Gå til innhold

"Maks fettforbrenning på 8 uker"


Gjest Spipp
 Share

Anbefalte innlegg

Har kjøpt boka "Maks fettforbrenning på 8 uker - strammere kropp med smart trening og lavkarbomat" av Halvor Lauvstad og Anne Marte Handal Sneve.

Fikk bladd igjennom den i går, og har foreløpig et godt inntrykk; den har heldigvis ikke så stort lavkarbofokus som tittelen kunne tilsi ;)

 

Den viser et treningsprogram som går over 8 uker (kondis og styrke), med store løfter om nedgang gjelder (både kg og cm) dersom man følger det. Den inneholder også noen inspirerende historier om folk som har fulgt programmet og hatt suksess med det.

 

Jeg starter i uke 1 nå, noen som vil være med på utfordringen?

 

Kom gjerne med innspill om du allerede holder på med dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 1

 

Kondis

1. økt: Langkjøring (spinning 30 min) :)

2. økt: Langkjøring (Spinning 60 min) :)

3.økt: Intervalltrening :)

 

Styrke

1. økt: Slynge 30 min :)

2.økt: knebøy, pushups, roing med strikk, planken :)

 

Første uke gjennomført :D

 

Uke 2

 

Kondis

1. økt: Langkjøring (løping 30 min) :)

2. økt: Intervaller (løping) :)

3.økt: Langkjøring (løping 30 min)

 

Styrke/tøying

1.økt: knebøy, pushups, roing med strikk, planken :)

2.økt: tøying :)

3.økt: som økt 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivalur

Spipp, dette høres veldig spennende ut! Kan du gi en kjapp oppsummering hva planen går ut på? Hvor mange måltider om dagen, hva skal de bestå av sånn ca, hvilke treninger skal man gjennomføre?

 

Jeg er på god gang, enda litt ned idag, det går så det suser! Midjemålet har minsket også, har et håp om å komme inn i sommerkjolen til sommerfesten, juhuu! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menyplanen/oversikt i boka er veldig lik GR-metoden;

- ligg ca 800kcal under det du trenger om dagen for å gå ned,

- 3-4 hovedmåltider om dagen,

- 2 mellommåltider,

- ikke la det gå mer 2-3t mellom hvert måltid.

 

Styr unna hvitt sukker, bruk fortrinnsvis fullkornpasta og -ris osv, nok frukt og grønt. Det er derfor det er så greit å følge planen, for det er jo sånn jeg har spist det siste halvannet året :D

 

Trening; det er 4 ukeplaner: 1 for uke 1&2, 1 for uke 3&4 osv.

Uke 1&2 består av 3 økter:

Første og tredje økt:

- 30 min kondis (fortrinssvis løping/jogging, fordi det forbrenner mest)

- Styrke: 4 øvelser: knebøy med vekter, pushups, stående roing og planken. Alt 2X12 reps, med 30sek hvile mellom hvert sett.

 

Andre økt:

- 30 min intervalltrening (husker ikke detaljene, men ikke avskrekkende!)

- Styrke: som økt 1 og 2

 

 

Det er også anbefalinger om hvilke pulssoner man skal ligge i, men det husker jeg ikke akkurat nå...I tillegg skal man bevege seg 30 min hver dag (gange) uansett om det er trening den dagen (som jo også passer med GR og anbefaling om økt hverdagsaktivitet) eller ikke.

 

Jeg har tenkt å dele opp øktene i 3 dager med kondisjon, og 2 dager med styrke.

 

Bare heng deg på, så kan jeg fortelle deg hva vi skal gjøre i uke 3&4 når vi kommer så langt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest diskusjon

Jeg driver også med det treningsporgrammet. Startet på uke 3 i dag.

 

Forøvrig må jeg legge til at dette er en av de beste bøkene jeg har lest på området. Utrolig bra, og lettfatelig bok.

Mye bedre en Yngvar sin synes jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver også med det treningsporgrammet. Startet på uke 3 i dag.

 

Forøvrig må jeg legge til at dette er en av de beste bøkene jeg har lest på området. Utrolig bra, og lettfatelig bok.

Mye bedre en Yngvar sin synes jeg da.

 

Hei!

Hvordan har det gått da, ser du de resultatene som de lover? Synes foreløpig styrketreningsbiten er litt i enkleste laget, men det går vel over etterhvert ;) Ellers enig i at det er en bra bok!

