Gå til innhold

Tips til turgåere:


Gjest murreM
 Share

Anbefalte innlegg

Har blitt fortalt at om man starter å gå med ganske intenst tempo, slik at man blir svett å får opp pulsen, så kan man heller roe litt ned etterpå. For da er kroppen "igang" og vill forbrenne mer en om du bare gikk rolig fra starten av:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, det skal jeg huske :)

 

Et tips fra meg er å bruke hele kroppen når man går. Sveiv godt med armene og stram magemusklene og rumpa, og spark godt fra. Høres kanskje tungvindt ut å tenke teknikk når man går tur, men ta en ting om gangen. Det er fort innøvd :)

 

Det å gå tur kan være meget god trim. Det kommer an på hva man gjør det til selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG jeg anbefaler på det sterkeste å gå med staver.

 

Jeg er tidligere jogger, men pga at kroppen min ikke tåler det lenger, er staver PERFEKT. Jeg elsker det.

 

Jeg går mest i skogen på grus og jorddekke, men har på musikk så overdøyer jeg støtene med stavene i grusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest frktroll

Har blitt fortalt at om man starter å gå med ganske intenst tempo, slik at man blir svett å får opp pulsen, så kan man heller roe litt ned etterpå. For da er kroppen "igang" og vill forbrenne mer en om du bare gikk rolig fra starten av:)

 

Dette var nytt for meg, har alltid hørt at en skal begynne sakte så en "holder hele turen". Men kanskje en ikke forbrenner like mye da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nytt for meg, har alltid hørt at en skal begynne sakte så en "holder hele turen". Men kanskje en ikke forbrenner like mye da?

 

 

Å starte med litt tempo er noe som ble fortalt til meg av en lege, så velger å stole på det :) Om man ikke "holderhele tiren" da så kan det kanskje være lurtå gå en litt koorterre kur, for så å øke lengden litt mer uke for uke til man når den lengden man ønsker? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG jeg anbefaler på det sterkeste å gå med staver.

 

Jeg er tidligere jogger, men pga at kroppen min ikke tåler det lenger, er staver PERFEKT. Jeg elsker det.

 

Jeg går mest i skogen på grus og jorddekke, men har på musikk så overdøyer jeg støtene med stavene i grusen.

 

Hei.

har hørt at det å gå med staver gjør at støttemusklatur rundt magen og ryggen blir slappere. Det beste er å gå uten. Selvfølgelig kan en gå med staver, viss en har problem med balansen, men normalt bør en unngå staver. Det er mer effektivt å gå en tur uten staver for så å ta noen push-ups etter turen.

Har selv prøvd et par turer med staver og må innrømme at jeg ikke merket noen forskjell fra når jeg går med staver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eltevelte

selv gått på rehab, med daglig turgåing. ifølge fysioterapeutene der, bør en gi kroppen en rolig start ,for så øke på etterhvert. for å klare holde ut hele runden.

 

så det ofte, at det var en litengjeng ,som sa de ville ha tempo å de nærmest fløy ut fra start, og nesten ikke klarte gå siste stykke tilbake.

 

også "aktiv på dagtid" er det stavgang med fysio. der de anbefaler stavgang. og starte rolig, for så øke på tempo.

 

stavgang får en brukt armene mer, og mindre belastning på knærne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her er det litt forksjellige meninger ute å går, om å starte hardt eller ikke. Man må vell nesten prøve seg fram til det man synes passer best for enn selv, personlig så liker jeg å starte gåturen litt hardt, å så roe bittelitt ned :)

 

Iforhold til hva fysioterapeuten sier, så er det nok lurt å høre på han/hun. Om man er plaget med kroppen på ett eller annet vis å fysioterapeut mener du skal starte rolig, så er det nok en god grun til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

har hørt at det å gå med staver gjør at støttemusklatur rundt magen og ryggen blir slappere. Det beste er å gå uten. Selvfølgelig kan en gå med staver, viss en har problem med balansen, men normalt bør en unngå staver. Det er mer effektivt å gå en tur uten staver for så å ta noen push-ups etter turen.

Har selv prøvd et par turer med staver og må innrømme at jeg ikke merket noen forskjell fra når jeg går med staver.

 

Har ikke så stor peiling på dette.. Men synes dette hører litt ulogisk ut? For om du går på ski og bruker staver så styrker du jo hele kroppen, inkludert mage og rygg.. Skjønner jo at det blir anderledes til fots, men.. Hadde vært intresangt å funnet mer ut av dette :) noen flere som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...