Gå til innhold

Fettprosent


Gjest Fru Fryd
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Fru Fryd

Hei!

Er det nokon av dere som har vekt som måler fettprosent?

Når dere går ned i vekt, er det da fett dere mister eller både fett og fettfri masse?

Eg har ei slik vekt som er nokre år gammal. I dag viste det ein fettandel på 33,2%. Så eg må nok ned ein del,men det er jo viktig at det er dette feittet eg mister, og ikkje musklene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok vanskelig å vite om alt vekttapet er bare fett. Den fettprosenten som vises på vekta skal man jo ta med en klype salt også. Den er jo ikke veldig nøyaktig. Men du får jo en slags indikasjon, og du vil jo se på sikt at det skjer noe. Jeg har vel vært oppe i 37, og sist jeg sjekket var jeg rundt 27. Men om de kiloene jeg har gått ned kun er fett er jo vanskelig å si. I mitt tilfelle er jeg ganske sikker på det, fordi jeg har en lavere fettprosent nå enn sist jeg var på samme vekt. Det bekrefter at jeg har økt muskelmassen min siden sist.

 

Hvis du er redd for å miste muskelmasse så pass på å få i deg nok proteiner. Når vi spiser lite må kroppen tære på lagrene, og proteinene våre er hovedsakelig lagret i musklene. Spiser du nok proteiner slipper kroppen å ta av det lagrede proteinet. Trene styrke er også avgjørende for å beholde muskelmasse, pluss at det øker fettforbrenningen.

 

Hvis man trener veldig mye kondisjon, spesielt løping, vil dette bidra til å minske muskelmasse. For å bevare/øke muskelmasse, forme kroppen og samtidig miste fettprosent kan man med fordel trene med lavere intensitet, men heller lengre økter. De som trener fitness bruker f.eks å gå på skråstilt tredemølle i tillegg til styrketreningen. Gå turer i terreng er også å anbefale. Men det skal ikke være så lav intensitet at du ikke blir sliten. Blir du svett og andpusten, men fortsatt er i stand til å snakke om du anstrenger deg litt, da er du i riktig sone :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn vekt, har hatt den i ca et års tid nå.

 

Jeg er veldig fornøyd med å se at mens jeg har gått ned mye i fett-kg, har jeg nesten ikke gått ned noe nevneverdig i muskel-kg (min vekt viser muskel% og vann% også). Som Nickii sier, så kan man ikke stole 100% på slike vekter. Men jeg tenker trenden min er såpass klar at det nok er noenlunde riktig. Har forsøkt å ha fokus på trening, men må innrømme at det har gått litt opp og ned der...Men tror trening er viktig for å beholde mest mulig av muskelmassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...