Gå til innhold

Nickii


Gjest madeleinerenate

Anbefalte innlegg

Gjest madeleinerenate

Etter å ha lest et spennende innlegg du skrev her tidligere på et tråd om overspising , der du du skrev om å endre kostholdssammensetningen , har jeg tenkt at dette må være løsningen får meg :)

 

Du nemte karbohydratisk , proteinfattig frokost , det jeg har tenkt litt på :

 

Havregrøt med havregryn , kruskakli , linfrø + 1 / 2 appelsin eller 1 / 2 eple oppi + vann

vet ikke om det litt kanel eller noen rosiner går ann ...

 

Smootie med appelsin juice eller eple juice + litt avokado + noen mandler

 

Smootie med appelsin juice og jordbær

 

fruktsalat

vet ikke om en kan ha noe oppå ...

 

kanskje prøve havregryn i smootie ...

 

Takker kjempe masse får tipsene om gode tips til pålegg som ikke innholder proteiner :rolleyes:

 

Smart med epleskiver med kanel , bær , rødløk - tomat - hvitløk - basilikum + ristet brødskive :D

 

Et større måltid til lunsj :)

 

Takker for tipset med salat til lunsj :D:rolleyes:

 

Skal prøve kylling , egg og cottage cheese !

 

Hva med litt jomfruolje i salaten ?

 

Takker får mange gode tips ! ! !

 

Du er super flink synes jeg ! ! !

 

Du nemte gode proteinkilder som egg , kjøtt , fugl , fisk , ost , meieriprodukter .

 

Hva vil du si er det beste karbohydratene og det beste fettet kildene ?

 

Kjempe smart det du skrev om kcal deling av protein , karbohydrater og fettet til mellommåltider , kveldsmat og middag . Dette er noe jeg aldri selv har tenkt på !

 

Tenker om et mellommåltid med melk eller yoghurt , banan og mandler kan være ok ..

 

eller kveldsmat med smootie til dømes

 

skogsbær , yoghurt , avokado , banan

 

fruktsalat , vaniljekesam , mandler

 

Vet ikke helt hvor jeg skal plassere grønnsakene , tenker på hvilke gruppe det hører hjemme ? Protein - fett eller karbohydrater ...

 

Største nøtten nå er gruppere tingene i middagen ... har bare passet på at den har innholdet mye grønnsaker ...

Men når jeg tenker meg om , så kan det faktisk tenkes at den har vært ok inndelt ...

Med protein fra kjøtt eller fisk eller egg , karbohydrater fra pasta - ris - potet , fett fra olje , men grønnsakene anner jeg ikke hvilke gruppe det skal plasseres ...

 

Tusen takk Nickii får masse gode råd ! ! ! Føler jeg vet hvordan jeg endelig kan bli kvitt resten av mine kg ! ! !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du føler du kan dra nytte av forslagene mine :)

Bare husk å ha i bakhodet at dette ikke nødvendigvis er noen fasit. Dette er jo basert på mine erfaringer og kunnskap jeg har plukket opp underveis. Man må jo finne sin egen sti og da kan det være greit å prøve ut forskjellige muligheter for å se hva som fungerer for en selv. Vi er jo alle forskjellige ;)

 

De beste kildene til karbohydrater vil jeg påstå er de "langsomme karbohydratene". Det betyr at de tas langsommere opp i kroppen og ikke gir rask og høy blodsukkerstigning. Disse får vi fra grønnsaker, grovt brød og fullkornsprodukter. De gir også metthetsfølelse som varer lenger.

 

I utgangspunktet er et norsk kosthold ofte fordelt med en stor andel karbohydrater. Ofte rundt 60-70%. Det skyldes at vi spiser mye brødmat, pasta, ris og poteter. Så det kan være greit å prøve å begrense dette litt. Gjerne til middagsmåltidet. Da kan man godt bytte ut deler eller alt av pasta/ris/potet/brød med grønnsaker. Grønnsaker inneholder karboydrater, men få kalorier. Man kan dermed spise ganske mye av det før andelen overstiger en tredjepart.

 

Fett får vi som regel også nok av. Det er en del fett i nøtter/mandler/frø, kjøtt, fisk, fugl, egg og i melkeprodukter. Så jeg tror i grunn ikke det er så veldig nødvendig å tilsette mer fett i maten. Det er nok viktigere å prøve å få opp andelen proteiner i kosten. (Bortsett fra til frokosten som helst skal være uten proteiner for å gi best effekt.)

 

Viktig å huske på at en matvare også kan inneholde en sammensetning av fett, karbohydrater og proteiner. Slik som yoghurt.

 

Mens frukt og grønnsaker stort sett bare inneholder karbohydrater, er det lite eller null karbohydrater i hvitost, kjøtt, fisk, fugl og egg.

 

Les på næringsinnholdet på pakningene, så lærer du mye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...