Gå til innhold

Går opp i vekt


Gjest Bokfink
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har vært medlem på nett i snart tre uker og synes det går fint. Bortsett fra at jeg går opp i vekt!

 

Fire uker før jeg startet på GR så hadde jeg fire uker på Grete Larsen (mye det samme, men ikke så avansert). Da opplevde jeg også at vekten stod helt stille på 68 kg - jeg er 169 høy og 37 år gammel. Har menyen på 1600 kalorier per dag.

 

Nå er vekten altså 69 kg. Målene er også samme eller litt mer. Jeg ligger på 9,2 i dagspoeng på mat og i alle fall 2 TP om dagen. Løper ca 2 mil i uka. Det som er vanskelig er å få til å spise nok. Men jeg kan ikke fortså at jeg skal gå noe annet enn opp i vekt når jeg spiser mer enn før. Jeg har lest at det skal være mulig å spise for lite, men jeg mener at jeg har spist litt for mye før jeg startet på kuren. Jeg spiser lite kjøtt, og erstatter det med grønnsaker. Kanskje det er et problem? Jeg får i alle fall i meg nok proteiner hver dag.

 

Jeg drikker nok vann, tar tran, spiser avocado og nøtter for å få opp kaloriantallet. Føler at jeg bare spiser og spiser. Jeg tar alle frimerkene på lørdag - vin og potetgull.

 

Gjør jeg noe feil?

Kommer det til å snu?

I tilfelle hvor lang tid må jeg regne? Er redd for å bli demotivert, og selvsagt veldig redd for å legge på meg enda mer.

 

Hadde blitt veldig glad for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det jeg har lest meg til når det gjelder kaloriinntak og vektnedgang (og det er ikke rent lite etterhvert) kan oppgangen din skyldes flere ting.

 

1. Du veier ikke maten, men antar at det er så eller så mye. Dermed er det veldig fort gjort at det blir for lite.

 

2. Med to TP per dag burde du kanskje spise mer. Løper du 2 mil i uka, så forbrenner du en del kalorier på det, og får ALTFOR lite - og kroppen går i full krisealarm.

 

3. Kroppen din har vært vant til å få for lite over lang tid, og når du nå spiser nok, legger du først på det, og så vil du begynne en normal vektnedgang.

 

4. Du venter mensen. Mange kvinner går OPP i vekt i løpet av menstruasjonssyklusen, noen så mye som 2-3 kg. For min egen del hender det titt og ofte jeg går opp 2,5 kg i forbindelse med mensen.

 

 

Jeg kommer ikke på flere grunner sånn i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deg skulle jeg gjerne snakket med. Høres virkelig ut som om du kan mye.

 

1. Jeg kontrollveier noe, men skal gjøre det mer.

2. Men hva skjer hvis jeg løper mindre og spiser mer? Det kan jo bare gå en vei?

3. Vet du noe om hvor langt tid dette kan ta? I dag var uke 4 på GR (og hadde flere uker med Grete Larsen før det) og jeg veier fremdeles litt mer enn da jeg startet.

4. Den gleden får jeg vel også snart. Men ikke så mange kilo. Det er veldig stabilt på vekten her.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en uke har gått uten noen vektnedgang.Jeg har ikke kuttet ned på løpingen, men nå gleder jeg meg til disse to månedene er over. Jeg har registrert hver smule jeg har spist, så hvis noen tror de kan hjelpe meg hvis de får mer informajon, så bare si i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg kan hjelpe, men kan jo få litt mer info, så kan jeg prøve å komme med noen tips... Kan du skrive litt om hvordan en typisk meny ser ut for deg i løpet av en dag? Og sånn ca når du spiser? Hvordan er det med hverdagsaktivitet? Har du stillesittende eller aktiv jobb? Hvor mye ekstra kalorier blir det i helgene? Er det noe ekstra både fredag, lørdag og søndag? Drikker du mye lettbrus? Hva med sukkerfri pastiller o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hei! Som Nickii sier, det er vanskelig å si noe uten mer info. Men jeg prøver likevel, siden du spør :)

 