 

Liker fortsatt Yngvar sin bok jeg :D Men han retter seg vel mere mot de som vil komme i bedre form, og ikke nødvendigvis de som også trenger å gå litt ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivalur

Takk for info, Spipp! Maten er veldig likt sånn som jeg også spiser. :) Da er det bare å komme igang! Forrige uke syklet jeg til jobben 4 dager, denne uken kun idag så langt. Min utfordring er å få gjort styrketreningen i tillegg. Her er det bare å skjerpe seg.

 

Ellers var jeg altså med på Holmenkollstafetten på lørdag, og det var en opplevelse! Fullstendig kaos og masse folk... :P Men jeg fikk vekslet greit i mine to vekslinger, så akkurat det gikk bra. Løpingen derimot.... var ikke lange etappen, 600 meter, men jeg tok jo helt av da jeg startet, og brant ut etter få meter.... så da ble det veldig rolig. Brukte 1 minutt mer enn jeg *burde* brukt, men jeg løp hvertfall hele veien. Så er det bare å trene videre og forbedre meg med et minutt til neste år!!

 

Setter opp økt 1 på kveldens timeplan. Spipp, du er vel i uke 2 du nå da? Dette får bli min uke 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel lett å la seg rive med av mengden :) Gratulerer med gjennomført uansett, tøft å stille opp!

 

Når det gjelder styrketreningsdelen i dette programmet, begynner det veeeeldig snilt! Kun 4 øvelser, som skal gjøres 2x12, to ganger i uka. Trenger ikke treningssenterutstyr, så ingen unnskyldinger for ikke å komme igang med det ;)

Prøver forresten å få lagt inn noen styrkeøvelser for å bli bedre/sterkere løper (unngå skader) også; tåhev, senke og heve hæl, styrke bakside lår osv....

 

Jeg starta uke 2 på søndag; har gjort ei kondisøkt og ei styrkeøkt. I morra blir det kondis-intervall, og tøying/yoga.

Har i tillegg fått sykla til jobb i går og i dag, så oppfyller vel kravet til minst 30min aktivitet hver dag utenom trening på det ;)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest diskusjon

Ferdig med to styrkeøkter denne uken, en kardio og en yoga.

 

Resultater? Nja, men jeg er ganske godt trent. Så akkurat det skal vel litt til. Har trent med PT i to år, så kroppen min er vant med styrketrening og mye trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultater? Nja, men jeg er ganske godt trent. Så akkurat det skal vel litt til. Har trent med PT i to år, så kroppen min er vant med styrketrening og mye trening.

 

Synes du ikke da at styrkeøvelsene i dette programmet blir litt "enkle"? Jeg legger alltid til en del andre øvelser, for jeg synes at 4 blir litt lite, og det oppfyller hvertfall ikke "15-30min x 2 ganger i uka"-anbefalingen fra GR ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivalur

Så er jeg endelig i gang!! Litt er bedre enn ikke noe, og et sted må jeg begynne, så sløv som jeg har vært i det siste. Så idag har jeg løpt uke 1 av Gateway to 8 k, det er 7 minutter løping, 1 minutt gange, 4 ganger. Totalt var jeg ute i ca 40 minutter, med litt oppvarming og nedtrapping. Når jeg kom hjem, husket jeg styrkeøvelsene fra boken din Spipp, og gikk rett på dem. Dvs, jeg husket at det skulle være 2x12 av 4 øvelser, så de jeg gjorde var knebøy, utfall, planken (så lenge jeg klarte x 2) og dips. Ikke helt som beskrevet, men pytt, jeg gjorde hvertfall noe! På søndag skal jeg prøve meg på uke 2 av Gateway programmet, det er 8 minutter jogging, 1 minutt gange, 4 ganger (har løpt uke 1 et par ganger forrige uke, lei av musikken på den nå!). Så får jeg ta styrkeøvelsene etterpå da også. Kjenner at jeg ikke helt er der hvor jeg var i fjor, hvor jeg bare hadde lyst til å trene hver dag... så tror jeg skal prøve meg på 3 dager i uken nå fremover, følge løpeprogrammet slavisk og så ta noen styrkeøvelser etterpå. Kanskje om et par uker føler jeg for å gjøre en hel treningsøkt med bare styrkeøvelser. Spipp, hvis du gjør styrkeøvelsene for seg, uten kondistrening først, ser jeg at det blir lite ja! Det tar jo ikke lange tiden med 4 øvelser akkurat. Så det er jo knallbra hvis du da heller tar flere øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt er mye bedre enn ikkenoe! Kjempebra at du er igang igjen :)

