Gå til innhold

Er ikke vektnedgang ren matematikk?


Gjest hytta
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Er innom her etter lengre pause. Gikk ned 4 kg med GR i 2009, og har etter det gått opp og ned og opp og ned...Jeg er 50 år, har stillesittende arbeid, er 165 høy og veier 67 kg - og skal ha meny 1, 1300 kcal. Jeg er pr.def ikke overvektig, men har disse forfengelighetskiloene som jeg gjerne vil bli kvitt, i tillegg til at det er forebyggende med tanke på mye diabetes 2 og hjerte/kar-sykdom i familien. Jeg har gått opp fra 64 til 67 det siste halvåret fordi jeg har spist masse god mat og har trent minimalt. Men nå er det nok.

 

Over til matematikken: Meny 1 betyr at jeg spiser ca 500 kcal mindre enn jeg bruker.Siste uke har jeg vært flink, har holdt menyen og har trent 1 time hver dag, tilsammen 16 trimnpoeng, med variert opplegg (styrke, sykling, rask gange, romaskin)Etter mine beregninger skal 16 trimpoeng tilsvare 3200 kcal. I tillegg er 500 kcal mindre hver dag være 3500 kcal. Det blir 6700 kcal tilsammen. Jeg har lest at 1 kg tilsvarer 7000 kcal. Da bør jeg med andre ord ha gått ned bortimot en kilo denne uka. I tillegg sies det at man gjerne går ned mer i starten fordi det er stort væsketap.

Hvordan kan det da ha seg at jeg veier akkurat det samme som for en uke siden? Ved tidligere vektnedgang (2009)tok det også lang tid før vekta begynte å gå nedover, men da trente jeg ikke mer enn minimum(7 poeng pr uke). Noen som kan komme med en forklaring eller en oppmuntring??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frktroll

Hei.

 

Det har jeg hørt og. 1 kilo kroppsvekt tilsvarer 7000 kalorier.

 

Men så er det vel slik at kroppen vår ikke jobber lineært. Tror nok du vil se de resultatene du ønsker om du fortsetter i det sporet du er i nå en stund til. :D

 

Og så virker det som du har en "historie" med å gå sakte ned til å begynne med, og så kommer resultatene etterhvert. Så smør deg med tålmodighet, så skal du se at det kommer til å gå bra!

 

Hvorfor du har det slik, aner jeg ikke. B)

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en kilo kroppsvekt, men en kilo fett = 7000 kcal.

 

I teorien skal man ha kvittet seg med en kilo fett dersom man har forbrent 7000 kcal. Og dersom kroppen vår hadde utelukkende bestått av fett hadde det nok stemt også. Men sånn er det jo ikke. Vi er jo sammensatt av flere ting. Variasjon og unøyaktighgeter på vekta kan skyldes forkjell i mageinnhold og væskebalansen i kroppen. Så selv om du veier det samme, er det ikke sikkert sammensetningen i kroppen er den samme. Fettprosenten kan ha gått ned. I enkelte tilfeller ved lavt kaloriinntak vil også kroppen forbrenne av musklene, som kjent veier mer enn fett. Kanskje har du også hatt et høyt lager av karbohydrater i kroppen. Disse tærer også kroppen på før den forbrenner av fettreservene. Og i tillegg er det vel umulig å være 100% nøyaktig på registering av inntak og forbrenning. Alle disse tingene kan ha spilt en rolle.

 

Det stemmer at mange vil oppleve væsketap i begynnelsen. Men det er ikke sikkert du hadde så stort væskeinnhold. Og særlig det at du har økt på med treningen vil kunne øke væskeinnholdet i kroppen. Musklene tar opp og holder på væske når man trener hardt.

 

Bruk matematikken som en veiledning, men ikke som en fasit. Ikke heng deg for mye opp i kilo og tall, ha i bakhodet at kroppen er mer sammensatt, at det er fettprosenten som er viktig å få ned.

 

Høres ut som du har kommet godt i gang. Fortsett som du gjør, så vil nok resultatene komme!

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...