Gå til innhold

Ikke nok kcal dagelig?


Gjest Ekornfisk

Anbefalte innlegg

Gjest Ekornfisk

Hei! Jeg er ganske ny, eller dette er mitt første innlegg her, men jeg har brukt mat registrering og sånt i ca en uke nå. Og det er jo greit!

Men det ser ikke ut som jeg en gang når 1500 kcal dagelig! Burde jeg ikke da havne i koma eller noe? For det står jo att 1500 kcal dagelig er minimum for å holde kroppsfunksjoner i gang. Å jeg er ganske nøye på å føre opp alt mulig jeg dytter i meg, kanskje ikke eksakt mengde (litt differanse på gram siden jeg ikke har en vekt med meg overalt), men ikke såpass att jeg kan gå 500 kcal i underskudd på den oppsummeringen.

 

Det største måltidet mitt er frokost, som kan komme opp til 500kcal, å hvis jeg greier det så får jeg til rundt 1300-1400 kcal dagelig.

Jeg raser heller ikke ned i vekt, akuratt.

 

Jeg trur det er noe vitalt jeg ikke har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carinamag

Hei! Jeg er ganske ny, eller dette er mitt første innlegg her, men jeg har brukt mat registrering og sånt i ca en uke nå. Og det er jo greit!

Men det ser ikke ut som jeg en gang når 1500 kcal dagelig! Burde jeg ikke da havne i koma eller noe? For det står jo att 1500 kcal dagelig er minimum for å holde kroppsfunksjoner i gang. Å jeg er ganske nøye på å føre opp alt mulig jeg dytter i meg, kanskje ikke eksakt mengde (litt differanse på gram siden jeg ikke har en vekt med meg overalt), men ikke såpass att jeg kan gå 500 kcal i underskudd på den oppsummeringen.

 

Det største måltidet mitt er frokost, som kan komme opp til 500kcal, å hvis jeg greier det så får jeg til rundt 1300-1400 kcal dagelig.

Jeg raser heller ikke ned i vekt, akuratt.

 

Jeg trur det er noe vitalt jeg ikke har forstått.

 

For å hjelpe deg litt her. Slik burde måltidene dine være.

Frokost 200 kcal

Mellommåltid 100 kcal

Lunsj 200 kcal

Middag 400 kcal

Mellommåltid 100 kcal

Frukt 200 kcal

Yoghurt 200 kcal.

 

1400-1600 kcal om dagen, stort sett regelmessige måltider. Sunnere måltider.

Det gjør ikkeno om du spiser en middag til 600 kcal, men da bør du ha vært i litt aktivitet, og kanskje kuttet ut en yoghurt. Planen jeg følger funker hvertfall. =)

Og jeg koser meg med 500 kcal en dag i uka, lørdager som regel. Men da har jeg nok kuttet litt på måltidene så jeg ikke går så mye over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er ganske ny, eller dette er mitt første innlegg her, men jeg har brukt mat registrering og sånt i ca en uke nå. Og det er jo greit!

Men det ser ikke ut som jeg en gang når 1500 kcal dagelig! Burde jeg ikke da havne i koma eller noe? For det står jo att 1500 kcal dagelig er minimum for å holde kroppsfunksjoner i gang. Å jeg er ganske nøye på å føre opp alt mulig jeg dytter i meg, kanskje ikke eksakt mengde (litt differanse på gram siden jeg ikke har en vekt med meg overalt), men ikke såpass att jeg kan gå 500 kcal i underskudd på den oppsummeringen.

 

Det største måltidet mitt er frokost, som kan komme opp til 500kcal, å hvis jeg greier det så får jeg til rundt 1300-1400 kcal dagelig.

Jeg raser heller ikke ned i vekt, akuratt.

 

Jeg trur det er noe vitalt jeg ikke har forstått.

 

Hehe! Du havner nok ikke i koma om du ikke spiser 1500 kcal daglig ;)

 

Det som skjer når man spiser for lite er at kroppen går inn i det som ofte kalles for sparebluss/sulmodus. En fase der kroppen gjør alt for å motarbeide vekttapet. Hormoner i kroppen setter i gang en prosess som gjør at man føler seg sterkt sulten, blir sykelig opptatt av mat, blir irritabel, sliten, uopplagt og trett. Kroppen tærer på fettreservene, men også på muskelmasse. Kroppen gjør alt den kan for å holde på reservene, og hvor det finnes mulighet for å lagre noe ekstra, så vil den det. Men dette er noe som utvikles over lengre tid enn noen dager på lavt inntak.

