Gå til innhold

Hvorfor så mye?


Gjest Liljefjes
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Liljefjes

Jeg ser at folk skriver om hvordan de skal få til å spise nok kalorier om dagen, men jeg klarer ikke å finne ut hvorfor. Hvorfor trenger jeg å spise 1800 kalorier, jeg føler at jeg spiser som en hest hver dag men får bare i meg opptil 1600 kalorier cirka. Hvorfor skal jeg spise mer når jeg vil ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GR mener at man skal ha et kaloriunderskudd på 500-800 kcal pr dag. Det betyr at de regner ut hvor mye du forbruker av energi pr dag, så trekkes det fra 500-800 kcal. Det skal gi vekttap på en sunn måte. Du har sikkert hørt om noe som kalles sparebluss eller sultmodus. Det vil inntre dersom man spiser veldig lite over lengre tid. Dermed legger GR opp til at man skal unngå dette ved å innta nok kalorier, men få nok til at man går ned i vekt.

 

Men jeg personlig er ikke helt enig. Jeg mener man også bør ha i minnet at hver kropp er forskjellig. Dersom man føler seg mett og tilfreds er det ingen grunn til å fylle på med kalorier bare for å komme opp i et visst antall. Så lenge som kroppen fungerer greit, man føler seg opplagt og i fin form, og ikke går konstant sulten, så tror jeg ikke der er så veldig nøye om å få inn akkurat 1800 kcal. Hvis du går ned i vekt når du spiser 1600 kcal og alt føles ok, så kan jeg ikke skjønne hvorfor du ikke skulle kunne fortsette med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liljefjes

GR mener at man skal ha et kaloriunderskudd på 500-800 kcal pr dag. Det betyr at de regner ut hvor mye du forbruker av energi pr dag, så trekkes det fra 500-800 kcal. Det skal gi vekttap på en sunn måte. Du har sikkert hørt om noe som kalles sparebluss eller sultmodus. Det vil inntre dersom man spiser veldig lite over lengre tid. Dermed legger GR opp til at man skal unngå dette ved å innta nok kalorier, men få nok til at man går ned i vekt.

 

Men jeg personlig er ikke helt enig. Jeg mener man også bør ha i minnet at hver kropp er forskjellig. Dersom man føler seg mett og tilfreds er det ingen grunn til å fylle på med kalorier bare for å komme opp i et visst antall. Så lenge som kroppen fungerer greit, man føler seg opplagt og i fin form, og ikke går konstant sulten, så tror jeg ikke der er så veldig nøye om å få inn akkurat 1800 kcal. Hvis du går ned i vekt når du spiser 1600 kcal og alt føles ok, så kan jeg ikke skjønne hvorfor du ikke skulle kunne fortsette med det ;)

Tusen takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg tenkte bare å komme med et innspill, siden jeg selv har gått i den fellen og trodd at det ikke gjør noe om jeg spiser for lite når jeg trives med det.

 

Dersom du ikke spiser nok, og spesielt over lengre tid, vil forbrenningen din gå ned, og "vinningen går opp i spinningen". Du mister også mer muskler en nødvendig, noe som også går ut over både forbrenning og kroppssammensetning. Spiser du for lite, risikerer du også at kroppen din ikke får i seg alle næringsstoffene den trenger, og det kan jo ha så mange bieffekter.

 

Og det er heller ikke nødvendigvis slik at "jo mindre du spiser, jo raskere går du ned i vekt" - utrolig, men sant. :D Mange som står stille på vekten, opplever å gå ned i vekt når de øker litt på kcal-inntak.

 

Nå vet jeg ikke hvor høy du er, hvor mye du veier, hvor gammel du er osv, og det kan godt være 1600kcal er nok for deg. Men jeg vil bare advare mot å spise for lite, fordi jeg selv sitter her med skjegget i postkassen og en forbrenning som er nede for telling..og det er ikke gøy. :/

 

Jeg har riktignok holdt meg på 1600 kcal over flere år, og det er neppe skadelig å holde seg for lavt for en veldig kort stund. Jeg vil uansett anbefale deg å ikke gå under -800kcal :)

 

I beste mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Peline har et godt poeng. Spiser man for lite over lengre tid vil det gå utover kroppen på en negativ måte. Man skal ikke spise så lite at man driver rovdrift på seg selv i et forsøk på å gå ned raskere.

 

Jeg håper ikke det virker som om jeg sier at man kan spise så lite man vil bare man føler at det er ok. Hvor mye som er for lite er jo et definisjonsspørsmål. Jeg mener man skal bruke sunn fornuft og lytte til kroppens signaler. Etter min mening er det ikke noe hensikt i å lete etter måter å fylle opp dagskvoten på dersom man føler at alt fungerer fint med 200 kcal mindre om dagen. Men begynner det å bli unaturlig lavt inntak(mer enn 1000 kcal i underskudd på en dag) vil det tære mer på kroppen enn det gir nytte.

 

Jeg er enig med Peline at det ikke er noen god ide å ha et underskudd på mer enn 800 kcal i gjennomsnitt pr dag. Da er man sikker på at man får i seg nok mat til å ivareta kroppen på en god måte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...