Jeg for min del tenker umiddelbart at du spiser for mye? Men hvis menyen din er fastsatt av en kursleder, så skal det jo være riktig. Så jeg skal vel trå litt varsomt med den slags påstander :)

Grunnen til at jeg lurer, er:

- når du sier 2 TP om dagen, hva gjør du da annet enn å løpe? 2 mil for meg (og jeg veier mer enn deg) gir meg ca 6 TP. 2 om dagen blir jo 14 på en uke. Og hvordan beregner du TP - ut fra tabellene her inne, eller pulsklokke? Alle tabeller beregner ofte litt romslig på kaloriforbruk, det samme gjør enkelte pulsklokker. Det er lett å tro at man forbrenner mye mer på trening enn hva man faktisk gjør. (Og det er vel grunnen til at man sjelden kommer langt i slankeverdenen med trening alene, man må ha kontroll på maten også, skal det blir noe fart på sakene).

- jeg har lav hverdagsaktvitet (de aller fleste har det, selv om mange liker å tro noe annet, hehe), jeg er 166 høy og veier rundt 73 kg, og jeg har ca 12-15 TP i uka. Jeg spiser 1400 kcal om dagen, så det er vel litt derfor også at jeg lurer på hvordan det har seg at du ligger på 1600.

- veier du nøttene og avokadoen du spiser? Dette er jo energitette saker, og det skal lite til før man plutselig har fått i seg mye mer enn man trenger.

- veier og registrerer du alle småting utenom måltidene, også? Jeg kan for eksempel ha en tendens til å skjære en ekstra osteskive og putte i munnen, for så å "glemme" registreringen etterpå...

 

Hui, her ble det mange spørsmål tilsammen - du trenger overhodet ikke svare hvis det ble for detaljert, dette her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, en typisk dag inneholder frokost på jobb kl 8 - yoghurt med hjemmelaget muesli eller 30 - 40 gram brød med jarlsberg og tomat.

kl 11.30 spiser jeg 30 - 40 gram brød eller knekkebrød (ikke så mange gram) med ost eller avocado og tomat. Mellommåltid - frukt. Ofte eple.

middag kl ca kl 17 - vi spiser nesten bare grønnsaker siden vi ikke er så glade i kjøtt. Nå drikker jeg to glass kefir før middag. Og et glass råsaft av blåbær som jeg lager selv med kunstig søtning.

 

Vi har ikke spist kveldsmat før, men det gjør vi nå. Da er det naturell yoghurt med muesli eller med 20 gram valnøtter, 5 gram agavesirup og litt rosiner.

 

Før drakk jeg vin hver dag, men nå er det to glass fredag og det samme lørdag. Jeg savner vinen på hverdagene.

 

Jeg går til jobb hver dag. Det er 30 min tilsammen. Drikker aldri brus eller lettbrus. Det blir ikke så mye ekstra i helgene. Det er helt fast rutine at det er potetgull og vin på fredag og vin på lørdag. To glass. Da har vi ekstra god mat også - det er ofte fisk.

 

Jeg har hatt en eske med Läkerol i veska i flere uker, det er fremdeles fler igjen. Men sukkerfri tyggegummi går det mer av. Men det burde vel være greit?

 

Tror jeg svarte på alt der?

Jeg har fått anbefalt å spise fisk som pålegg. Det klarte jeg ikke. Jeg synes rett og slett det var kvalmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du - det vet jeg faktisk ikke! jeg har ikke snakket med noen kursleder siden jeg bare registrerer på nett. Men det var noen her inne som regnet ut for meg og sa at det så riktig ut. Men jeg har store problemer med å få i meg nok kalorier hver dag, så jeg skulle gjerne gått ned til 1300.

 

Jeg veier nøtter og avocado. Jeg måler alle løpeturer med Nikeplus og jeg løper mer enn 2 mil i uka.

Det går på GPS og er veldig nøyaktig. Jeg går også til jobb hver dag. Sitter mye stille på jobb, men lite på fritiden. Jeg har skritteller på meg hver dag og er alltid godt over 70 000 i uka.