 

Er litt lettere å se hva du kan endre på hvis du skriver litt om hva du spiser og når... Sånn ca i alle fall...

 

Har du regnet ut selv at du skal innta 1500 kcal daglig? Dette er noe man regner ut individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ekornfisk

Takk for svar!

 

Har ikke regnet ut hvor mye kcal jeg trenger dagelig mer nøye enn å plotte inn høyde, vekt og alder i en sånn bmr kalkulator, der kom det 1548 kcal dagl for å opprettholde livsfunkjsoner.

 

Bruker registrering her på grete roede for å finne ut hvor mye kcal jeg bruker dagl.

Har ett veldig aktivt yrke, mye fysisk arbeid. Jobber 12. timer dagelig når jeg er på jobb i 14 dager.

Prøver å kutte på det ekstreme inntaket av mat jeg har hatt før, å har veid godt over 75kg, noe jeg synes er for mye for meg, føler meg jo ikke vell. Er 167 cm høy. Er ellers relativt aktiv når jeg er hjemme.

Men jeg ser jo selv att jeg har for mye fett på kroppen, det er ikke 70kg muskler dette her, uansett hvor mye jeg skulle ønske det.

 

Men jeg tenkte sånn, hvis jeg ikke spiser like mye mat som før, vil det da ikke gå en periode hvor jeg er litt sulten ? Jeg merker jeg er småsulten, men ikke så ille som før, å ikke så mye mellom måltidene, blir litt sulten før mat tidene.

Å jeg merker også det att hvis jeg har spist lite ett måltid, og så går en stund uten mat, da skal det jo mindre mat til før å gjøre meg mett igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å regne ut hvor mange kcal du skal ligge på etter GR-metoden. Det tar hensyn til aktivitet også. Det finner du inne på denne tråden:

 

http://www.greteroede.no/forum/index.php?/topic/9333-saa-mye-skal-du-spise-i-loepet-av-en-dag/

 

Gir en innføring i prinsippene og nærmere forklaringer, tips og råd.

 

Og det at vekta ikke raser nedover... Vel, du har jo holdt på bare en ukes tid? Resultatene kan ofte henge litt etter. Det løsner sikkert snart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ekornfisk

Phew! Har ikke gjort så mye matte siden jeg gikk på skolen jeg! Haha

Neida..

:rolleyes:

 

Uansett, dette fikk jeg frem til slutt

Energiforbruk før trim: 2209,5

 

Hoi da! Betyr att jeg skal spise rundt 1600 kcal dagl for å ha vektnedgang.

Har ikke lagt til noe trim poeng, siden det får jeg ikke helt til.

Jeg har en fysisk jobb, trener ikke så mye på si, bortsett fra friluftsaktiviteter.

 

Merker forresten noen endringer nå, litt sakte, har jo bare holdt på en uke, som sagt.

Har gitt meg sommeren 2013 til å "være ferdig" med vektnedgang, kostholds endringer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at du ikke går ned i vekt selv om du spiser litt mer eller mindre enn 1600. Det er jo individuelt også.

 

GR anbefaler at man har kaloriunderskudd på mellom 500-800 kcal pr dag. Det er det som regnes som optimalt for å gå ned i vekt på en sunn måte og for å forhindre at kroppen går på sparebluss.

 

Bruk fornuften og lytt til kroppens signaler, så går det nok fint :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ekornfisk

Ok, så jeg "ga litt opp" det å telle kalorier og prøve å holde så,så mange kcal dagl.

Nå prøver jeg bare å spise litt, og ofte, å mest frukt, salat, sunne ting. Tar å proteinshake til trening og NOKA hvis jeg er skikkelig sulten.

 

Å jeg spiser nesten ingenting.. Føles det som. Å jeg er ikke sånn skikkelig sulten lenger, som jeg var før. Så det er jo bra,

Men jeg føler meg så... Full? Vet ikke, bloated. Rett og slett feit. Men bare magen, hele tiden.

 

Skal ta en dag med faste når jeg kommer hjem, dette var noe jeg pleide å gjøre før, 24 timer, å da følte jeg meg mye piggere etterpå. Tar det bare en dag i månden eller noe sånt.

 

Men, nå har jeg vært så flink så lenge, jeg spiser ikke godteri og drikker ikke brus (Tar en sjokolade bit hvis jeg vil i helgene, er ikke så veldig nazi, men har mistet mye av søtsuget mitt etter att jeg var veldig streng en periode)

I går spiste jeg creme brule, tenkte ikke mye over det.

