp for meg var å spise større måltider på formiddagen. Det kan også hjelpe godt på å spise en karbohydratrik frokost for å fylle glykogenlagrene. Neste måltid bør være proteinrikt for å stabilisere blodsukkeret. Så kan du balansere litt mer jevnt utover dagen.

 

Ikke let etter erstatninger for sukker. Søtstoffer trigger søthunger og kanskje mer enn vanlig sukker. Spis før du blir sulten. Da er det lettere å spise noe sunt. Søtsug trigges ofte når blodsukkeret er veldig lavt. Det handler derfor om å holde det stabilt.

 

Du sier du har prøvd Krom. Prøv igjen, men øk dosen! Jeg spiste vel 3-4 ganger så høy dose som stod på boksen i starten, og tror selv det hadde en viss effekt.

 

Forsøk i en ukes tid. Ikke bry deg om du sprekker litt i ny og ne. Bare spis gode måltider. Hopper du over måltiider er det lett at du sprekker igjen. Legg deg gjerne litt over den menyen du skal ligge på, så du får stabilisert deg litt, så kan du redusere kaloriene igjen når du har fått dette under kontroll.

 

Hvis det er noen trøst, så er det ikke bare viljestyrke dette går på. Det er kroppen din som kjemper mot deg og har nærmest fratatt deg selvkontrollen. Ved å spise riktig kan du få kroppen i balanse og overta styringen.

 

Vet godt hvordan du har det, men det er mulig å overkomme med litt egeninnsats! Ønsker deg masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OneLastTry.Kursstart12.03.12

Trenger også tips i forhold til dette!!!

 

Det er den største utfordringen i forhold til mitt vektproblem, jeg er sykelig avhengig av sukker og får abstinestendenser etter noen dager uten.

 

Har fokus på sjokolade og kaker hver dag, klarer ikke å gå på butikken uten å kjøpe noe.

 

De dagene jeg ikke kjøper så lager jeg noe hjemme eller jeg står og spiser av sjokoladepulveret til ungene :huh:

 

Jeg kan ikke ha noe i skapene for alt blir spist opp på et blunk, stjeler av ungenes lørdagsgodt eller påskeegg og nyttårsbukk-godteri.

 

Bruker ikke hvitt sukker men sukrin, palmeblomstsukker og honning men selv om dette er sunnere alternativer så opprettholder de tydeligvis sukkeravhengigheten og ligger det vanlig sjokolade tilgjengelig så er tankene mine på den HELE tiden til det er tomt.

 

Har prøvd å spise krom uten at det hjalp nevneverdig, prøver fortvilet å holde meg unna søtsaker men begynner på andre raske karbohydrater som hvitt brød og pasta dersom søte ting ikke er tilgjengelig selv om jeg ikke skal spise hvete...

 

Og det blir bare verre og verre :( Mengden jeg trenger før suget gir seg har bare økt og jeg har aldri opplevd å bli kvalm av for mye godteri så har tydeligvis en utrolig høy terskel for hva jeg tåler..

 

Så skal jeg klare å gå ned de 17-18 kg som jeg ønsker så må jeg få dette under kontroll.

 

Alle tips mottas med takk!!!

 

dette kommer vell helt an på viljestyrken din, hvor bestemt er du på å klare dette? gir du etter gang på gang, vil du det kanskje ikke sterkt nok?

 

jeg spiste sjokolade flere ganger i uka før grete roedekurset. dro på butikken som eneste ærend for å hamstre sjokolade når jeg fikk sug. nå har jeg gått tre uker på grete roede, og suget har aldri vært der..

 

trikset er vell å spise etter klokka, ikke magen. spis (som sagt over) FØR du blir sulten, og spis regelmessig. sørg for å spise nok frukt, det er det jeg tror har hjulpet meg mye. for frukt er jo søt i seg selv.. går du på kurs? hvis ikke kan det lønne seg for deg, for da blir du ekstra presset til å være flink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lenemoren

Takk for svar

 

Ja, er jo klar over at det vil bli skikkelig pyton i en uke eller to før det verste suget har gitt seg..

 

Men det var der jeg lurte på om noen hadde noen lure knep...

 

Skal prøve meg på kromen igjen men bare øke dosen.

 

Spiser veldig sunt utenom sukkeret, kunstige søtstoff har jeg ikke brukt på mange år. Spiser rent og helst økologisk.