 

Jeg har som sagt blitt litt besatt av registreringen, så jeg har med alt, ja.

 

Men hvis jeg kan gå ned til 1400 eller under hadde jo det vært flott. Hvordan regner man ut det?

For jeg synes at jeg spiser alt for mye nå!

Hvis jeg virkelig tvunget meg selv til å spise for mye i mange uker kommer jeg meg til å føle meg ganske dum. Og sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at jeg så på min profil nå og der har jeg registrert at jeg er middels aktiv, og så skrev jeg visst 7 trimpoeng i uka. Det er jo helt feil, men når jeg rettet det til 14 forandret det ikke menyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Ninjastar tenker jeg også at du spiser for mye. De aller fleste som får stopp i vektnedgang spiser for mye i forhold til aktivitetsnivået. Det er veldig vanlig å undervurdere matinntak og/eller overvurdere aktivitetsnivå/trening. Hvis du føler at det passer for deg å redusere til f.eks 1400 kcal, så synes jeg du skal prøve det. Hvis du ikke føler deg veldig sulten, slapp og trett, så tåler du nok fint å gå ned litt på inntaket.

 

Jeg merker at når jeg spiser brød vil ikke vekta rikke seg like mye som når jeg kun holder meg til knekkebrød. Tror det har noe med hvordan det fordøyes. Så du kan jo prøve å bytte ut brødmaten med kun knekkebørd/musli/havregryn og lignende

 

Du skriver du spiser nesten bare grønnsaker til middag. Hvilke grønnsaker og hvordan tilberedes de? Husk at mye stivelse kan også sinke vektnedgang. Kanskje du kan forsøke å bytte ut noen av grønnsakene? Hos meg går det mye blomkål og brokkoli, og en god del salat, mens litt mindre av rotgrønnsaker.

 

Øk intensiteten på treningen, eller endre litt på måten du trener på. Kroppen går ofte inn i en rytme og blir vant til den. Da lærer den seg hvordan utføre oppgaven uten å bruke mer energi enn nødvendig. Du kan f.eks endre løperute, eller løpe intervalløkter. De kan varieres på utallige måter. Kanskje du kan forsøke en annen treningsform enn løping også?

 

Så vinen… Den skjønner jeg er vanskelig å ofre. Men alle monner drar. Hva om du kutter ned til 1,5 glass? Kanskje du kan finne en lettere vin?

 

Helgematen. Ekstra god mat, ofte fisk. Fisk er jo bra. Men hva slags tilbehør? For min del har helgene vært en stor demper på vektnedgangen. Jeg må være like streng med meg selv i helgene som i ukedagene. Det virker som om kroppen suger til seg alt av ekstra kalorier som inntas, selv om jeg i løpet av en uke har holdt meg innenfor et akseptabelt gjennomsnitt. Så tenk litt på om det er noe som blir for mye av i helgene.

 

Hvis du synes det ble mye å endre på, så velg deg ut et par ting, så forsøker du en ukes tid. Ønsker deg lykke til! Gi gjerne tilbakemelding hvordan det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest litt nedover her nå, regnet ut "hvileskoffskiftet" ditt, og siden du trener så pass mye tror jeg faktisk du spiser for lite..

 

Jeg tok normal hverdagsaktivitet (1,4)

 

 

Og med 14 TP i uken, kommer du på 2322,6 kcal (altså meny 3 - 1900 kcal)

 

Det sies jo at man skal gå ned 500-800 kcal for å få en vekt nedgang. så du kan ligge på meny 2 (1600 kcal)

 

Så spørs det hva du spiser, sånn som jeg leste spiser du jarlsberg? det er ganske masse kcal i jarlsberg og du skal ha 40 gram pålegg på din frokost og lunsj (om du følger meny 2)

1 skive jarlsberg (a ca 10gram), blir da 4 skiver fordelt på din mat.. 4 skiver jarlsberg utgjør 140 kcal, altså over halvparten av måltidet ditt (220 kcal) så du burde gjerne velge ett annet pålegg :)

 

og avokado er Nei mat, pga det er 196 kcal pr 100 gram.. altå MASSE kcal..

det er sunt, men i veldig små mengder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser også at du spiser ganske lite brød, du spiser masse pålegg kcal..

og grønnsaker er bra, men de fleste er JA.. og da er det veeeldig lite kcal i.. du burde spise noe med litt kcal i.. evt potet, fisk, grønnsaker..

