Gå til innhold

Hvor er feilen?


Gjest Nurken

Anbefalte innlegg

Hei! :) Jeg har tidligere gått GR-kurs, og for tiden har jeg ikke mulighet til å følge et kurs igjen, så nå må jeg prøve å huske alt fra forrige gang - og klare dette selv. MEN - jeg har holdt på i 2 måneder allerede, og ikke gått ned et gram. Har faktisk gått opp 1 kg. Kan noen være så snille å fortelle meg hvor feilen er? Jeg er supermotivert og klar for endring evt...

 

Dette er hva jeg har gjort de siste 2 måneder:

 

Trent 3 ganger pr uke - på senter.(1 time - forbrenner ca 400 kal hver gang) Kun styrke hver gang, samt oppvarming i form av tredemølle - 15 minutter.

 

Spiser:

Frokost - smoothie av frukt/bær(200 kal.)

Lunsj - 2 knekkebrød med pålegg + 1 glass lettmelk (250 kalorier)

Middag - alt fra fiskeboller til kjøttboller og pizza (ca 4-500 kalorier)

Kvelds - knekkebrød som lunsj + 1 glass juice (250 kal)

 

LØRDAGER: Spiser ALT jeg har lyst på. Masse godterier til kvelden.Er sikkert oppi 2000-2300 kalorier den dagen!!!

 

Jeg spiser ikke mellommåltider og jeg holder meg til ca 1200 kal pr dag.

 

Jeg har begynt å lure på følgende: Trener jeg for mye styrke? Burde jeg kanskje trent mer kondisjon?

Spiser jeg for lite i uken? Spiser jeg for mye hver lørdag? Bør jeg kun spise f.eks 100 gr melkesjokolade i stedet for 200 gr +++?Det er altså noen år siden forrige kurs - og da skulle jeg spise 12-1300 kalorier daglig, men da trente jeg heller ikke. Hm...Noen som ser hva jeg bør endre på her?

 

På forhånd takk! Og jeg skal/må forresten ned 10 kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er ingen kostholds- eller treningsekspert, og det er jo vanskelig å vite hva som er feil når jeg ikke kjenner deg, men jeg har noen kommentarer:

For det første - min erfaring er at jeg må trene kondisjon i tillegg til styrke for å holde vekta nede. Jeg ville anbefale å bytte ut en av styrke-øktene med en sal-time hvis du går på et senter.

 

For det andre høres det ut som om du spiser litt lite i løpet av uka(hvis det du skriver er riktig)

 

Dessuten: hvis du spiser *alt* du har lyst på på lørdagene, og det innebærer 200 g. melkesjokolade +++ så tviler jeg på at du bare ligger på 2300 kcal den dagen. Melkesjokoladen alene gir over 1000 kcal.

 

I og med at du trener, og uten å vite noe mer om deg, vil jeg gjette på at du skal ligge på 1500-1600 kcal om dagen, men uten de voldsomme utskeielsene i helgene. Bruk et par uker på å registrere alt du spiser, så får du kanskje et riktigere bilde av kostholdet ditt.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske enig med Solvane.

 

Du ødelegger nok mye av innsatsen ved å spise ubegrenset på lørdag. Du kan sikkert kose deg litt ekstra, men kanskje begrense det til 1600-1700 kcal. Da kan du gjerne ligge på 1200-1300 kcal dagen de andre dagene.

 

Styrketreningen kan du godt fortsette med. 3 ganger i uken er anbefalt, og jeg har ikke hørt at styrketrening medfører at det blir vanskeligere å gå ned i vekt. I starten vil man kanskje synes det fordi man får litt væske i musklene og man muskelmassen vil øke, men fettet forbrennes jo likevel. Kondisjonstrening forbrenner gjerne mer, men det er viktigere at man er i aktivitet og liker det man holder på med, enn at man på død å liv skal gjøre det som er mest optimalt.

 

Styrketrening er undervurdert spør du meg. Det former kroppen og øker muskelmassen, som igjen bidrar til økt forbrenning. Men du kan godt gjøre litt mer ut av de 15 minuttene du bruker på oppvarming på tredemølle... Løp noen korte intervaller kanskje... 5 minutter oppvarming, Så løp 1 minutt så raskt du kan, 2 minutter lavere intensitet, så 1 minutt raskt, 2 minutter lavere osv.

 

Og det siste tipset mitt er at du bytter ut skal/må med vil. Det er mye lettere å oppnå noe man vil enn noe man ;)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk begge to. Jeg ble litt usikker her nå. Den ene sier fortsett med styrketreningen, den andre sier jeg bør bytte ut noe av styrken med mer kondisjon. Hm - jeg tror jeg gjør en sånn endring som dette jeg: Fortsetter å trene 3 ganger i uken, men ikke kun styrke. Jeg går over til en gang styrke og to ganger kondisjon. Det er verdt et forsøk ;) Mage-øvelser tar jeg uansett hver eneste gang (så litt styrke blir det uansett).