 

Opptatt av rawfood og fullverdig mat med gode næringsstoffer, så føler vel strengt tatt at jeg burde få i meg det jeg trenger av gode fettsyrer, vitaminer og mineraler.

 

Men kanskje det er noe i måltidssammensetningene?? Ikke vet jeg :huh:

 

Begynner dagen med supergreens, masse rå grønnsaker og en håndfull valnøtter pga gode fettsyrer.

 

Har aldri søtsug tidlig på dagen, det kommer kraftig utover ettermiddag og kveld og det er gjerne mest fremtreden faktisk etter et måltid??

 

Det er det jeg synes er så rart??

 

Flott at dere heier på meg, det trenger jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske likt som meg. Det startet som regel rett etter middag. Men det har hjulpet å spise mer på formiddagen. Det gir jo litt mening også... Å fylle på med drivstoff tidlig på dagen så man har noe å gå på utover... Og får du fylt opp glykogenlagrene på formiddagen demper du kroppens behov for noe søtt når du utover dagen blir mer og mer tom...

 

Du skriver du bruker sukrin. Vet det ikke skal påvirke blodsukkeret, men teoretisk kan det gi svigninger i insulinproduksjonen. Når vi spiser noe som smaker søtt gir det signaler til kroppen om å øke insulinproduksjonen. Greit å være oppmerksom på :)

 

Så vet jeg at det kanskje virker "skummelt" å øke inntaket av kalorier. Men det er jo bare for noen dager. Og det er jo bedre å ha et høyere kontrollert inntak enn å spise ukontrollert. Da blir inntaket høyere uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lenemoren

Jeg tror at jeg er så hekta på sukker at jeg er akkurat som en rusavhengig, det er alt eller ingenting.

 

Så jeg har innfunnet meg med at jeg må være uten søtt leeenge hvis jeg skal klare å bli kvitt avhengigheten.

 

Har lest boken "kjernesunn familie" der de anbefaler å holde seg helt sukkerfri i minst 3 mndr for å få bukt med sukkeravhengighet og da snakker vi ikke frukt engang :blink: for hos en sukkeravhengig vil alt søtt trigge avhengigheten....

 

Men da har jeg 2 ting å prøve: Høyere doser med krom og mere mat på formiddag, kan bli en utfordring å spise mye tidlig på dagen for da er appetitten heller laber....

 

Hvordan bør kalorifordelingen være da sånn ca til de forskjellige måltidene??

 

Jeg kan ikke ligge høyere enn 1300 kcal per dag da jeg ikke har mulighet for å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten bare prøve deg litt frem med måltidene. Jeg spiste omtrent slik til å begynne med:

 

frokost 250 kcal

lunsj 350 kcal

Mellommåltid 100 kcal

middag 400 kcal

kvelds 200 kcal

 

Nå spiser jeg omtrent sånn:

 

frokost 200 kcal

lunsj 250 kcal

Mellommåltid 100 kcal

middag 400 kcal

kvelds 350 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minsin33

frokost 300 kcal

lunsj 300 kcal

Mellommåltid 200 kcal

middag 500 kcal

kvelds 300 kcal

 

sånn spiser jeg, må helst ha rundt 800 kacl innabords før middag 16-17 tia hvis ikke går det gale :) men du finner ut av det. jeg har bestandig vært en kveldsspiser, og det er vel fordi da er det stille når ungene endelig sover og jeg har forbundet alle gode tv program som har gått de siste 10 åra med god mat/snop... så der er jeg litt på detox, spising og tv er fy sammen :) du må nok bar efinne din greie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanangel

Hei, hei...

Fra en sjokoholiker og godterioman til en annen.

Når jeg hører at noen spiste sjokolade opptil flere ganger i uken, blir jeg litt perpleks... Jeg spise godteri mange ganger om dagen - HVER DAG...

Jeg vet ikke om jeg kan komme med noen triks, for jeg skjønner at jeg er på en helt annen skala enn andre her inne, men kan jo fortelle hva jeg gjorde/gjør..

Jeg spiser sjokolade ennå...

Hver dag....om jeg vil...

Selv om jeg ikke burde det, men inntil jeg føler at det ikke er nødvendig lenger, gir jeg meg lov.

Sukrin hjalp meg mye - jeg har laget marsipan som er både sunt(relativt) og godt - ikke glem at sukrin er naturlig, inneholder laaav GI, og er helt fint for tennene, samt ingen kalorister.

Tannbørsten!

Tannbørsten - samt det å børste tennene hver gang jeg var/er sugen, det er ganske lettvint og greit - ser litt rart ut innimellom - men blås i det.