 

Tallerkenen din skal være delt i 3, 1 del til kjøtt, 1 til grønnsaker og 1 til potet, pasta eller ris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

tusen takk for svar.

Jeg svarer i den rekkefølgen du har skrevet, Nickii. Jeg er ikke slappp, men mett.

1400 kalorier går helt fint uten at jeg må tenke så mye på det, så jeg satt ned tild et i går.

Det er jo litt forvirrende at svaret etter deg sier at jeg spiser for lite, men mer enn 1600 klarer jeg aldri.

 

Jeg glemte å si at omtrent halvparten av frokostene mine er havregryn kokt på vann med rosiner. Glemte det fordi jeg har laget en stor boks muesli. Men det er mye havregryn i den også.

 

Siden vi helst ikke spiser kjøtt tilbereder jeg grønnsaker på alle tenklige måter. Suppe, kokt, stekt, i form, rå osv. osv. Dyrker grønnsakene selv, så de smaker utrolig godt.

Det er purre, tomater, gulrot, fenikkel, aubergine, poteter, løk, rødbeter m.m. Til og med druer og fersken.

 

Jeg har drevet med intervall kombinert med styrke. Ikke så mye i det siste så det kan jeg ta opp igjen.

 

Til fisken har vi forskjellige grønnsaker. Ingen av oss liker saus, så det har vi aldri.

 

De som kjenner meg vet at jeg er skikkelig streng på maten. Det er heller ikke noe unnasluntring på trening. Men nå har det gått så lang tid med så mye ekstra innsats at jeg begynner å bli skikkelig lei. Har lyst til å bare drikke og kose meg slik jeg gjorde før.

Så lenge dette ikke har noen innvirkning på vekten så er det fristende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt det er forrvirrende. Jeg vet at for enkelte hjelper det å spise mer, uten at jeg egentlig helt skjønner hvorfor. For mitt vedkommende ble jeg satt på meny 1600 kcal da jeg gikk på kurs. Det funket dårlig. Jeg måtte regulere ned en meny. Så jeg holder meg rundt 1300-1400 kcal, og da fungerer det greit.

 

Og i ditt tilfelle hvor du selv føler at det blir for mye mat, så er det verd å prøve å senke litt. Du kan jo kutte litt i den mest kaloririke maten. Prøv det, så endrer du litt på treningen. Ikke forvent resultater umiddelbart, det kan fort henge igjen en ukes tid.

 

Hvis du virkelig ønsker å gå ned i vekt, så ikke gi deg. Skjønner frustrasjonen, men det er ikke sikkert at det er så veldig mye mer som skal til før det løsner. Hold ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble skikkelig forvirret nå. Spiser jeg for mye eller for lite? Jeg har snakket med mange om dette nå, og fått mange forskjellige svar. Er det noen jeg kan kontakte for et helt faktabasert, sikkert svar?

 

Jeg har 1,5 uker igjen på nettmedlemskapet mitt. Jeg tror jeg går ned til 1400 og bruker vekten på alt. Etter det vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Nikii,

jeg tror nok du har rett. Da er jeg tilbake på det jeg spiste før GR. Det er allikevel irriterende, men jeg skal prøve det den tiden som er igjen så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten et lite tips til... Du kan forsøke å sette opp kaloriregnskap hver dag og sørge for at du har underskudd hver dag, også helgedager. Det er veldig bra hvis du greier 500-1000 kcal i underskudd pr dag. Men har du mer enn 1000 kcal over lengre tid i underskudd må du være obs dersom du blir slapp, trett og sulten, da har du for lavt inntak.

 

Regnskap:

 

Inntak

-Forbrenning inkl hverdagsaktivitet (sett denne til laveste nivå for å være på den sikre siden)

- trim/aktivitet

= under/overskudd av kalorier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...