 

Og når det gjelder mat, så tror vel også jeg at jeg spiser litt lite. Bør kanskje opp på 1400 kalorier hvertfall. Er for tiden sykemeldt og har derfor ikke en aktiv hverdag, foruten når jeg trener eller gjør husarbeid og er hjemme med barna...men har ikke lenger jobben min som innebar mye gåing.

Likevel - den lørdagen ja, den ødelegger nok veldig mye for meg. Jeg MÅ (evt VIL ;)) ha 200 gr melkesjokolade hver lørdag. Ja, det blir 1000 kalorier, men jeg har hatt en tendens til å omtrent ikke spise frokost og lunsj den dagen, kun sjokolade på kvelden og en god middag - og vips, så ligger jeg likevel under 2000 kalorier sånn sett...borsett fra at jeg ofte spiser enda mer snop om lørdagen også, og noen ganger et kakestykke.

 

Kan virkelig EN dag med fullstendig utskeielse ødelegge for resten av ukens innsats altså? Det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt, jeg har kun tenkt at det må være lov med en dags kos...men kanskje jeg må begrense meg litt.

 

Si at jeg går opp til 1400 kalorier daglig. På lørdag spiser jeg som vanlig, men litt bedre middag - og da er jeg oppi kanskje 1600 når det gjelder mat. Kan jeg da likevel kose meg med 100 gram sjokolade? Da ligger jeg på 1400 6 dager i uken og ca 2200 på lørdager. Det bør vel gå greit eller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt: Jeg er ingen treningsekspert og aner ikke hva som er "riktig" når det gjelder styrke-/kondisjonstrening. Er enig med Nickii; det viktigste er at du gjør noe du synes er gøy. Selv synes jeg saltimer (core-pulse, step, bosu) er så gøy at jeg gleder meg til hver gang, og jeg velger timer som inneholder en del styrketrening også, så får jeg det i samme slengen. Tror begge deler er viktig, men det må være så lystbetont at du faktisk gjør det, jevnlig og over lang tid. Uansett er det ikke farlig å prøve noe annet en stund, og så gå tilbake til det opplegget du har nå, hvis du syntes det var bedre.

 

Skal heller ikke fortelle deg hva du må eller skal i forhold til kosthold, men synes ikke lørdagene dine høres sunne ut. Filosofien hos GR er jo at man skal spise så jevnlig at man opprettholder forbrenninga, og da kan man ikke la være å spise hele dagen og så stappe innpå med sjokolade på kvelden. Men om det er dette som er hovedgrunnen til at du ikke går ned, vet jeg ikke. Tenker at også her gjelder det at du kan prøve noe annet en stund - øke kaloriinntaket med et par hundre kcal om dagen, og se om det blir noen endring.

 

For tida slanker jeg meg ikke, jeg prøver bare å holde meg stabil. Gikk ned 8 kg i fjor, fra mai til desember. Det er ingen rask nedgang, men jeg hadde det ikke travelt. Trente mye (syklet til og fra jobb i tillegg til vanlig trening) og spiste mye. Skulle ligge på ca 1600 kcal om dagen, men kom sjelden under 1800. Det eneste jeg hadde som begrensning, var at jeg ikke skulle over 2000 noen dager. Regnet ut at pizzaen jeg koste meg med hver fredag inneholdt ca 800 kcal. Jeg beholdt denne kosen, men sluttet å ha det hver eneste fredag. I stedet spiser jeg taco (med kylling og mye salat), hjemmelaget hamburger (med fiberrikt hamburgerbrød fra Hatting) og salat. Tidligere trodde jeg at jeg *måtte* ha to taco-lefser eller to hamburgere, men oppdaget at det gikk fint an å spise bare én. Tok meg gjerne litt sjokolade etterpå, men det har jeg stort sett sluttet med. Men jeg spiser sjokolade hver dag - har mørk sjokolade liggende i skrivebordsskuffen, og koser meg med en bit eller to til kaffen hver dag. Ellers spiser jeg druer, pære, appelsiner eller lett-yoghurt for å dempe sukkersuget.

 

Altså: Kose seg med trening og kose seg med maten - det er det viktigste for meg :) Jeg har gjort små justeringer i kosthold og trening, og det har gitt gode resultater. Jeg gikk på GR-kurs for mange år siden, og var veldig streng med meg selv. Det hadde jeg ikke lyst til denne gangen. Jeg har brukt lang tid, men har blitt tynnere og blidere uten å føle at jeg måtte forsake mye.

 

Men vi er alle forskjellige, du må jo finne en ordning som du selv kan leve med.

 

Igjen: Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det enkelt: De 3 treningsøktene dine forbrenner 1200 kcal i uka... 200 gr sjokolade er på ca 1100, og hvis du spiser mer enn det ekstra på lørdager, så er i alle fall hele treningsinnsatsen visket ut... Og er du ellers relativt inaktiv, så er det kanskje ikke så rart at du ikke går ned i vekt...