 

Ja, enig i at styrken uten kondistreningen først i allefall blir for lite! Boka er lagt opp slik at det skal kombineres, men jeg vil jo gjerne gjøre ting på min måte ;)

Idag har det blitt mage/ryggtrening på jobb, så intervalløping og tøying. Tungt å løpe i dag, men kjenner at jeg har fått opp farta og det er deilig :D I morra blir det sykkeltur med familien, og søndag langkjøring (minst 30min løping) før styrkeøvelser.

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivalur

Da ble det altså ingen løpetur igår likevel... :( På den annen side, syklet tur med ungene og lekte sisten i hagen i 10 minutter, det tok pusten fra meg det gitt!! Ikveld skal jeg ut og løpe hvertfall! Syklet til jobben idag, og store planer om å sykle hver dag denne uken. Nå VIL jeg ha bedre kondis! Synes jeg løper og løper, uten at kondisen blir bedre, men den har nok blitt det, tror ikke jeg hadde lekt særlig mye siste halvannet år siden...... :P

 

Med mensen og for mye mat i helgen så er vekta opp halvannet kilo igjen, men det håper jeg er borte til helgen. Har vært og kjøpt meg litt nye klær i helgen som var, bukser i en størrelse mindre enn sist jeg handlet bukse i samme butikk. Det er alltid gøy! Har tenkt at jeg skulle vente til jeg var enda en størrelse ned før jeg kjøpte noe, men søren heller... måtte ha et par nye bukser nå. Om de er for store til høsten så er det jo bare og juble!!!!!!

 

Spipp, fikk du gjennomført helgens trening? Du er flink altså! Hvor fort løper du 5k nå? Jeg løper/går på ca 37 minutt og det føles veeeeeldig tregt når jeg har kolleger som løper 10k på samme tid!!! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivalur

YESSSSS!!

 

Gateway to 8k, uke 2 dag 1 gjennomført igår! 350 kalorier forbrent og helt pumpa da jeg kom hjem, men det gikk overraskende greit! Nå er jeg på riktig spor igjen. Ikveld skal jeg finne frem hoppetauet tenkte jeg. :)

 

PS Glemte å nevne at jeg også gjorde styrketreningen etter joggingen igår. Go me!!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra, Sivalur, nå er du virkelig på rett spor igjen! Veldig inspirerende å lese :)

 

Selv så sliter jeg med en vårforkjølelse :( Gjennomførte uke 2, men søndag ble det bare en kort, og veeeldig slitsom gåtur i stedet for løping. Blir tung i pusten bare av trappa hjemme, så ingen trening denne uka :( Men desto mere fokus på maten, bør vel ligge i nedre del av menyen, får se hvordan det går ;)

 

Stå på videre, Sivalur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest diskusjon

Synes du ikke da at styrkeøvelsene i dette programmet blir litt "enkle"? Jeg legger alltid til en del andre øvelser, for jeg synes at 4 blir litt lite, og det oppfyller hvertfall ikke "15-30min x 2 ganger i uka"-anbefalingen fra GR ;)

 

Jo, men den tar jo for seg alle de store muskelgruppene som er viktig.

 

Jeg er i gang med uke fire denne uka.

Men kjøre hjemmetrening i dag, og da får jeg ikke tatt markløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivalur

Spipp så kjedelig med forkjølelse!! Yngstemann hjemme er også forkjølet, krysser fingre for at jeg ikke får noe! Pleier sjelden være syk på vår/sommer - det er min favorittid! Mye overskudd og fine dager!! Håper du snart er frisk nok til å komme igang igjen, i mellomtiden får du spise mye grønnsaker og litt frukt. :)

 

Igår ble det sykling til jobben, ikke noe hoppetau, men derimot en times gåtur sammen med en god venninne. Godt for kropp og sjel! Ikveld satser jeg på uke 2 dag 2 av joggeprogrammet. Går bare en vei nå - nedover! :D Håper å se 79 tallet snaaaart og holde meg under 80 resten av sommeren!!