Og Jeg spiser 1300 kcal om dagen - 150 er satt av til en hobbysjokolade om kvelden om jeg vil ha det - Please - ikke kjeft på meg, jeg vet det er usunt og dumt og dustete - men da har jeg det valget om jeg ønsker det. På begynnelsen spiste jeg hver dag - men nå når jeg vet at jeg kan spise en om kvelden er det ikke så interessant lenger. Jeg går aldri utover kcal.mengden, og jeg slipper stresset som ligger over meg om at jeg ikke skal spise sjokolade.

I motsetning til retningslinjer - det vanlige og normen - jeg spiser først "mat" om kvelden.

Vel, jeg spiser mesteparten av maten min på kvelden, da det er da suget er størst. Jeg spiser bare frukt og grønt frem til middag, noe som passer meg helt utmerket. Så jeg spiser nok mer grønnsaker enn de aller fleste...

Beklager om jeg surret det til for deg nå, men jeg har funnet ut av dette gjennom mye feiling og prøving gjennom årene. Dette fungerer for meg, men ikke så mange fler vil jeg tro. Jeg har snakket med både lege og ernæringsspesialist,- som begge har gitt meg "lov".

Jeg ville bare komme med et annet opplegg slik at du forstår at det er mange veier til Rom, dog ikke at min på noen som helst måte er bra eller sunn eller flott, det er bare at det fungerer for meg...

En litt sår hilsen fra en som vet veldig godt hvordan du har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lenemoren

Jeg spiser ikke karbohydratrik frokost, så kanskje jeg kan prøve å bytte om litt på frokost og lunsj. Og heller ta alle grønnsakene og nøttene mine til lunsj i stedet...

 

Synes det er helt supert å få forskjellige tilnærmelser til dette med sukkeravhengighet Nanangel :)

 

Jeg må jo finne et opplegg som fungerer for meg og jeg skulle fint kunnet leve med å spise en sjokolade hver dag hvis det viser seg at det funker for meg og jeg hadde gått ned i vekt, foreløpig så gjør det ikke det tror jeg, 150 kcal i sjokolade er bare å erte sjokomonsteret som dermed hadde brølt på mer.

 

Men som sagt, greit å vite om forskjellige metoder!!

 

Huff :( Akkurat nå er det sånn panikkspising på godteri og andre godsaker, for startskuddet går på mandag. Jeg sitter med en følelse av å nærmest skulle skille meg av med en nær venn og det oppleves akkurat nå som en stor forsakelse....

 

Men ser jo helt klart den store gevinsten når jeg har kommet meg ut av dette sukkerklisset som jeg sitter fast i, det blir bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanangel

Jeg spiser ikke karbohydratrik frokost, så kanskje jeg kan prøve å bytte om litt på frokost og lunsj. Og heller ta alle grønnsakene og nøttene mine til lunsj i stedet...

 

Synes det er helt supert å få forskjellige tilnærmelser til dette med sukkeravhengighet Nanangel :)

 

Jeg må jo finne et opplegg som fungerer for meg og jeg skulle fint kunnet leve med å spise en sjokolade hver dag hvis det viser seg at det funker for meg og jeg hadde gått ned i vekt, foreløpig så gjør det ikke det tror jeg, 150 kcal i sjokolade er bare å erte sjokomonsteret som dermed hadde brølt på mer.

 

Men som sagt, greit å vite om forskjellige metoder!!

 

Huff :( Akkurat nå er det sånn panikkspising på godteri og andre godsaker, for startskuddet går på mandag. Jeg sitter med en følelse av å nærmest skulle skille meg av med en nær venn og det oppleves akkurat nå som en stor forsakelse....

 

Men ser jo helt klart den store gevinsten når jeg har kommet meg ut av dette sukkerklisset som jeg sitter fast i, det blir bra :D

Gjett om jeg forstår deg...

Jeg kunne/kan fint spise 400 gram sjokolade og 12 kokosboller hver dag + nogo attåt, hehe...

men det kan man bare ikke gjøre, da blir man en hval med feite årer og brun innvendig, hehe...

Det med panikkspising kjenner jeg godt igjen, og jeg spiste ikke fordi jeg var trist, glad sur eller lei meg, jeg spiste sjokolade fordi jeg ELSKER smaken.

Men kos deg disse dagene, ikke få dårlig samvittighet - ta det for det det er - GODT!

 

Lykke til videre, jeg føler med deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...