 

Så kan jeg jo nevne at 1 kg fett = 7000 kcal

 

Dette med slanking er egentlig ren matematikk. Det handler om å ende opp i minus på regnestykket kalorier inn minus kalorier ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nurken!

 

Du sier at du ikke har anledning til å gå på kurs nå, men har du vurdert nettkurs? Jeg er på mitt tredje nettkurs nå, 2 i fjor med -15kg, som resultat. Holdt meg stabil siden (selv om jeg egentlig prøvde å gå ned mere), og fant tilslutt ut at jeg skulle ta et kurs til for å få justert hva og hvor mye jeg spiser, tilpasset den treningsmengden jeg har. Og etter 4 uker på kurs er resultatet ned enda 2,5kg, så det funker :D

 

Kanskje du burde prøve det? Det er veldig vanskelig for oss her å si hva du gjør "galt", men med litt veiledning fra kursleder så finner du sikkert ut av det :) Og det er ikke sikkert at du trenger å gjøre så store justeringene heller, for å merke resultater!

 

 

Nickii, du visker ikke ut treningsinnsatsen ved å spise for mye sjokolade, du får fortsatt bedre kondis og blir sterkere. Men vektnedgangen lar nok vente på seg, for som du sier så er det snakk om å ende opp i minus på regnestykket kalorier inn/ut ;)

 

Til slutt; jeg vet det ikke er lett, men for meg funker det bedre å kutte ut all sjokolade i den perioden jeg skal gå ned i vekt. Begynner jeg å spise litt, er det veldig lett å fortsette og spise mere enn jeg egentlig tenkte...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nickii, du visker ikke ut treningsinnsatsen ved å spise for mye sjokolade, du får fortsatt bedre kondis og blir sterkere. Men vektnedgangen lar nok vente på seg, for som du sier så er det snakk om å ende opp i minus på regnestykket kalorier inn/ut ;)

 

Selvfølgelig mente jeg ikke at man ikke har noe form for utbytte av treningen fordi man spiser sjokolade. Uttrykte meg visst uklart, beklager. Jeg forsøkte bare å illustrere det kalorimessige ved det, hvor stor innsats som faktisk skal til for å forbrenne den sjokoladen som inntas... Det frister som regel ikke så mye med snop og snacks når man innser hvor mye man faktisk må slite for å forbrenne det igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for supre svar - dere har gitt meg mye å tenke på - både ifht trening, kostholdet mitt (særlig snop), kalorier og evt nettkurs.

 

Tusen takk - skal ta alt med i betraktningen videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Florence1

Tusen takk for supre svar - dere har gitt meg mye å tenke på - både ifht trening, kostholdet mitt (særlig snop), kalorier og evt nettkurs.

 

Tusen takk - skal ta alt med i betraktningen videre :)

 

Jeg syns du spis for sjelden. Minimum 5 måltider per dag anbefales. Ca hver 3-4 time er det optimale. Du har nå det mønstret jeg hadde før jeg begynne på GR kurs. Sett omså alarmen på telefon når du skal spise :)

Lørdagen din blir en utfordring, da du ikke starter dagen på et næringsrikt måltid. Kalorier er ikke alt her, viktig å få i seg både protein, karbohydrater og fett (mest av det sunne typen)

Jeg koser meg meg WASA sin bar med sjokolade + nøtter på lørdager (158 kcal) grønnsaker med dipp av enten kesam eller rømmekolle anbefales :) ønsker deg masse lykke til :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du spis for sjelden. Minimum 5 måltider per dag anbefales. Ca hver 3-4 time er det optimale. Du har nå det mønstret jeg hadde før jeg begynne på GR kurs. Sett omså alarmen på telefon når du skal spise :)

Lørdagen din blir en utfordring, da du ikke starter dagen på et næringsrikt måltid. Kalorier er ikke alt her, viktig å få i seg både protein, karbohydrater og fett (mest av det sunne typen)

Jeg koser meg meg WASA sin bar med sjokolade + nøtter på lørdager (158 kcal) grønnsaker med dipp av enten kesam eller rømmekolle anbefales :) ønsker deg masse lykke til :) :)

 

Hm, ja jeg spiser nok for sjeldent dessverre...Får ikke helt til å spise ofte nok. Hverdagen går litt i ett med småbarn hjemme og jeg "glemmer" å spise av og til...Kanskje derfor jeg også har klart meg bra på 12-1300 kalorier, men ser jo at det kanskje er for lite.

 

Lørdagen blir jo helt feil, er klar over det. Grønnsaker med dipp er jo GODT - takk for tipset - og det samme er jo fruktsalat, det er vel lov?

Wasa sin bar har jeg ikke prøvd, skal prøve...

 

Takk for alle tips. Må innrømme at det som ble den største vekker her i denne tråden, var det med at en 200 grams sjokolade er ca 1000 kalorier og at jeg forbrenner ca 1200 i uken på trening...vinning opp i spinning...nesten, da ;) for kroppen blir jo uansett strammere, det merkes.

 

Takk for engjasmenet, det betyr mye!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...