 

diskusjon: stå på, du er halvveis i programmet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivalur

Lite trening på onsdag, fant frem hoppetauet på kvelden og tok en veldig kort økt med det, men det var alt. Igår, derimot!!! Syklet til jobben, og så jogget jeg om kvelden, Gateway to 8k, uke 2 dag 2. Gjorde 4 styrkeøvelser da jeg kom hjem også. Idag har jeg også syklet til jobb, og når jeg kommer hjem skal jeg klippe gresset. Det tar halvannen time og jeg mener å huske fra ifjor at jeg forbrenner ca 400 kcal på det. Så det blir dagens treningsøkt! Nå er jeg skikkelig igang igjen - og som det hjelper på humøret ikke minst!!! :D

 

Nyt godværet mens det varer!! God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest diskusjon

Ble null trening på meg forrige uke, kun en liten sykkeltur.

Har derimot vært mye ute, og nyt det deilig været.

 

Starter på uke 4 igjen denne uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivalur

Ble ingen gressklipping på meg, kom så sent hjem. Så endte med at mannen tok den jobben og treningsøkten. :) Lørdag null trening, søndag null trening. Nei og nei... Men SÅ mandag, da var jeg igang igjen! Først ute og gikk med staver med naboen - vi prøver å få til en til to ganger i uken fremover sammen. Det ble 2 TP. Og så var jeg på sykkeltur, halvannen time, og det ble 3,5 TP. YAY!!! Idag har jeg syklet til jobb. Rekker ikke trene noe mer ikveld. Men kjenner at nå må jeg få gjort litt mer styrketrening snart! Samtidig har jeg lyst til å komme videre med joggeprogrammet også. So much to do, so little time... :) Herlig med alt overskuddet man får når man bare er igang med trening hvertfall.

 

Spipp, hvordan går det med deg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du har fått tilbake treningsgleden og -overskuddet, Sivalur!

 

Etter en laaaang uke med forkjølelse og null trening, er nå jeg superklar for å komme igang! Har gått til jobb i dag, og det føltes veldig greit. Håper tida rekker til en langkjøring i kveld, dvs 35min jogging/løping omed styrketrening etterpå, og dermed er jeg i uke 3 av programmet :D

 

Diskusjon, det viktigste er jo ikke å følge et program, men å være i aktivitet. Lykke til med uke 4!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 3

 

Kondis

1. økt: Langkjøring (løping 35 min) :D

2. økt: Intervalltrening (Løping 35) :D

3.økt: Langkjøring (løping 35min) :D

 

Styrke

1. økt: knebøy, markløft, pushups, roing med strikk, planken, sideveis planke :D

2.økt: som økt 1 :D

 

Klar for uke 4!

 

Uke 4

 

Kondis

1. økt: Langkjøring (løping 35 min)

2. økt: Intervalltrening (Løping 35)

3.økt: Langkjøring (løping 35min)

 

Styrke

1. økt: knebøy, markløft, pushups, roing med strikk, planken, sideveis planke

2.økt: som økt 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg igang igjen!

 

Hadde langkjøring i går. Strengt tatt ble det nok intervalltrening, jeg løp ei skogsløype og de er jo sjelden helt flate... Men snittpulsen lå der den skulle etter planen :D Etterpå ble det styrketrening, med strikk og kettlebells.

 

Hadde tenkt å sykle til jobb, men snø (!) satte en stopper for den planen! Men den smelter fort, så det blir sykkel hjem i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivalur

Bravo Spipp!! :)

 

SNØ??? Du store.. har du sykkel stående på jobben? Ikveld blir det trening! Satser på jogging tror jeg. Ble for travelt i helgen. Først er det å sykle hjem. Er gira på trening nå!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, her snør det. Ryktene vil ha det til å sommern blir sein ;) På dagen blir den ikkeliggende, men i dag tidlig var det minst 5cm våt og fin snø på veien utenfor huset vårt :D

 

Tok med sykkelen i bilen, min jobb er på vei til jobben til mann-pann ;)

 

Er det ikke deilig å ha fått tilbake den nå-har-jeg-lyst-til-å-trene-følelsen!!!

Blir forøvrig "hviledag" fra treningsprogrammet, syklinga hjem teller som hverdagsaktivitet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...