 

Men...Når vil jeg begynne å se noe? Føler att all denne mat planlegginga, treninga, forsiktigheten og sunnheten ikke gir noe utslag på vekta. Føler meg jo rett og slett smellfeit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer det ingenting på vekta i det hele tatt? Vet ikke helt hvor mye du forventer å gå ned pr uke. Det er nok realistisk å regne 0,5 kg pr uke, kanskje mindre ettersom du i grunn ikke er spesielt overvektig...

 

Ting som kan få det til å løsne er å drikke mer vann, få nok søvn, spise lite og ofte, kutte ned på karbohydrater og bytte ut raske karbohydrater med langsomme. (Fullkorn og grovt i stedet for vanlig og fint. Husk på at det er mye karbohydrater i frukt, så ikke for mye av det.

 

Hvis du får i deg mye kunstige søtstoffer kan det også bidra til at det er vanskeligere å gå ned i vekt.

 

Hvis du vil ha kontroll med inntaket kan det lønne seg å planlegge hva du skal spise på forhånd. Jeg pleier som regel å gjøre det på morgenen eller kvelden før. Bruker du rasjonene i GR trenger du egentlig ikke å tenke så mye på å veie maten. Og man lærer seg fort å se sånn ca hvor mye 150 g kjøtt er eller 150 g potet. Rasjonene finner du inne på den lenken jeg la til i forrige innlegg :)

 

Du sier du er på jobb i 14 dager, hvor lang periode har du fri? Hvis du ikke trener noe i friperioden er kanskje det noe du bør vurdere. Litt kondisjon og litt styrke.

 

Du finner nok snart løsningen som fungerer for deg. Du må bare være litt tålmodig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ekornfisk

Skjer det ingenting på vekta i det hele tatt? Vet ikke helt hvor mye du forventer å gå ned pr uke. Det er nok realistisk å regne 0,5 kg pr uke, kanskje mindre ettersom du i grunn ikke er spesielt overvektig...

 

Ting som kan få det til å løsne er å drikke mer vann, få nok søvn, spise lite og ofte, kutte ned på karbohydrater og bytte ut raske karbohydrater med langsomme. (Fullkorn og grovt i stedet for vanlig og fint. Husk på at det er mye karbohydrater i frukt, så ikke for mye av det.

 

Hvis du får i deg mye kunstige søtstoffer kan det også bidra til at det er vanskeligere å gå ned i vekt.

 

Hvis du vil ha kontroll med inntaket kan det lønne seg å planlegge hva du skal spise på forhånd. Jeg pleier som regel å gjøre det på morgenen eller kvelden før. Bruker du rasjonene i GR trenger du egentlig ikke å tenke så mye på å veie maten. Og man lærer seg fort å se sånn ca hvor mye 150 g kjøtt er eller 150 g potet. Rasjonene finner du inne på den lenken jeg la til i forrige innlegg :)

 

Du sier du er på jobb i 14 dager, hvor lang periode har du fri? Hvis du ikke trener noe i friperioden er kanskje det noe du bør vurdere. Litt kondisjon og litt styrke.

 

Du finner nok snart løsningen som fungerer for deg. Du må bare være litt tålmodig :)

 

Regner nok ikke med mer en 0,5 kg i minus pr. uke. Var bare så utrolig frustrerende i går, ikke noe matlyst, spiser bare sunt (har nettopp endret kostholdtet mitt fra ganske usunt til veldig sunt, har byttet ut brød med knekkebrød, spiser ikke "hvite" carbs, som jeg kaller det. Går for det grovste, bare goddis på lørdager, å da orker jeg ikke noe goddis. Mye salat, masse frukt, grønn te. Brus har jeg ikke drukket på to år, masse vann...etc) og jobbe ganske fysisk tungt (som matros) og så bare se ned og ingen forskjell!

Men!

Jeg må nok bite i det sure eple og faktisk trene. Tok meg 45 min på elipse maskinen i dag, og litt styrketrening. Skal bli flinkere med styrke!

Trener også når jeg er hjemme, men hater å jogge, så det blir heller lange skogsturer og sånn.

 

Jeg er nok bare utolmodig. Man tenker litt sånn "Oi jøss, bare tre månder!?" når man ser slike før og etter bilder, hører slanke historier. Men jeg har jo knapt gjort dette i en halv måned! Så jeg håper faktisk jeg ikke har gått ned mer en en kg!

 

Takk for svar! Det er motiverende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...